Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

P

P

23-09-2011 om 17:39

Hoe word je maand/weekinkomen voor bijv de wnsp bepaald?

Ik raakte in discussie met iemand over het week/maandbedrag voor de WNSP. We hadden allebei geen idee hoe dat bepaald wordt en of dat gewoon altijd gelijk is per volwassene of aantal kinderen?

Ik gaf als voorbeeld dat wij enorm grote eters zijn en dat ik het best oneerlijk zou vinden dat bijv mijn oude buuf (hele kleine porties en ook een dochter van de muizenhapjes) met hetzelfde bedrag zou moeten omgaan als wij. Ik durf te wedden dat we voor elke maaltijd (bijv stamppot boerenkool) zeker 2/3x de hoeveelheid van haar gezin kwijt zijn (ja ook als we hetzelfde aantal personen hebben) en ook bij het ontbijt en lunch gaat hier zeker 2x zoveel door.

Maar hoe doen ze dat, hoe bepalen ze dat bedrag? Alleen aan de hand van het aantal volwassenen en kinderen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-09-2011 om 18:02

Oneerlijk?

Je krijgt toch ook niet meer salaris dan je collega, alleen omdat jullie grotere eters zijn? Ik denk dat het een kwestie is van aantal personen, en dan wellicht kinderen boven de 16 als volwassene aanmerken. Het zou natuurlijk ondoenlijk zijn om er maatwerkpakketjes van te maken. Misschien heeft die buurvrouw wel een heel onhandige kledingmaat waardoor ze daar meer geld aan kwijt is.

Ely

Ely

23-09-2011 om 20:38

Als gedachte oefening

P zou jij dan ook vinden dat iemand die het snel koud heeft meer geld voor kleding moet krijgen?

Ik ben wel geboeid nu

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Grote eters/onkosten

Grote eters zegt nog helemaal niets over je uitgavenpatroon. Je kan stampot maken van een grote zak piepers in de aanbieding of een duur kilo zakje. Als je zoon een half bruin op eet kost dat bij de warme bakker een euro, bij de Aldi heb je daar een heel bruin voor.Kleine eters kunnen wel dure eters zijn omdat ze liever biefstuk en rucola sla eten. Grote eters eten misschien een kilo shoarma van de C1000.
Kortom, het lijkt me logisch dat het budget afhaneklijk is van het aantal personen en niet of jou puber meer eet dan mijn puber.

Voedselbank

P, de vaststelling van bedragen is absoluut. Het houdt wel een beetje rekening met persoonlijke omstandigheden (ziekte) maar niet met wat je gewend bent op tafel te zetten.
Je hebt gelijk, er zijn heel wat gezinnen in de wsnp die van wat overblijft niet kunnen eten. Die gaan naar de voedselbank. Of laten zich bij verjaardagen fêteren op kilo's rijst of aardappel.
Of (en dat is meestal zo) ze redden het niet in de WSNP en belanden alsnog in faillissement (of op straat, of... )
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

24-09-2011 om 11:56

Verhoudingen

Hoi P,

Ik kan me voorstellen dat je nog steeds als grote eter veel kunt eten, maar dat de verhoudingen veranderen. Dus meer rijst, minder groente en vlees, kip, ei.

Wel interessant: zijn er rokers in de wsnp? Zijn er mensen met overgewicht in de wsnp?

Liora

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 12:42

Rokers en overgewicht en nog meer

Liora: "Wel interessant: zijn er rokers in de wsnp? Zijn er mensen met overgewicht in de wsnp?"
Wat mij betreft kan je daar ook de drinkers bij rekenen.

Roken moet ook van dat budget, en wat overgewicht betreft: steeds meer artsen zijn er achter dat dat echt niet alleen maar door teveel eten komt, maar ook door te weinig of verkeerd eten, medicijngebruik of een stofwisseling of hormoonhuishouden die van slag is. Wat dat laatste betreft is het wachten nog op een officieel certificaat waarin dikke mensen worden vrijgesteld van een "eigen schuld"-stempel, inclusief grote groene stip op het voorhoofd die alleen door mensen met zo'n certificaat mag worden gedragen )

En mensen in de WNSP die wél meer (kwantitatief dus) eten dan goed voor ze is: net als rokers zullen zij keuzes moeten maken, want je kan elke cent maar één keer uitgeven... Zeker als je op zo'n kwap budget zit (respect voor iedereen die daarmee te maken krijgt!)

