Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Genante geldkwestie

sta ik gisteren in de albert heijn, kan ik niet pinnen !
Gelukkig had ik nog een andere pas waar nog wel wat op stond maar die rekening is nu ook praktisch geplunderd. Ik heb dus maar mijn voorraad 2euro munten uit het varken gehaald (samen weer 100 euro) kan ik deze week weer boodschappen doen.

En waarom, enerzijds zijn we net een lang weekend weggeweest naar Italie met zijn tweetjes (heeeeerlijk gegeten) anderzijds ook pech gehad met dingen die stuk gingen, gestolen werden en een fikse rekening die onverwachts op de mat lag. Onze buffer is dus compleet weg momenteel (na de verbouwing &geboorte baby was die al behoorlijk verdampt). Wat ook niet helpt is dat een klant maar niet betaald. Volgende maand pas is het weer op orde denk ik en dan moeten we niet gek doen met sinterklaas etc.

En we hebben een goed inkomen en toch blijven we dit soort genante dingen elke zoveel tijd houden, zijn er nou meer die dat hebben/houden of zijn we gewoon heel onverstandig geweest afgelopen jaar met al die dingen ?
We hadden dus een goede buffer opgebouwd maar die is dus helemaal op gegaan in een paar maanden tijd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 12:04 Topicstarter

Ehm

ik besef ook dat er heel veel mensen zijn die elke dag elke cent om moeten draaien.

mirreke

mirreke

30-10-2009 om 12:27

Hier ook

vooral nadat lief en ik (beiden zelfstandig) de afgelopen maanden ineens (want daarvoor liep alles als een trein) nauwelijks werk hadden.
Inmiddels kom ik weer om in het werk, dus het komt gelukkig weer goed, maar ik moet even een paar maanden sappelen.
Ook hier buffer weg, ik vind het een eng gevoel...

Guinevere

Guinevere

30-10-2009 om 12:45

Wat is een goede buffer?

Ik krijg de indruk dat jouw idee van een goede buffer een ander idee is dan het mijne. Ik vind het een goede buffer als ik er zonder inkomsten een half jaar op kan teren. Dus dat loopt echt in de tienduizenden euro's.
Heb je geen saldo gecheckt vóór die trip naar Italië? Die trip was achteraf waarschijnlijk dus niet zo verstandig. Nog een mazzel dat je dáár niet zonder geld kwam te zitten.

mirreke

mirreke

30-10-2009 om 12:51

Half jaar

In mijn geval is dat dan 6000 euro, geen tienduizenden...

Ellem

Ellem

30-10-2009 om 13:01

Artikel

Goh, zit ik vanmorgen onderstaand artikel te lezen en nu stuit ik op dit draadje, het gebeurt dus steeds vaker!

*****************
Een op vijf kan rekening niet tijdig betalen

Gepubliceerd: gisteren 13:51
Update: gisteren 14:12

Bij bijna een op de vijf Nederlanders is er sprake van een ongezonde financiële situatie. Dat betekent dat deze mensen moeilijk kunnen rondkomen, aan het eind van de maand geen geld meer hebben of niet in staat zijn rekeningen op tijd te betalen.

Dat blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek van Centiq, een platform van onder meer de financiële sector, overheid en consumentenorganisaties.

Ten opzichte van een half jaar geleden is de financiële situatie van Nederlanders erop achteruitgegaan. Meer dan 40 procent merkt de invloed van de financiële crisis in zijn financiën door verlies van vermogen, daling van het (verwachte) pensioen en van inkomen. De verwachtingen voor de toekomst zijn pessimistischer geworden. Voor het komend halfjaar verwacht bijna een derde de huidige crisis in de portemonnee te blijven voelen, vooral door inkomensdaling.

Geen voorzorgsmaatregelen

De financiële veerkracht van mensen blijkt ook te zijn afgenomen. Voor meer dan een derde van de Nederlanders is een onverwachte uitgave van boven de 1000 euro een probleem. 28 procent kan een achteruitgang van het inkomen met 25 procent niet langer dan drie maanden opvangen. Bijna 38 procent heeft geen voorzorgsmaatregelen getroffen om de gevolgen van de economische crisis op te vangen.

