Relaties
Pascal88
08-05-2026 om 12:23
Zachte mannelijkheid
Sinds een tijdje heb ik het erg gezellig met een nieuwe dame en dat gaat erg goed. Ik start dit topic om een soort discussie op gang te brengen en te vragen hoe anderen hier tegenaan kijken.
Mijn vriendin vind mij altijd heel mannelijk, ze noemt het een soort zachte mannelijkheid. Ze zei laatst dat het komt omdat ik vaak de leiding neem of mijn mening geef door "mag ik..." te gebruiken. Dat begon al met onze eerste knuffel toen ik aan haar vroeg "mag ik je een knuffel geven?". Als we een discussie hebben en ik geef mijn mening door te vragen "mag ik even heel eerlijk zijn?". Als we intiem zijn doe ik dat bijvoorbeeld door "mag ik je keel dicht knijpen" of "mag ik je bijten" te vragen. Dit doe ik uiteraard niet altijd, als ik weet wat ze wel en niet wil doe ik dat daarna gewoon, maar de eerste keer peil ik dan vaak hoe ze er in staat.
Daarnaast neem ik vaak de leiding door non-verbale dingen, met hand in hand lopen stuur ik haar bijvoorbeeld zachtjes door haar hand te draaien en zo aan te geven waar ik heen wil of ik stuur haar door een hand in de onderrug of ik sta/zit/loop altijd aan de buitenkant. Als ik bijvoorbeeld wil dansen, of ik wil intiem zijn dan zeg ik dat vaak niet met woorden, maar pak ik haar beet of nodig ik haar uit door mijn handen uit te steken en geef ik haar door heel even te wachten de ruimte om te reageren op wat er gebeurd. Als ze dan bijvoorbeeld vraagt "wat ben je van plan?" reageer ik vaak met en knipoog en een glimlach en dan weet ze genoeg.
Ze zegt dat het mij mannelijk maakt omdat ik mijn intentie duidelijk maak in wat ik wil, terwijl ik tegelijkertijd niet push, haar grenzen respecteer en de ruimte geef om haar intenties duidelijk te maken door "mag ik" te gebruiken. Terwijl als ik de mening van de meeste mannen hier over hoor vinden ze juist dat je met "mag ik" de leiding weggeeft of dat je jezelf ondergeschikt maakt aan haar mening en dat ik veel duidelijker en krachtiger moet communiceren omdat ik een soort toestemming vraag.
Voor ons werkt dit blijkbaar. Ik voel me mannelijk bij haar en de "leider" zonder de baas te zijn en zij voelt zich daardoor heel vrouwelijk, maar ik vind het interessant om te weten hoe anderen hier over denken.
Pief
08-05-2026 om 16:50
Het is mannelijkheid als het echt is wie je bent. Dan doe je dit allemaal zonder erbij na te denken. Zo niet, dan is het theater en dat verveelt snel. Mag ik even heel eerlijk zijn, vind ik niet echt een mannelijke vraag. Ik verwacht van een partner dat ie eerlijk is als ik hem zijn mening vraag. Ik vind die vraag manipulatief, want ook al vraag je niet om een mening, daar kun je bijna geen nee tegen zeggen.
Een vraag over je keel dichtknijpen of dergelijke dingen tijdens de seks lijkt me geen goed idee. Dit soort dingen bespreek je niet in the heat of the moment, maar voor of na de seks.
De hamvraag is: ben jij jezelf? En heeft zij op elk moment het gevoel dat je respect hebt voor haar wensen en haar mening? Voelt ze zich volledig vrij om nee te zeggen op alles dat jij vraagt, ongeacht het moment? Zo nee, dan is het of theater of manipulatie, of allebei.
MRI
08-05-2026 om 17:57
linn19 schreef op 08-05-2026 om 16:46:
[..]
Dominant of please gedrag is niet specifiek iets mannelijks of iets vrouwelijks. Dus jouw kern gaat toch een beetje mank.
Wat maakt het jouw uit hoe jouw gedrag geinterpreteerd word ( door man of vrouw)? Als een vrouw ( in dit geval dan jouw vriendin) zich er aan gaat ergeren vertrekt ze wel en als zij het prima vind hebben jullie het toch prima samen?
Precies, waarom zou een man per se leidend moeten zijn en een vrouw volgend? De kans is ook aan wezig dat die vrouw de man laat leiden en daarmee de eigenlijke leider is. Alle varianten zijn mogelijk, beide genders hebben alle kwaliteiten in zich. Het gaat er om hoe je beiden in respect tot overeenstemming komt
Max88
08-05-2026 om 19:15
Ik zou bij de vraag: mag ik je keel dichtknijpen me afvragen of ik de politie of de GGZ zou bellen.
Die info is zo bizar en doet niet ter zake.
Ik zie dan zo'n gespierd rechterarmpje achter een toetsenbord.
Mag ik je even bijna buiten westen brengen...tuurlijk joh, lekker.
Als zij je leuk vindt...geniet ervan, de rest doet er volgens mij niet toe; wat een ander mannelijk vindt.
