Relaties

Co-ouderB
27-08-2025 om 13:15
Vriendin wil kind via zaaddonor
Een hartekreet: Sinds een jaar ben ik samen met een fantastische vrouw. Ze heeft wel eens verteld dat ze niet in relaties geloofde, er geen behoefte aan had na een vreselijke scheiding (hij ging vreemd terwijl ze zwanger was en heeft bovendien haar daarna proberen te pesten/dwars te zitten).. maar onze paden kruisten en we zijn verliefd geworden en de liefde is opgebloeid. We hebben allebei een kindje van bijna 6 en sinds een paar maanden kunnen ook die het goed vinden. Toen ik haar leerde kennen had ze net besloten om nog een keer moeder te worden, alléén om een kindje voor zichzelf te hebben en het aan te kunnen pakken zoals zij dat wilt. Account aangemaakt en door wat profielen gescrolled, verder nog niks mee gedaan.
Ze heeft dat een tijdje geparkeerd, maar het blijft aan haar knagen. Ze begrijpt dat hiermee doorgaan ergens wat vreemd is nu ze een relatie heeft, maar ze bedenkt ook dat relaties tijdelijk zijn en ze atraks misschien een leeftijd kan bereiken dat het te laat is en wát als dan de relatie stukloopt? "Had ik je maar wat later tegengekomen, dan had ik gewoon 2 kinderen gehad ipv 1 en dat had ook niet uitgemaakt" (ik weet niet of dat wel zo is als ik eerlijk ben, want dan had ze een baby gehad óf het was vijf hele jaren later om maar wat te noemen, maar goed...)
Ze blijft aangeven dat ze ermee zit en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik zit ermee.. het idee dat ze een andere man uit gaat zoeken puur voor zijn zaad, dat dat bij haar gebruikt wordt en dat er dan een zwangere buik komt met het kind van een andere man.. ik heb daar moeite mee..
Een ander gedachtenpad is dat ze dat besluit destijds heeft genomen en het niet is afgerond en ze het wil onderzoeken of ze het wat vindt (ruimte om dat mogelijk af te sluiten, of bevestigd te krijgen dat ze bet toch wilt) waarbij de uitkomst kan zijn dat ze het méér wilt, maar ook dat het misschien niks voor haar is.. de eerste vind ik ingewikkeld maar de tweede ook. Want ze gaat dan toch daadwerkelijk afspraken maken met zaaddonors (in de gewenste constructie werkt het zo dat ze elkaar wel kennen). Tijd die we ook aan elkaar kunnen spenderen in mijn optiek om naar elkaar te groeien. Want nu komt het: ik sta er best voor open om misschien een kindje met haar proberen te krijgen.. echter vind ze dat ingewikkeld want ze weet dat de kans bestaat dat relaties stuk lopen en hoewel ze benadrukt dat ze mij best vertrouwt, haar vertrouwen in de mensheid is erg laag (enige mate van trauma door haar vorige relatie)... ik geloof dat ze in ons gelooft en me niet kwijt wilt; anders was ze namelijk al lang vertrokken of er sowieso niet aan begonnen... overigens heeft ze ook nagedacht over of het zo niet genoeg is nu ook mijn dochter in beeld is.. ze speelt erg met al die opties en gedachten en het maakt mij heel onrustig... ik wil haar niet kwijt maar ik wil ook mezelf niet voorbij lopen of er zo instaan dat ze door mij ongelukkig wordt... binnenkort wil ze het er graag over hebben want ze zit er ook mee..Wat moet ik hiermee aan?

Valeria
27-08-2025 om 13:43
Een kindje voor zichzelf en het aanpakken zoals zij dat wil? Ik vind dat een beetje raar klinken.
Wat is trouwens haar gedachte over als jij in beeld blijft als vriend terwijl zij een kind krijgt van een donor? Stel je gaat ooit samenwonen? Dan mag je nooit dat kind zelfs maar even helpen, want anders bemoei je al met háár project?
Wat een ingewikkeld mens. Ik zou daar toch geen zin in hebben zo.