Nederlanders die wel maatregelen nemen, gaan overwegend (41 procent) bezuinigen, 22 procent gaat meer sparen, 18 procent stelt grote uitgaven uit en 12 procent gaat financiële producten heroverwegen. Het meest wordt bezuinigd op uitgaan (53 procent) en vakanties en uitjes (48 procent). Maar ook op de komende sinterklaasaankopen: 23 procent van de gezinnen met jonge kinderen zal hieraan minder uitgeven.

Kennis schiet tekort

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat veel mensen hun kennis van de (huishoud)financiën overschatten. Terwijl 80 procent zegt goed op de hoogte te zijn van de huishoudfinanciën en deze onder controle te hebben, kan ruim 37 procent slechts een globaal beeld geven van wat op hun betaalrekening staat. Ook zeggen specifieke groepen dat hun kennis over sommige financiële producten tekortschiet. Kennis over rood staan schiet ook tekort. Mensen die wel eens rood staan, denken gemiddeld dat de boeterente 8,6 procent is, terwijl deze momenteel rond de 15 procent ligt.

Centiq liet het onderzoek uitvoeren onder 1137 Nederlanders van achttien jaar en ouder. Centiq vertegenwoordigt 45 organisaties die consumenten wijzer in geldzaken willen maken, ofwel hun financiële inzicht willen vergroten. Het platform is een initiatief van het ministerie van Financiën.
bron:depers.nl

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 13:25 Topicstarter

Goede buffer

een euro of 5000 op een rekening waar je zo bij kunt, dat vind ik wel een goede buffer. Tienduizenden gaat hier niet lukken.

Die trip naar Italie was al betaald en gepland (deels ivm werk van man) anders was ik idd niet mee gegaan.

Ehm internetbankieren?

Moet eerlijk zeggen dat ik bij de term 'geplunderd' eerst dacht aan 'anderen' die de rekening leeg gehaald hadden (dieven, man zonder dat jij het wist ofzo). Maar ik begrijp nu dat je het gewoon zelf hebt gedaan?
Internetbankier je wel? Moet je doen...helpt erg voor het overzicht. Dan kun je voor je een grote uitgave doet eerst even chekken...misschien is die grote uitgave wel helemaal niet zo erg hárd nodig en kun je het nog 'even' uitstellen?
Moet ook eerlijk zeggen dat wij wel een buffer hebben (ook ong. een half jaar geen inkomsten kunnen we opvangen dus..) maar daar komen we doorgaans niet aan. Alleen bij de aanschaf van écht extreme dingen (verbouwing die 10.000 euro kost of auto) halen we er evt. wat vanaf en dan zorgen we dat ie weer zo snel als mogelijk aangevuld is. Heb je wel een apparte spaar/bufferrekening? Een ándere dan je reguliere rekening? Dat helpt ook. Dan heb je dat pasje niet bij je, kan je 'm ook niet leegmaken per ongeluk ofzo. En dan maandelijks een klein bedrag (50 euro ofzo) ernaar overmaken. Daarnaast hebben wij 2 apparte rekeningen (1 voor man en 1 voor mij) waar we gewoon afspraken over maken. Jij betaald dat en ik betaal dat...zodat we allebei ong. evenveel overhouden.
En man heeft nog een apparte spaarrekening waar ie geld op parkeert per maand wat ie 'over' heeft (heeft net iets meer over dan ik meestal, omdat ie zo weinig uit geeft...)en dat gebruiken we meestal voor iets als een vakantie, uitje, nieuwe fiets kinderen, wasmachine ofzo. Gemiddeld staat daar ook wel een maandje salaris ofzo op. Wordt het teveel dan gaat dat ook naar de bufferspaarrekening. Of het brengt 'm op het idee dat we misschien wel leuk 's ergens heen kunnen ofzo....(ook niet verkeerd toch?).
Maar moet eerlijk zeggen dat wij nooit een grote verbouwing of vakantie zouden houden zonder eerst te checkken of dat wel kan.Het zou op dat moment wél 'over' moeten zijn...is er niks over en zouden we het van de buffer moeten doen, dan doen we het niet. De buffer is alleen voor écht extreem noodzakelijke of extreem dure dingen die je anders niet zo 1,2,3, bij elkaar spaart. Daar valt voor ons een 'leuk' reisje naar Italië niet onder, maar b.v. een noodzakelijk bezoek aan erg ziek familielid weer wel (die hebben wij in Italië, vandaar dat voorbeeld).
Alles is ook behoorlijk duur aan het worden. Ik verdien nog netzoveel als 5 jaar geleden....en toch kan ik soms ook al het einde van de maand zien...terwijl ik 5 jaar terug áltijd flink over had.
Misschien moet je beginnen met een bedrag voor boodschappen per week in je hoofd te nemen? Zit daar niet veel vrije hand in?
groeten albana

