Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

30-04-2010 om 20:55

Tv-uitzending: ieder kind een etiket

Zaterdagavond, 1 mei komt 'rondom 10' met een onderwerp over het 'labelen' van kinderen. Meer info op: www.rondom10.nl

Ben ik benieuwd? mmmm nou ja, ik ga toch wel kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 11:44

Klasgenoot lijdt onder scholier met "label"

http://www.nu.nl/binnenland/2238506/klasgenoot-lijdt-scholier-met-label.html

Klasgenoot lijdt onder scholier met 'label'
Uitgegeven: 1 mei 2010 10:04
Laatst gewijzigd: 1 mei 2010 10:34

HILVERSUM - Er zijn in bepaalde klassen van basisscholen zoveel scholieren die een leerprobleem of gedragsstoornis hebben, dat hun klasgenoten daar onder lijden.

Dat constateert de helft van de leraren die over het onderwerp 'scholieren met labels' werden bevraagd door het tv-programma Rondom 10 en CNV Onderwijs.

De resultaten van het onderzoek werden zaterdagochtend bekendgemaakt. Ruim 2300 werknemers in het basisonderwijs vulden de uitgebreide vragenlijst in.

Werkdruk

Vier van de vijf leraren vindt dat deze kinderen tot extra werkdruk leiden. Ruim een derde van de docenten meent dat ze zoveel kinderen met een label in de klas hebben zitten, dat hun eigen werk eronder lijdt.

Bijna de helft van de leerkrachten is van mening dat de eigen opleiding hen onvoldoende heeft voorbereid op kinderen met een zogenoemd 'probleemlabel'.

Druk, lastig en verlegen

Een ruime meerderheid van de ondervraagden is het eens met de stelling dat kinderen die nu een label krijgen, vroeger gewoon druk, lastig, verlegen of minder slim werden genoemd. Het aantal leerlingen dat een etiket krijgt, neemt toe.

Dat komt vooral doordat kinderen meer prikkels krijgen te verwerken, menen veel leraren, maar ook doordat zij zelf vaker leerproblemen en gedragsstoornissen signaleren.

Pippin

Pippin

01-05-2010 om 15:31

Nu begrijp ik het!

'Ruim een derde van de docenten meent dat ze zoveel kinderen met een label in de klas hebben zitten, dat hun eigen werk eronder lijdt.'
Ik moest heel erg lachen om deze zin. Valt mijn kind met ADHD niet in de taakomschrijving van een leerkracht? Is het niet hun taak om zorgenkinderen dingen te leren? Zijn ze er eigenlijk alleen voor NADH kinderen? Dat wist ik niet, geen wonder dat ze zo weinig van zorgenkinderen afweten, geen wonder dat zo zo vervelend tegen mijn zoon doen, geen wonder dat het handelingsplan van mijn zoon veelal in de la ligt stof te verzamelen. Nu begrijp ik het!
Ik vraag me af wat ze dan voor een oplossing willen. Zullen we alle zorgenkinderen bij elkaar in een hutje op de hei zetten? Dan heeft niemand er last van tenminste!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 16:11

En onze zorgenkinderen

ook geen last meer van de NADH-kinderen!! Dacht je daarvan....

Ja triest eigenlijk he? Maar goed, ik twijfel nog of ik wel moet gaan kijken...ws wordt het 1 grote ergernis....

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 16:12

Pippin

misschien moet je deze vraag voorleggen....het schijnt dat je via de site ofzo direct kan reageren vanavond in het programma....vind het wel een goeie eigenlijk!!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 16:24

Ben benieuwd, balans is er ook

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?agendapunt=29636

Uitzending Rondom 10 over kinderen met een 'etiket'
Het discussieprogramma Rondom 10 besteedt aanstaande zaterdag 1 mei aandacht aan kinderen met leer- en/of gedragsstoornissen in de uitzending: 'Elk kind een etiket'. Met een ‘etiket’ (ook wel 'label' genoemd) wordt dan bijvoorbeeld bedoeld: ADHD, PDD-NOS, dyslexie of dyscalculie.

De live discussie zal de volgende en andere prangende vragen behandelen --> Het lijkt erop dat het aantal kinderen met een dergelijk leerprobleem en/of gedragsstoornis toeneemt; waar ligt dit aan? Is het op grote schaal mis met jongeren of worden ze ten onrechte bestempeld als 'abnormaal‘ en bestookt met behandelingen en medicijnen?

