Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.


Ik heb een dochter met add (of tegenwoordig adhd type I). Zij is veertien en de middelste van vijf kinderen (waarvan de oudste, jongen, ook add heeft). Zij heeft al jong de diagnose gekregen. 

Mijn jongste is bijna 11 en heeft ook ADHD. We weten het al sinds ze 5 is. 

Waar kunnen we je mee helpen of een luisterend oor bieden? 😊

S.ndra

S.ndra

26-04-2023 om 15:16 Topicstarter

Ik zou het gewoon fijn vinden om eens te sparren met mensen die uit ervaring weten hoe het is. 

Mijn dochter heeft een add-diagnose. Ze heeft een jonger zusje, maar die heeft geen ad(h)d. 

Mijn oudste dochter zit nu in de 1e klas van het VO en dat kost haar best veel moeite door de add. Mij kost het ook veel tijd om haar te helpen. Ik heb daardoor minder tijd voor de jongste. Dat vind ik vervelend, maar ik vind het ook lastig om de oudste te laten modderen, want die heeft gewoon door de add nog niet de studie- en planvaardigheden die worden verwacht.

Onze oudste heeft geen AD(H)D, en zit ook in de brugklas. Zijn studie- en planvaardigheden zijn ook niet okay. Gelukkig komt hij er nog mee weg omdat hij behoorlijk wat oppikt in de lessen. Ik hou mijn hart vast met de jongste die dus wel ADHD heeft. Gelukkig gaat ze komend jaar naar groep 8, dus we hebben nog even.

Ik heb wel van andere ouders met AD(H)D kinderen begrepen dat het juist vanaf de brugklas 'spannender' wordt voor de ouders. Ze zeggen dat je kinderen dan meer moet loslaten, maar bij AD(H)D kinderen gaat het toch anders. De overstap naar het VO is al enorm voor ze, en dan komt daar ook nog veel meer huiswerk bij, steeds andere docenten, extra reistijd en allemaal nieuwe mensen. AD(H)D kinderen (en natuurlijk ook andere kinderen) hebben dan juist meer aandacht en begeleiding nodig. 

Ik snap dat je de verdeling van je tijd tussen de 2 kinderen moeilijk vindt. Ik heb dat ook. En voor je gevoel doe je het nooit goed. 

Mijn dochter zit nu in de derde en heeft dus haar eerste twee jaar in het VO vooral in coronatijd doorgebracht. Ze mocht overigens wel naar school ivm haar ADD.

Ik ben zelf docent in het VO maar ivm ziekte doe ik nu leerlingbegeleiding en heb veel kinderen zoals onze dochters in begeleiding.  

De eerste twee jaar gaf nog veel frustratie voor haar. Ook omdat ze erg overprikkeld raakte van haar klas. Nu in de derde heeft ze meer rust en kan het wat beter handelen. Dit zie je ook wel terug in de resultaten. 

Mijn dochter is 10 en zit in groep 7. Ze heeft de ADD diagnose sinds eind groep 3 en is in groep 4 met medicatie begonnen wat haar erg helpt. Ze loopt echter wel tegen problemen aan, met werkhouding, organiseren van haar werk en sociaal emotioneel loopt ze aan tegen omgang met anderen. 

We zijn ons nu aan het oriënteren op het VO. 

Hier een dochter van 16 met ADD. Op de basisschool een aantal redelijk goeie en een aantal zeer moeizame jaren gehad. Voornamelijk afhankelijk van de klas en desbetreffende leerkrachten die ze had. 
Vervolgens gingen de eerste 2 jaar van de Middelbare school ook moeizaam ondanks dat het haar wat niveau betreft prima af ging. De derde en vierde verliepen zonder problemen. En de nu zit ze in de 1e van het MBO en dat is weer drama.
Ik kan heel veel schrijven over alles waar zij, en wij met haar, tegenaan lopen en zijn gelopen maar ik wacht even af welke vragen of onderwerpen hier aan bod komen om vervolgens daar op te reageren. 

https://www.ouders.nl/puber/kracht-verbinding-adhd-add-dochter-puber-tips-ouders

Hier is toevallig net een artikel over geplaatst. De auteur heeft ook boeken geschreven speciaal voor meiden en hun ouders en geeft coaching.

S.ndra

S.ndra

29-04-2023 om 08:38 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties.