Maxime.M

Maxime.M

30-10-2009 om 13:27

Nooit gelukt

Hoi,

Van ons 20e tot ongeveer 30e jaar konden wij beslist geen buffer opbouwen. Het grootste deel van onze magere salarisjes ging op aan de vaste lasten. Alle extraatjes gingen meestal op aan dingen die stuk waren, dus de bufferrekening was eigenlijk altijd leeg of bijna leeg. En als je dan kinderen krijgt en je hebt rond sinterklaas een keer wat geld over dan ga je toch wat speelgoedjes kopen. Nu eindelijk na jaren verdienen we wat beter en is er een buffer, maar ik besef dat er mensen zijn die misschien wel hun hele leven zo op het randje balanceren. Zonder dat ze echt gekke dingen doen.

Maxime

Lou

Lou

30-10-2009 om 13:33

Kleine buffer

Wij hebben ook zo'n buffertje van tegen de 5000 euro. Ik vind dat niet veel, eerlijk gezegd. Als je kijkt naar wat wij betalen aan vaste lasten kunnen we het daar echt geen half jaar mee uitzingen. We hebben nog een spaarrekening voor onze dochter, die hebben we een paar jaar geleden ook eens helemaal leeggehaald, bij gebrek aan buffer. Ai, wat vond ik dat vervelend. Nu alles alweer een tijdje goed gaat sparen we ook meteen wat meer, want ik zou graag wat meer achter de hand hebben als stroppenpot. We sparen nu 100 in de maand, ik denk dat ik daar binnenkort 150 van ga maken.

groet,

Lou

Vic

Vic

30-10-2009 om 13:36

Geen buffer

Hier is de buffer ook vrijwel verdwenen door een uit de hand gelopen verhuizing/verbouwing. Ik spaarde altijd 200 euro per maand voor onvoorzien, maar door een foutje (mijnerzijds) bij de belastingdienst krijg ik tot januari 200 euro minder k.o. toeslag. Kapotte auto's, wasmachines en ander onheil moeten dus voorlopig van de betaalrekening. Het is ons ook wel eens overkomen dat we al een korte vakantie geboekt hadden en de maand daarvoor ineens een hoge rekening kregen. Tja, je gaat dan toch je vakantie niet annuleren, wij niet tenminste In ieder geval wil ik op niet al te lange termijn toch weer maandelijks gaan sparen. We houden de uitgaven in de gaten en gaan ook even geen weekendjes weg.

Zus

Zus

30-10-2009 om 13:37

Heb ik ook, hoor

Manda, hier precies hetzelfde probleem en altijd op de één of andere mysterieuze manier in november. Misschien omdat er nieuwe schoenen, kindergarderobes, schoolgeld, clubjes e.d. betaald moeten worden. Wij hebben helaas ook geen buffer (is nooit gelukt er eentje op te bouwen), alleen rekeningen waarop we onuitputtelijk rood kunnen staan. Jaja, ik weet dat het veel geld aan rente kost, heb het artikel ook gelezen vanmorgen

amk

amk

30-10-2009 om 13:39

Bufferberekening

doe eens de buffer berekening op de site van het nibud.
Geeft een goed beeld wat een gezonde buffer zou zijn. Dat is dus naast het sparen voor vakanties etc, echt voor de noodgevallen.

6000 euro en het daar een half jaar zonder inkomsten mee uitzingen voor een gezin, dan zit je op nog minder als bijstand voor een alleenstaande ouder, die ontvangt al 1100 euro. En dan komen de toeslagen er nog bij. Mijn vaste lasten zitten toch wel al rond de 1000 euro en dan moet ik ook nog eten.

Zelf houd ik een buffer van een bruto jaarsalaris netto op de bank aan. Ik ben daar bijna, nog 1 jaar sparen denk ik. Ik had het dit jaar kunnen bereiken maar ja, ik bedacht dat ik naar Afrika op vakantie wilde.