Balans is betrokken geweest bij de voorbereiding van de uitzending en Joli Luijckx, redactiecoördinator Balans Magazine en ervaringsdeskundige, is samen met haar 16-jarige dochter (uit de doelgroep van Balans) ook uitgenodigd om tijdens de uitzending deel te nemen aan de discussie.

Pippin

Pippin

01-05-2010 om 17:09

Ik ga ook niet kijken

Dat kan ik echt niet hebben op het moment hoor. Ik merk dat het me veel te veel doet. Ik krijg zo'n boos gevoel van binnen, als ik lees dat mensen vinden dat ASS en ADHD modediagnoses zijn. Ik word er zo woedend van al dat intolerante geklets. Brrrr Ik ga lekker naast Fladderbeestje met mijn kop in het zand zitten, gezellig!

Gaia*

Gaia*

01-05-2010 om 19:39

Sjee

Wat doen onze kinderen de andere kinderen toch aan zeg. En die arme leraren, die werkdruk.... Het zou verboden moeten worden, die labels. Ik zal mijn dochter wel zeggen dat ze 'gewoon' verlegen is, zoals dat vroeger gezegd zou zijn.
En mijn zoon die beweegt gewoon wat meer en die heeft last van alle toetsen. Niets aan de hand.
Afschaffen die etiketten

Misschien kruip ik ook bij jullie in het zand. Het wordt weer heel kwetsbaar.

Ik kijk wel

Ik moet me op zijn minst verweren tegen zingende sijsjes. Hoe kan ik dat beter dan te zien op de tv hoe dat soort mensen denken?

Ook niet

Ik ga ook niet kijken. Geen zin in. Als ik er aan denk erger ik me al. Ik hoorde ergens dat er deskundigen zijn die denken dat ADHD zo vaak voorkomt omdat er tegenwoordig zoveel prikkels zijn en de ouders minder tijd hebben voor kinderen. Erg grappig vond ik dat, na de geboorte van mijn oudste heb ik niet gewerkt (tot vorige jaar, 12 uur in de week nu) en hij was enkele weken oud en ik merkte al dat hij snel overprikkeld raakte en heb juist altijd prikkels vermeden voor hem.
Stom he nou ga ik me toch zitten verdedigen.

Pippin

Pippin

01-05-2010 om 20:58

Nikus

LOL

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 21:07

Ik ga even kijken

wie of wat er zit....uitschakelen kan altijd nog als ik me teveel opwindt....

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 21:32

Krijg nou wat!

zit de eigenaar van de logeerboerderij van zoon er hahahahaha

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 21:54

Viel erg mee...

kennelijk een groep beleefde mensen die elkaar met respect benaderen....Tja, en verder, eigenlijk niet veel wijzer geworden, voor en tegenstanders, that's it.

Mwoah

Niks geen sensatie. Jammer! Gemiste kans op een kijvende groep voor en tegenstanders. Wat mij erg verbaasde was het verhaal van de fout gediagnosticeerde 4 jarige jongen. Het had nog nooit een psychiater gezien en door de school werd het kind binnen een week op een MKD geplaatst. Het kwam wat bijzonder op mij over.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 22:24

Eerder ongeloofwaardig...

iedereen hier weet hoe lang een wachtlijst is en ook op een MKD zit je volgens mij niet 1 2 3.....

hahahaa, verder vond ik het een verademing nu eens niet een groep mensen te zien die elkaar aan alle kanten proberen te overschreeuwen!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-05-2010 om 22:28

Aanmelding mkd

gaat al via BJZ en niet via school lees ik overal...

Bastet

Bastet

02-05-2010 om 09:10

Over rondom tien

Ik heb bij dit programma altijd het idee dat het gesprek volledig geregisseerd is...Dan bent u aan de beurt,dan vraag ik u dat,en dan bent u aan de beurt.....er is nauwelijks ruimte voor enige discussie of spontaniteit.Dus kijk ik er nooit naar.
Bastet

anna van noniemen

anna van noniemen

02-05-2010 om 12:16

Mmmmm

persoonlijk vind ik juist dat er altijd zo geschreeuwd wordt, dan niemand naar elkaar luistert en probeert elkaar te overstemmen....dat was gisteravond veel minder....inhoudelijk was het helemaal niks...

Saai

Ik vond het saai en enorm oppervlakkig. Jammer!

