Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Danielle

Danielle

09-12-2011 om 12:33

Broekriem aan

Tja, dat denk ik ook regelmatig.
Ik las met angst en beven ook al dat de VVD het plan heeft om de eigen bijdrage voor ziektekosten te verhogen. Dat zou voor mij een financiele genadeklap betekenen.

Nu weet ik wel dat er mensen zijn die het met nog minder moeten doen dan ik, die bv afhankelijk zijn van de voedselbank. Maar toch, we hebben afgelopen 2 jaar een aardige jas uitgedaan. We zitten al op de bodem.

Waar het heen moet? Het spookt ook door mijn hoofd.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 15:03

Hopelijk

gaan ze nu eindelijk wat aan die hypotheekrenteaftrek doen. Voor de verkiezingen was iedereen het er eigenlijk wel over eens dat onze HR niet in deze vorm kan blijven bestaan. Jammer dat dat toen niet al is ingekopt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 15:04

Nou ja

liever heb ik natuurlijk helemaal geen bezuinigingen, maar als het dan toch moet, dan maar die hypotheekrenteaftrek.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2011 om 18:21

Nou...

Als de ko-toeslag fors verminderd wordt (en dat wordt-ie) EN de hr-aftrek wordt naar beneden bijgesteld EN allerlei andere vaste lasten gaan ook omhoog (energie bijvoorbeeld, en daarmee bepaalde boodschappen, etc.), wordt het hier ook moeilijk. Dan moet de auto eruit, denk ik.
Wat ik niet echt goed begrijp, is dat het in het weekend in het winkelcentrum werkelijk zwart ziet van de mensen met tassen vol nieuwe spullen. Dan denk ik wel eens: hoe doen ze dat toch? Wat doen wij verkeerd?
Aan de andere kant is het hier zeker beter dan ongeveer overal elders, dus vluchten heeft heel weinig zin. Het wordt gewoon krap. Tja. Ik hoop maar dat het tijdelijk is.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

09-12-2011 om 18:34

Massi

Veel mensen lenen vrolijk door,helaas. Bij veel winkels kun je spullen kopen dmv betalingsregelingen,bijvoorbeeld.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 20:36

er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die gewoon nog steeds een goed inkomen hebben. In mijn omgeving ken ik maar weinig mensen die last hebben van de crisis, of dat op korte termijn verwachten te krijgen.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2011 om 21:17

Last en lenen

Ik kan me zo slecht voorstellen dat je geld zou lenen om kleding of een telefoon aan te schaffen (ja, als je een veertienjarige lage BBL'er bent en erin geluisd wordt door de verkoper misschien). En vwb de last: zelfs als je een goed inkomen hebt, merk je toch op zijn minst dat de buurtbibliotheek sluit, dat het buurthuis dicht gaat, dat de lokale buitenkast nog maar twee middagen open is in plaats van vijf, dat soort dingen? Of is dat ook alleen in mijn stad?
Groetjes
Massi

We zijn een van de rijkste landen van de wereld

Misschien dat je Luxemburg nog kunt proberen.

Mijn advies is om op een andere tamboer te gaan lopen, een ander kompas te gaan volgen. Het is zinloos om je af te vragen waar andere mensen het van betalen. Ik snap de vraag hoor. Maar het brengt je nergens. Je moet op zoek naar wat echt, echt spiritueel belangrijk is, en in welke volgorde die dingen belangrijk zijn, en wat de middelen en wegen zijn die je ter beschikking staan om te komen waar je moet zijn.

Kijk naar wat je hebt, en dan niet alleen in materiële zin. Probeer erop te vertrouwen dat je oplossingen zult vinden voor de problemen die je ervaart. En probeer erop te vertrouwen dat je niet meer krijgt dan je aankan. Ik snap dat dat moeilijk is, want je schrijft eigenlijk het omgekeerde tq, ik lees dat jij vreest meer te krijgen dan je aan kunt. En ik begrijp dat dat het ergste/engste is wat je je kunt voorstellen.