Een buffer is een buffer die echt alleen in noodgevallen wordt aangesproken, een verbouwing of vakantie valt voor mij daar niet onder.

Hillary

Hillary

30-10-2009 om 13:40

Weinig

Ik vind 5000 euro een kleine buffer, zeker voor een zelfstandige. Wij hebben meerdere buffers op verschillende niveau's. Wij zijn vrij gierig dus proberen er zo min mogelijk aan te komen. Daardoor ken ik het verschijnsel van niet kunnen pinnen helaas wel. Wat ik altijd doe op dat soort momenten: lege flessen weg brengen, spullen op marktplaats zetten. Zakken van ongebruikte jassen nazoeken (vind je af en toe nog wel eens 10 euro ofzo in), cadeaubonnen uitgeven, declaraties indienen etc. Met name dat laatste kan flink aantikken, nadeel is alleen dat het een week of 2 duurt voor je je geld terug hebt. We hebben op zo'n moment wel eens 700 euro aan declaraties bij elkaar gevonden. Denk dan aan declaraties bij je ziektekostenverzekeraar maar ook bij werkgever.

Vic

Vic

30-10-2009 om 13:54

Definities

Nu wordt het gegoochel met definities. Onze verbouwing hebben we grotendeels met spaargeld gefinancierd. Dat geld hadden we ter beschikking, en daarvan hadden we ook een nietgeplande calamiteit kunnen opvangen. Is het dan wel of geen buffer? Ik had een makkelijk toegankelijke spaarrekening die dus volgens de def. van Pelle mijn buffer was voor het geval een nieuwe wasmachine niet van de betaalrekening kon. Op die rekening staat nu nog 8 euro ;-(

ayla

ayla

30-10-2009 om 13:58

Zucht hier ook

hebben normaal ook een buffer van ettelijke duizenden euros, alleen nu even niet. veel kosten afgelopen jaar gehad aan verbouwingen in huis. We wilden alles zo snel mogelijk doen. Het huis ziet er een stuk mooier alleen alleen onze bankrekening niet. Daarnaast tegenvaller vanuit de belastingdienst en hypotheekrente loopt af. het is niet zo dat ik niet meer naar de winkel kan maar het is wel opletten geblazen de komende 2 maanden.

Tinus_p

Tinus_p

30-10-2009 om 14:08

Slecht overzicht houden

Albana:
"Internetbankier je wel? Moet je doen...helpt erg voor het overzicht. Dan kun je voor je een grote uitgave doet eerst even chekken...misschien is die grote uitgave wel helemaal niet zo erg hárd nodig en kun je het nog 'even' uitstellen?"
Precies. Manda's probleem (plots niet kunnen pinnen) heeft niet zoveel te maken met teveel of te weinig buffer, maar vooral met slecht overzicht houden op je uitgaven en saldo.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:16 Topicstarter

Die tegenvallers inderdaad

we redden het wel, eten en gewone rekeningen kunnen nog en als die klant (GRRRRR) nou gewoon betaald komende week dan kan ik ook weer leuke dingen doen zoals de babykamer eindelijk afmaken.

Maar er moet nu niet opeens 1 of andere lullige belastingverrekening komen want dan hebben we wel een probleem (al hoewel dan moeten ze maar wachten op hun geld) of als de auto het begeeft (ahhhh).

Over een maand komt er weer een fijn bedrag binnen en dan is de buffer weer aan het groeien, EN voorlopig zijn alle dingen die belangrijk zijn (wasmachine, computers, fietsen, remschijven auto, waterleidingen huis) weer nieuw en ok maar er blijft natuurlijk genoeg over wat ook nog stuk of verloren kan gaan....

Maar we moeten toch indd proberen een groter bedrag bij elkaar te schrapen want anders zit ik over een tijdje weer zo sneu te schuiven met zo'n stom spaarvarken.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:21 Topicstarter

Ja maar ja maar

tinus, als die buffer nou 2 keer zo groot was geweest had ik nu nog kunnen pinnen !

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:23 Topicstarter

Oh mirreke

fijn dat het bij jullie weer aantrekt, hier ligt het helemaal plat, gelukkig heb ik dan nog mijn freelance inkomsten, maar projecten zitten er niet aan te komen.