Sijs

Sijs

02-05-2010 om 17:22

Lobbyclubjes

Er was iets te goed geprobeerd om hoor en wederhoor te regelen, leek het. Intussen vond ik het wel fascinerend om al die lobbyclubjes te zien strijden om geld. De onderwijzer die vond dat er meer geld naar de scholen moest, zodat "etiketten niet nodig zouden zijn". De psychiater die beaamde dat er wachtlijsten zijn en dat veel diagnoses helaas niet door een gekwalificeerd team worden gesteld. Dat kinderartsen alweer helaas soms al te snel medicatie voorschrijven, maar ja die wachtlijst voor gekwalificeerde teams met psychiaters he.... Dan de mevrouw die een aantal zorgboerderijen bleek te exploiteren. Die zag je bezorgd kijken, nee echt, die kinderen hebben allemaal dringend hulp nodig. Ik blijf het een boeiende vraag vinden: stel dat die zorgboerderijweekeinden niet meer worden betaald uit algemene middelen? Gaan die gezinnen dan niet meer naar het buitenland op vakantie? Doen ze de auto weg? Zodat de broodnodige hulp er toch kan komen? De mevrouw van de zorgboerderij had er zo te zien geen vertrouwen in, die was niet te porren voor terugdringen van het diagnostiekcircus.
En waar niemand op inging was de vergelijking met het buitenland. Waar niet zoals in Nederland 5 (vijf!!) procent van de kinderen een etiket heeft opgeplakt, maar 0,5 procent. Nogal een verschil. En dat uit onderzoek is gebleken dat onervaren leerkrachten een veelvoud aan diagnostische trajecten genereren. En dan de opmerking tussendoor van de psychiater dat Ritalin maar enkele jaren helpt en daarna niet meer. Oei.
Die mevrouw wier kind tegen haar zin naar het MKD was gestuurd, deed me denken aan de vele draadjes die hebben gelopen in ouders en school. Waarbij dan iemand vraagt wat te doen: school wil een "diagnose en een rugzakje" tegen de zin van de ouders in.
Ik vond het wel een boeiende uitzending. Maar het is bij televisie zo jammer dat het format van zo'n uitzending meestal niet toelaat dat op de vele onthullende observaties en de overduidelijke belangen die sommigen zitten te vertegenwoordigen, niet kan worden ingegaan. Het hele circus zal nog wel een tijd doordraaien, want er zijn grote bedragen mee gemoeid, dat is duidelijk. Maar dat op langere termijn de wal het schip zal gaan keren, is ook aannemelijk. Bij 1 op de 20 kinderen chronisch extra kosten maken zonder resultaat waarbij je dan ook nog een uitbundig groeiende groep jonge arbeidsongeschikten moet gaan onderhouden, (want ondanks alle verlichte maatregelen groeit die groep enorm) is niet lang op te brengen.

Sijsje

Lang geleden stond ik eens bij het koffie karretje in het ziekenhuis op de kinderafdeling. Daar werd ik aangesproken door iemand die zijn beklag deed dat er een meervoudig complex gehandicapt kind daar een bed in beslag nam ten koste van echte zieke kindjes. Kindjes die meer recht hadden. Ook gaf hij erg af op het feit dat ze overbodig en duur waren. Ouders moesten ze eigenlijk gewoon per definitie maar een spuitje geven.

Meneer was erg gefrustreerd dus ik vroeg vriendelijk waarom dat was. Bleek dat zijn dochter met het rs virus zomaar naar huis werd gestuurd terwijl ze nog wat pruttelde. En dat kind waar geen eer aan was te behalen bleef! Of ik het ook niet schandalig vond! Hij vroeg me vriendelijk naar mijn kind en ik mompelde wat over het RS virus. Hij taaide af naar de speelkamer alwaar ook mijn zoon lag in de box. Ikvolgde trouw en liep linea recta naar de box en tilde mijn veel te dure kind eruit. Ik kietelde Daan en terwijl hij giebelde bedankte ik de man vriendelijk voor zijn eerlijkheid en beloofde hem dat het probleem zich vanzelf zou saneren. En zo geschiedde, ons te dure kind waar de hele maatschappij voor betaalde stierf.

Ik weet nog dat ik het zo absurd vond d at ik niet eens boos werd. Dat zelfde gevoel boorelt nu weer boven en heb ik bij jouw postings ook.