Ik vraag me wel af hoe dat zit met mensen die medische kosten hebben die niet vergoed worden. Dan denk ik bijvoorbeeld aal Concertagebruik. Dat wordt vergoed als je een uitgebreide verzekering hebt en zo'n verzekering zit er volgens mij niet in als je in de WNSP zit. En antirookbegeleiding wordt ook niet meer vergoed, geloof ik. Eigen bijdrage aan medische hulpmiddelen, dat soort dingen. Of tandartsrekeningen die al gauw boven de vergoeding van de basisverzekering uitkomen?

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 12:46

Tiepvaut

"Kwap" moet "krap" zijn. Altijd even wennen, een groot toetsenbord als je een kleintje gewend bent

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 12:48

Miriam

Hoezo, redden ze het "meestal" niet? Ik weet dat er mensen zijn die het niet redden, maar of dat "meestal" is...?

Voor de rest ben je inderdaad afhankelijk van de voedselbank, de kerk en het sociale vangnet.

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 12:53

Hierop voorbordurend... (eten)

Zijn er eigenlijk wel receptenboekjes (of brohures of zo) die op een realistische manier goede, voedzame gerechten geven van ingrediënten die amper wat kosten? Verder dan bonenschotels met op zondag een stuk ham uit blik of zo kom ik niet. Dit speelt al heel lang in mijn hoofd, hoe je, zeker in deze tijden, "gezond/voedzaam" met "lowbudget" (als in: zéér lowbudget op crisisniveau) kan combineren...

Ik zit hier al langer over na te denken, maar door omstandigheden ligt dat al een tijdje in de koelkast... Maar ik wil hier serieus wat mee gaan doen (al heb ik nog geen idee hoe).

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 14:27

Belle

In veel bladen van supermarkten staan budgetrecepten, en volgens mij, kom je genoeg tegen als je erop googlet.
Je kunt echt heerlijk koken voor weinig. Producten van het seizoen kopen scheelt veel, en bij je menukeuze rekening houden met aanbiedingen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2011 om 14:36

Wsnp

Als ex-WSNP-er wilde ik graag een duit in het zakje doen
Grote eter, roker, drinker, onvergoed medicijngebruik; mensen die noodzakelijkerwijs meer onkosten hebben of niet: daar wordt geen rekening mee gehouden in de WSNP en terecht. Het gaat namelijk niet om jou maar om de schuldeisers. Jij bent alleen degene die zoveel mogelijk inkomsten moet vergaren om op de boedelrekening te storten zodat de crediteuren zoveel mogelijk van hun geld terugkrijgen aan het einde van de rit.
Daarnaast, WSNP of niet: er zijn gelukkig heel veel regelingen en voorzieningen voor mensen met een inkomen op of onder het sociaal-minimum. Zoals een Stadspas, kwijtschelding van bepaalde aanslagen, Bijzondere Bijstand, Voedselbank, voedselhulp vanuit de Diaconie en ziektekostenverzekeringen.
Het Concerta-gebruik van zoon wordt vanuit onze verzekering (collectieve verzekering vanuit de gemeente voor mensen met een minimum-inkomen) slechts voor 150 euro per jaar vergoed (= voor 5 maanden). De overige maanden betaal ik het zelf maar kan ik het maandelijks indienen bij de Bijzondere Bijstand en dat wordt ook geheel vergoed.
Ook heel belangrijk trouwens is de hulp van je sociale netwerk zoals vrienden en familie. De extraatjes die je daarvan krijgt zijn meer dan welkom en worden in dankbaarheid aanvaard.
Waar het dan nog om draait is keuzes maken. Een keer extra goed en lekker eten, dan geen nieuwe (tweedehands) kleding. Wel verjaardag vieren, geen Sinterklaas. Wel roken, maar geen sigaretten en overstappen op shag van een goedkoop merk. Idem met drinken. De hele stad doorfietsen op aanbiedingen bij diverse supermarkten. Dingen in het groot kopen/klaarmaken en in de diepvries gooien of als je geen grote diepvries hebt, bij anderen in de diepvries.
Zo heb ik het ook allemaal gedaan. Nou was het voor mij geen al te grote omschakeling omdat ik altijd al op het sociaal minimum heb gezeten dus gewend was om zo min mogelijk geld uit te kunnen geven maar voor mensen die gewend zijn om het breed te laten hangen is dat heel erg moeilijk. En inderdaad, het is niet voor niets dat slechts 1/3 van de mensen in de WSNP het redden tot de felbegeerde "schone lei".
Ik weet ook dat best veel mensen er zwart bij gaan werken omdat ze het anders niet redden. Moeten ze helemaal zelf weten; ik heb het nooit gedaan omdat het risico dat men er achter komt te groot is en dan is je kans verkeken.
Wat koken/eten betreft: er staan in verschillende (gratis) supermarktblaadjes budgetrecepten. Ook op Internet is veel te vinden qua budgetkoken. Nou heb ik een moeder die van niets iets kan maken dus van haar heb ik geleerd hoe smaakvolle gerechten te maken die nauwelijks iets kosten, gebruikmakend van de aanbiedingen.
Wat is een "grote" eter? Je kan nog best veel eten maar ook hier moet je keuzes maken. Wat meer van de goedkope basiszaken zoals rijst, brood, aardappelen en wat minder vlees etc. Die goedkope basisvoedingsmiddelen zijn juist in het groot voordeliger. Voor 2 kleine eters koken is relatief juist duurder dan voor zeg 4 grote eters. Een kilo aardappelen of appels in de aanbieding hoef ik niet te kopen want die zijn gaan rotten voordat hij op is. Een kilo kipkarbonades ook niet want de diepvries zit al vol etc.
Het is te doen, maar je moet creatief zijn en je moet gebruik maken van alle voorzieningen. Drie of vijf jaar lang de broekriem aantrekken en alle luxe laten staan maar het eindresultaat is het waard.

