Relaties Relaties

Relaties

Oog

Oog

05-09-2025 om 12:56

Wat mag je van je man verwachten?

Ik heb de reacties niet gelezen, even geen puf voor. Maar dit wil ik wel zeggen:
mensen hebben een fight/fight/freeze-reactie (en tegenwoordig wordt daar door sommige ook 'fawn' aan toegevoegd). Dat geldt voor iedereen, mannen en vrouwen. Dat betekent dat ook mannen met een freeze of flight kunnen reageren. Net als vrouwen. Punt.

Nee, het is niet okay dat als je samen op straat loopt en het is stil of je ziet mensen die je een ongemakkelijk gevoel geven, dat de één dan vooruit gaat lopen en jou achterop laat. Maar dat geldt óók als je met een vriendin over straat loopt. Dat is je bekommeren om elkaar.

Deze zin struikel ik echt over:
"Dus: je neemt een man mee op straat voor de veiligheid (om je op te
halen ergens laat in de stad/ ergens anders), maar als de punt bij de
paal komt, heb je daar dus niks aan."

Ga toch weg. Een man is geen bodyguard. Als je je op laat halen, dan laat je je ophalen. En als je daar een stukje voor samen loopt, dan ben je met 2 gewoon sterker dan 1. Maar hoe of wat iemand reageert als the shit hits the fan, dat weet je niet en kan je alleen op hopen.

Ga op een zelfverdedigingscursus. Kan je de volgende keer jouw vent beschermen als het nodig is.

Levina123 schreef op 05-09-2025 om 15:52:

[..]

Nee, niet fijn. Ik heb me erbij neergelegd en sinds de Bonobo snap ik het dus wel iets beter, maar goed: als ik mijn kerel zelf had kunnen configureren, zou hij in zo'n situatie als bij als bij de supermarktoprit wel wat anders/dapperder reageren. Ik vind het niet zo'n topeigenschap van hem, in alle eerlijkheid. Ook omdat ik weet (mee heb gemaakt dus) dat ik andersom hen niet alleen zou laten staan (het is overigens niet zijn bedoeling mij alleen te laten staan, hij vindt dat ik ook door zou moeten lopen - maar ja, dat doe ik dus niet, ik ga mezelf niet van mijn sokken laten rijden zonder iemand fijntjes op zijn rijstijl te wijzen, zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar).

In bovenstaande geval vind ik dat jij onverstandig handelt en de confrontatie opzoekt. Ik snap heel prima dat je man doorloopt. Jij creëert een onveilige situatie waar hij geen deel van wil uitmaken.
Wat Kaatjecato hieronder schrijft.

kaatjecato schreef op 07-09-2025 om 11:58:

[..]

Dit denk ik ook.

En daarnaast zijn er soms kleine signalen waardoor je (onbewust)
aanvoelt wat de situatie is. Iemands oogopslag, houding, kan verraden
dat het uitlokken van een reactie juist is waar het iemand om te doen
is. Dat maakt volgens mij ook echt uit voor hoe je reageert, ook al is
het onbewust.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij het meeste veilig voel bij
iemand die gematigd reageert. Dus niet wegrennen uiteraard, maar ook
niet direct aanvallend. Dus eerder deescalerend.
Iemand die de
boel onnodig escaleert met een opgeblazen reactie, daar zou ik mij ook
niet veilig bij voelen. Of het nu een man of een vrouw is die bij mij
is.

ik heb meerdere reacties gehad, niet bij een hele echte aanval hoor, maar een keer in een discotheek kwam een man vrolijk op ons af dansen (2 vrouwen) wij stonden tegenover elkaar en hij doet zijn handen op allebei ons achterhoofd, heel vrolijk, dus we dachten dat het een onschuldige omhelzing was en hij knalt zó onze hoofden tegen elkaar. Mijn eerste reactie was mijn drankje wat ik in mijn handen had recht in zijn gezicht smijten en mijn vriendin ging de discussie aan.
In een ander geval zag ik een keer iemand tegen een boompje aanzitten in een stadspark. (overdag, druk gebied) maar ik dacht echt 'hij is misschien niet goed geworden' Mijn moeder zei 'loop door' maar ik dacht 'ik moet toch even vragen of het goed met hem gaat' Toen ik een gesprekje met hem aanknoopte zag ik dat ie stomdronken was, dus ik zei tegen hem, blijf hier maar even lekker zitten dan. Maar ook een keer liep ik langs een ouder iemand en die liep vreemd, maar dat ging allemaal heel snel. Nog geen seconde daarna hoor ik achter me een gek geluid (ze is gevallen dacht ik direct) en ja hoor, daar lag ze. De seconde erop dacht ik 'wegwezen' en nog geen seconde daarna van 'nee dat kan je niet maken' dus ik draaide me om om te gaan helpen maar toen renden er al 2 mensen op af en kon ik opgelucht mijn eigen weg vervolgen.

Ginevra schreef op 08-09-2025 om 12:42:

[..]

Dat mag natuurlijk zeker . Maar een vraagje waarvan ik weet dat het lullig over kan komen en ik bedoel het niet onaardig, maar heb je dit in het echt ook wel eens meegemaakt? Want dat bedoel ik, dat je in het echt toch andere gevoelens kunt hebben dan dat je rationeel beredeneert.

En over dat voetstuk: ik zet mijn partner niet echt op een voetstuk. Maar in een mensenleven doen mensen dingen waarmee je respect een beetje toeneemt, en je respect een heel klein beetje minder wordt. Als hij iets verstandigs of aardigs of toegewijds of menslievends doet, neemt mijn respect een beetje toe. Als hij iets stoms of onaardigs doet, neemt mijn respect een klein beetje af. Niet dat ik hem meteen afserveer, maar ik zou wel een beetje teleurgesteld in hem raken. Dat is andersom ook.

Natuurlijk doen mensen dingen niet expres. Jeetje, als ik zou denken dat mijn man mij expres kwetst of teleurstelt dan was ons huwelijk al over geweest. Maar hij heeft me op enig moment wel gekwetst en teleurgesteld. Niet expres, en ik snap na veel gesprekken wel hoe het zo gekomen is, maar toch is er iets beschadigd wat weer hersteld moet worden.

En dat is wat ik bedoel. Als iemand jou laat staan als je aangevallen wordt, en zelf verder loopt, dan is dat een deukje in de relatie. Hij zal het vast niet expres doen en het kan allemaal best te begrijpen zijn, maar er is wel even iets gebeurd dat om enig herstel vraagt.

Nogmaals, ik begreep eerder al wat je bedoelt, maar wij hebben gewoon een andere ervaring en/of mening.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.