Worteltaart
08-05-2026 om 22:49
"Mag ik je keel dichtknijpen"... ik zag pas een docu over een vrouw die ernstige herenbeschading heeft opgelopen omdat haar vriend steeds wat langer de keel dichtkneep. Lijkt me ongezond spelletje.
Pippeltje
08-05-2026 om 23:01
Ik krijg eerlijk gezegd sowieso de kriebels van je bericht. Fijn dat je gelukkig bent in je nieuwe relatie maar ik ben benieuwd hoe ze over een paar jaar denkt. Natuurlijk is nu alles heel positief.
Je bericht geeft me het gevoel dat een applaus wilt omdat je vriendin vindt dat je zo mannelijk en tegelijk zacht bent; en in combinatie met het voorbeeld "Mag ik je keel dichtknijpen" alsof dat de normaalste zaak van de wereld is vind ik je regelrecht doodeng.
Het dichtknijpen van je keel is een uiting van agressie en machtsmisbruik. Je wordt er blijkbaar geil van om dat te doen. Er zijn een hoop seksuele uitwassen die ik allemaal best acceptabel vind, maar deze hoort daar niet bij.
Gelukkig maar dat ik je niet irl hoef tegen te komen!
Kimdekim
09-05-2026 om 09:46
ik wil toch even zeggen dat ik dat bijna hysterische gedoe om de keel dichtknijpen ook wel storend vind. Lego vrouwen genieten van dit soort seks. Prima als het je ding niet is, maar zo veroordelend is nou ook weet niet nodig. Je hebt nou eenmaal mensen die vanilleijs houden en mensen die van mint met chocolade houden. Het zegt niets over dat een relatie niet liefdevol kan zijn.
Pippeltje
09-05-2026 om 09:53
Kimdekim schreef op 09-05-2026 om 09:46:
ik wil toch even zeggen dat ik dat bijna hysterische gedoe om de keel dichtknijpen ook wel storend vind. Lego vrouwen genieten van dit soort seks. Prima als het je ding niet is, maar zo veroordelend is nou ook weet niet nodig. Je hebt nou eenmaal mensen die vanilleijs houden en mensen die van mint met chocolade houden. Het zegt niets over dat een relatie niet liefdevol kan zijn.
De wens om iemands keel dicht te knijpen is volgens de deskundigen een belangrijke voorbode van femicide.
Heel iets anders dan tikken op de billen of vastbinden.
Kimdekim
09-05-2026 om 10:00
Pippeltje schreef op 09-05-2026 om 09:53:
[..]
De wens om iemands keel dicht te knijpen is volgens de deskundigen een belangrijke voorbode van femicide.
Heel iets anders dan tikken op de billen of vastbinden.
Ik ga er misschien ten onrechte vanuit dat het hier niet gaat over werkelijk de adem afnemen. Maar je hebt gelijk als het werkelijk gaat om verwurgen dan slaat mijn opmerking nergens op.
Pief
09-05-2026 om 10:38
Ik heb zelf vrij standaard seksuele voorkeuren, maar vind ook dat iedereen daar lekker vrij in moet zijn, maar van 'mag ik je keel dichtknijpen' tijdens de seks krijg ik wel de rillingen hoor. Als je dit soort potentiële gevaarlijke dingen wilt, dan bespreek je dat op een ander tijdstip en maak je daar duidelijke afspraken over lijkt me. Dan check check dubbelcheck je wat haar grenzen zijn. Dat geldt net zo goed voor andere vormen van seks die net iets anders zijn dan doorsnee. Als man moet je toch wel heel duidelijk consent willen voor dit soort dingen.
Mannelijkheid is voor mij de leiding nemen over je eigen leven, rechtop blijven staan bij tegenslag, je vrouw de ruimte geven om te doen wat zij wil en initiatief nemen om jullie wensen in de praktijk te brengen. Zorgzaam zijn, kunnen incasseren en je vrouw altijd respecteren. Als zij zich vrij voelt om je aan te spreken op dingen die zij niet fijn vindt en jij je daar nooit door aangevallen voelt dan ben je een echte vent. Dat staat helemaal los van rolverdeling in bed. Dat zijn maar spelletjes.
linn19
09-05-2026 om 10:54
Kimdekim schreef op 09-05-2026 om 10:00:
[..]
Ik ga er misschien ten onrechte vanuit dat het hier niet gaat over werkelijk de adem afnemen. Maar je hebt gelijk als het werkelijk gaat om verwurgen dan slaat mijn opmerking nergens op.
Maar de adem afnemen is nu juist de kick. Het tijdelijke zuurstof tekort geeft die rush, het is dus niet geheel ongevaarlijk. Geeft wel aan hoezeer TO de grenzen opzoekt. Daar past alleen een zelfde slag mensen bij. Ik zou zelf zeggen "voel eens aan je hoofd" bij zo'n vraag maar als beiden het erover eens zijn zoeken ze dat samen maar uit. Ik ga zo iemand liever uit de weg want mij te veel rode vlaggen.
Mini39
09-05-2026 om 10:59
Als mijn man dit ooit aan mij gevraagd had was ik heel hard weggerend en nooit meer terug gekomen, ik vind het echt abnormaal/bizar eng en niet gezond dat je hierop kan kicken.
