Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.

Goede avond.

Dit is een een post om het eea van me af te schrijven maar ook om informatie in te winnen want; ik weet niet meer wat ik moet doen!
Sinds 5 jaar ben ik ouder van twee meiden (5) en 1 jonge man (bijna 4).
Ik werk nu al bijna 12,5 jaar, (tot voor kort) met veel plezier, bij dezelfde werkgever.
In al die jaren ben ik nu sinds +/- 1 jaar aan mijn 3e manager bezig en sinds afgelopen end-year review, nooit een slechte beoordeling gehad.
We hebben een klein team van 3, waarvan ik de enige ben met kinderen.
Het betreft hier een "gewone" kantoorbaan. 

Het probleem (in de ogen van mijn manager) is dat ik niet om 9:00 uur op kantoor ben. Meestal is dit rond 9:30 (uiterlijk 9:45). Diverse andere teams hebben mensen met dezelfde "problematiek", alleen binnen die teams is het geen probleem. 

Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat de kinderen om 8:30 op school zijn en ik vervolgens van de school uit, terug naar huis moet (20 minuten lopen, aankomst 8:55uur ) om daar vervolgens mijn fiets en spullen op te halen (+/- 5 minuten) en op de fiets te springen en naar kantoor te fietsen (+/- 30 minuten) (aankomst +/- 9:30).

Het meenemen van mijn fiets en mijn tas met laptop e.d. werkt niet; dat inclusief 3 schoolrugzakken en 3 kinderen is te veel te gelijk.

Ik heb geopperd om, in het licht van de Wet Flexible Werken, de "bloktijden" aan te passen. Zo heb ik meer rust en weten beide partijen waar ze aan toe zijn (daar ik meen dat het "niet van mijn aanwezigheid op aan kunnen" zijn probleem is); mocht er iemand naar mij vragen als ik er nog niet ben, kan hij mededelen wanneer ik er wel ben.
Waarom weet ik niet, maar hier wilde hij niets van weten; ik moest  van "mijn probleem  niet ons (werkgever) probleem maken".

BSO/VO wordt met 3 koters ook een kostbaar plaatje. Daarbij moet ik dan nog een uur eerder op (5:00/5:30) om ze bij opening van de BSO af te zetten om vervolgens op tijd op kantoor te zijn. Hoe lang een dergelijk ritme vol te houden is, is ook nog maar de vraag (om over productiviteit en foutmarges nog maar te zwijgen).

Een extra auto zit er financieel niet in. Daarbij zou ik dan direct de file inrijden gezien ik de beste route via de snelweg is, of ik zou moeten proberen door het centrum te rijden, wat ook geen optie is.

Een elektrische bakfiets zou een optie kunnen zijn alleen is ook dat een behoooooorlijke investering. Daarnaast weet ik niet goed waar ik een dergelijk bakbeest zou moeten stallen (thuis of op m'n werk).

De beste optie zou een soort leerlingen vervoer/taxi/haal-en-breng service zijn. Jullie kennen ze vast wel; busje haalt kids op en dropt ze bij school. Einde van de schooldag andersom (als dat gewenst is).
Dit is echter, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet beschikbaar voor "normale" kinderen op een normale basisschool die ook nog eens (maar) 2km van school  af wonen. 

Een op een na laatste optie (die ik kan bedenken), welke wel financiële gevolgen heeft, zou het opnemen van ouderschapsverlof uren zijn.  Iedere dag een uurtje, op thuiswerk dagen na.

De aller laatste optie die ik heb bedacht, is het vervolg op mijn reeds geopperde aanpassing van mijn werktijden. Als dit schriftelijk (email mag ook) wordt aangevraagd, mag de werkgeven, voor zover ik kan vinden, dit niet afwijzen zolang er geen sprake is van "zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang", 

  • op het gebied van veiligheid;
  • van roostertechnische aard; of
  • van financiële of organisatorische aard.

Of dat dit de werksfeer ten goede komt valt te betwijfelen, zodoende ook dat ik op zoek ben naar (een) andere oplossing(en).