De schooldagen zijn eigenlijk te lang voor haar. Ze heeft meerdere dagen tot 16.10 les en dan moet ze nog naar huis. Haar hoofd is al vol van de schooldag en dan moet het huiswerk nog. ‘s Avonds is de medicatie uitgewerkt en gaat huiswerk maken moeilijk. Meer geven gaat niet, want dan slaapt ze niet. Op school gaat veel van de lesstof langs haar heen.

Het plannen van het leerwerk moet ik met haar doen, want ze heeft zelf nog geen idee. Ze werkt hard, maar ze leert langzaam en heeft veel herhaling en begeleiding nodig. Buiten school en huiswerk blijft er heel weinig tijd over voor andere dingen voor haar en ook weinig rusttijd.

Ook legt het een hele druk op mij en ons hele gezin. Voor mij is het veel werk en huiswerkbegeleiding wil ze niet. Ze wil het liefst huiswerk maken in de huiskamer, maar dan moeten wij (en jonger zusje) de hele tijd stil zijn en dan nog raakt ze afgeleid door zichzelf of door de kat. Maar ze vindt dat het op haar kamer moeilijker is. Hier ontstaat regelmatig ruzie door. Als het een uurtje zou zijn dan was het niet zo erg, maar doordat ze zoveel tijd nodig heeft, is het eigenlijk ondoenlijk voor de rest van het gezin.

We hebben op school om hulp gevraagd, maar daar worden we weinig wijzer van. Ze heeft extra tijd bij toetsen, maar dat wordt vaak slecht georganiseerd. De mentor en de zorgcoördinator zijn aardig, maar doen niets. En naar elke docent afzonderlijk gaan, gaat ook niet.

In eerste instantie dacht ik dat ze gewoon moest wennen op het VO, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat de problemen meer worden veroorzaakt door de add en dus wel eens veel langer kunnen gaan duren. We zitten er nu mee hoe verder. Haar cijfers zijn voldoende, dus wat dat betreft kan ze blijven, maar tegen welke prijs? We overwegen een andere school, maar dat wil ze eigenlijk ook niet.

waarom wil ze geen huiswerkbegeleiding? Dat zou jullie allemaal rust kunnen geven. Misschien kun je afspreken om het een x periode te proberen? 

Mijn dochter (17) heeft ook adhd.
Toen ze vastliep op het voortgezet onderwijs heb ik begeleiding voor haar geregeld van een gespecialiseerde adhd organisatie.
Die hebben met haar gekeken hoe ze dingen heel praktisch kon organiseren, zodat ze beter kon functioneren.
Ze heeft nu altijd een noice canceling koptelefoon bij zich en gebruikt die veel ook in de lessen, ze heeft uitgevonden hoe ze het beste om kan gaan met kijk en luistertoetsen. Ze sport iedere dag korter of langer, omdat ze op die manier een stuk energie en overprikkeling kwijt kan. Ze herkent overprikkeling eerder en kan daardoor bijsturen, ze heeft een methode gevonden voor plannen en organiseren...etc.
Het gaat nu heel goed met haar op school.
Gelukkig zit ze op een kleine en hele flexibele school en heeft ze een mentor die zelf ook adhd heeft. Daardoor kan ze veel in overleg met docenten regelen en krijgt ze veel begrip.

Ik kan je alleen maar adviseren, ga naar een organisatie die ervaring heeft met jongeren met adhd/add. Vraag om hulp.
Mijn dochter wilde dit echt niet, maar ik heb doorgezet omdat ze het nodig heeft. Ze is nu ontzettend blij dat ik doorgezet heb, want het heeft haar veel opgeleverd.

Ik denk dat je goed moet letten op haar belastbaarheid. De hele dag school en dan nog uren huiswerk is teveel. Er moet juist genoeg tijd zijn voor ontspanning, anders raakt ze overbelast. 

Ik heb destijds in de brugklas en tweede klas ervoor gezorgd dat ik thuis werkte vanaf het moment dat mijn kind met adhd uit school kwam. We waren dan samen thuis en zaten tegenover elkaar te werken en huiswerk te maken aan de eettafel. De rest was dan nog niet thuis of speelde buiten en de medicatie werkte nog. 