amk

amk

24-09-2011 om 17:19

Goedkoop koken

kan prima er is een site op www.clubs.nl die is ooit begonnen op msn en daar maken ze al jaren een week menu voor 4 personen voor maximaal 30 euro per week.
Gezond, gevarieerd en lekker.

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 18:09

Amc en elisa

Heeee, zijn ze daarheen verhuisd? Ik zat jaren geleden op enkele msn-clubs, dacht dat het niet meer bestond!
Om welke club gaat het?
Ik ken enkele mensen die gebruik moeten maken van de voedselbank en/of in de schuldhulpverlening lopen, vandaar mijn vraag. En bestaan er ook low-budget-sites voor mensen met een dieet? Ik denk bijvoorbeeld aan vetloos (niet vetarm of energiebeperkt) en lactose-problemen.
Elisa, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik merk dat veel mensen weinig weten van de mogelijkheden, ik moet bekennen dat ik ook niet alles weet, omdat ik er persoonlijk niet mee te maken heb (gehad), maar zoals ik al zei: ik ken een aantal mensen die dat wel hebben. Zowel mensen die het nooit breed hebben gehad als mensen die er opeens in terecht zijn gekomen, in dit geval vrouwen die dachten dat ze alles netjes voor elkaar hadden, tot er bij hun man opeens enkele lijken uit de kast kwamen rollen. Vooral bij hen is de paniek enorm, dat komt er ook nog eens bij! In één klap huis kwijt, geld kwijt, man kwijt, toekomstplannen kwijt, je kan je amper voorstellen hoe intens zwaar zoiets moet zijn voor die vrouw (en de kinderen)!
Zelf heb ik wel een aantal lowbudget-weetjes (naar de seizoenen koken, voorraad maken, afgeprijsd inslaan, en vergeet de 35%-stickertjes niet ), maar ik zit wel in de luxe omstandigheid dat ik geen schulden en wel een iets groter budget heb, en dat meevallertjes bij mij blijven. Vergeleken met mensen die echt op een budget moeten leven heb ik een leven als een luis op een zeer hoofd, en daarom vind ik het heel moeilijk om echt op een rockbottom XXL-lowbudgetniveau mee te denken als we het erover hebben.
Mijn respect neemt steeds meer toe voor die mensen die deze stap hebben genomen, naarmate ik meer weet over de omstandigheden waaronder ze leven en de keuzes die ze moeten maken!

