Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Twee jaar groep 1 herfstkind

Beste leden van de forum ouders.nl,

Mijn zoontje ging op 4 naar school in de gezamenlijke groep 1&2. Hij is geboren op 20 oktober. Toen de tweede schooljaar begon was er een oudergesprek waarvan wij te horen kregen dat ons kind moest eerst 5 worden om naar groep 2 officieel te gaan. En daarna pas gaat de school bepalen of hij klaar is voor groep 2 en de beslissing komt alleen bij een oudergesprek.  Wij kregen te horen dat hij een herfstkind is en daar gelden andere "regels". Nu horen wij dat ze vinden dat hij nog niet klaar voor groep 3 is en dat hij in september 2023 naar groep 2 gaat en in september 2024 naar groep 3, maar zonder duidelijke redenen.  Nu zijn wij halfjaar verder en bleek dat ons kind officieel nog in groep 1 zit en deze groep 2 jaar moet doen vanwege "herfstkind" beleid.  Wie heeft hiermee ervaring?  Ik als moeder vond het van school helemaal niet transparant en heb nu heel veel spijt dat ik in het begin van het schooljaar niet aan de bel heb getrokken 😔


Ik ben benieuwd hoe wettelijk de schoolvisie is.
Al helemaal omdat het dus wel een gezamenlijke groep 1 en 2 is.

Ik herken dat beleid niet en mijn kinderen zijn van een paar weken later (wel een vroeggeboorte). In ons geval wilden we graag dat er extra gekleuterd werd maar dan wel in groep 2 en dat leverde weerstand op, bij school. Kleuters in groep 2, krijgen (althans, toen) spelenderwijs letters voorgeschoteld als de kinderen uit groep 1 vrijdagmiddag thuis bleven. Mijn kinderen (tweeling) zouden maar extra moeten kleuteren in groep 1. Dat is veel minder belasting voor de kleuterjuf. 

Dat waren moeizame gesprekken op school. Soms is school het niet eens of een kind er aan toe is maar het kan ook zijn dat school is gaan rekenen hoeveel kinderen er zo in groep 3 zitten met een blik op de leerkracht (hoeveel die aankan) en dat het er net te veel blijken. Daar krijg je niet per definitie een antwoord op. Ga toch met school praten (als je niet verder komt bij de kleuterjuf, vraag dan een gesprek aan met haar/hem en de directeur (m/v). Misschien is jullie kind er nog niet aan toe of juiste wel en zien beide kanten dat verschillend.  
Omdat school niet meewerkte, heb ik een verwijzing voor de logopediste gehaald bij de huisarts (iedereen kan die vragen) en de logopediste heeft mijn kinderen in 6 weken alle letters leren herkennen én een drie maanden voorsprong in lezen groep 3 gegeven. En ze vonden het heel leuk. Dat is niet in overleg gegaan (daar had school mi geen recht meer op). ik had ze dat misschien ook zelf kunnen leren (kleien van letters, overtrekken en meer) maar ik vond het belangrijk dat ze het volgens de methode die school ook hanteerde, leerden.

(Later bleek deze school heel teleurstellend te zijn op allerlei vlakken en ik heb spijt dat ik toen niet al weg ben gegaan.)

Bij onze school hanteren ze de grens 1 januari, maar zijn er ook kinderen die jarig zijn tussen september en december die bijna 3 jaar kleuteren.

Maar niet klaar voor groep 3, lijkt me een prima reden om langer te kleuteren. 

Due-scimmie schreef op 09-03-2023 om 23:17:

Maar niet klaar voor groep 3, lijkt me een prima reden om langer te kleuteren.

Natuurlijk. Maar dan doen ze groep 2 twee keer. Niet groep 1.

In mijn kindertijd hanteerde school heel strikt de 1 oktobergrens en er werd geen enkele uitzondering op gemaakt. Die deden ook allemaal twee keer groep 1. Sterker nog, van de kinderen die geboren waren in juli, augustus en september kleuterde ook zeker driekwart drie jaar, omdat school die allemaal 'te speels' vond. Toen (jaren '80) accepteerden ouders dat nog. 

