Relaties Relaties

Relaties

Stiefzus deelt familie irritaties op SM

FruitMoeder schreef op 08-04-2026 om 12:50:

[..]

Hier is het allemaal anoniem.

Nou toch niet zo hoor, mensen zijn met bepaalde informatie zo te googlen als je ervoor gaat zitten.

Was ooit járen terug een topic over, waarna ik wat heb uitgeprobeerd om te testen. Ik kwam zelfs tot de klas van de kinderen. Dus reken je niet te snel anoniem hier.

Ontopic: dan rapporteer je haar toch?

FruitMoeder schreef op 08-04-2026 om 15:59:

[..]

Dat kan je toch onderling uitpraten. Je hoeft niet op SM je schoonmoeder zwart te maken. Daarnaast vind ik dat niet censureren. Je zegt iets en daar komt een reactie op. Als je niet wil dat mensen erop gaan reageren dan schrijf je het maar in een schriftje en doe je die in de la van je nachtkastje.

Met censureren bedoel ik dat ze echt zei dat ik alleen over leuke dingen over de kinderen mocht schrijven. 
Ze mocht er best op reageren hoor, alleen deed ik er niks mee. Ik vermeldde wel vaker anderen dan de kinderen als ik wat schreef, maar van schoonzus mocht dat niet; al ging het helemaal nergens over, dat vermelden. Tja, jammer dan, dan lees je het maar niet. 

Het siert je dat je je moeder in bescherming wil nemen. Want inderdaad: dit is een vorm van roddelen. Jouw stiefzus weet, net als jij, dat jouw moeder hier nooit gaat achterkomen, omdat ze niet heel erg thuis is in social media. Je moeder kan zich dus zelf niet verdedigen. Dat maakt het een laffe daad.
Ik zou daarom toch je stiefzus vertellen dat je hier moeite mee hebt en het niet fair vindt naar je moeder toe dat stiefzus IG als podium gebruikt voor haar frustraties. Dan maar ruzie.

rutiel schreef op 08-04-2026 om 17:04:

Het siert je dat je je moeder in bescherming wil nemen. Want inderdaad: dit is een vorm van roddelen. Jouw stiefzus weet, net als jij, dat jouw moeder hier nooit gaat achterkomen, omdat ze niet heel erg thuis is in social media. Je moeder kan zich dus zelf niet verdedigen. Dat maakt het een laffe daad.
Ik zou daarom toch je stiefzus vertellen dat je hier moeite mee hebt en het niet fair vindt naar je moeder toe dat stiefzus IG als podium gebruikt voor haar frustraties. Dan maar ruzie.

Ja, ik neig daar ook wel naar, maar het is maar de vraag of het dan stopt natuurlijk. Je kunt die vrouw niet dwingen om niet meer te posten. 

Je kunt haar wel vragen of ze zich realiseert dat iedereen dit kan lezen, dat het voor altijd blijft staan en dat het op haarzelf ook niet erg leuk afstraalt om zo te schrijven over iemand die zich niet kan verweren.

Als ik een toekomstige werkgever was zou ik denk ik wel een minder positief beeld krijgen van iemand die zich zo over anderen uitlaat in het openbaar. Dat realiseert je stiefzus zich waarschijnlijk niet.

Oh, dat zou ik ook geen fijn gedrag vinden. Los van wat je van iemand vindt, niet netjes om dat allemaal publiekelijk online te zetten. Ook als iemand het zelf niet leest.
Hoe zou zij het vinden als mensen zulke dingen over haar op sociale media zouden zetten. 

Ik zou er wel wat van zeggen, maar niet per se verwachten dat ze er wat mee doet.
Ik zou dat ook bij mezelf houden, dus 'ik zie op insta dat je vaak je mening deelt over mensen, waaronder mijn moeder. Je hoeft haar niet aardig te vinden en ze is ook zeker niet perfect, maar ik vind het wel vervelend om zulke dingen te lezen over haar, dat doet me pijn'. 
Dan heb jij je zegje gedaan en is het aan haar om te besluiten of ze achter het effect dat haar gedrag heeft te staan of het te veranderen.