Pippin

Pippin

02-05-2010 om 19:00

Dom dom

Ik weet het, ik kan beter niet reageren, het heeft toch geen zin, maar ik kan het toch niet laten. Ik heb namelijk wat met verkeerd gebruik van cijfers.
Als dat cijfer van jou klopt Sijs, als het inderdaad maar 5% van de kinderen is die een etiketje heeft in Nederland, dan valt mij dat ontzettend mee. Vooral als je meeweegt dat al 2.8% van de leerlingen naar het speciaal basisonderwijs gaan. http://www.jeugdmonitordrenthe.nl/onderwijs/?tx_bwjeugdmonitordrenthe_pi1%5Bindicator%5D=194&tx_bwjeugdmonitordrenthe_pi1%5Bview_mode%5D=indicator
Ik heb even zitten googlen, en let op, dit zijn geen zuiver Nederlandse cijfers, omdat er naar de Nederlandse situatie niet zo heel veel onderzoek wordt gedaan. Het zijn snelle google resultaten van een paar stoornissen die het eerst bij mij opkwamen. Het is altijd moeilijk om uitspraken over prevalentie te doen. Maar in welke grootheden moeten we denken:
Adhd 3 tot 5% van de kinderen. Bij ASS gaat het om 1%. Dcd, daar heeft 5 tot 10% van de kinderen last van. Dyslexie: 5 - 10 %. Depressie bij kinderen 1 - 3 %.
Hoewel comorbiditeit veel voorkomt, is 5% wel een hele lage uitkomst op basis van deze grove cijfers. Waarschijnlijk zijn er dus nog heel veel kinderen die een serieuze, beperkende stoornis hebben en daar niet de juiste hulp voor krijgen! Dat herken ik ook wel in mijn omgeving. Bij neefje is onlangs op 14 jarige leeftijd add vastgesteld.
Ik begrijp niet zo goed uit welk buitenland die 0.5% vandaan komt, maar dat lijkt me nogal vervelend voor de kinderen in die landen, dat er zo'n enorme onderdiagnostiek is. Dat 'buitenland' kan in ieder geval niet Noord-Amerika zijn ( adhd 5-10%http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10944656 ). Belgie (adhd 4.1%) zal het ook niet zijn en in de UK is de prevalentie van adhd alleen al gesteld op 3.7%.
De andere landen die in volgend onderzoek worden genoemd zijn het ook niet, want hiervan is de conclusie dat de gemiddelde prevalentie van adhd bij volwassenen alleen al 3.4% is. http://www.psyq.nl/files/Files/PsyQ/Artikelen/ADHD%20bij%20volwassenen/ADHD%20bij%20volwassenen%20in%2010%20landen.pdf
Dus wat willen die cijfers zeggen Sijs? Waar gaan ze over? Ik begrijp wel waarom er in dat programma niet over door gesproken is, waarschijnlijk kloppen ze niet.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-05-2010 om 19:14

Dat medicatie maar kort schijnt te werken

dat kan je ook lezen in dit artikel: http://www.ntvg.nl/publicatie/ADHD-medicatie-werkt-korter-dan-aangenomen/volledig

tekst:Nieuws
ADHD-medicatie werkt korter dan aangenomen Femia Kievits

--------------------------------------------------------------------------------

Aandachtstekoortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) wordt in Nederland algemeen gezien als een levenslange neurobiologische aandoening, vergelijkbaar met diabetes mellitus, die dus langdurig met medicatie behandeld moet worden. Wellicht is dat de reden dat in Nederland zo weinig aandacht is voor de follow-upresultaten van de grote ‘Multimodal treatment study of children with ADHD’ (MTA), meent kinder- en jeugdpsychiater Edo Nieweg in Tijdschrift voor Psychiatrie (2010;52:245-54). Uit de 2de follow-up bleek namelijk dat het voordeel van medicatie na 22 maanden is verdwenen.

De MTA is een groots en langdurig onderzoek, opgezet door het Amerikaanse National Institute of Mental Health waarin men de effecten van verschillende behandelingen bij kinderen met ADHD heeft vergeleken en volgt in de tijd.

In de beginfase werden 579 kinderen van 7-10 jaar met ADHD willekeurig toegewezen aan één van 4 behandelmethoden: intensieve gedragstherapie, intensieve medicamenteuze behandeling met methylfenidaat, een combinatie van beide en de gebruikelijke zorg. Een placebogroep werd onethisch geacht. Na 14 maanden was de afname van ADHD-symptomen in de medicamenteus behandelde groepen verreweg superieur aan de andere 2 groepen. Na 14 maanden werd de behandeling voortgezet in de thuisomgeving. Na 24 maanden was de superioriteit kleiner geworden en na 36 maanden was zij geheel verdwenen. Opvallend was dat na 36 maanden alle 4 groepen duidelijk verbetering lieten zien. 50% van de kinderen voldeed toen nog aan de criteria voor ADHD. Op de leeftijd van 10-13 jaar lijkt het voor de kinderen dus geen enkele meerwaarde te hebben medicamenteus behandeld te zijn. Daarnaast vertoonden de kinderen die na 36 maanden nog steeds medicatie gebruikten hogere ADHD-symptoomscores.

