Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alimentatie/bijstand vraag

Straks kom ik er alleen voor te staan met mijn kinderen en ik heb geen werk etc. Krijg ik nu dan bijstand en evt aanvullende allimentatie, of is het andersom. Moet mijn(dan) ex allimentatie betalen en wordt dat aangevuld met bijstand. Wie heeft ervaringen hpe dat werkt.
Muizemeis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2010 om 12:41

Muizemeis

Alimentatie wordt gezien als inkomen, dus dat wordt aangevuld tot bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder. Op www.rechtopbijstand.nl kun je hier veel informatie over vinden, ook de bedragen en wat wel en niet. aanvragen doe je via Werk.nl (als jou gemeente een digitale aanvraag toelaat). Daar moet je ook inschrijven bij het WERKbedrijf (die vul je als 1e in), daarna dus de aanvraag WWB (bijstand). Aanvragen is meestal pas mogelijk als je niet meer op hetzelfde adres als je (ex)partner ingeschreven staat, omdat anders zijn inkomen meegeteld wordt bij het vaststellen van het recht op bijstand. En als hij boven het soc-minimum verdient (ongeveer 1300 Netto voor een getrouwd/samenwondend stel) wordt jouw aanvraag afgewezen.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 13:17

Werken

Muizemeis:
"Moet mijn(dan) ex allimentatie betalen en wordt dat aangevuld met bijstand."
Ja, daar komt het op neer. Daarom is het een waanzinnig goed idee, om zsm te gaan werken.

Ja, en

ja, de alimentatie van je ex wordt aangevuld met bijstand,maar..........als je kinderen hebt boven de vier jaar word je wel verplicht gesteld te gaan solliciteren.

muizemeis

muizemeis

16-11-2010 om 15:09 Topicstarter

Natascha

Thanks voor de info en de site. Ik heb het een en ander nagelezen. Wat een gepuzzel om overal uit te komen.
Werken gaat er in eerste instantie nog niet inzitten om persoonlijke redenen. En ik ben voor de arbiedsmarkt ongeschoold dus zal eerst een scholing willen/moeten doen.
Muizemeis

Muizemeis

"Werken gaat er in eerste instantie nog niet inzitten om persoonlijke redenen. En ik ben voor de arbiedsmarkt ongeschoold dus zal eerst een scholing willen/moeten doen"

Ik wil niet vervelend zijn, maar je moet je er maar alvast geestelijk op voorbereiden dat je, als je bijstand moet aanvragen, bitter weinig te willen hebt. Het zou natuurlijk kunnen dat de sociale dienst je scholing aanbiedt. Het kan ook heel goed dat dat niet gebeurt en dat men je probeert naar ongeschoold werk te laten uitstromen. Lieverkoekjes worden in dat geval niet gebakken. Moeilijk doen levert kortingen en andere ellende op. Misschien valt het allemaal mee, maar ik zie (vanwege mijn werk) ook regelmatig zaken waar het niet meevalt.

Ook 'persoonlijke redenen' leggen vaak niet zo bar veel gewicht in de schaal, tenzij er overduidelijk medische belemmeringen spelen. Ik waarschuw maar vast.

Het zou handig zijn om te weten op hoeveel alimentatie je ongeveer kan rekenen. Bedenk daarbij dat kinderalimentatie niet belast is, maar partneralimentatie wel. Maar als je weet wat je aan alimentatie kan verwachten dan weet je ook hoeveel je met werken moet verdienen om uit de bijstand te blijven. Er is bijvoorbeeld helemaal niet gezegd dat je per se een fulltime baan zou moeten hebben.

Nogmaals, ik wil niet vervelend doen, maar ik had het idee dat je misschien een wat rooskleurig beeld had van hoe het gaat, aanvraag en verstrekking van een bijstandsuitkering. Zoals gezegd soms valt het allemaal reuze mee. Maar vaak ook niet, en het kan geen kwaad daar alvast rekening mee te houden.

Sterkte ermee

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2010 om 15:45

Sluit me aan

bij Temet, lieverbroodjes worden niet gebakken in de Bijstand. Wet Werk en Bijstand heet hij officieel en daarmee zegt het eigenlijk al genoeg. Soms kan het zijn dat een scholing vergoed wordt, maar alleen als het zinvol is. Een cursus kantklossen zit er dus niet in . Hoe dan ook, wat Temet zegt is waar, het is geen vrijblijvendheid....