De hele situatie beïnvloed de rest van het leven behoorlijk; het beetje energie dat ik nog over heb, gaat nu x2 in deze zaak zitten. Ondertussen heb ik noch plezier in mijn werk, noch van mijn kinderen (door mijn werk(situatie)),

Afijn, ik weet niet wat ik er mee aan moet en kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Ik vraag me daarom ook af hoe andere ouders dit oplossen/opgelost hebben.

Ik ben benieuwd naar de reacties.


Als je een partner hebt, kan die niet de kinderen naar school brengen?

ik neem aan dat thuiswerken geen optie is. Hoeveel dagen werk je, om hoeveel dagen gaat het dus?

Kan je man de kinderen wegbrengen, of een ouder uit de buurt? 

Kun je de laptop en spullen niet op je werk in een kluisje of afsluitbare kast leggen? En dan je fiets meenemen naar school zodat je vandaaruit naar je werk kunt? Bespaart je 25 minuten.

Hoe doe je het trouwens na school, of met een studiedag of vakantie? Heb je oppas? 

Andere baan zoeken. Of je laten overplaatsen naar een ander team. Is die manager belatafeld, in deze tijd?
Voor hem 10 anderen zou ik zeggen!
gr Angela

fietskar achter je fiets en die laat je dan bij school staan. 

Je hoeft de kinderen niet per se bij de start van de VSO te brengen. En je zou ook op zoek kunnen gaan naar een gastouder bij school.
Maar de fietskar is misschien nog wel de beste oplossing.

Bespaart je ook heel veel tijd, want dat op en neer gefiets lijkt me ook niet ideaal.

Je baas heeft op zich wel een beetje gelijk dat je van jouw probleem niet zijn probleem hoeft te maken. En aan de andere kant is het in deze tijd misschien ook niet echt nodig om te blijven hangen aan zo’n ouderwetse werkgever.

Je gelijk afdwingen kan. Maar dat zou het mij inderdaad niet waard zijn. Zo zou ik niet willen werken. Dan liever een werkgever waar ik wat meer ruimte zou krijgen.

Ik zou toch investeren in een bakfiets. Hoeft helemaal geen elektrische te zijn.
Ik vond dat met 3 kinderen zo'n uitkomst. Kon ze altijd alledrie meenemen (wij hadden een achterzitje achterop de bakfiets) en er paste nog een boodschappentas bij. 
Wat wij deden, was dat een van ons een kortere dag maakte (7 uur) en dan de kinderen bracht naar school én haalde van de bso. Deze had namelijk de bakfiets heen en terug nodig. De bakfiets stond overdag dan bij tram- of treinstation. De ander werkte die dag dan 9 uur. Op andere dag andersom.
Een fietskar kan natuurlijk ook.
Ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe het was geweest als ik nooit met alledrie kon fietsen. Wij deden alles op de fiets.

Ik zou ook zeggen, investeer in een bakfiets.
Je kunt ze trouwens tegenwoordig ook leasen, ook elektrisch. Misschien ook een optie?
En anders tweedehands. Ik heb even op Marktplaats gekeken en daar worden er genoeg aangeboden. Je hebt ze ook met 2 wielen, die zijn een smaller als die met 3 wielen.
Hoe vervoerde je de kinderen eerst dan met de fiets? Aanhanger?

Als ik het goed begrijp wandel je met 3 kleuters naar school, en hou jij 3 rugtasjes vast, waardoor jij niet je eigen spullen kunt meenemen. Je moet om 9.00 op het werk zijn, waardoor je uiterlijk om 8.30 van huis moet fietsen. 

1) Zouden je kinderen niet zelf hun rugtasjes kunnen dragen, en jij/jullie met de fiets naar school gaan? Met een fietskar zou ideaal zijn, maar de meisjes kunnen misschien al zelf fietsen en dan hoeft alleen je jongste achterop. Of je gaat lopen met je fiets aan de hand en zorgt dat je rechtstreeks fietsend van school naar je werk kunt.