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 18:13

Fio

Supermarktblad-recepten lowbudget? Dan wordt het tijd die weer eens te halen! Ik las ze vroeger graag, en vond het toen best wel luxe. Tijd om ze weer eens mee te nemen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2011 om 18:24

Eten

Ik snap de oorspronkelijke vraag niet zo goed. Ja, je bent een grote eter en je hebt in de WSNP niet zoveel geld dus ook boodschappen en eten moet goedkoop. Maar het geld zit hem echt niet in de hoeveelheid eten. Je koopt gewoon surinaamse rijst in zakken van 5kg, je maakt een simpele wokmaaltijd van rijst met seizoensgroenten of restjes groente en een klein beetje vlees (50 gram vlees pp per dag is echt genoeg; een keer per week visfilet; een keer per week ei en een keer per week vleesloos) en tast maar toe; 1, 2 of 3 borden. Bij de Lidl kan je ook grote zakken rijst kopen. Een krop sla, tomaatjes en komkommer met wat zelfgemaakte dressing hoeft ook niet veel te kosten. Een toetje zat er meestal voor ons niet in, alleen bij speciale gelegenheden en dan is een mix van joghurt/kwark met wat limonadesiroop en wat hagelslag lekker, feestelijk en goedkoop.
Brood idem dito. Ga naar de Lidl of Aldi, als het even kan tegen sluitingstijd en je kan broden kopen voor praktisch niets.
Meer budgettips http://www.grootgezin.nl/budget100900.php

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 18:37

Belle

Ja,doen hoor, want behalve die budgetrecepten wordt je ook weer eens op andere ideeen gebracht, zonder geijk recepten exact te volgen. Wij zitten regelmatig met zes man waarvan vier pubers aan tafel, dus ik ben dol op budget..)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2011 om 18:54

Aanvulling

Nog iets: als je meer eiwitten eet ben je sneller verzadigd. Dus koop de grote bakken goedkope maar kwalitatief goede kwark (koningskwark oid) en leef je daarop uit. Zelfs professionele bodybuilders weten dit. Een lekkere bak met wat banaan en honing voor het slapen gaan en je spieren zijn blij en je wordt niet hongerig wakker en je hebt de goede eiwitten binnen. Of 's morgens gemengd met joghurt en muesli als ontbijt. Echt, als je ergens op kan besparen en gezond en lekker kan eten is het wel de boodschappen. Uiteraard blijft het simpel eten, geen liflafjes en haute cuisine maar dat hoeft toch ook niet? Wij aten regelmatig twee of zelfs drie dagen hetzelfde, desnoods met een lichte variatie (prut met rijst of met brood). Of een flinke pan minestronesoep met brood.
En verder natuurlijk geen frisdrank of chips in huis. Alleen bij speciale gelegenheden. Zoon drinkt nog steeds het liefst water en neemt een hervulbaar flesje Spa mee naar school en naar de voetbaltraining. Niks geen flauwekul energiedrankjes. Wil je dat wel, je neemt Dextrosepoeder en lost dit op in water.
Ik heb het zelfs regelmatig kunnen redden om van 80 euro per maand fatsoenlijk eten te maken. Zoon en ik zijn niets tekort gekomen; integendeel.

amk

amk

24-09-2011 om 20:32

Elisa geeft een prima uitleg in haar posting "eten". Grote eter of kleine eter is niet van belang. En ook jij hoeft in de schuldsanering je grote eters geen honger te laten lijden. Ander uitgavenpatroon zoals al meer wordt uitgelegd.
Je hoeft de hoeveelheid niet te halveren, wel de prijs. En dat is niet zo moeilijk. Ik heb het zonder problemen gedaan, lange tijd. Eerlijk gezegd aten we toen veel lekkerder en gezonder dan nu, nu we kunnen kopen waar we zin in hebben.
Veel geld hebben voor boodschappen houdt in dat je vaak ook veel overbodigs koopt en te duur, zonder erbij na te denken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-09-2011 om 22:49

Wat ik het nadeel van die goedkope recepten vind

is dat ze helemaal niet zo goedkoop zijn. 'Budget koken, nu voor 2,50 pp'. Wanneer ik dagelijks zo zou koken zou ik gauw in de schulden komen. Gebruik je gezond verstand en kook geen prefab. Ik vind de winter met de stamppotten en maaltijdsoepen vaak veel voordeliger dan de zomer met al dat licht verteerbare spul.

Rosa van der Zanden

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 23:11

Dat bedoel ik dus ook, rosa!

