Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
fladder

fladder

26-04-2011 om 19:15

Pfff, confronterend...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

04-05-2011 om 10:56

Izar

'Maar wie maakt dan uit wat wel ter discussie staat en wie niet?'
Ik niet in ieder geval. Persoonlijk laat ik me altijd leiden door de tekst in de opening van het draadje. Daar blijkt negen van de tien keer wel uit wat de bedoeling is van de starter. In dit draadje bijvoorbeeld is Fladder heel erg duidelijk in haar opening. Ze vraagt om empathie.
Persoonlijk zou ik, als ik een aspect van het draadje zou willen bediscussiëren, een nieuw draadje starten. Dan is het niet meer zo persoonlijk. In feite werd hier niet eens op Fladder gereageerd, maar op de opmerkingen van sommigen, dat rapporten en aanvragen soms bewust 'aangedikt' zouden worden, om aan de benodigde financiering te komen, zodat een kind kan krijgen wat het nodig heeft.

Draadje

"Maar wie maakt dan uit wat wel ter discussie staat en wie niet? Ik vind dit forum vooral interessant vanwege de discussies. Ook over onderwerpen die gevoelig liggen. Gevoelige onderwerpen kennen evengoed verschillende invalshoeken. Ik vind het meerwaarde hebben als die allemaal belicht worden, ook al ben ik het er (aanvankelijk) niet mee eens."

Ik denk dat het een mix is van de aard van het bericht, de mening van de originele poster en misschien als laatste de moderator. Dat wil niet zeggen dat er uit een emotioneel draadje een discussie kan rollen maar begin dan een eigen draadje. Het is namelijk ook niet leuk als er aan de haal gegaan wordt met jouw onderwerp, dat een privé situatie betreft, en dat uiteindelijk jouw situatie moet dienen voor een algemenere discussie (opzien tegen hulpaanvraag ---> welles-nietes over hulpverleners bijv).

Een draadje over een persoonlijke situatie is meestal geen goed aanknopingspunt (op die plek, op dat moment) om een algemene discussie te voeren. Maar dat kan wel in een ander draadje dat je zelf aanmaakt.

Ik denk dat veel onderwerpen zich juist lenen voor een andere zienswijze maar ik denk ook dat het nogal verschil uitmaakt hoe je het brengt. En wat is het doel. Bijv: als je wil vertellen dat het jou zo'n goed heeft gedaan om het ook eens van de andere kant te zien, kan je je afvragen of het wel passend is om dat te doen door iemand neer te zetten op niet zachtzinnige wijze die het glas altijd half leeg ziet bijv. Zodra je de reactie van de ander merkt, weet je of dat passend is. Want niet alle goed bedoelde hulp is toch ook goed (dwz passend). Ik ben met goed bedoelde hulp ook wel eens van de wal in de sloot gekomen. De hulp was goed bedoeld maar men hoorde mij niet en zag daarom oa mijn situatie verkeerd aan.

Ooievaar

Ooievaar

04-05-2011 om 12:26

Diversen

Hum. Ik zie het punt van Yta en Beemer. Dank voor de adviezen, ik ga er mijn voordeel mee doen.
Heb nog wel een vraag voor Karmijn en anderen die vinden dat discussies in deze rubriek niet aan te raden zijn: stel dat ik een discussie begin over de voors en tegens van aangedikte rapporten om maar een voorbeeld te noemen in pakweg algemeen ouderschap of zo. Mag men daar dan wel emotionele postings tussen gooien omdat men zich dan weer aangesproken voelt? Dat heb ik nl ook wel zien optreden. Iemand begint in een andere rubriek een discussie over iets dat (soms in de verte) raakt aan zorgenkinderen, aan BJZ, aan wel of geen medicatie of wat dan ook (niet te lang ik snap het Yta). Dan floepen daar nogal eens emotionele postings tussendoor van moeders die vinden dat 'buitenstaanders' niet weten waar ze over praten, hoe zwaar het is etc. etc. Ik vraag me dus af of een discussie starten elders, zin had gehad. Waarschijnlijk is het hele onderwerp niet bespreekbaar op dit forum, vanwege de vaste hap die vanuit 'ervaringsdeskundigheid' zal proberen voor te schrijven wat wel en niet gezegd kan worden.