Maar zoek die andere kompas.

tq

tq

09-12-2011 om 21:57

Ik weet

best dat we 1 van de rijkste landen zijn. En ik denk dat wij ook best onszelf tot een goed inkomen mogen rekenen. Maar we zitten ook in de hoek waar de klappen gaan vallen de komende tijd. Ik weet niet of we allebei volgend jaar onze baan nog hebben. Dan de wijziging in de kinderopvangtoeslag, de stijgende zorgverzekeringen, medicatie voor de kinderen, benzine (maar zonder auto komen we niet op het werk) enzenz. Als ze dan ook nog verder gaan morrelen aan de kinderopvang, de hypotheekrenteaftrek inderdaad gaan inperken enz, dan weet ik niet hoe ik het hoofd nog boven water moet houden. Snappen ze dan in Den Haag niet, hoe minder het volk te besteden heeft, hoe minder er aan de economie wordt bijgedragen? En ondertussen wel miljarden in Griekenland pompen, een onzinnig speeltje wat nog niet eens echt goed is (JSF), miljarden om 130 km per uur te mogen rijden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En ik snap het niet.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2011 om 22:22

Hoho

Wij hebben het niet speciaal moeilijk. We hebben nog een buffer en een auto. Maar ik merk wel dat er crisis is, ja. Ik merk het aan onze eigen financien en aan de bezuinigingen op gemeenteniveau. En rodebeuk, ik geniet me suf van mijn vrolijke zoon die al in zijn dikke handjes kan klappen en van mijn grappige leerlingen en van mijn stoere, maar nog zo kleine dochter. Neemt niet weg dat je niet alle geldzorgen heel zen kunt wegredeneren met 'je krijgt wat je aankunt'. Ik niet, tenminste. Zo ver ben ik nog lang niet onderweg naar het nirvana.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

09-12-2011 om 22:34

Volle tassen

Die zie je nu veel en ik heb er ook zelf aan mee gedaan. Mensen die een 13e maand krijgen, krijgen die vaak in november. Ik heb de helft op mijn spaarrekening gezet en de andere helft maak ik op aan sintcadeautjes, Kerst en interieurspul. Dat doe ik dus maar 1 keer per jaar (van die 13e maand) en de rest van het jaar gaat de hand op de knip. Ik heb net de nieuwe beschikking van de kindeorpvangtoeslag gekregen, en die viel best tegen (en dan staat mijn inkomen ook nog eens verkeerd, dus het wordt nog minder). Toch vreemd, dan betaal ik volgend jaar meer voor 1 kind op de bso dan vorig jaar met 2 ;-(

Chippie

Chippie

09-12-2011 om 23:29

Volle tassen

Ik ken een paar mensen in mijn omgeving die hun baan zijn verloren (en weet dat er volgend jaar meer klappen zullen vallen). Die hebben het financieel (even) minder. Maar de meeste mensen hebben nog steeds hun baan, gaan zelfs nog wat omhoog, etc. En dit jaar heb ik nog niet echt gemerkt dat dingen echt veel duurder zijn geworden. Het blijkt ook dat mensen in tijden van crisis juist ook meer uitgeven aan Sinterklaas etc onder het motto 'nu kan het nog'.
Alles op de pof, daar geloof ik niets van. Dat is zo gemakkelijk gezegd.

Fiorucci

Fiorucci

10-12-2011 om 06:54

Nou...

Ik vind het heel fijn dat hier kennelijk weinig mensen het merken, echt waar. Wij hebben een relatief goed inkomen, al zal het lager zijn dan velen hier hebben. Maar met drie pubers waarvan een studerend, een lage buffer etc schrappen wij de vakantie,etentjes, al een paar jaar, en dure BB's en Wii's zijn hier ook niet aanwezig. En dan hebben we nog de mazzel dat we geen kinderopvang of HRA nodig hebben. En zolang er voedselbanken nodig zijn, die het werk nauwelijks aankunnen, roep ik niet zo hard wat een geweldig land dit is. Afgezet tegen andere landen zal het best, maar triest blijft het wel.