Persoonlijk zou mijn voorkeur ook uitgaan naar eventueel een jaar extra groep 2. De ontwikkeling kan best een sprong maken. Waar ik vooral over zou vallen is het ontransparante van de school. Een school moet toch duidelijk maken in welke groep een kind staat ingeschreven, ongeacht of het een combinatiegroep is. Hier is een kleine school met alleen maar combiklassen. Ik zou not amused zijn als ik nu tijdens het oudergesprek opeens zou horen dat dochter voor de tweede keer in groep drie zou zitten, in plaats van in groep vier. En daar kun je de school best wel op aanspreken.
Daarnaast is er geen leeftijdsgrens voor groep 2. Je kind hoeft niet eerst vijf te worden alvorens naar groep 2 te gaan. Dat is echt onzin. Dat kan een school misschien bedenken, maar dat is niet gebaseerd op welke wet of regelgeving dan ook.

Angel88

Angel88

09-03-2023 om 23:42 Topicstarter

Philou schreef op 09-03-2023 om 23:16:

Ik herken dat beleid niet en mijn kinderen zijn van een paar weken later (wel een vroeggeboorte). In ons geval wilden we graag dat er extra gekleuterd werd maar dan wel in groep 2 en dat leverde weerstand op, bij school. Kleuters in groep 2, krijgen (althans, toen) spelenderwijs letters voorgeschoteld als de kinderen uit groep 1 vrijdagmiddag thuis bleven. Mijn kinderen (tweeling) zouden maar extra moeten kleuteren in groep 1. Dat is veel minder belasting voor de kleuterjuf.

Dat waren moeizame gesprekken op school. Soms is school het niet eens of een kind er aan toe is maar het kan ook zijn dat school is gaan rekenen hoeveel kinderen er zo in groep 3 zitten met een blik op de leerkracht (hoeveel die aankan) en dat het er net te veel blijken. Daar krijg je niet per definitie een antwoord op. Ga toch met school praten (als je niet verder komt bij de kleuterjuf, vraag dan een gesprek aan met haar/hem en de directeur (m/v). Misschien is jullie kind er nog niet aan toe of juiste wel en zien beide kanten dat verschillend.
Omdat school niet meewerkte, heb ik een verwijzing voor de logopediste gehaald bij de huisarts (iedereen kan die vragen) en de logopediste heeft mijn kinderen in 6 weken alle letters leren herkennen én een drie maanden voorsprong in lezen groep 3 gegeven. En ze vonden het heel leuk. Dat is niet in overleg gegaan (daar had school mi geen recht meer op). ik had ze dat misschien ook zelf kunnen leren (kleien van letters, overtrekken en meer) maar ik vond het belangrijk dat ze het volgens de methode die school ook hanteerde, leerden.

(Later bleek deze school heel teleurstellend te zijn op allerlei vlakken en ik heb spijt dat ik toen niet al weg ben gegaan.)

Dank je wel voor jouw reactie! Ik heb vermoedens dat de school echt vol zit met de klassen vandaar zeiden ze dat mijn zoontje nog tweede jaar in groep 1 moet zitten. Ik heb portfolio rapport en ik zie dat hij alleen maar vooruit gaat en niet dat er iets onder zijn leeftijd niveau zit.  

Ik snap niet het beleid van deze school en of mijn zoon en ik serieus werden genomen. Mijn zoontje was heel verdrietig toen ik zei dat hij nog in groep 1 moet zitten. Ik hoorde : mama, ik wil werkboekjes van groep 2 doen maar de juf zegt dat ik nog niet klaar bent.

Ik heb vandaag een andere school gebeld km te vragen hoe hun beleid is en ze zeiden dat alle kinderen van zijn leeftijd gaan gewoon naar groep 2. En pas in groep 2 wordt er besloten of hij naar 3 kan. Eerlijk gezegd denk ik om een overstap te doen naar een andere school. Met name omdat ik nooit adviezen heb van de juf gekregen hoe ik thuis bijvoorbeeld kan hem helpen als er iets niet goed gaat of van juf niet gehoord hoe ze gaan met mijn zoontje omgaan.  Het was heel plotseling en de enige wat ik steeds hoor is herfstkind en dat hij ook bij groep 0 niet heeft gezeten. 

De 1-oktobergrens is in 1985 afgeschaft!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas

jullie school hanteert dus de eind-augustusgrens als ze vijf moeten zijn voor groep 2. Dat kan helemaal niet. Alsnog gaan praten, al ben je al op de helft van het schooljaar. Kan me niet voorstellen dat de school hem nu nog naar groep 3 laat gaan in september. 

Sinds 1985 bestaat de "kleuterverlenging" officieel niet meer.
Helaas houden scholen zich daar vaak niet aan.

Wij vonden het prima, laat maar lekker kleuteren, leren moet nog lang genoeg.