2) Vaak kun je kinderen al om 8.15 op school afzetten. Als je dat een beetje strak doet heb je meer speling om op tijd op je werk te verschijnen. 

Verder: hoe heb ik het zelf opgelost.... ik werkte niet in vast dienstverband toen de kinderen zo klein waren. Was wel ideaal in dit opzicht, maar niet het type oplossing dat je wil waarschijnlijk. 

Gewoon lopen met de fiets aan de hand. Extra grote fietstassen erop voor de tassen en vanaf school kun je zo door naar je werk. En als je dan je kinderen rond 815 afzet ben je nog te vroeg ook. 

Ik zou ook je werkspullen en fiets meenemen aan de hand en vanuit school doorfietsen naar werk. Als je rond 8.15/8.20 uur op school bent, heb je nog veertig minuten om door te fietsen naar werk en dan ben je er voor 9.00 uur. Los van dat ik niet begrijp waarom dit opeens een probleem is op je werk terwijl het je functioneren niet beïnvloed vind ik je huidige schema onnodig veel tijd kosten en behoorlijk inefficiënt klinken. Je kinderen kunnen best zelf lopen en hun eigen tas dragen.

Ik begrijp je werkgever wel een beetje moet ik zeggen. Hang de tassen aan je stuur of gooi ze in je fietskrat. Fiets meteen mee en hop door naar het werk.
Ik neem aan dat er geen partner in het spel is? Indien wel dan kan hij ook minstens 1 dag organiseren?
Of toch een baan zoeken waarin dit makkelijker gaat. Die zijn er echt. Ik begin iedere dag om 10.00 uur op locatie, werk daar tot einde schooltijd en werk verder als de kids weer in bed liggen.

Veel nuttige tips al. Zelf ben ik op een gegeven moment 80% gaan werken, elke dag, maar kortere dagen.  Zo had ik meer rust en kon ik het allemaal beter rondbreien.

Zelf heb ik uiteindelijk onderling en illegaal iets met een roostermaker kunnen regelen want het was voor mij niet te doen zo en mijn baas vond ook dat er voor mij geen 'uitzondering' kon worden gemaakt. Maar ik was wel binnen drie maanden vertrokken naar een andere baan.
Aan de andere kant: je krijgt genoeg tips hier om het wat efficiënter aan te pakken. Het is wel een erg gehannes zo op de vroege ochtend. 
En laat je nooit aanpraten dat je dan maar minder moet gaan werken (=minder moet verdienen), zijn ze nou helemáál.....

Het zou niet eens bij me opkomen om het zo omslachtig te doen met teruglopen.
Kinderen lopen naast de fiets, eigen rugzak op de rug, jij houdt fiets vast met al jouw spullen erop - eventueel het jongste kind achterop de fiets, maar als jullie al jaren deze route lopen moet hij dat gewoon aankunnen.

Ik heb op een gegeven moment ook een fietskar gekocht met maar twee kinderen. Je moet het zelf oplossen. Zo duur was de Hemafietskar nou ook weer niet.

Verder snap ik de tijden niet helemaal. Waarom 5 minuten nodig om je tas en fiets te pakken? En waarom ben je er soms pas om 9.45 als je om 8.55 weer bij huis bent en het 30 minuten fietsen is?

Valeria schreef op 28-03-2023 om 07:39:


Verder snap ik de tijden niet helemaal. Waarom 5 minuten nodig om je tas en fiets te pakken? En waarom ben je er soms pas om 9.45 als je om 8.55 weer bij huis bent en het 30 minuten fietsen is?

Soms moet je even wat bespreken op school. Dan ben je zomaar zoveel tijd kwijt.

Overigens ben ik op eigen initiatief minder gaan werken, mijn baas deed gelukkig niet moeilijk, maar ik werd zelf zo moe van al het gevlieg. Ik werkte al 80% voordat ik kinderen kreeg. Ik moest in een nieuwe baan per se fulltime beginnen, en na een paar jaar ben ik dus weer 80% gaan werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.