Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tieners meivakantie vliegvakantie waarheen?

Dochter wil met paar meiden 17-18jaar in meivakantie ergens heen, wat mooier weer en waar wat te doen is voor de tieners.  We  dachten zelf aan Spanje, maar wat/welke plek zou leuk zijn voor die leeftijd?


Ik weet dat vliegen slecht is voor het klimaat en ben er ook echt wel voor om daar verantwoordelijkheid in te nemen en je kinderen daar ook mee op te voeden, maar als mijn kind t.z.t. besluit dat ze haar zelfverdiende geld wil besteden aan een vliegvakantie, zou ik dat niet verbieden als ouder. 
Ik vind het ook niet fair om meiden van 17/18 jaar verantwoordelijk te houden voor klimaatverandering. Er is een kleine groep veelvliegers, misschien moeten bedrijven daar ook verantwoordelijkheid in nemen. Dat je niet mensen voor een paar dagen de oceaan laat overvliegen voor een paar vergaderingen die ook prima online kunnen. 

Dat meiden van die leeftijd nog niet zelfstandig naar het buitenland zijn geweest, snap ik ook wel. Het is vrij prijzig en je moet een keer ergens beginnen. Een reisbureau of een georganiseerde jongerenreis lijkt me niet onverstandig. Ook om te kijken wat het aanbod is en wat ze graag willen. Naar Spanje zou een busreis ook nog kunnen. 

MamaE schreef op 13-12-2023 om 13:50:

Ik weet dat vliegen slecht is voor het klimaat en ben er ook echt wel voor om daar verantwoordelijkheid in te nemen en je kinderen daar ook mee op te voeden, maar als mijn kind t.z.t. besluit dat ze haar zelfverdiende geld wil besteden aan een vliegvakantie, zou ik dat niet verbieden als ouder.
Ik vind het ook niet fair om meiden van 17/18 jaar verantwoordelijk te houden voor klimaatverandering. Er is een kleine groep veelvliegers, misschien moeten bedrijven daar ook verantwoordelijkheid in nemen. Dat je niet mensen voor een paar dagen de oceaan laat overvliegen voor een paar vergaderingen die ook prima online kunnen.

Dat meiden van die leeftijd nog niet zelfstandig naar het buitenland zijn geweest, snap ik ook wel. Het is vrij prijzig en je moet een keer ergens beginnen. Een reisbureau of een georganiseerde jongerenreis lijkt me niet onverstandig. Ook om te kijken wat het aanbod is en wat ze graag willen. Naar Spanje zou een busreis ook nog kunnen.

Dat is natuurlijk niet zo. Iedereen is verantwoordelijk. Ook jonge meiden moeten weten wat voor impact hun keuzes hebben dus dat neem je dan inderdaad mee in je opvoeding. Wil niet zeggen dat ze niet een paar keer in hun leven kunnen vliegen, want die optie bestaat nu eenmaal. Maar de vanzelfsprekendheid dat er gevlogen gaat worden dat kan echt niet meer en niet alleen vliegen natuurlijk maar consumeren in brede zin. Ik hoorde laatst nog iets over 'het recht op een jaarlijkse vliegvakantie met het gezin' op tv in een of ander nieuwsprogramma. Belachelijk natuurlijk. 

En juist een vraag als "we willen ergens naartoe vliegen, maar hebben geen idee waarheen" is voor mij een goede opening in het vliegen ter discussie te stellen. Want moet als ze toch niet weten wat ze geen willen geeft dat heel veel ruimte om een besteming te kiezen waarvoor vliegen niet nodig is. 
Ik vlieg zelden. De enkele keer dat ik een vliegreis heb gemaakt was voor speciale vakanties naar bijzondere bestemmingen waar ik al heel lang graag heen wilde. 

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 15:50 Topicstarter

maar waarom zou die speciale vakantie van jou, een bijzondere bestemming wel oke zijn en deze reis voor dochter niet? Zij willen juist net naar een leuke plaats in Spanje ofzo, dat vinden zij heel bijzonder en niet naar Nederland/Duitsland ofzo... Ga jij nou beoordelen wanneer het wel oke is en wanneer niet, heel gek dit!