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2010 om 16:37

Persoonlijke redenen

Muizemeis:
"Werken gaat er in eerste instantie nog niet inzitten om persoonlijke redenen."
IK weet niet wat voor 'persoonlijke redenen' je hebt, maar afgezien van wat temet zegt: werk = inkomen, is ook meer inkomen dan de bijstand, en dus meer mogelijkheden om allerlei leuke/nuttige dingen te doen en de rekeningen te kunnen betalen. Dat is eigenlijk best een goed epersoonlijke reden.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2010 om 17:05

Ik vrees

Ik wil je niet ontmoedigen en je allereerst veel sterkte wensen, maar de sociale dienst wil alles van je weten. En je persoonlijke reden zullen goed onderbouwd moeten zijn om onder sollicitatieplicht uit te komen. Ook mijn moeder van 53 met medische klachten. Niet dat ze ook maar ergens werd aangenomen, maar toch! En echt, in de bijstand is ziekmakend op lange termijn, als het even kon zou ik toch proberen te werken, al is het maar parttime.

muizemeis

muizemeis

16-11-2010 om 18:30 Topicstarter

Temet

Dank je voor je eerlijke reactie. Ik heb heeeeeeeeeel lang geleden wel eens bijstand gehad en toen was het makkelijk. Nu is er natuurlijk een hoop veranderd. Ik heb wel een globale berekening gemaakt, maar ik weet dat alimentatie ook naar draagkracht gaat.
De persoonlijke redenen zijn ook medische redenen, dus ik denk dat dat niet zo het probleem gaat zijn.
Muizemeis

muizemeis

muizemeis

16-11-2010 om 18:31 Topicstarter

Oja

Het gaat er niet zozeer om dat ik niet zo willen werken, maar dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.
Muizemeis

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2010 om 18:44

Keuring

dan word je gekeurd of je kan werken en zo ja wat en hoeveel....Ook een medische oorzaak is geen reden om niet te werken....

Kleine nuancering nav nasha

"Ook een medische oorzaak is geen reden om niet te werken.... " Nou ja, zie wat Fiorucci opmerkt: het kan natuurlijk zijn dat geen werkgever je wil hebben vanwege medische problemen, ook al zou je in theorie best kunnen werken.

Maar medische redenen zijn maar zelden sterk genoeg om onder de sollicitatieplicht uit te komen en, wat in de praktijk nog veel vervelender kan zijn, nog los van die sollicitatieplicht wil men ook nog wel eens mensen in trajecten stoppen met het doel (althans dat mag je hopen) uitstroom naar een reguliere baan. Nou is dat helemaal niet erg als die trajecten zinvol zijn en ook werkelijk leiden tot uitstroom, maar dat valt soms erg tegen.

Muizemeis, er schoot me nog iets te binnen. Ik begreep uit een posting van je in een andere rubriek dat je dochter 4 is. Ik zou adviseren om alimentatie zoveel mogelijk (of misschien uitsluitend) als kinderalimentatie te laten betalen. Voordeel 1: het is onbelast. Voordeel 2: het houdt niet op als je gaat samenwonen. Voordeel 3: partneralimentatie eindigt in principe na 12 jaar, kinderalimentatie pas op zijn vroegst als je kind 18 wordt (meestal bij 21). Gezien de leeftijd van je kind duurt kinderalimentatie dus langer.

Sterkte ermee

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2010 om 21:41

daar heb je gelijk in Temet, ik bekeek het even vanuit de Gemeente zelf zeg maar, en die willen dan wel weten wat jouw beperking is. Dat je vervolgens bij elke werkgever je neus stoot, dat zal zonder meer waar zijn, maar de Gemeente heeft daar geen boodschap aan helaas....(en dat wordt de komende jaren echt niet beter....)

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2010 om 22:22

Overigens

en daar maak ik me niet populair mee denk ik, maar ik word altijd een beetje allergisch als mensen al bij voorbaat gaan roepen, ja maar....IK kan écht niet werken. Want dit en dat, en zus en zo... Vroeger kon je zomaar de bijstand inderdaad in, en in die zin vind ik het wel goed dat daar wel naar gekeken wordt tegenwoordig en dat ook daar voorwaarden aanzitten....

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2010 om 09:47

Draai het om

Muizemeis:
"Het gaat er niet zozeer om dat ik niet zo willen werken, maar dat het waarschijnlijk niet gaat lukken."
Zonder nou te verzanden in typisch amerikaans geblaat van het type 'yes we can': Het is zinnig om je gedachte eens om te draaien en te redeneren vanuit 'ik moet werk vinden, hoe zorg ik daarvoor'. Soms kan er meer dan je denkt

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2010 om 12:14

Zelazny

Je weet niet wat de medische omstandigheden zijn. Er zijn echt mensen die echt niet kunnen werken. Wellicht had muizemeis destijds ook een goede reden om niet te kunnen werken, dat weet je niet. Ik ken een vrouw die MS heeft en dat in combi met het runnen van haar huishouden en gezin met de nodige hulp is al meer dan ze eigenlijk aankan. Tuurlijk, in beginsel heb je gelijk. Maar er zijn echt uitzonderingen.