Guinevere

Guinevere

30-10-2009 om 14:32

Die babykamer

Die babykamer zou ik dan toch op de langere termijn schuiven. Ze vindt het vast niet erg.
Zelf calculeer ik altijd erg veel tegenspoed in: auto kan opeens sneuvelen, er kan een onverwacht hoge rekening binnenkomen, apparaten kunnen kapot gaan. Maar het ergste is het als je zonder werk komt te zitten en je uitkering niet onmiddelijk wordt toegekend. Dan zit je dus écht zonder geld en kun je je vaste lasten niet eens meer betalen, laat staan de andere lasten.
En vanwege dat laatste is mijn buffer inderdaad in de tienduizenden. Als al die rampspoed niet plaatsvindt, dan kan ik misschien eerder met pensioen (op mijn 66e ).

margje van dijk

margje van dijk

30-10-2009 om 14:39

Buffer en omgaan met geld

Om te beginnen: jouw probleem (dat ik niet kan pinnen) heb ik gelukkig al heel lang niet meer gehad, Manda, en *wat* vervelend is dat. Maar over het omgaan met geld en buffer ben ik nogal impulsief (en jij ook denk ik).

Man en ik hebben allebei een goed salaris, en we hebben ook wel een 'buffer', maar toch is de dynamiek op onze betaalrekening groot, om het zo maar eens uit te drukken. Ik sta elke maand wel even een keer rood. Dat is omdat ik dan die maand aan het begin bedacht heb: Déze maand ga ik eens echt sparen, en alvast wat geld naar mijn spaarrekening heb overgeboekt. Dan denk ik echt dat dat moet kunnen. Aan het eind van de maand kon het dan toch nooit en moet ik het (helemaal of gedeeltelijk) weer terugboeken. Dan word ik altijd zo moe van mezelf

Dus hoe die mensen dat doen die standaard elke maand een klein bedrag sparen? Ik heb dat al zo vaak geprobeerd, maar er is toch elke paar maanden wel wat waarom je er ineens weer (een paar) honderd/duizend afhaalt (nieuwe verwarmingsketel, hadden we laatst, of een nieuwe fiets omdat de oude gestolen was, etc). Dan zetten die 50 euro toch geen zoden aan de dijk? Ik vind dat zo niet in verhouding.

Dus toen iedereen het schema-van-Claudia weer begon op te vragen heb ik dat er ook maar weer eens bijgepakt (ik had het al in 2003 !!! van Claudia gemaild gekregen, zag ik). Ik heb mijn eigen-versie ervan gemaakt en alvast één rekening (de gezamenlijke, waar al het 'huishouden' vanaf gaat) er voor heel 2009 in gestopt. (Handig, met automatisch downloaden/importeren van de ING bank). Ik ben er wel 3 uur mee bezig geweest of zo, maar toen had ik ook wat. Schema nog opgepimpt met automatisch 'het saldo' wat verspringt zodra je weer iets invoert, en telkens checken op de online bankieren site of het saldo overeenkomt met de excel-sheet. Kicken!

Maar ja, dat was vorige week. Ik ben er nog niet toe gekomen om te checken waar het grote geld aan opgaat (hoewel.... clubjes! Wij betalen 3000 euro per jaar aan clubjes voor de kinderen, weet ik nu eindelijk). En ja, ik heb inmiddels het patroon door van wanneer de energierekeningen afgeschreven worden, wanneer de verzekeringspremies, en zo.

Maar dan nog: ik heb ook nog mijn eigen rekening. En mijn man heeft ook nog zijn eigen rekening. En daar gaan (van beide rekeningen) ook regelmatig allerlei boodschappen vanaf. En die rekeningen staan er nog niet in. Dus het échte overzicht heb ik nog steeds niet.

Dus hoewel 'internetbankieren' wel overzicht geeft, heb je toch niet altijd het complete overzicht. Ik niet, tenminste.

En met die 'buffer' heb ik ook een haat-liefde verhouding. Hij slinkt langzaam. Maar ja, we verkopen er ook verantwoorde spullen voor. Vind ik. Maar eigenlijk vind ik álles belangrijk, wat ik koop. En misschien moet onze (oude) auto wel een keertje vervangen worden. Als dat moet gebeuren hebben wij aan onze buffer niet genoeg, of we moeten wéér een wat oudere auto kopen, en dan loop je ook direct weer hetzelfde risico dat-ie het begeeft. Moet ik dat nou accepteren? Of moet ik werken aan het verkrijgen van een grotere buffer?