Kikki39 schreef op 13-12-2023 om 15:50:

maar waarom zou die speciale vakantie van jou, een bijzondere bestemming wel oke zijn en deze reis voor dochter niet? Zij willen juist net naar een leuke plaats in Spanje ofzo, dat vinden zij heel bijzonder en niet naar Nederland/Duitsland ofzo... Ga jij nou beoordelen wanneer het wel oke is en wanneer niet, heel gek dit!

Dat is waar, wij kunnen niet bepalen wat een speciale reis is. Het zit hem (wat mij betreft) in de vanzelfsprekendheid dat het een vliegvakantie moet zijn. Jouw dochter weet nog niet waar ze heen wil, maar het moet wel met het vliegtuig zijn blijkbaar. Je kunt je afvragen of het speciale de bestemming is of het vliegtuig.  

troelahoep schreef op 13-12-2023 om 14:37:

[..]

Dat is natuurlijk niet zo. Iedereen is verantwoordelijk. Ook jonge meiden moeten weten wat voor impact hun keuzes hebben dus dat neem je dan inderdaad mee in je opvoeding. Wil niet zeggen dat ze niet een paar keer in hun leven kunnen vliegen, want die optie bestaat nu eenmaal. Maar de vanzelfsprekendheid dat er gevlogen gaat worden dat kan echt niet meer en niet alleen vliegen natuurlijk maar consumeren in brede zin. Ik hoorde laatst nog iets over 'het recht op een jaarlijkse vliegvakantie met het gezin' op tv in een of ander nieuwsprogramma. Belachelijk natuurlijk.

Dat klopt. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar ik begrijp ook wel dat je als 17/18 jarige niet zo makkelijk nee zegt als je vrienden dat wel allemaal willen en doen. Vaak is het toch dat de meerderheid bepaalt. Bij mijn zus in de vriendinnengroep was dat wel zo. Zo gingen ze het eerste jaar naar Terschelling en dat is vanuit Limburg behoorlijk ver. Dus gingen ze met de trein. Een paar wilden dat niet, maar als ouders moesten brengen, zaten die gewoon acht uur op een dag in de auto. Dus de rest zei dan 'prima, dan vragen jullie je eigen ouders maar om te rijden'. Toen ze naar Spanje gingen was er één meisje die van haar ouders niet naar het buitenland mocht. Dat was jammer, maar dat betekende niet dat de rest zich dan ging aanpassen. Als iemand niet had willen vliegen, had die ook pech gehad en was de bestemming daar niet voor aangepast.
Die groep waren wel een stuk of zestien meiden, dus met ieders wensen rekening houden was ook geen optie. Toen ze ouder werden gingen ze ook wel in kleinere groepjes of een klein gedeelte overlappend. Want de één werkte in de zorg en kreeg in de zomervakantie geen vrij omdat ze geen kinderen had en de ander werkte in het onderwijs en kon dus alleen in de schoolvakanties. De fase van zuip- en stapvakanties was voorbij, mensen gingen met hun partner, andere behoeften qua activiteiten.

Ik ben het ermee eens dat vliegen om het vliegen niet mijn ding zou zijn, want als ik wil zonnen en winkelen dan kan dat ook dichterbij. Maar ik zal het mijn kind t.z.t. niet verbieden. Eigen geld, eigen keuzes.

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 16:16 Topicstarter

ze weet wel ongeveer waarheen, want het moet een zonvakantie zoals Spanje, Griekenland zijn, alleen wist ze niet welke plaats... Geen Duitsland, Nederland, Frankrijk. Een bestemming verder weg, wat met de bus niet te doen is voor die week. Ze vliegt niet eens graag, dus dat is het niet. Maar moet ik me nu hier gaan verantwoorden waarom wij voor deze vliegvakantie kiezen, mensen die al 30 jaar niet gevlogen hebben, sorry hoor! 