Ooievaar

Als je een ander draadje had gestart -van mijn part in dezelfde rubriek- en duidelijk aangeeft waar het nieuwe draadje omgaat, denk ik wel. Ik ben het met je eens dat soms dingen onbespreekbaar lijken te zijn in 1 rubriek maar in de andere goed mogelijk is. Sommige draadjes start ik liever in rubriek x dan in y en z. Maar ik ben nog niet tegengekomen dat dat geldt voor het gehele forum.
Tot zover het eerste deel van jouw posting.

"Waarschijnlijk is het hele onderwerp niet bespreekbaar op dit forum, vanwege de vaste hap die vanuit \'ervaringsdeskundigheid\' zal proberen voor te schrijven wat wel en niet gezegd kan worden."

Hiermee klap je voor mij je open vraag gelijk zo dicht als een oester.
Maar wat ik nu zo jammer van jouw eerst gemaakte punt vind ("draadje elders, had dat gekund") is dat je begint met deze vraag maar eindigt met een eigen gemaakte conclusie die de vraag stellen overbodig maakt. Voor mij is nu juist dat het glas half leeg ipv half vol zien.

Karmijn

Karmijn

04-05-2011 om 13:11

Regels

'Mag men daar dan wel emotionele postings tussen gooien omdat men zich dan weer aangesproken voelt?'
Waarom zou dat niet mogen? Maar dan is er sprake van drogredeneren en daar kun je mensen dan op aanspreken.
In dit geval kan dat niet, aangezien Fladder werkelijk persoonlijk werd aangesproken. Het was namelijk haar emotionele,steunzoekende draadje, (wat nu ontaard is een meta discussie).
Ik denk overigens dat je bij alle draadjes met maatschappelijk gevoelige onderwerpen 'emotionele postings omdat men zich dan weer aangesproken voelt' zult aantreffen. Heb je weleens een draadje over adoptie, abortus, ivf, of zelfs maar kleuterverlengen gelezen hier?
Persoonlijk houd ik niet zo van dat soort draadjes en lees ik meestal alleen de reacties van mensen waarvan ik weet dat ze goede betogen kunnen schrijven. Ik val daar niet onder, dus ik zal niet snel meeschrijven in dat soort draadjes.
En verder ben ik niet van de forumpolitie, dus ik zal niet voorschrijven wat iemand wel of niet 'mag'. Sommige dingen vind ik echter wel minder verstandig en het staat mij vrij om dat op te schrijven.

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 13:30

Ik denk...

"Waarschijnlijk is het hele onderwerp niet bespreekbaar op dit forum, vanwege de vaste hap die vanuit 'ervaringsdeskundigheid' zal proberen voor te schrijven wat wel en niet gezegd kan worden."
Dat is helaas ook mijn ervaring. En niet omdat mijn glas halfleeg is, integendeel zelfs. En als je deze discussie ergens anders voert, en iemand komt er emotioneel tussendoor, dan kun je lang niet altijd zeggen: dat is een drogreden, want als je dat bij bepaalde mensen doet krijg je acuut het halve forum woedend over je heen.

Fio

Dat is helaas ook mijn ervaring. En niet omdat mijn glas halfleeg is, integendeel zelfs. En als je deze discussie ergens anders voert, en iemand komt er emotioneel tussendoor, dan kun je lang niet altijd zeggen: dat is een drogreden, want als je dat bij bepaalde mensen doet krijg je acuut het halve forum woedend over je heen."

Ik had een soortgelijke ervaring maar heb ook gemerkt dat het nogal verschilt hoe je het brengt en waar je het vraagt. Ik deel niet perse je mening maar ik kan mij er iets bij voorstellen. Dan moet daar wel iets mee want dat is een manier om mensen mond-dood te maken en dat kan niet. Misschien moet er een ander draadje over gestart worden (het wordt nu een voortborduren op een voortborduren van het draadje) met als onderwerp wat zou helpen om dit tegen te gaan.