Aan de andere kant: eigenlijk vind ik de auto helemaal niet belangrijk. Wij geven ook erg veel geld uit aan eten elke maand (heb ik gezien in Claudia's schema), maar we eten ook heel lekker. Ik vind lekker eten veel belangrijker dan goed autorijden.

Gelukkig is bij ons de druk er niet echt om grote beslissingen te nemen, maar daar ben ik ook erg blij om. Als ik moest kiezen wáár we zouden moeten bezuinigen, dan zou me dat niet meevallen.

Veel sterkte met het beheersen van de impulsaankopen en het verkopen van onnodige dingen op marktplaats en zo...!

Margje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2009 om 14:42

Hier ook

Op het moment vliegt hier ook het geld de deur uit. En dat komt vooral door mijn eigen koopgedrag. Een rekeningetje bij H&M, even de stad in, oh kijk eens uitverkoop bij kleertjes.com en dan moet er ook nog een zak voor sinterklaas gevuld worden. Dat ik niet meer kan pinnen is nog niet gebeurt, maar als ik deze maand niet uitkijk gebeurt dat wel.
Dus heb ik nu met mezelf afgesproken dat ik buiten de sintaankopen tot januari even niets meer aanschaf.
Overigens hebben wij ook een buffer die in de tienduizenden loopt, maar het is niet de bedoeling dat ik hier dit soort problemen mee oplos.
Dendy

amk

amk

30-10-2009 om 14:48

Margje

ik maak aan het begin van het jaar een maandbudget en zet daar een spaarbedrag in. Dat bedrag spaar ik aan het begin van de maand. wekelijks (nou elke 14 dagen) kijk ik hoe het er voor staat met mijn maandbudget en aan het begin van de maand maak ik een overzicht met te verwachten uitgaven. Dus in de maand van de apk een reserveringsbedrag voor die apk met bijbehorende onderhoudsbeurt. Dat soort dingen schat ik vrij ruim in en blijkt dus meestal goedkoper te zijn.
Op de 19e kijk ik wat mijn saldo is en alles boven een bepaald minimum bedrag gaat dan alsnog naar de spaarrekening. Mijn nulpunt is dus geen 0 maar een paar honderd euro waardoor ik nooit rood sta en altijd kan pinnen. De truc is dus een 0-puntsverschuiving.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:51 Topicstarter

0 puntverschuiving

nou mijn 0 punt is gewoon 0 en alles daarboven is al verschoven

ik kan overigens niet rood staan op geen enkele rekening hier thuis, een aantal jaar geleden hebben we alles op geschoont en indd verschoven. Scheelt honderden euro's per jaar aan rente.

Ik zie het overigens echt niet gebeuren dat we ergens komende 5 jaar 10.000 op een rekening hebben staan. We moeten de zolder nog verbouwen en we moeten nog trouwen en over 5 jaar is de auto wel weer toe aan vervanging.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:52 Topicstarter

Wel hartelijk dank

voor de input, het lijkt nu net alsof ik er niets mee doe maar ik ga er zeker op broeden !

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2009 om 14:58

Zelfstandige

Als zelfstandige heb je een buffer nodig, die je in staat stelt het een paar maanden zonder opdrachten uit te zingen. Vooral als je in een enigszins conjunctuurgevoelige business werkt.

Dat een klant wel eens niet of te laat betaalt, hoort bij het ondernemersrisico. Als je daardoor geen eten meer kunt betalen, sta je wel heel wankel.

Als je denkt dat je geen buffer kunt betalen omdat je eerst nog geld wilt spenderen aan een bruiloft en een verbouwing, hmmm, laat ik het zo zeggen: mijn prioriteiten zouden het niet zijn.

Ilva

Ilva

30-10-2009 om 14:59

Zegeltjes

Manda,

Je had het over pinnen bij de Albert Heijn. Spaar je geen zegeltjes bij AH. Dat doen wij wel en als het geld echt een keertje op is dan gebruiken we een boekje, heb je toch weer 52 euro. Eigenlijk sparen we altijd voor de vakantie maar heel af en toe 1 a 2 keer per jaar, gebruiken we een zegelboekje.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 15:00

Oh, dit wordt weer zo'n leuke discussie...