Valeria
09-05-2026 om 11:30
Pief schreef op 09-05-2026 om 10:38:
Ik heb zelf vrij standaard seksuele voorkeuren, maar vind ook dat iedereen daar lekker vrij in moet zijn, maar van 'mag ik je keel dichtknijpen' tijdens de seks krijg ik wel de rillingen hoor. Als je dit soort potentiële gevaarlijke dingen wilt, dan bespreek je dat op een ander tijdstip en maak je daar duidelijke afspraken over lijkt me. Dan check check dubbelcheck je wat haar grenzen zijn. Dat geldt net zo goed voor andere vormen van seks die net iets anders zijn dan doorsnee. Als man moet je toch wel heel duidelijk consent willen voor dit soort dingen.
Maar hij zegt er zelf bij dat hij het maar één keer vraagt: "Dit doe ik uiteraard niet altijd, als ik weet wat ze wel en niet wil doe ik dat daarna gewoon, maar de eerste keer peil ik dan vaak hoe ze er in staat."
Uiteraard, nog wel.
Ik vraag me ook af waarom hij zijn manier van communiceren en handelen met andere mannen moet bespreken en wat voor vreemde mannen dat zijn die afkeuren dat iemand zich ondergeschikt maakt aan de mening van een vrouw.
Ik ken alleen maar mensen die om en om besluiten welke richting ze oplopen, bij wijze van spreken. En mannen die per se alleen maar aan de buitenkant willen lopen/staan/zitten ken ik ook niet. Die vrouw is geen peuter die per ongeluk de straat op kan stappen, hè? Heel bijzonder. Vind er weinig mannelijks aan, meer een soort machtsspel.
MRI
09-05-2026 om 11:53
Tja iemand mag alles vragen natuurlijk. Als er maar geluisterd wordt naar het antwoord. Ik denk dat link met femicide niet helemaal op gaat. Je linkt sm ook niet direct aan huiselijk geweld maar aan een spel dat in overeenkomst is afgesproken. Dat het kan ontsporen is natuurlijk ook waar maar zo kan een denigrerende opmerking ook het begin zijn van een machtsverhouding die uiteindelijk op huiselijk geweld uitloopt. Opmerkelijker wordt het als hier of elders besproken moet worden dat het gevraagd wordt met de connotatie dat dat toch wel het kenmerk van een leidende (nogmaals: leidende mannen? waarom?) maar toch zachte man. Wat is het issue nou Pascal? Als je gewoon respectvol bent is deze hele discussie toch niet nodig?
Pief
09-05-2026 om 13:05
Valeria schreef op 09-05-2026 om 11:30:
[..]
[..]
Maar hij zegt er zelf bij dat hij het maar één keer vraagt: "Dit doe ik uiteraard niet altijd, als ik weet wat ze wel en niet wil doe ik dat daarna gewoon, maar de eerste keer peil ik dan vaak hoe ze er in staat."
Uiteraard, nog wel.
Ik vraag me ook af waarom hij zijn manier van communiceren en handelen met andere mannen moet bespreken en wat voor vreemde mannen dat zijn die afkeuren dat iemand zich ondergeschikt maakt aan de mening van een vrouw.
Ik ken alleen maar mensen die om en om besluiten welke richting ze oplopen, bij wijze van spreken. En mannen die per se alleen maar aan de buitenkant willen lopen/staan/zitten ken ik ook niet. Die vrouw is geen peuter die per ongeluk de straat op kan stappen, hè? Heel bijzonder. Vind er weinig mannelijks aan, meer een soort machtsspel.
Nee, ik denk ook dat als je echt een masculiene man bent, dan denk je helemaal niet na over dit soort dingen. Laat staan dat je zegt: dan pak ik haar hand en loop ik de kant op waar ik heen wil. Doei! Ik kan wel zeggen dat ik een heel masculiene man heb. Type tattoos, motor, werkt in een mannenwereld. Het zou niet in hem opkomen gewoon te doen wat hij wil. Hij is juist extreem zorgzaam en vindt het veel belangrijker dat ik het naar mijn zin heb, dan hijzelf.
Kimdekim
09-05-2026 om 13:09
linn19 schreef op 09-05-2026 om 10:54:
[..]
Maar de adem afnemen is nu juist de kick. Het tijdelijke zuurstof tekort geeft die rush, het is dus niet geheel ongevaarlijk. Geeft wel aan hoezeer TO de grenzen opzoekt. Daar past alleen een zelfde slag mensen bij. Ik zou zelf zeggen "voel eens aan je hoofd" bij zo'n vraag maar als beiden het erover eens zijn zoeken ze dat samen maar uit. Ik ga zo iemand liever uit de weg want mij te veel rode vlaggen.
Nou ja er zijn genoeg mensen die het opwindend vinden als een man of een vrouw de ander bij de keel pakt zonder meteen de adem helemaal weg te nemen. Als een soort van de ander is in controle. Dat er dan in meer of minder mate druk wordt gezet wil nog niet zeggen dat de adem echt wordt afgesneden. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die zich bezigen met wurgseks maar ik ging in eerste instantie gewoon van het eerste uit.