Co-ouderB
27-08-2025 om 14:10
Dat moet je zien nadat ze alleen achterbleef met een kind van een ex die haar het leven continu zuur probeert te maken..
.. hoe ze mijn rol zou zien weet ze zelf ook niet. Ze geeft alleen aan dat het haar niet loslaat...

Valeria
27-08-2025 om 14:31
Co-ouderB schreef op 27-08-2025 om 14:10:
Dat moet je zien nadat ze alleen achterbleef met een kind van een ex die haar het leven continu zuur probeert te maken..
Doet hij dat nog steeds?

IMI-x2
27-08-2025 om 14:31
Waarom vindt zij die onbekende zaaddonor een betere zaaddonor dan jij?
Een zaaddonor die ze leert kennen (zoals je schrijft), kan immers ook later nog eisen gaan stellen en vervelend gaan doen. Jou kent ze al, bij jou is het risico kleiner.

Valeria
27-08-2025 om 14:39
IMI-x2 schreef op 27-08-2025 om 14:31:
Waarom vindt zij die onbekende zaaddonor een betere zaaddonor dan jij?
Een zaaddonor die ze leert kennen (zoals je scheijft), kan immers ook nog eisen gaan stellen en vervelend gaan doen. Jou kent ze al, bij jou is het risico kleiner.
Bovendien heeft ze dan 3 mannen om in enige mate rekening mee te houden, anders maar 2.
Aangenomen dat TO blijft hangen, anders ook maar 2, maar dan heeft hij er geen last meer van. Wel van als er nog 2 andere figuren dingen in haar leven bepalen, of de gezinsagenda met eventueel meerdere bezoekregelingen.

Co-ouderB
27-08-2025 om 14:41
Valeria schreef op 27-08-2025 om 14:31:
[..]
Doet hij dat nog steeds?
Niet echt, soms doet hij vervelend maar zijn trucjes zijn nogal voorspelbaar en makkelijk te doorzien.. het contact is bovendien minimaal

Co-ouderB
27-08-2025 om 14:46
Valeria schreef op 27-08-2025 om 14:39:
[..]
Bovendien heeft ze dan 3 mannen om in enige mate rekening mee te houden, anders maar 2.
Aangenomen dat TO blijft hangen, anders ook maar 2, maar dan heeft hij er geen last meer van. Wel van als er nog 2 andere figuren dingen in haar leven bepalen, of de gezinsagenda met eventueel meerdere bezoekregelingen.
De reden om het te starten was dat de hele periode van zwangerschap en bevalling voor haar besmet is met die ellende.. ze had een kinderwens en geen partner dis vandaar..
Nu is er een intern conflict nu wij samen zijn.. en wat achtergebleven krasjes op de ziel maken het niet makkelijker..
Ik wil begripvol zijn zonder mezelf te verliezen

IMI-x2
27-08-2025 om 14:53
Ze kan eens met bv een psycholoog ofzo gaan praten om die krassen op haar ziel te verwerken en de kluwen in haar hoofd te ontwarren.
Totdat dat gelukt is, lijkt een baby me sowieso niet zo'n geweldig plan. Een baby heeft een stabiele moeder (en liefst ook vader) nodig.

Valeria
27-08-2025 om 15:21
Co-ouderB schreef op 27-08-2025 om 14:46:
[..]
Nu is er een intern conflict nu wij samen zijn.. en wat achtergebleven krasjes op de ziel maken het niet makkelijker..
Ik wil begripvol zijn zonder mezelf te verliezen
Een behoorlijke kras.
Zonder partner een donor overwegen kan ik volgen. Maar als je dan iemand hebt, dan gaat dat hele donorplan toch van tafel? En dan ook nog tegen je vriend zeggen dat je geen kind met hem wil omdat je hem eigenlijk toch niet ziet als iemand die je over een paar jaar nog hebt.