En degene die commentaar hebben zullen vast zelf wel vliegen, toch?( op een enkeling na)...want oh naar Spanje ofzo mag niet, maar een bijzondere reis naar Amerika is wel toegestaan.

MamaE schreef op 13-12-2023 om 16:13:

[..]

Dat klopt. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar ik begrijp ook wel dat je als 17/18 jarige niet zo makkelijk nee zegt als je vrienden dat wel allemaal willen en doen. Vaak is het toch dat de meerderheid bepaalt. Bij mijn zus in de vriendinnengroep was dat wel zo. Zo gingen ze het eerste jaar naar Terschelling en dat is vanuit Limburg behoorlijk ver. Dus gingen ze met de trein. Een paar wilden dat niet, maar als ouders moesten brengen, zaten die gewoon acht uur op een dag in de auto. Dus de rest zei dan 'prima, dan vragen jullie je eigen ouders maar om te rijden'. Toen ze naar Spanje gingen was er één meisje die van haar ouders niet naar het buitenland mocht. Dat was jammer, maar dat betekende niet dat de rest zich dan ging aanpassen. Als iemand niet had willen vliegen, had die ook pech gehad en was de bestemming daar niet voor aangepast.
Die groep waren wel een stuk of zestien meiden, dus met ieders wensen rekening houden was ook geen optie. Toen ze ouder werden gingen ze ook wel in kleinere groepjes of een klein gedeelte overlappend. Want de één werkte in de zorg en kreeg in de zomervakantie geen vrij omdat ze geen kinderen had en de ander werkte in het onderwijs en kon dus alleen in de schoolvakanties. De fase van zuip- en stapvakanties was voorbij, mensen gingen met hun partner, andere behoeften qua activiteiten.

Ik ben het ermee eens dat vliegen om het vliegen niet mijn ding zou zijn, want als ik wil zonnen en winkelen dan kan dat ook dichterbij. Maar ik zal het mijn kind t.z.t. niet verbieden. Eigen geld, eigen keuzes.

Tegen die tijd is dat allang onbetaalbaar geworden veronderstel ik. 

Nick90 schreef op 13-12-2023 om 16:18:

[..]

Tegen die tijd is dat allang onbetaalbaar geworden veronderstel ik.

Nou ook prima, gaat ze t.z.t. lekker ergens anders heen dichterbij met de bus of de trein of de auto. 

laat je dochter maar lekker vliegen hoor. Als er 1 groep is die van Noord Europa een behoorlijke puinzooi hebben gemaakt zijn het wel die links woken. Met die massamigratie en genderwaanzin. Gelukkig is de linkse/ Grüne regering binnenkort ook wel verdwenen. Die zijn van plan hier een prachtig oud bos te kappen voor een windmolenpark ( waarvan de productie ook milieuonvriendelijk is). 

Dat wij invloed hebben op de klimaatverandering is bovendien ook helemaal niet bewezen. We hebben hier pas nog een pak sneeuw gehad en al temperaturen onder de -10 graden. 

Sorry, het is ot, maar ik kan het toch ff niet laten. Er is in dit land al sinds mensenheugenis geen linkse regering geweest, Fortuynisten, VVD en PVV vieren al jaren triomfen, en nog krijgt links overal de schuld van. 

Welke bijzondere krachten hebben de linksen wel niet, dat zij kennelijk zoveel voor elkaar krijgen terwijl ze al heeeeel lang geen regering hebben geleid? Ik zit zelf in het linkse kamp, veel van mijn vrienden ook, en ik heb van deze superkrachten in mijn omgeving nooit wat gemerkt, eerlijk gezegd. Zelfs op mijn eigen kinderen heb ik amper invloed, laat staan op de samenleving. Waar zitten die linkse mannetjesputters (m/v) verstopt, kan iemand me dat vertellen? 

Temet schreef op 13-12-2023 om 16:57:

Sorry, het is ot, maar ik kan het toch ff niet laten. Er is in dit land al sinds mensenheugenis geen linkse regering geweest, Fortuynisten, VVD en PVV vieren al jaren triomfen, en nog krijgt links overal de schuld van.