In Nederland lijkt weinig twijfel te bestaan over de positieve effecten van methylfenidaat op de lange termijn, schrijft Nieweg. Maar die zou op zijn minst op grond van de MTA-uitkomsten ter discussie moeten staan. Als de plaats voor methylfenidaat in de behandeling kleiner wordt, neemt de druk op de ouders af om voor medicatie te kiezen. Standaard aandringen op continuering van medicamenteuze behandeling is niet langer verdedigbaar, aldus Nieweg. Inmiddels is de 8-jaarfollow-up van de MTA verschenen en ook daarin concluderen de auteurs dat in de gewone praktijk farmacotherapie langer dan 2 jaar de meeste kinderen geen voordeel biedt.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-05-2010 om 19:18

Sijs

>>Dan de mevrouw die een aantal zorgboerderijen bleek te exploiteren. Die zag je bezorgd kijken, nee echt, die kinderen hebben allemaal dringend hulp nodig. Ik blijf het een boeiende vraag vinden: stel dat die zorgboerderijweekeinden niet meer worden betaald uit algemene middelen? Gaan die gezinnen dan niet meer naar het buitenland op vakantie? Doen ze de auto weg? Zodat de broodnodige hulp er toch kan komen? De mevrouw van de zorgboerderij had er zo te zien geen vertrouwen in, die was niet te porren voor terugdringen van het diagnostiekcircus. < <

Nou, jammer joh, ik ken toevallig deze mevrouw! Mijn zoon logeert namelijk op 1 van haar boerderijen....en weet je, ik ben daar zo blij mee! Een vrouw die zelf 3 ADHD kinderen heeft die vervolgens 2 zorgboederijen heeft opgezet voor zowel logeren van ADHD-ers als overdag tijdsbesteding voor verstandelijk beperkten.....ja triest hoor, dat zo iemand dat doet he? Overigens, ze is amper aan het woord geweest, knap dat jij aan haar gezicht kan aflezen dat zij bezorgd is dat het aantal diagnoses daalt, heel knap....moet je wat mee doen, kun je geld mee verdienen...

anna van noniemen

anna van noniemen

02-05-2010 om 19:19

Polly

mijn zoon gebruikt al sinds 2006 medicatie en het doet nog steeds wat het moet doen, we zijn in die tijd zelfs nog nauwelijks verhoogd....

Pippin

Sijs denkt dat het pgb een wahalla is voor de ouders met een zorgenkind. Ik stel voor; PGB eruit en terug naar zorg in natura. Binnen 5 jaar is Nederland failiet! Maar hey...boeiuh....

Pippin

Pippin

02-05-2010 om 19:46

Over mta

In onderstaande links kun je het originele stuk uit het Tijdschrift voor Psychiatrie vinden en de reaktie van J Buitelaar hierop. Die vind ik wel interessant en verhelderend. Aan de rechterkant van de bladzijde kun je op een pdf-link klikken.

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/424/articles/2939
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/424/articles/2938

Ik zou niet zo snel op grond van dit soort onderzoeken conclusies trekken over de behandeling van kinderen met adhd in Nederland. En al helemaal niet over een individueel geval. Ik zie dit als een interessante discussie, die zeker in de gaten gehouden moet worden, maar waar we nu nog maar weinig over kunnen zeggen. Vooralsnog werkt de medicatie bij onze zoon nog prima.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-05-2010 om 20:01

Nikus

wat een vreselijk verhaal zeg! En die vent, die schaamde zich toch wel kapot later hoop ik? Bah....

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 20:17

Vraag aan sijs

Ben je een alterego van Onno?

Polly Shearman

Polly Shearman

02-05-2010 om 20:20

Anna

Mijn schatjes slikken pas een week medicatie, het is zo'n groot verschil dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat ze ooit weer zonder moeten doen?, maar dat zien we dan wel weer.
Jongste slikt medicatie waardoor zijn ontstekingen onder controle blijven,
middelste en oudste slikken medicijnen waardoor de nadelen van hun ADHD onder controle blijven.
Dan kunnen er wel mensen zien die lichamelijk en medische bewijs nodig hebben voor ze een diagnose als ADHD accepteren. Maar ik heb dat bewijs niet nodig, al heb ik ook gelezen over hersenonderzoek. Ik heb gezien en gevoelt en gemerkt hoe mijn kinderen waren al die jaren, en ik zie en merk en voel nu hoe het met ze gaat nu ze medicatie slikken en het verschil is zooooooo groot, ik ben er gewoon helemaal flabbergasted van.
groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.