Spijt, spijt, spijt. 
Pas achteraf weet je dat van groep 0 naar groep 2 beter is dan van groep 3 naar groep 5.

Rhonda schreef op 09-03-2023 om 23:55:

De 1-oktobergrens is in 1985 afgeschaft!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas

jullie school hanteert dus de eind-augustusgrens als ze vijf moeten zijn voor groep 2. Dat kan helemaal niet. Alsnog gaan praten, al ben je al op de helft van het schooljaar. Kan me niet voorstellen dat de school hem nu nog naar groep 3 laat gaan in september.

Sterker nog, het schooljaar begint altijd op 1 augustus. Per die datum staan kinderen dus ingeschreven in een bepaalde groep. Als je vijf moet zijn om over te gaan naar groep 2, betekent dat dat kinderen uiterlijk in juli vijf moeten worden en dat alle kinderen van augustus en later twee jaar groep 1 zouden moeten doen. Daar is geen enkele nut of noodzaak toe. Volle klassen mogen ook geen reden zijn om een kind niet te laten doorstromen.

Angel88 schreef op 09-03-2023 om 23:42:

[..]

Ik snap niet het beleid van deze school en of mijn zoon en ik serieus werden genomen. Mijn zoontje was heel verdrietig toen ik zei dat hij nog in groep 1 moet zitten. Ik hoorde : mama, ik wil werkboekjes van groep 2 doen maar de juf zegt….

Ik heb vandaag een andere school gebeld km te vragen hoe hun beleid is en ze zeiden dat alle kinderen van zijn leeftijd gaan gewoon naar groep 2. En pas in groep 2 wordt er besloten of hij naar 3 kan. Eerlijk gezegd denk ik om een overstap te doen naar een andere school. Met name omdat ik nooit adviezen heb van de juf gekregen hoe ik thuis bijvoorbeeld kan hem helpen als er iets niet goed gaat of van juf niet gehoord hoe ze gaan met mijn zoontje omgaan. Het was heel plotseling en de enige wat ik steeds hoor is herfstkind en dat hij ook bij groep 0 niet heeft gezeten.

Nou, zo sneu. Dan is hij er toch aan toe om een grote kleuter te zijn? Ik zou een overstap overwegen als het ook een goede school is. Want een hele volle klas 3 is ook niet perse leuk hoor. Groep 3 is een pittig jaar waar soms ook veel sociaal, in de groep (sfeer) verandert (pesten steekt soms de kop op) en dan is het fijn als de leerkracht de ruimte heeft om te herkennen en aan te pakken. 

Je kan de discussie met school aangaan en misschien krijg je wel je zin (ik ken ouders die dat voor elkaar kregen) maar over het algemeen is het praten met een school met de rug tegen de muur. 

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 00:36 Topicstarter

Philou schreef op 10-03-2023 om 00:18:

[..]

Nou, zo sneu. Dan is hij er toch aan toe om een grote kleuter te zijn? Ik zou een overstap overwegen als het ook een goede school is. Want een hele volle klas 3 is ook niet perse leuk hoor. Groep 3 is een pittig jaar waar soms ook veel sociaal, in de groep (sfeer) verandert (pesten steekt soms de kop op) en dan is het fijn als de leerkracht de ruimte heeft om te herkennen en aan te pakken.

Je kan de discussie met school aangaan en misschien krijg je wel je zin (ik ken ouders die dat voor elkaar kregen) maar over het algemeen is het praten met een school met de rug tegen de muur.

Wat bedoel je met "zou een overstap overwegen als het goede school is"?

Die andere school is veel rustiger, daar zit een dochter van mijn vriendin en dit was ook hun keuze geweest omdat het heel rustig was en de school van mijn zoontje heel vol en volgens hun : druk...

Ik heb nu enorme twijfels over de huidige school hoewel die hoog ingeschreven is. Maar innerlijk voel ik me dat "I was played "

Angel88 schreef op 10-03-2023 om 00:36:

[..]

Wat bedoel je met "zou een overstap overwegen als het goede school is"?

Die andere school is veel rustiger, daar zit een dochter van mijn vriendin en dit was ook hun keuze geweest omdat het heel rustig was en de school van mijn zoontje heel vol en volgens hun : druk...

Ik heb nu enorme twijfels over de huidige school hoewel die hoog ingeschreven is. Maar innerlijk voel ik me dat "I was played "

Nouja, ik zou wel informeren op het schoolplein (ga er eens heen net voor de school uitgaat en vraag de ouders die er staan, liefst met kinderen in verschillende groepen). En kijk of jij je en je zoon ziet staan tussen de ouders. En geef je op voor een informatieochtend. 