Welke bijzondere krachten hebben de linksen wel niet, dat zij kennelijk zoveel voor elkaar krijgen terwijl ze al heeeeel lang geen regering hebben geleid? Ik zit zelf in het linkse kamp, veel van mijn vrienden ook, en ik heb van deze superkrachten in mijn omgeving nooit wat gemerkt, eerlijk gezegd. Zelfs op mijn eigen kinderen heb ik amper invloed, laat staan op de samenleving. Waar zitten die linkse mannetjesputters (m/v) verstopt, kan iemand me dat vertellen?

Offtopic: die zitten in de hoofden van degenen die alles maar links en woke noemen als iets ze niet aanstaat. 

Kikki39 schreef op 13-12-2023 om 15:50:

maar waarom zou die speciale vakantie van jou, een bijzondere bestemming wel oke zijn en deze reis voor dochter niet? Zij willen juist net naar een leuke plaats in Spanje ofzo, dat vinden zij heel bijzonder en niet naar Nederland/Duitsland ofzo... Ga jij nou beoordelen wanneer het wel oke is en wanneer niet, heel gek dit!

Speciaal in de zin van een specifieke plek waar je graag naartoe wil, maar die praktisch gezien niet anders dan met het vliegtuig te bereiken is. "Een leuke plaats in Spanje ofzo" is inderdaad een bijzondere reis op die leeftijd, maar het hoeft blijkbaar niet naar een specifieke plaats te zijn. Zoek dan een stad aan de middelandse zee die goed per trein te bereiken is. Nice, Genue. Als je Nederland eenmaal uit bent is reizen met de trein niet zo heel duur. 

Wij zijn naar IJsland geweest, na 25 jaar dromen om daar heen te gaan. Het kost met de boot bijna een week om daar te komen, dat was ivm beschikbare vakantiedagen helaas geen optie, maar hebben we wel uitgebreid onderzocht.

Voor onze reguliere (zomer)vakanties bedenken we een plek waar we naartoe willen, of waar we kunnen doen wat we willen, op auto-afstand. Als dat niet haalbaar is met de auto verzinnen we iets anders wat wel met de auto kan. 

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 17:18 Topicstarter

nee, ze willen naar een plek met jongeren, net zoets als lorret, daar gaat dit topic ook over,  en dat is een veel te lange reistijd voor die paar dagen per trein, ook de plekken die jij benoemt.



En als jij zo van het milieu bent had je die reis naar ijsland ook moeten laten gaan, vind ik dan ook wel hypocriet om daar dan wel heen te gaan, maar tegen een ander zeggen dat ze niet mogen gaan.

libelletje75 schreef op 13-12-2023 om 16:51:

laat je dochter maar lekker vliegen hoor. Als er 1 groep is die van Noord Europa een behoorlijke puinzooi hebben gemaakt zijn het wel die links woken. Met die massamigratie en genderwaanzin. Gelukkig is de linkse/ Grüne regering binnenkort ook wel verdwenen. Die zijn van plan hier een prachtig oud bos te kappen voor een windmolenpark ( waarvan de productie ook milieuonvriendelijk is).

Dat wij invloed hebben op de klimaatverandering is bovendien ook helemaal niet bewezen. We hebben hier pas nog een pak sneeuw gehad en al temperaturen onder de -10 graden.

Niet wetenschappelijk bewezen... Misschien moet je eens iets lezen over het onderwerp in plaats van pertinente onzin uit te kramen. Begin bijvoorbeeld eens met dit boek: 

https://www.bol.com/nl/nl/p/de-klimaatalmanak/9300000089838343/?bltgh=mlhV-poNHIRs4hCIvUdPwA.2_13.14.ProductPageUrl

Laat me raden: dat ga jij natuurlijk niet doen want jij weet het zelf allemaal veel beter dan mensen die er voor gestudeerd hebben...


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.