Relaties
Pascal88
08-05-2026 om 12:23
Zachte mannelijkheid
Sinds een tijdje heb ik het erg gezellig met een nieuwe dame en dat gaat erg goed. Ik start dit topic om een soort discussie op gang te brengen en te vragen hoe anderen hier tegenaan kijken.
Mijn vriendin vind mij altijd heel mannelijk, ze noemt het een soort zachte mannelijkheid. Ze zei laatst dat het komt omdat ik vaak de leiding neem of mijn mening geef door "mag ik..." te gebruiken. Dat begon al met onze eerste knuffel toen ik aan haar vroeg "mag ik je een knuffel geven?". Als we een discussie hebben en ik geef mijn mening door te vragen "mag ik even heel eerlijk zijn?". Als we intiem zijn doe ik dat bijvoorbeeld door "mag ik je keel dicht knijpen" of "mag ik je bijten" te vragen. Dit doe ik uiteraard niet altijd, als ik weet wat ze wel en niet wil doe ik dat daarna gewoon, maar de eerste keer peil ik dan vaak hoe ze er in staat.
Daarnaast neem ik vaak de leiding door non-verbale dingen, met hand in hand lopen stuur ik haar bijvoorbeeld zachtjes door haar hand te draaien en zo aan te geven waar ik heen wil of ik stuur haar door een hand in de onderrug of ik sta/zit/loop altijd aan de buitenkant. Als ik bijvoorbeeld wil dansen, of ik wil intiem zijn dan zeg ik dat vaak niet met woorden, maar pak ik haar beet of nodig ik haar uit door mijn handen uit te steken en geef ik haar door heel even te wachten de ruimte om te reageren op wat er gebeurd. Als ze dan bijvoorbeeld vraagt "wat ben je van plan?" reageer ik vaak met en knipoog en een glimlach en dan weet ze genoeg.
Ze zegt dat het mij mannelijk maakt omdat ik mijn intentie duidelijk maak in wat ik wil, terwijl ik tegelijkertijd niet push, haar grenzen respecteer en de ruimte geef om haar intenties duidelijk te maken door "mag ik" te gebruiken. Terwijl als ik de mening van de meeste mannen hier over hoor vinden ze juist dat je met "mag ik" de leiding weggeeft of dat je jezelf ondergeschikt maakt aan haar mening en dat ik veel duidelijker en krachtiger moet communiceren omdat ik een soort toestemming vraag.
Voor ons werkt dit blijkbaar. Ik voel me mannelijk bij haar en de "leider" zonder de baas te zijn en zij voelt zich daardoor heel vrouwelijk, maar ik vind het interessant om te weten hoe anderen hier over denken.
Pief
08-05-2026 om 16:50
Het is mannelijkheid als het echt is wie je bent. Dan doe je dit allemaal zonder erbij na te denken. Zo niet, dan is het theater en dat verveelt snel. Mag ik even heel eerlijk zijn, vind ik niet echt een mannelijke vraag. Ik verwacht van een partner dat ie eerlijk is als ik hem zijn mening vraag. Ik vind die vraag manipulatief, want ook al vraag je niet om een mening, daar kun je bijna geen nee tegen zeggen.
Een vraag over je keel dichtknijpen of dergelijke dingen tijdens de seks lijkt me geen goed idee. Dit soort dingen bespreek je niet in the heat of the moment, maar voor of na de seks.
De hamvraag is: ben jij jezelf? En heeft zij op elk moment het gevoel dat je respect hebt voor haar wensen en haar mening? Voelt ze zich volledig vrij om nee te zeggen op alles dat jij vraagt, ongeacht het moment? Zo nee, dan is het of theater of manipulatie, of allebei.
MRI
08-05-2026 om 17:57
linn19 schreef op 08-05-2026 om 16:46:
[..]
Dominant of please gedrag is niet specifiek iets mannelijks of iets vrouwelijks. Dus jouw kern gaat toch een beetje mank.
Wat maakt het jouw uit hoe jouw gedrag geinterpreteerd word ( door man of vrouw)? Als een vrouw ( in dit geval dan jouw vriendin) zich er aan gaat ergeren vertrekt ze wel en als zij het prima vind hebben jullie het toch prima samen?
Precies, waarom zou een man per se leidend moeten zijn en een vrouw volgend? De kans is ook aan wezig dat die vrouw de man laat leiden en daarmee de eigenlijke leider is. Alle varianten zijn mogelijk, beide genders hebben alle kwaliteiten in zich. Het gaat er om hoe je beiden in respect tot overeenstemming komt
Max88
08-05-2026 om 19:15
Ik zou bij de vraag: mag ik je keel dichtknijpen me afvragen of ik de politie of de GGZ zou bellen.
Die info is zo bizar en doet niet ter zake.
Ik zie dan zo'n gespierd rechterarmpje achter een toetsenbord.
Mag ik je even bijna buiten westen brengen...tuurlijk joh, lekker.
Als zij je leuk vindt...geniet ervan, de rest doet er volgens mij niet toe; wat een ander mannelijk vindt.
Worteltaart
08-05-2026 om 22:49
"Mag ik je keel dichtknijpen"... ik zag pas een docu over een vrouw die ernstige herenbeschading heeft opgelopen omdat haar vriend steeds wat langer de keel dichtkneep. Lijkt me ongezond spelletje.
Pippeltje
08-05-2026 om 23:01
Ik krijg eerlijk gezegd sowieso de kriebels van je bericht. Fijn dat je gelukkig bent in je nieuwe relatie maar ik ben benieuwd hoe ze over een paar jaar denkt. Natuurlijk is nu alles heel positief.
Je bericht geeft me het gevoel dat een applaus wilt omdat je vriendin vindt dat je zo mannelijk en tegelijk zacht bent; en in combinatie met het voorbeeld "Mag ik je keel dichtknijpen" alsof dat de normaalste zaak van de wereld is vind ik je regelrecht doodeng.
Het dichtknijpen van je keel is een uiting van agressie en machtsmisbruik. Je wordt er blijkbaar geil van om dat te doen. Er zijn een hoop seksuele uitwassen die ik allemaal best acceptabel vind, maar deze hoort daar niet bij.
Gelukkig maar dat ik je niet irl hoef tegen te komen!