Wat is de reden dat de huidige school hoog aangeschreven staat? Elke school laat zich wel van zijn beste kant zien natuurlijk. Vraag daarom na op het schoolplein, plus en minpunten. 

Leene

Leene

10-03-2023 om 01:25

Onze dochter is van december. Officieel is januari de grens inderdaad. Op de school waar mijn dochter zat, bekeken ze het per kind, ze is nu 15 maar ik weet dat ze dat nu nog zo doen en ze zijn terughoudend! Omdat dochter extreem verlegen was, groep 2 een hele drukke klas werd hebben ze geadviseerd om haar in groep 1 te laten. Er zaten nog meer kinderen van oktober en november bij haar in de groep. Wij zijn daar toen mee meegegaan met dat advies alhoewel we zelf het idee hadden dat ze het wel kon.
 De school had een aantal jaren daarvoor een heel ander beleid. Bijna alle herfstkinderen na een half jaar kleuteren door naar groep 2, vaak adviseren een klas over te slaan. Daar zijn ze helemaal van teruggekomen. Waarom heb ik niet helemaal helder, ze zijn daarna met plusgroepen begonnen maar kinderen bleven wel in dezelfde groep. Alleen in uitzonderingsgevallen adviseren ze een groep overslaan. 
Achteraf zei dochter toen ze naar groep 3 ging "mama ik was het zo beu in groep 2, ben blij dat ik in groep 3 zit " 
Maar ach, ze is nooit met tegenzin naar school gegaan, ze zat in een superleuke klas, in tegenstelling tot de klas boven haar. Het gaat super op de middelbare school.
Ik denk dat je je ook niet al te druk moet maken eerlijk gezegd. Natuurlijk wel als je het idee hebt dat ze het alleen doen omdat ze de klassen te druk vinden en er niet nog meer bij willen. 

Zolang een kind het kind het sociaal goed doet, vrienden heeft ben je al een heel eind.
Het zegt echt geen lor hoor dat half jaar extra kleuteren. Ik heb mij ook wel eens druk gemaakt en gedacht dat dochter misschien beter ook naar de plusklas kon voor een extra programma. Maar ze dook nogal onder de radar. En wat ik nu zie is dat al de kinderen ( op een na)  die bij haar naar de plusgroep gingen voor een dag per week, op de middelbare school een niveau zijn afgestroomd en zij en een ander meisje  die ook niet naar de plusklas ging doen het eigenlijk beter. Niet dat het uitmaakt dat je van VWO naar HAVO gaat. Het gaat me er meer om dat de wereld niet vergaat als hij een half jaar extra kleutert. Dat halve jaartje meer of minder of wel of niet naar een plusklas, we maken er zo'n poeha van soms.  En dan heb ik natuurlijk niet over kinderen die hoogbegaafd zijn, onderpresteren, doodongelukkig zijn. Maar kom op hoeveel zijn dat er nu? 
Het is maart nu, dus ik zou het nog even aankijken en ook eens rondkijken met wie hij dan in de groep blijft. Ik was overblijf moeder en ik zag al dat de kinderen die naar groep 2 gingen behoorlijk pittig waren. Niet allemaal maar toch en het was een klas met wel 16 meiden en maar 5 jongens. Het bleek een van de meest moeilijke klassen die de school ooit gehad heeft. Was ik blij dat ze daar niet bij zat. Ik zou dat ook in overweging meenemen. Een taak doen op school en eens goed rondkijken. 
En dan zou ik in mei nogmaals het gesprek aangaan. En niemand belet je om rond te kijken naar een andere school. Maar vergis je niet op elke school is er wel wat eerlijk gezegd.

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 06:59 Topicstarter

Philou schreef op 10-03-2023 om 00:18:

[..]

Nou, zo sneu. Dan is hij er toch aan toe om een grote kleuter te zijn? Ik zou een overstap overwegen als het ook een goede school is. Want een hele volle klas 3 is ook niet perse leuk hoor. Groep 3 is een pittig jaar waar soms ook veel sociaal, in de groep (sfeer) verandert (pesten steekt soms de kop op) en dan is het fijn als de leerkracht de ruimte heeft om te herkennen en aan te pakken.

Je kan de discussie met school aangaan en misschien krijg je wel je zin (ik ken ouders die dat voor elkaar kregen) maar over het algemeen is het praten met een school met de rug tegen de muur.