Ook over collega's is dit niet professioneel. Als werkgever zou ik hier wel actie op ondernemen als ik zoiets zie. En als potentiële werkgever zou het voor mij ook een reden zijn om iemand af te wijzen. Uit bescherming naar andere collega's.

Ik vind het wel een interessant onderwerp: wat is de norm (en vervaagt die?) wat je wel en niet over anderen al of niet openbaar op sociale media zet? Ik vind het wel gerechtvaardigd om je stiefzus erop aan te spreken, vooral omdat je moeder zelf niet op instagram zit en het dan niet zelf kan doen. Verder vind ik het niet gepast om privéproblemen met relaties zo op het internet te gooien; wat denkt iemand daarmee bereiken, behalve de ander zwart maken? Of het zouden al heel erge dingen moeten zijn die andere mensen ook schade zouden kunnen berokkenen en je daarvoor waarschuwt naar andere mensen (stel dat moeder neiging tot diefstal zou hebben o.i.d, maar dan nog). 

Sommige mensen hebben het misschien ook niet helemaal helder/zijn zelf niet helemaal stabiel en beseffen niet wat ze allemaal op internet plaatsen volgens mij, of dat ze zichzelf daar ook mee te kakken zetten. Ik heb zelf jaren terug opiemand die het hele bevallingsverhaal van een bekende van mij op diens socials had gezet, doorgeklikt omdat ik dat vrij opmerkelijk vond. De baby was op het moment van plaatsen net een uurtje oud ofzo. Toen bleek dat deze dame (die ik niet kende) haar hele ongelukkige gezinssituatie met pijnlijke details, inclusief uithuisplaatsing van haar eigen kinderen, die bij naam en toenaam genoemd werden en met foto's erbij óók op openbaar op facebook had staan. Daar heb ik toen wel wat van gezegd, misschien dat ze zich niet bewust was dat het openbaar te lezen was, maar dat ik het anders verkeerd vond voor de privacy van haar kinderen om dat zo allemaal te etaleren. Je wil toch niet dat anderen later kunnen teruglezen hoe ze zijn mishandeld of wat dan ook als ze nieuwe mensen leren kennen, gaan solliciteren o.i.d. Ze was zich ervan bewust dat alles te lezen was, vond dat me er niet mee te bemoeien had, maar een dag later kon ik het allemaal niet meer lezen gelukkig.

troelahoep schreef op 09-04-2026 om 02:00:

Ik vind het wel een interessant onderwerp: wat is de norm (en vervaagt die?) wat je wel en niet over anderen al of niet openbaar op sociale media zet? Ik vind het wel gerechtvaardigd om je stiefzus erop aan te spreken, vooral omdat je moeder zelf niet op instagram zit en het dan niet zelf kan doen. Verder vind ik het niet gepast om privéproblemen met relaties zo op het internet te gooien; wat denkt iemand daarmee bereiken, behalve de ander zwart maken? Of het zouden al heel erge dingen moeten zijn die andere mensen ook schade zouden kunnen berokkenen en je daarvoor waarschuwt naar andere mensen (stel dat moeder neiging tot diefstal zou hebben o.i.d, maar dan nog).

Sommige mensen hebben het misschien ook niet helemaal helder/zijn zelf niet helemaal stabiel en beseffen niet wat ze allemaal op internet plaatsen volgens mij, of dat ze zichzelf daar ook mee te kakken zetten. Ik heb zelf jaren terug opiemand die het hele bevallingsverhaal van een bekende van mij op diens socials had gezet, doorgeklikt omdat ik dat vrij opmerkelijk vond. De baby was op het moment van plaatsen net een uurtje oud ofzo. Toen bleek dat deze dame (die ik niet kende) haar hele ongelukkige gezinssituatie met pijnlijke details, inclusief uithuisplaatsing van haar eigen kinderen, die bij naam en toenaam genoemd werden en met foto's erbij óók op openbaar op facebook had staan. Daar heb ik toen wel wat van gezegd, misschien dat ze zich niet bewust was dat het openbaar te lezen was, maar dat ik het anders verkeerd vond voor de privacy van haar kinderen om dat zo allemaal te etaleren. Je wil toch niet dat anderen later kunnen teruglezen hoe ze zijn mishandeld of wat dan ook als ze nieuwe mensen leren kennen, gaan solliciteren o.i.d. Ze was zich ervan bewust dat alles te lezen was, vond dat me er niet mee te bemoeien had, maar een dag later kon ik het allemaal niet meer lezen gelukkig.