Ik weet al dat ik heel veel mensen over mij heen krijg met mijn reactie.

Ik kan me niet voorstellen dat een beetje buffer verdampt na een gestolen fiets, een weekendje Italie en een geboorte van een tweede kind. Gezien jouw freelance inkomsten vind ik een buffer van 5000 euro sowieso aan de lage kant. Jullie hebben een goed inkomen, dat heb je hier meerdere keren aangegeven.

Sparen is suf. Ik heb het hier al zovaak geroepen. Maar het is gewoon luxe dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je plotseling niet meer kunt pinnen bij de AH (trouwens dát vind ik suf, dat je geen idee hebt dat je flink richting rood gaat; ik check slechts zelden mijn saldo maar ik weet wel ongeveer wanneer ik geld moet overboeken van mijn spaarrekening).
Een buffer kan in mijn ogen niet zomaar verdampen. Het is een buffer voor écht onvoorziene dingen. Zoals bv een gestolen fiets. Je gaat alleen onder dat minimum van die buffer zitten als het echt niet anders kan. Als het gaat om iets échts onvoorzien. Zoals bijv. een gestolen fiets. Maar een weekendje Italie, de geboorte van een kind en de kosten die daarmee samenhangen vallen niet onde reen buffer. Ook een verbouwing niet. Dát weet je maanden van te voren. Dat doe je van een spaarrekening.

En als mijn buffer maar een buffertje is, dan komt er dus een tweedehands fiets. Prima dat je dat uit een buffertje haalt, maar daarna vul je dat buffertje weer aan. Moeilijk? Je weet dat een wasmachine kapot kan gaan, dat een beetje autoreparatie zo duizend euro kan kosten, een tv het een keer begeeft. Je wéét dat het een keer op je pad komt (en je weet toch dat apparaten het altijd allemaal tegelijkertijd begeven, bij ons in ieder geval wel). Je kunt nu wel extreem rustig aan gaan doen maar het is veel comfortabeler om gewoon altijd iets rustiger aan te doen en iedere maand een bedrag aan de kant te zetten voor dingen. In de maanden dat er geen calamiteiten zijn moet je ervoor zorgen dat je de buffer weer goed aanvult, want in een andere maand ben je driedubbel aan de beurt. Zo logisch als wat toch? Volgens mij ben jij het type dat als je een meevaller hebt, dat die dan meteen om wordt gezet in een luxe designdingetje ofzo. Dát heb ik niet (dus makkelijk praten), ik zet een meevaller op de bank en zie wel wat ik er ooit mee ga doen. De luxe is wel dat als het in mijn kop komt om volgend jaar een verre reis te maken ipv te gaan kamperen dan kan dat gewoon.Dan hoef ik niet eerst 2 jaar te sparen. Heerlijk! Maar ik zou niet op reis gaan als mijn spaarsaldo onder mijn buffergrens komt. Een beetje financiele planning kan geen kwaad. Zeker niet als je inkomsten ook nog eens schommelen.

Hier dus totaal geen herkenning. Maar ik kijk dan ook met verbazing naar 'dubbeltje op zijn kant'. Dat mensen - ook met leuke inkomens - het zover kunnen laten komen. Nee, ik zeg niet dat je een 'dubbeltje op zijn kant'klant bent, maar het draait om dezelfde principes.

Guinevere

Guinevere

30-10-2009 om 15:08

Moeten?

Hmmm, Manda...m.i. móet je je zolder niet verbouwen, en je móet niet trouwen. Dat zijn dingen die je WILT. En da's heel wat anders. Ik wil ook best een Aston Martin. Kost trouwen geld trouwens?

Vic

Vic

30-10-2009 om 15:08

Buffer opbouwen

Ik ben toch benieuwd hoe mensen een buffer opbouwen van duizenden euro's. Als je 200 euro per maand spaart, en ook echt niet meer kunt missen, ben je dan i.i.g. jaren bezig, dus dat werkt niet. Wij proberen het een beetje met beleggen. Dat gaat nu goed, maar heeft ons vorig jaar minstens een nieuwe auto gekost.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.