AnnaPollewop
27-08-2025 om 15:26
De situatie van vroeger nog eens overdoen in de hoop op een andere uitkomst, en dat over de rug van het huidige en het nieuwe kind en jou als partner. Nee, ik vind dat niet zo sjiek en ik denk ook niet dat het gaat werken. Er zit oud zeer bij haar, daar kan ze beter eerst mee aan de slag gaan en niet die last bij het nieuwe kind op de rug leggen. Wie weet is dat kind straks helemaal niet zo leuk trouwens, dat kan ook nog.
En wat dit over jullie relatie zegt, ja, daar kan ik wel wat van vinden maar ik ben jou niet. Ze klinkt getroebleerd in ieder geval.
Rekent ze haar huidige kind ook aan dat het van een vervelende man is? Krijgt het wel de ruimte om een vader te hebben en daarvan te mogen houden?

snoepjeharibo22
27-08-2025 om 15:29
indirect/direct, deze vrouw heeft een kinderwens. Deze wilt ze vervullen. Ik denk gezien je een relatie met haar wil/hebt jeje moet afvragen of jij hierin wilt voorzien, dit samen wilt/kan doen.
Daarnaast moet je je afvragen of je een relatie wilt, als ze alsnog de keuze maakt om het alleen te doen.
Wat wil jij?

Co-ouderB
27-08-2025 om 16:09
Valeria schreef op 27-08-2025 om 15:21:
[..]
Een behoorlijke kras.
Zonder partner een donor overwegen kan ik volgen. Maar als je dan iemand hebt, dan gaat dat hele donorplan toch van tafel? En dan ook nog tegen je vriend zeggen dat je geen kind met hem wil omdat je hem eigenlijk toch niet ziet als iemand die je over een paar jaar nog hebt.
Mijn intentie is er vanaf nu altijd te zijn. En voor de duidelijkheid het gaat supergoed tussen ons, we kunnen het overal over hebben, ik voel me ook veilig om mijn reactie te geven maar dit blijft een beetje in demlucht hangen..
En ik snap waar ze vandaan komt en dat ze bang is

Co-ouderB
27-08-2025 om 16:11
snoepjeharibo22 schreef op 27-08-2025 om 15:29:
indirect/direct, deze vrouw heeft een kinderwens. Deze wilt ze vervullen. Ik denk gezien je een relatie met haar wil/hebt jeje moet afvragen of jij hierin wilt voorzien, dit samen wilt/kan doen.
Daarnaast moet je je afvragen of je een relatie wilt, als ze alsnog de keuze maakt om het alleen te doen.
Wat wil jij?
Ik wil wel, maar wel met voldoende vertrouwen

snoepjeharibo22
27-08-2025 om 16:20
Co-ouderB schreef op 27-08-2025 om 16:11:
[..]
Ik wil wel, maar wel met voldoende vertrouwen
Dan is dat een optie om voor te leggen en ook jij mag voorwaarden aan de relatie vastzetten. Dan geef je aan dat je geen extern kind wilt van een ander omdat je echt wel samen wilt, verdergaan. Dat je de ruimte en tijd daarvoor wilt maar dat samen wilt.
Misschien hè is dat precies wat deze vrouw wilt horen gezien haar beschadigende verleden om de vertrouwen terug te winnen.

Co-ouderB
27-08-2025 om 17:21
snoepjeharibo22 schreef op 27-08-2025 om 16:20:
[..]
Dan is dat een optie om voor te leggen en ook jij mag voorwaarden aan de relatie vastzetten. Dan geef je aan dat je geen extern kind wilt van een ander omdat je echt wel samen wilt, verdergaan. Dat je de ruimte en tijd daarvoor wilt maar dat samen wilt.
Misschien hè is dat precies wat deze vrouw wilt horen gezien haar beschadigende verleden om de vertrouwen terug te winnen.
Daar snijdt je een goed punt aan.. ik zeg dat natuurlijk regelmatig, hoe ik erin sta, en dat doet haar altijd goed. Misschien wil ze ook vooral wel ventileren waar ze mee zit of zo.. want zoals ze meermaals duidelijk verteld, als ze het niet serieus met me meende dan was dit probleem er niet.. het conflicteert gewoon, misschien vindt ze het ook moeilijk om dat idee wat ze had weer los telaten of zo