fladder

fladder

17-11-2010 om 12:24

Aannames

Toen ik zes jaar geleden voor een scheiding stond, met een baantje van niks en een ruk gezondheid, heb ik ook uitgezocht hoe dat ging met de bijstand. Niet met de intentie mezelf gemoedelijk in die bijstand te laten wegzakken, maar omdat ik geen idee had wat me te wachten stond en alle mogelijkheden (incl. solliciteren) moest uitpluizen.
Wie zegt dat Muizemeis dat niet doet? Als je gaat scheiden zit je in een wirwar van toestanden die op je af komt en die je moet uitzoeken. Dat ze hier naar de bijstand vraagt wil niet zeggen dat dat het enige is waar ze op aast.
En dan nog...
Iemand die in een scheiding zit en al energie kwijt is aan haar gezondheid, mag wat mij betreft tijdelijk best gebruik maken van de bijstand, en van daaruit haar leven weer op de rit krijgen en dan naar werk zoeken. Ik wou dat ik het destijds gedaan had (ik zou waarsch. zelfs sollicitatievrijstelling hebben gekregen) en meer tot rust kon komen na die rottijd, maar ja, ik behoorde tot de doordrammers en de zogenaamde sterke vrouwen, met alle gevolgen van dien :S
Dus, Muizemeis, doe wat momenteel het beste voelt, maar hou er wel rekening mee dat het veel papierwerk is en dat je ook vanuit de bijstand gestimuleerd en begeleid wordt om te gaan werken, tenzij je echt te ziek bent, maar dat merken ze vanzelf wel. Misschien kan je van daaruit je leven weer opbouwen en is dat beter dan plons, het diepe in.

Zelazny

Je schrijft: "Muizemeis ligt in scheiding en het enige waar ze blijkbaar aan kan denken, is aan hoe ze aan een uikering kan komen."
Denk je dat nou echt? Gaan scheiden is een heel heftig proces! Natuurlijk denkt Muizemeis aan hoe ze haar financiën moet gaan regelen, maar dat is echt niet hetgeen en het enige waar ze de hele dag aan denkt. Ze is aan het overleven!

Gr. Poezie.

O haha

3x hetzelfde verhaal is scheepsrecht (Allemaal bijna tegelijk getypt)

Gr. Poezie.

muizemeis

muizemeis

17-11-2010 om 12:32 Topicstarter

Temet

Dank je voor de allimentatietip, daar heb ik wat aan.
Neem ik allemaal mee.
Muizemeis

muizemeis

muizemeis

17-11-2010 om 12:38 Topicstarter

Dank jullie wel

Voor alle info, ik ga inderdaad niet mijn medische geschiedenis hier neerschrijven. Ik ben ook in de uitzoekfase, hoe werkt het als ik in de bijstand kom, wat is er dan mogelijk en wat gaat het kosten bv. Ik ga nu even uit van de laagste financiele situatie. Ik heb heel erg op mijn as ex geleund en veel zelfstanidgheid kwijtgeraakt. Door mij nu overal in te verdiepen wordt ik weer meer zelfstandig en tzt zal ik zeker gaan werken, dat wil ik ook graag. Maar ik wil ook graag alles stap voor stap doen, voor zover dat mogelijk is, en als het dan betekend dat ik bv een half jaar of een jaar bijstand krijgt, so be it. Ik heb helemaal geen probleem met een herintegratietraject of wat dan ook. Maar ik wil ook weten waar ik aan toe ben als ik wel bijstand krijg en ik wil ook weten waar ik recht op heb wat mogelijk is etc etc etc.
Dus jullie hoeven helemaal niet allergisch voor mij te zijn hoor
Muizemeis

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2010 om 12:53

Kijk...

dit laatste klinkt al heel anders Snap je het verschil? Niemand zal een vrouw aankijken dat ze een tijdje bijstand ontvangt totdat zij zichzelf weer kan bedruipen, maar zo kwam het in je eerder postings niet over muizemeis, en daarom zeg ik, ik raak een beetje allergisch als iemand op voorhand al roept, ik kan niet werken. Tuurlijk kan het dat je beperkingen hebt (en die hoef ik hier echt niet te weten, gaat me geen r... aan), dat is dan aan de gemeente om uit te zoeken wat je nog WEL kunt....

Vooroordelen

Als je op basis van één opmerking al zo'n oordeel durft te vellen heb je last van vooroordelen. Daarnaast vind ik het erg kortzichtig om de rest dan niet even te lezen en eventueel wat door te vragen. Verder is het niet aan jullie om het eindoordeel te vellen, dat doet de sociale dienst wel.