Vi - bso ot

'Ik heb net de nieuwe beschikking van de kindeorpvangtoeslag gekregen, en die viel best tegen (en dan staat mijn inkomen ook nog eens verkeerd, dus het wordt nog minder). Toch vreemd, dan betaal ik volgend jaar meer voor 1 kind op de bso dan vorig jaar met 2 ;-( '

Ik heb afgelopen jaar gekeken hoeveel het me zou schelen als bij ons 1 kind naar de BSO zou gaan ipv 2, en dat scheelde minder dan 10 euro per maand. De vergoeding die je krijgt geldt met name voor het 2e (3e, 4e, ..) kind. voor de eerste krijg je niet zoveel.

Als dan voor volgend jaar de algemene vergoedingen minder worden, is het niet gek dat je voor 1 kind minder gaat betalen dan 2, maar dat heeft meer te maken met de regel dat je voor je 1e nauwelijks vergoeding krijgt.

Overigens

ik merk het langzamerhand wel om me heen, doordat ik mensen ken die ontslagen zijn/worden. Hopeloos op zoek naar ander werk wat erg moeilijk gaat en tot die tijd flinke financiële zorgen hebben. Het lukt allemaal wel maar het gaat lastiger.

ik merk het op mijn werk dat alle tijdelijke krachten weg zijn, en op een minder leuke manier sommige vaste krachten (overhead) er wordt uitgewerkt. Ik merk dat het bedrijf het financieel moeilijk heeft en dat als het nog langer duurt ik hier ook een reorganisatie kan verwachten.

met dat in mijn achterhoofd probeer ik het toch wat rustiger aan te doen financieel, enigszins een buffer op te bouwen. we hebben nu nog 2 goede inkomens maar wie weet is dat over een half jaar niet meer. Liever dan nu wat extra sparen.

Neemt niet weg dat ik probeer met sint en kerst te genieten, om mijn kinderen te verwennen, om vrienden en familie uit te nodigen voor lekkere etentjes. Ik wil van het leven genieten en niet in zorgen zitten om wat-zou-kunnen-gebeuren, te veel mensen om mij heen hebben afgewacht en konden door ziekte ed uiteindelijk niet meer doen wat ze hadden willen doen.

Massi

Ik spreek uit ervaring hoor.
Wij hebben een tijd lang aanzienlijk minder inkomen gehad. Als ik een rekening van 40 euro kreeg kon ik al in tranen uitbarsten omdat ik dat werkelijk niet uit mijn maandbudget kon uithalen. Had de fietsenmaker mijn fiets "winterklaar" gemaakt, min of meer in opdracht... ik kon geen kant op.

Maar het rare is nu juist dat ik in die periode echt niet minder gelukkig was. Ik had wel geldzorgen, maar ze raakten niet de echte dingen. De ervaringen met het gezin waren geen luxe reizen, altijd heel simpele gratis dingen, maar even waardevol. Die periode heeft een jaar of zeven geduurd. Ik had toen geen werk, of 400 euro WW, of een tijdelijk uitzendbaantje voor een paar 100 euro. Nieuw huis met hypotheek en inrichtingskosten.

Het is ook niet als smoes bedoeld, maar het is echt de 'spirit' waar ik mijn kinderen in wil opvoeden. Wees waakzaam op welk kompas je loopt.

Verder ben ik opgegroeid in de Lubbersjaren, heel veel scholieren geboren voor 1970 gingen er vanuit dat ze een opleiding deden om vervolgens werkeloos te worden. Ik heb een afdeling op mijn werk waar bijna iedereen jarenlang uitzendwerk gedaan heeft en via omscholingen in dat vakgebied (dat toen opeens ontstond) terecht kwam. Die mensen kijken nu ook met verbazing terug hoe goed ze toch nog terecht zijn gekomen.