"'Budget koken, nu voor 2,50 pp'. "

Stel, je hebt een gezin van vijf man. Dan zit je op 12,50 per dag. Maal zeven. Dan zit je al een heel stuk tegen je limiet aan.
Verder (maar ik heb de huidige generatie low budgetrecepten nog niet bekeken, ga ik zo doen!) herinner ik me dat er nogal eens gebruik wordt gemaakt van gedroogde peulvruchten, prei, spekjes en paprika om gerechten op te leuken. Dat komt je al gauw de strot uit (los van het feit dat er mensen zijn die al aankomen als ze aan spekjes dénken). Maar je hebt bijvoorbeeld tegenwoordig makkelijker goedkoop pangasius en plofkip uit de diepvries voor omgerekend nog geen 5 euro de kilo. Tijd dus om de horizon wat te gaan verbreden, want ik realiseer me dat ik nog steeds met recepten van 10-20 jaar oud werk *schaam*.
Ei vind ik een mooie, goedkope basis voor gerechten (vanmorgen nog 10 flinke eieren voo 99 ct gekocht bij de Turk, dat is nog geen duppie per ei).
Maaltijdsoepen en stamppotten vind ik inderdaad een uitkomst! En je kan ook zomerzuurkool- en andijviestamppotten maken (met kerrie/ananas of, vooruit dan maar, spekjes, maar er zijn vast variaties op te bedenken!).

Ik merk echt dat ik vast zit in low budgetdenken oude stijl... Werk aan de winkel!

Belle Époque

Belle Époque

24-09-2011 om 23:11

Amk

Dank je!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2011 om 23:22

Recepten

Ik maak zelden gebruik van recepten. Van mijn moeder heb ik het meeste geleerd en dat is bijzonder simpel, lekker en heel low-budget. Veel wokgerechten, eenpansgerechten en maaltijdsoepen of maaltijdsalades. Veel varieren met pasta (volkoren uiteraard), couscous en rijst. Altijd salade bij het eten, ook al is het maar sla/komkommer/tomaat/olijf. Voor de grote eters is er genoeg en desnoods nemen ze wat brood erbij. Trouwens, als je het goed doet (altijd in olijfolie bakken, volkoren granen, groenten en eiwit) vult iets behoorlijk en heb je aan een bord genoeg. Ook als je in de bouw werkt.
Je kan jezelf ook aanleren (te)veel te eten. Het kan hem ook in je kop zitten en niet in je maag. Nog een keer opscheppen omdat je niet genoeg hebt is voor de gemiddelde persoon meestal echt niet noodzakelijk.
Wij zijn relatief wellicht kleine eters; de hoeveelheden die ik andere mensen zie verstouwen daar zouden wij drie dagen van eten. Oh en wij eten avondeten van een ontbijtbord; niet van een groot bord. En altijd eerst die salade; vlees is voor ons een toevoeging maar geen basisvoedsel.
Zoon heeft 's avonds altijd honger omdat zijn Concerta is uitgewerkt; hij heeft dan normaal avondeten gegeten maar dan krijgt hij gewoon nog wat boterhammen en een schaal joghurt met muesli oid. Of lekker wat worteltjes of reepjes paprika om op te knabbelen. Die paar euro daar zit het hem niet in.
Ik had trouwens altijd een hekel aan koken en pas sinds de WSNP ben ik gaan koken. Vond het juist een uitdaging om van zo weinig mogelijk geld iets lekkers op tafel te zetten. Maar ik moet zeggen dat ik niets fijners vind dan wanneer er iemand anders kookt of het toppunt van luxe, uit eten gaan. Die ene keer per jaar dat ik dat doe geniet ik dan ook echt en dan laat ik me fijn verwennen