Huiswerk na school was max een uur. Wat dan niet af was was het gewoon niet af. Na het avondeten werd dus niks meer aan school gedaan. In het weekeinde was 1 dag verplicht huiswerkvrij en de andere dag hadden we het aantal uren huiswerk maken ook begrensd. In vakanties werd niks aan school gedaan. 

Mijn kind stond na een half jaar Vo op het punt een burn out te krijgen omdat hij veel teveel belast werd en op deze manier hebben we dat kunnen voorkomen. Welzijn is echt belangrijker dan hoge cijfers halen. Vanaf het derde jaar was hij gewend en hoefde ik me er niet meer mee te bemoeien. 

Een rustige plek zonder afleiding (geen telefoon!) en met toezicht van een ouder werkte hier het beste.

S.ndra

S.ndra

29-04-2023 om 09:25 Topicstarter

Wat voor organisatie was dat, Fortuona?Daar ben ik wel benieuwd naar.

Om hulp vragen doen we al jaren, er komt alleen niets of niets waar we wat aan hebben. We raken in een doolhof van wachtlijsten, intakes, mensen die komen en gaan. Ik zal hier niet een hele klaagzang op gaan schrijven. 

Ik lees wel vaker over mooie hulp die mogelijk zou zijn, maar die hulp is blijkbaar niet bij ons in de buurt…  

S.ndra

S.ndra

29-04-2023 om 09:34 Topicstarter

Pief schreef op 29-04-2023 om 09:04:

Ik denk dat je goed moet letten op haar belastbaarheid. De hele dag school en dan nog uren huiswerk is teveel. Er moet juist genoeg tijd zijn voor ontspanning, anders raakt ze overbelast.

Ik heb destijds in de brugklas en tweede klas ervoor gezorgd dat ik thuis werkte vanaf het moment dat mijn kind met adhd uit school kwam. We waren dan samen thuis en zaten tegenover elkaar te werken en huiswerk te maken aan de eettafel. De rest was dan nog niet thuis of speelde buiten en de medicatie werkte nog.

Huiswerk na school was max een uur. Wat dan niet af was was het gewoon niet af. Na het avondeten werd dus niks meer aan school gedaan. In het weekeinde was 1 dag verplicht huiswerkvrij en de andere dag hadden we het aantal uren huiswerk maken ook begrensd. In vakanties werd niks aan school gedaan.

Mijn kind stond na een half jaar Vo op het punt een burn out te krijgen omdat hij veel teveel belast werd en op deze manier hebben we dat kunnen voorkomen. Welzijn is echt belangrijker dan hoge cijfers halen. Vanaf het derde jaar was hij gewend en hoefde ik me er niet meer mee te bemoeien.

Een rustige plek zonder afleiding (geen telefoon!) en met toezicht van een ouder werkte hier het beste.

Ja, die overbelasting zie ik ook. Ik ben ook thuis als ze uit school komt, maar ik heb ook nog een ander kind dat geen huiswerk hoeft te maken . De tijden voor huiswerk die je noemt zouden ideaal zijn, maar daar redt ze het niet mee, omdat ze dus weinig oppikt in de les. Huiswerk niet af is huiswerk niet af klinkt goed, maar zo werkt dat niet op de school van ons kind. Dan krijg je een aantekening en na x aantekeningen krijg je straf. Het gaat bij ons niet om hoge cijfers halen, maar gewoon om voldoendes zodat ze over kan gaan. In vakanties niks aan school doen gaat helaas ook niet, omdat 2 van de 3 toetsweken pal na een vakantie zijn gepland. Om deze reden denken wij als ouders aan evt een andere school waar wat rustiger met de dingen wordt omgegaan.

Ik zou toch maar weer terug op de wachtlijst bij de instelling waar ze haar diagnose heeft gekregen. Met als hulpvraag leren om te gaan met prikkels en schoolwerk. 

In sommige steden kan dit ook via het wijkteam. Hier (Groningen) heet dat Team050 en VOwij. Dit kan vaak ambulant op school.


Laten docenten in de les altijd op het bord zien wat er van de leerlingen verwacht wordt tijdens de les? Staat het huiswerk daarbij? Zo nee, vraag via de mentor of de docenten voor je dochter op papier willen zetten wat er verwacht wordt zodat ze daarop kan terugvallen tijdens de les en of ze na de klassikale uitleg even langs haar lopen of alles duidelijk is en evt nog kort aan haar uitleg geven. 

Heeft ze een OPP? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.