Ik ga er dus vanuit dat de ontwikkelingen grilliger worden, en dat er heus een moeilijke tijd aan komt, maar dat het ook weer niet altijd zo hoeft te blijven. In onze pubertijd dachten we ook dat het altijd altijd minder zou worden, en dat is ook niet uitgekomen. Nu is er iets anders, grilligers aan de hand dat breder speelt, maar nog steeds denk ik dat het goed is om vertrouwen te hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-12-2011 om 10:04

Goed inkomen

" 'Wat ik niet echt goed begrijp, is dat het in het weekend in het winkelcentrum werkelijk zwart ziet van de mensen met tassen vol nieuwe spullen. Dan denk ik wel eens: hoe doen ze dat toch?' "
Het werd al gezegd, maar er zijn natuurlijk gewoon nog steeds heel veel mensen die met hun baan een prima inkomen hebben. Ik merk in mijn omgeving (familie, collega's etc.) eigenlijk niets van de crisis. Natuurlijk merkt iedereen wel dat sommige dingen duurder worden, maar dat gebeurt ook in niet-crisis-tijd. De meeste mensen hebben gewoon nog hun baan, er worden bij de meeste bedrijven nog steeds mensen aangenomen, er worden nog steeds winsten gemaakt. Bij ons komt er dit jaar meer geld binnen dan vorig jaar, en volgend jaar zal dat weer iets meer zijn. Dus je ziet mij op zaterdag nog steeds met volle boodschappentassen lopen
Crisis is ook psychologie: het doet iets met onze manier van denken. Of je nu zelf financieel nadeel van die crisis ondervindt of niet. Dat vind ik altijd fascinerend. Er zijn mensen die zelf feitelijk geen last van de crisis ondervinden, maar die helemaal in de put raken 'vanwege de crisis'. En zo gebeurt er ook van alles als 'we' weer uit de crisis zijn. Boeiend is dat.

Vooral

De meeste mensen zie je niet. Die drukte op straat met volle tassen, dat is toch maar de minderheid en bovendien misschien wel elke keer een ander.
Het ziet er 'veel' uit omdat het een straat is. Zet ze allemaal op een plein en je zult zien dat een willekeurige podiumspeler meer publiek trekt.
Staar je niet blind op al die tassen.
En inderdaad: het roer om. Sparen, aflossen, snijden in de extra's, meer zelf doen, meer uitstellen, genoegen nemen met een huiskamer die tot voor kort het predicaat 'uitgewoond' zou krijgen.
Het is niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

10-12-2011 om 12:22

Gruffalo

Bij mij scheelde het wel wat meer, zo'n 50 euro per maand (90% toeslag ongeveer?). Dat wordt dus volgend jaar dubbel en dwars gecompenseerd. Dat terwijl ik al niet het gevoel had 'goedkoper' uit te zijn met een kind op het vo i.p.v. bo. Gelukkig heb ik nog periodieken want die CAO laat op zich wachten dus de meeste van mijn collega's gaan er keihard op achteruit.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-12-2011 om 14:59

Even samenvatten voor tq

Dus, tq, let goed op: de meeste mensen hebben helemaal geen crisis. En als ze die wel ervaren, zit het tussen hun oren. En er lopen helemaal niet veel mensen met volle tassen, dat lijkt maar zo, of ze lopen er wel, want er is geen crisis, behalve als je ontslagen bent. En als je toch crisis hebt, moet je je huis uitwonen. Handig he, ik heb de hele draad even voor je samengevat . Graties!
Groetjes
Massi

tq

tq

10-12-2011 om 15:09

Thnx massie


En nog wel gratis, wat me in deze dure tijd (oh nee, zit tussen mijn oren), deze ongelooflijk goedkope tijd, ontzettend goed uitkomt (oh nee, tussen de oren), waar kan ik het geld overmaken voor je advies?

Hra

Er is geen partij die de hra voor alle inkomens en prijsklasses op dezelfde manier wil afschaffen. Daar zou ik me dus alvast niet al te veel zorgen over gaan maken als je modaal verdient en modaal woont.

