Relaties Relaties

Relaties

Relatiecrisis, vreemdgaan en hoe verder

Izza schreef op 17-09-2025 om 16:55:

Temet, maar in zo'n situatie moet je dus je eigen leven jarenlang opzij zetten voor de kinderen. De partner van to gaat nu al vreemd. Die gaat echt niet jarenlang wachten tot de kinderen uit huis zijn. En in de huidige tijd blijven ze nog wel even thuiswonen (ook na hun 18e). Het ouderschap is natuurlijk nooit echt klaar.

En wie wil nu in een bed blijven slapen en samenleven met iemand die jou niet meer wil? Daar ga je psychisch aan kapot. En die aan het aftellen is tot hij of zij eindelijk weg mag. Ook naar kinderen toe vind ik zo'n liefdeloos voorbeeld niet goed. Samenleven is een bewuste keuze geen verplichting of zelfopoffering.

Voor de kinderen bij elkaar blijven werkt in de praktijk tot het moment dat er nieuwe partners komen (of je moet beiden celibatair zijn ofzo).

Je moet je leven ALTIJD jarenlang opzij zetten voor de kinderen, dat is nou eenmaal de consequentie.

Ik ben het helemaal eens met Temet, als je zeker zou weten dat er geen gedoe komt na de scheiding, dan is het waarschijnlijk beter dan samen blijven als er geen liefde meer is. Maar ik zie om mij heen eigenlijk alleen maar wél veel gedoe. En dat hoeft niet meteen een vechtscheiding te zijn. Maar gedoe is er al snel. Er is ook zoveel om gedoe over te krijgen als je nog kleine kinderen hebt. Dan is samen blijven (als dat goed gaat) en uit elkaar als de jongste 18 is heus geen slechter plan. 

Je weet pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt. Helaas.

Maar nu gaan jullie uit van een situatie dat je door bij elkaar te blijven geen gedoe hebt. Die problemen zijn er al. Je wilt niet zomaar uit elkaar. Mensen denken daar wel erg lichtvaardig over. Door voor de kinderen bij elkaar te blijven kan ook betekenen dat kinderen in een liefdeloos en ellendige situatie blijven zitten. Bij elkaar blijven voor de kinderen wil niet zeggen dat mensen dan normaal met elkaar kunnen of willen blijven omgaan hoor. En op een gegeven moment komen er ook nieuwe partners of andere contacten. Want je wilt je partner niet meer maar blijft waarschijnlijk niet alleen tot je weg mag. 

Ik vind een liefdeloos leven in ieder geval geen goed voorbeeld voor kinderen. En jezelf opofferen terwijl je ongelukkig bent (want veel blijdschap is er waarschijnlijk niet in zo'n situatie) ook niet. 

En dan met de jongste die 18 is mag je eindelijk weg. Wat moet dat betekenen voor een kind? Nee liever laten mensen zien dat ze zichzelf kunnen redden en veerkrachtig zijn bij problemen. Ik zou niet willen dat mijn kind later in een ongezonde situatie blijft omdat hij of zij niet het vermogen heeft om daaruit te kunnen komen. 

Ted76 schreef op 17-09-2025 om 12:24:

@Renate46
Ze bezweert me dat ze geen seks heeft gehad met die ander. Ik weet niet of dat waar is maar moet dat maar geloven. Ik wil daar ook niet over nadenken, soms komt het omhoog op slechte momenten. Ik kom verder nog helemaal nog niet aan boosheid toe over het vreemdgaan, maar die zit er natuurlijk wel.

Anyway. Ik zit nog steeds met alle onzekerheid en stress. Zij ook, ze durft geen beslissing te nemen zegt ze, ze voelt afstand en weet niet hoe ze het gevoel weer moet 'vinden". En of ze dat nog kan.

Ze mag dan zegt ze emotioneel zijn uitgecheckt maar weet zeker dat er nog een waakvlam is. Ga eerst eens voelen of er nog liefde is en doe dit apart in het weekend. Huur een chalet o.i.d. Je gaat pas iets missen als je het niet meer hebt. Als het haar grote liefde was geweest die collega dan was ze al weggeweest. Vrouwen zijn daar daadkrachtiger in dan mannen. Ze is stuurloos en verdiep je eens wat de laatste jaren is veranderd aan haar en de situatie. Kijk zelf in de spiegel en wees daadkrachtig en spannend/verrassend. Stel haar inderdaad de vraag wil je scheiden en het kerngezin opblazen of ga je er samen voor knokken (met een zekere , rustige stem). Zal niet makkelijk zijn maar vergeet niet meer dan 50% van de scheidingsaanvragen wordt uiteindelijk ingetrokken.

Renate46 schreef op 17-09-2025 om 19:59:

[..]

Ze mag dan zegt ze emotioneel zijn uitgecheckt maar weet zeker dat er nog een waakvlam is. Ga eerst eens voelen of er nog liefde is en doe dit apart in het weekend. Huur een chalet o.i.d. Je gaat pas iets missen als je het niet meer hebt. Als het haar grote liefde was geweest die collega dan was ze al weggeweest. Vrouwen zijn daar daadkrachtiger in dan mannen. Ze is stuurloos en verdiep je eens wat de laatste jaren is veranderd aan haar en de situatie. Kijk zelf in de spiegel en wees daadkrachtig en spannend/verrassend. Stel haar inderdaad de vraag wil je scheiden en het kerngezin opblazen of ga je er samen voor knokken (met een zekere , rustige stem). Zal niet makkelijk zijn maar vergeet niet meer dan 50% van de scheidingsaanvragen wordt uiteindelijk ingetrokken.

Dat is nogal invullen voor de vrouw van TO. 

Kan best zijn dat ze bang is voor de gevolgen van een scheiding en daardoor niet door durft te pakken. Dat kunnen wij vanachter een schermpje allemaal natuurlijk niet weten. 

Ik denk dat TO de heldere boodschappen die zij al gegeven heeft wel serieus moet nemen. 

Bij de vraag( wat TO dan aan haar vraagt) of ze wil scheiden is het natuurlijk niet handig om in diezelfde zin het verwijt "het kerngezin opblazen" te gebruiken. 

Ted goed dat je ook hulp voor jezelf hebt ingeschakeld. Je gaat heel bewust te werk nu.

Jonagold schreef op 17-09-2025 om 17:48:

[..]

Je moet je leven ALTIJD jarenlang opzij zetten voor de kinderen, dat is nou eenmaal de consequentie.

Ik ben het helemaal eens met Temet, als je zeker zou weten dat er geen gedoe komt na de scheiding, dan is het waarschijnlijk beter dan samen blijven als er geen liefde meer is. Maar ik zie om mij heen eigenlijk alleen maar wél veel gedoe. En dat hoeft niet meteen een vechtscheiding te zijn. Maar gedoe is er al snel. Er is ook zoveel om gedoe over te krijgen als je nog kleine kinderen hebt. Dan is samen blijven (als dat goed gaat) en uit elkaar als de jongste 18 is heus geen slechter plan.

Je weet pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt. Helaas.

Voor een kind is het ook niet echt leuk als je ouders tegen heug en meug samen blijven en jou het huis uitkijken zodat ze tenminste uit elkaar kunnen op je 18de. Al dat opgeoffer voelt misschien goed maar kinderen schieten er niet perse wat mee op. En puberen terwijl je ouders totaal niet op één lijn zitten is moeizaam. Elke vorm van dwarsliggen zet gelijk de hele boel op scherp. Kan nooit prettig zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.