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 01:20

Eten en inkopen

Toen wij het met 45 euro per week moesten doen hebben wij redelijk vaak groente uit blik gegeten en de Aldi en Lidl werden onze grootste vrienden. Ik vind blik het minst lekker vergeleken bij vers of diepvries, maar het is goedkoop. En verder was alles heel erg op rantsoen. We haalden een bepaalde voorraad (ook nog gewoon koekjes en chips), maar als dat op was had je de rest van de week geen lekkers meer. In die tijd was er volgens mij nog geen voedselbank in onze stad, dus die optie was er niet en ik weet niet of ik over mijn trots heen had kunnen stappen en daar heen was gegaan. Sinds die tijd is het begrip 'voedselbank' bekender geworden en begrijpen veel mensen dat er mensen met diverse achtergronden komen. Dat zou voor mij de drempel wel wat verlaagd hebben.
Er zijn twee dingen die ik al eerder heb gezegd: je wordt creatief van dit soort omstandigheden. Er blijkt meer mogelijk te zijn dan je had gedacht. Het tweede is dat je de inkopen moet laten doen door degene die het minst gevoelig is voor impulsaankopen. Althans dat geldt uiteraard voor huishoudens met die mogelijkheid. Wat er bij ons nog wel eens bij in schoot was fruit voor de hele week, want ook daarvoor gold op = op. Sommigen zullen zeggen 'waarom kocht je dan wel koek en chips?'. A. voor het lekkere uiteraard, maar B. is ook niet onbelangrijk. Met een beetje franje, hoe magertjes dat ook is, hou je het langer vol.

liora

liora

25-09-2011 om 07:38

Pff

Ik blijf het enorm knap vinden kaaskopje. Dus 45 euro voor vier personen per week?

Zou ik dan voor mij en mijn twee kinderen vandaag de dag zoiets krijgen?

Vic

Vic

25-09-2011 om 10:42

Ik begrijp je wel hoor, maar er wordt dus gewoon niet gedifferentieerd. Als je meer geld nodig hebt om eten te kopen, blijft er dus minder over voor andere dingen. Voor 45 euro kun je alleen maar het hoogstnoodzakelijke voedsel kopen, dus dan moet je kiezen voor voedzame producten en misschien minder dan je gewend bent. Ik denk dat ik voor een 3 euro wel voor 8 man macaroni op tafel krijg. Veel spannender zal het niet worden met zo'n laag budget. Als ik naar mijn eigen boodschappenlijstje kijk, kan ik waarschijnlijk wel zoveel schrappen dat ik de helft lager uit kom. Dan hebben we o.a. geen chips, frisdrank, milk & fruit, pakjes drinken, en voorgesneden groentepakketten meer.

liora

liora

25-09-2011 om 11:47

Iedereen begrijpt het maar we zijn het niet eens. Een kleine eter houdt misschien per week vijf euro over voor vla, chips en een paar sokken. Een grote eter moet dan soberder eten en heeft misschien al die jaren geen geld voor nieuwe kleren.

Snuggle's

Snuggle's

25-09-2011 om 12:52

Bijstandsnorm

Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder

Bovenstaande snap ik toch niet helemaal: 95% van de bijstandsnorm is toch geen 50 euro per week?
Ik heb die link nog niet helemaal doorgelezen, 45 blz heb ik geen tijd voor nu, maar als bovenstaande de samenvatting is snap ik het niet helemaal.

Snuggle's

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 14:26

Bijstandsnorm

Die bijstandsnorm staat mooi op papier maar in de praktijk houdt de gemiddelde WSNP'er veel minder aan leefgeld over. Van die bijstandsnorm moet je alles betalen, dus ook je vaste lasten, kinderopvang, kleding, vervoer, huisraad, een kapotte wasmachine, schoolgeld, medische kosten etc. etc. Wat er dan nog overblijft is voor boodschappen en eten. Als je mazzel hebt kom je daarmee uit; waarschijnlijk vaker niet. Zeker niet als er onvoorziene uitgaven zijn geweest.
De ene week had ik 20 euro voor boodschappen; de andere week 10 euro; weer een andere week 40 euro. En ja, soms ook helemaal niets en dan was het de voorraad aanspreken of moeder lief aankijken en dan bracht zij eten. Helaas was hier in de gemeente geen Voedselbank anders had ik daar zeker gebruik van gemaakt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 14:30

Norm voedselbank

"Wanneer komt iemand in aanmerking voor een voedselpakket?"

Als (landelijk vastgesteld) criterium voor verstrekking wordt uitgegaan van een bepaald maximum leefgeld per maand. Daarmee bedoelen we het inkomen dat resteert ná aftrek van vaste lasten als huur, gas, electriciteit, water, verzekeringen, ziekenfonds, aflossingen van schulden en dergelijke. Dat bedrag is bedoeld voor de variabele kosten van een huishouden, zoals eten, kleding en andere zaken.

Eenpersoonshuishouden : € 175,-
Meer volwassenen vanaf 18 jaar : € 60,-
Kinderen t/m 12 jaar : € 25,-
Kinderen 13-18 jaar : € 50,-

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.