Spin-off draadje begonnen in htk

...over gratis Kerst ideeën.

tq

tq

10-12-2011 om 15:16

Nou

ik denk dat het juist wel de modalen gaat treffen. Heel simpel, omdat dat de grootste vijver is waar je uit kan vissen. Deze coalitie gaat echt niet alleen de dure figuren aanpakken, dat hebben ze de afgelopen maanden al laten zien, dat de "gewone" man de L.. is.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-12-2011 om 15:18

Rodebeuk

We zijn het niet zo oneens. Ik herken wat je vertelt, van zorgen om rekeningen en tegelijk gelukkig kunnen zijn. Maar ik heb in mijn jeugd ook veel geldzorgen gezien bij mijn ouders en dat trekt een zware wissel op je geluk, zeker als er anderen van je afhankelijk zijn. Het zijn misschien sterke schouders die de weelde kunnen dragen, maar voor geldzorgen heb je ook spierballen nodig .
Groetjes
Massi

Massi

Ik had het ook niet zo opgevat hoor, dat we het zo oneens waren. Daar is meer voor nodig ...

En ik wil zeker niet het gewicht van geldzorgen uitwissen. Alleen is het uitkijken geblazen voor hypothetische geldzorgen.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-12-2011 om 15:40

Klopt

Ik lijd absoluut het meest door het lijden dat ik vrees, maar het wordt volgend jaar gewoon passen en meten. Die sneeuwvlokken knip ik trouwens elk jaar in wiskundelessen net voor de kerstvakantie!
Groetjes
Massi

Ja, jij zit natuurlijk

nog met ruim 3 jaar kinderopvang voor die kleine roly-poly. Dat is geen kattepis. Wij zouden toen van 200 naar 750 euro per maand gaan, in 2005 was dat. Doordat ik werkeloos was. Uiteindelijk weer een mouw aan gepast. Maar dan zit je wel ff klem ja.

In de afgelopen 15 jaar hebben ontzettend veel modale gezinnen huizen gekocht en vervolgens de overwaarde nog eens beleend. Dus ik denk (en vrees) dat er geen tekort aan modale gezinnen met een hypotheek is. In veel gevallen een flinke. Voor een keuken, of voor een duurder huis.

Je moet bedenken dat je een paar jaar geleden nog 5/6 keer je inkomen kon lenen, dat was voor een modaal gezinsinkomen dus 2-3 ton (modaal inkomen=30.000, modaal gezinsinkomen=45.000).

Ik hoop echt dat het een zachte landing wordt.

En als er aan de hra gemorreld wordt, is dat in beginsel belastinggeld dat dan niet meer op een andere manier hoeft te worden geïnd. Het moet dus eigenlijk teruggegeven worden aan de belastingbetaler, of ingezet worden om andere bezuinigingen te compenseren. Maar dat is koffiedik kijken.

tq

tq

10-12-2011 om 19:19

Ons 1e huis

kochten wij in 1998. Daarna zijn we nog een keer verhuisd naar ons huidige huis. Wij hebben een simpele spaarhypotheek met een stukje aflossingsvrij. Voor minder dan de helft. Het klinkt allemaal leuk natuurlijk he, maar je huis verkopen lukt op dit moment ook niet. En voor een normale huur komen wij met ons inkomen natuurlijk ook niet in aanmerking.
Hebben wij dan zo'n gek dure woning? Welnee, helemaal niet, een simpel jaren 70 huis, in een goede buurt, dat dan wel. Het lukt allemaal prima, maar er moeten geen gekke dingen gebeure, en zoals ik al aangaf, de sectoren waarin wij werken, zijn de sectoren waarin nog grote klappen gaan vallen de komende jaren. Eind volgend jaar te beginnen met mijn eigen baan. Dan is er nog een sociaal plan waardoor ik het nog een jaar kan uitzingen, dan de WW in zou gaan, als ik nog geen ander werk heb kunnen vinden. De tijd van snel een baan vinden is het ook niet en mijn leeftijd gaat ook een rol spelen daarin.
Ja, ik denk daar wel over na inderdaad! Deels vervallen van de hra, dat zou het er niet beter op maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.