Ja, het is zeker een interessant onderwerp. Ik ben wel eens op een bijeenkomst  waar journalisten bij zijn. Er wordt daar altijd gevraagd of je op de foto wil met of zonder naam, of ze je nog mogen benaderen. Als je dat niet wil gebeurt het niet. Zo zou het moeten zijn: veel mensen vragen het gewoon eerst en dan is het ja of nee, ook privé op feestjes ed. Onbegrijpelijk van die stiefzus van TO. Maar als ze er nooit op wordt aangesproken.....

Ik herinner me een topic hier over kinderen die ongevraagd gefilmd werden bij de Lidl en die filmpjes werden verspreid. Iedereen stond toen gillend ip zijn achterste benen, er werd van alles bijgehaald, tot kinderhandel aan toe. Natuurlijk moet je dat niet doen, kinderen zijn kwetsbaar en kunnen zich niet verdedigen. Maar heel veel mensen zijn kwetsbaar en kunnen zich niet verdedigen tegen wat er over ze op soc media staat. En vaak zijn dat juist de mensen die zelf ook ongevraagd van alles posten over iedereen, ze hebben geen flauw idee. Daarom: spreek ze aan, vraag hoe ze het zelf zouden vinden, ga het gesprek aan (zoals MamaE zegt: hou het bij jezelf) Het is echt niet oké. 

EmmaT schreef op 09-04-2026 om 07:13:

[..]

Ja, het is zeker een interessant onderwerp. Ik ben wel eens op een bijeenkomst waar journalisten bij zijn. Er wordt daar altijd gevraagd of je op de foto wil met of zonder naam, of ze je nog mogen benaderen. Als je dat niet wil gebeurt het niet. Zo zou het moeten zijn: veel mensen vragen het gewoon eerst en dan is het ja of nee, ook privé op feestjes ed. Onbegrijpelijk van die stiefzus van TO. Maar als ze er nooit op wordt aangesproken.....

Ik herinner me een topic hier over kinderen die ongevraagd gefilmd werden bij de Lidl en die filmpjes werden verspreid. Iedereen stond toen gillend ip zijn achterste benen, er werd van alles bijgehaald, tot kinderhandel aan toe. Natuurlijk moet je dat niet doen, kinderen zijn kwetsbaar en kunnen zich niet verdedigen. Maar heel veel mensen zijn kwetsbaar en kunnen zich niet verdedigen tegen wat er over ze op soc media staat. En vaak zijn dat juist de mensen die zelf ook ongevraagd van alles posten over iedereen, ze hebben geen flauw idee. Daarom: spreek ze aan, vraag hoe ze het zelf zouden vinden, ga het gesprek aan (zoals MamaE zegt: hou het bij jezelf) Het is echt niet oké.

Ja, dat ook nog. Bij het filmen en online plaatsen van kinderen is iedereen over de pis (en terecht hoor), maar hier is de teneur meer: aardig dat je wilt opkomen voor je moeder maar jij gaat niet over wat een ander op het internet wil zetten, inderdaad. 

Ik vraag me af hoe lang het duurt en of het überhaupt gaat gebeuren dat er regelgeving komt voor wat je mag posten op internet, zonder dat dit wordt gezien als censuur. 

FruitMoeder

FruitMoeder

09-04-2026 om 11:21 Topicstarter

Een paar maanden geleden zei mijn stiefzus nog iets van ''Deze vrouw doet dit en dit''. Ik had gelijk door dat ze daarmee mijn moeder bedoelde. Maar omdat het nog semi-anoniem was, had ik er niks van gezegd. Nu wordt mijn moeder met voornaam genoemd. Dus nu ben ik wel pissig. Ik wil haar niet stoppen met volgen omdat ik wel wil weten wat ze nog meer over mijn familie zegt. Gelukkig heeft ze nog niks over mij of mijn gezin gezegd, maar als ze dat wel doet wil ik het graag weten zodat ik actie kon ondernemen.

Ik denk ook dat ik haar hier op aanspreek. Wel in het echt. Heb geen zin in online getouwtrek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.