Gr. Poezie.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2010 om 13:12

Ik zei al

ik ga me niet populair maken met deze opmerking Geen probleem hoor Poezie, maar ik krijg dagelijks mensen aan de lijn die denken dat ze "zomaar even een Bijstand kunnen aanvragen" En als je dan aangeeft dat ook daar verplichtingen aan zitten, solliciteren, werk accepteren, tjonge, dan moet je eens horen....En op basis van de 1e postings van muizemeis gingen mijn stekels helaas overeind staan....

muizemeis

muizemeis

17-11-2010 om 18:33 Topicstarter

Snap het wel hoor

Dat sommigen tot die reactie komen. Ik zit er niet mee, ik vond dat het nog vrij genuanceerd gezegd werd. Ik zit er niet mee.
Muizemeis

fladder

fladder

18-11-2010 om 13:16

Onzin

Als muizemeis een man was geweest die verzorgende ouder was, en in dezelfde omstandigheden zat, had ik er net zo over gedacht. Iemand die al een baan heeft zit al in die "flow", hoeft niet het sollicitatiepad op (wat ook stressy is).
Het is een vangnet, niet alleen voor wat jullie zielige ongeëmancipeerde vrouwtjes noemen (bah, wat een stereotiep), maar voor iedereen die door wat voor omstandigheden niet kan werken en geen ander vangnet heeft.
Zowel voor zielige geëmancipeerde mannetjes als voor zielige ongeëmancipeerde vrouwtjes is het wel van belang goed begeleid te worden om toch z.s.m. aan de slag te kunnen.
Dat het vooral zielige ongeëmancipeerde vrouwtjes treft die ervoor hebben gekozen hun kinderen en huishouden zelf te verzorgen zodat hun man carrière kan maken, tja... Ik heb er i.i.g. geen probleem mee deze ongeëmancipeerde kneusjes te subsidiëren met mijn kostbare belastingcentjes, mits ze begeleid worden naar een baan. En dat geldt ook voor eventuele mannen, al zullen die in de minderheid zijn. En eigenlijk kan het me geen ruk schelen of het een mannetje of een vrouwtje is.
Groeten van een ongeëmancipeerd kneusje, dat wel heeft geprobeerd stoer en flink te zijn na de scheiding en daar nu de prijs voor mag betalen. Muizemeis, laat je niet gek maken door mensen als Zelazny, zoals ik destijds wel heb gedaan.

muizemeis

muizemeis

18-11-2010 om 13:37 Topicstarter

Fladder

Ik laat me helemaal niet gek maken hoor, ik zal dit soort reacties wel vaker krijgen. Ik hoop ook voor die tijd een baantje te hebben, maar ga er niet vanuit. Waarom niet????????? Omdat de banen niet voor het oprapen liggen heel simpel, en al helemaal niet buiten het "westen des lands". En omdat ik een nieuw leven op wil bouwen en dat ook zal moeten leren. Klinkt mischien een beetje dramatisch maar het zij zo, het is gelopen zoals het is gelopen en als ik straks bijstand nodig heb dan vraag ik dat aan. Daar voel ik me helemaal niet schuldig over. Ik wil zelf nieteens lang in de bijstand blijven, als ik zelf kan werken dan zal dat mijn gevoel van eigenwaarde in dit geval alleen maar goed doen.
Muizemeis

liora

liora

18-11-2010 om 14:31

Pff

Ze is aan het overleven, schrijft iemand.

Tja ik zou dan gaan werken.

Lees allemaal het boek 'verwende prinsesjes' van Elma Drayer.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Werken

Ik zou als ik jou was ook zo snel mogelijk een baan zien te vinden. Als je je eisen niet al te hoog stelt, en kijkt wat er binnen je beperkingen mogelijk is, is er vast wel iets te vinden, en kun je van daaruit eventueel verder zoeken.

Ik denk echt dat je jezelf dan sneller op de rails krijgt. Goed voor je zelfvertrouwen, en het geeft je gevoel controle te hebben over je leven (en dat kun je van de bijstand niet zeggen). Het is niet voor niets dat mensen over het algemeen gelukkiger worden van het hebben van een baan...

Succes en sterkte!

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2010 om 15:48

Ook onzin

Petunia schrijft: "Ik zou als ik jou was ook zo snel mogelijk een baan zien te vinden."

Ja, en tot die tijd zal te toch op een of andere manier rond moeten zien te komen. Hopelijk vindt Muizemeis snel een baan, maar dat is iets waar je niet zeker van bent.

Wat betreft ongeemancipeerd: het is nou eenmaal zo dat het over het algemeen toch de vrouwen zijn die de verzorgende taken op zich nemen en geen of een veel minder betaalde baan hebben.
De mannen hebben meestal wel een betaalde baan, fulltime of bijna fulltime en hebben dus geen bijstand nodig.

Muizemeis, ik denk wel dat het goed is voor je eigenwaarde als je zegt dat je een "Baan" gaat zoeken, in plaats van een "baantje".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.