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 15:20

Wat zou helpen

Wat zou helpen? Tot tien tellen voordat je iets neerzet, nadenken waardoor je geraakt wordt, en of dat wel die ander aan te rekenen is. Bij PMS tot 20 tellen...

Moek

Moek

04-05-2011 om 15:22

Judith

Dat het uitmaakt hoe je iets zegt, is geen probleem. Dat is IRL toch ook zo? Het lijkt me belangrijk om te blijven ingaan op wat er gezegd wordt inplaats van de persoon af te kammen. Dus niet: "Jij hebt geen zorgenkind, dus..." of "jij bent een uitkeringstrekker, dus..." maar wel: "je kletst onzin." Maar misschien liever niet in deze rubriek. Ik ben wel voor het onderscheid dat Beemer voorstelt.

Nou

dat is leuk maar kan je niet opleggen. Maar je vraagt dus niet om meer toezicht van de moderator. Dat lijkt mij meer van toepassing.

Karmijn

Karmijn

04-05-2011 om 15:29

Fiorucci

Als iedereen alleen nog maar weloverwogen dingen gaat posten op het forum, ben ik wel bang dat de vaart eruit gaat.
En dat komt de leesbaarheid ook niet ten goede. Want de posts waar ik om moet lachen, waar ik troost uit ontleen, dat zijn vaak wel degene die in het vuur van de discussie geschreven zijn.
Die zou ik toch niet willen missen.

Sera

Sera

04-05-2011 om 15:51

Toch

zou ik het erg jammer vinden als discussies in een rubriek als deze niet mogelijk zijn. Ik ben het er ook niet mee eens dat dit niet kan. Persoonlijke aanvallen zijn in geen enkele rubriek goed te keuren maar discussie moet wel mogelijk zijn. Juist als moeder van een kind met een handicap vind ik discussies over budgetten/bezuinigingen/jeugdzorg en dergelijke wel degelijk van zeer groot belang.

Als het aandikken van rapporten echt zoveel voorkomt vind ik dat zeer zorgelijk. Mocht daar ooit onderzoek naar gedaan worden en het blijkt dat dit inderdaad op grote schaal voorkomt dan worden de eisen nog hoger, de budgetten lager (immers met minder geld lukt het ook wel, al die mensen overdrijven maar is dan de redenatie) en dan wordt het nog moeilijker om hulp te krijgen voor een kind.

Dat is niet iets wat je een individu kwalijk kan nemen maar wel iets waarvoor ouders en hulpverleners met elkaar een algemene verantwoordelijkheid hebben.

Verder ben ik het ook wel eens met wat Ooievaar schrijft over optimistisch blijven. Uiteindelijk wonen we in een land waar ondanks bezuinigingen en dingen die mis gaan ook echt veel hulp beschikbaar is. Ik heb in landen gewoond waar je geen enkele steun van de overheid krijgt en als ik het dan vergelijk met Nederland dan ben ik elke keer weer positief verbaasd over hoeveel hulp er beschikbaar is.

Natuurlijk heb ik ook negatieve ervaringen opgedaan in de gezondheidszorg. Absoluut. Ik weet van dingen die inderdaad schokkend zijn en waarbij het individu slachtoffer is geworden van het systeem of waarbij er grote fouten zijn gemaakt. Dat moet altijd aangepakt worden en meer transparantie en check and balances zou goed zijn.

Toch ondanks dat vind ik dat we inderdaad niet uit het oog mogen verliezen dat er hier echt veel hulp beschikbaar is. Tegenover negatieve verhalen (van mezelf en uit mijn omgeving) kan ik ook veel positieve verhalen zetten.

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2011 om 16:04

Karmijn

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik neem een minder handige opmerking dan ook graag voor lief. Maar kennelijk kan niet iedereen dat.
Dus ik denk vaak wel drie keer na hoe, en of ik reageer.

Ooievaar

Ooievaar

05-05-2011 om 15:48

Sera fiorucci

Amen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.