Wat bedoel je met "zou een overstap overwegen als het goede school is"?

Die andere school is veel rustiger, daar zit een dochter van mijn vriendin en dit was ook hun keuze geweest omdat het heel rustig was en de school van mijn zoontje heel vol en volgens hun : druk...

Ik heb nu enorme twijfels over de huidige school hoewel die hoog ingeschreven is. Maar innerlijk voel ik me dat "I was played "

Leene schreef op 10-03-2023 om 01:25:

Onze dochter is van december. Officieel is januari de grens inderdaad. Op de school waar mijn dochter zat, bekeken ze het per kind, ze is nu 15 maar ik weet dat ze dat nu nog zo doen en ze zijn terughoudend! Omdat dochter extreem verlegen was, groep 2 een hele drukke klas werd hebben ze geadviseerd om haar in groep 1 te laten. Er zaten nog meer kinderen van oktober en november bij haar in de groep. Wij zijn daar toen mee meegegaan met dat advies alhoewel we zelf het idee hadden dat ze het wel kon.
De school had een aantal jaren daarvoor een heel ander beleid. Bijna alle herfstkinderen na een half jaar kleuteren door naar groep 2, vaak adviseren een klas over te slaan. Daar zijn ze helemaal van teruggekomen. Waarom heb ik niet helemaal helder, ze zijn daarna met plusgroepen begonnen maar kinderen bleven wel in dezelfde groep. Alleen in uitzonderingsgevallen adviseren ze een groep overslaan.
Achteraf zei dochter toen ze naar groep 3 ging "mama ik was het zo beu in groep 2, ben blij dat ik in groep 3 zit "
Maar ach, ze is nooit met tegenzin naar school gegaan, ze zat in een superleuke klas, in tegenstelling tot de klas boven haar. Het gaat super op de middelbare school.
Ik denk dat je je ook niet al te druk moet maken eerlijk gezegd. Natuurlijk wel als je het idee hebt dat ze het alleen doen omdat ze de klassen te druk vinden en er niet nog meer bij willen.

Zolang een kind het kind het sociaal goed doet, vrienden heeft ben je al een heel eind.
Het zegt echt geen lor hoor dat half jaar extra kleuteren. Ik heb mij ook wel eens druk gemaakt en gedacht dat dochter misschien beter ook naar de plusklas kon voor een extra programma. Maar ze dook nogal onder de radar. En wat ik nu zie is dat al de kinderen ( op een na) die bij haar naar de plusgroep gingen voor een dag per week, op de middelbare school een niveau zijn afgestroomd en zij en een ander meisje die ook niet naar de plusklas ging doen het eigenlijk beter. Niet dat het uitmaakt dat je van VWO naar HAVO gaat. Het gaat me er meer om dat de wereld niet vergaat als hij een half jaar extra kleutert. Dat halve jaartje meer of minder of wel of niet naar een plusklas, we maken er zo'n poeha van soms. En dan heb ik natuurlijk niet over kinderen die hoogbegaafd zijn, onderpresteren, doodongelukkig zijn. Maar kom op hoeveel zijn dat er nu?
Het is maart nu, dus ik zou het nog even aankijken en ook eens rondkijken met wie hij dan in de groep blijft. Ik was overblijf moeder en ik zag al dat de kinderen die naar groep 2 gingen behoorlijk pittig waren. Niet allemaal maar toch en het was een klas met wel 16 meiden en maar 5 jongens. Het bleek een van de meest moeilijke klassen die de school ooit gehad heeft. Was ik blij dat ze daar niet bij zat. Ik zou dat ook in overweging meenemen. Een taak doen op school en eens goed rondkijken.
En dan zou ik in mei nogmaals het gesprek aangaan. En niemand belet je om rond te kijken naar een andere school. Maar vergis je niet op elke school is er wel wat eerlijk gezegd.

Ik zie het eigenlijk als 1 jaar extra, omdat hij nu nog in groep 1 zal zitten.  En hij Is nu 5.5 bijna. Wij gaan sowieso in gesprek met de juf en nog met directie,  want wij het beleid van de school niet meer snappen en zo veel twijfels hebben. Ik merk dat ons zoontje zich buiten gelaten voelt en schaam zich dat hij nog in groep 1 zit, want zijk vrienden in groep 2 zitten

Angel88

Angel88

10-03-2023 om 07:06 Topicstarter

Ik lees ook dat sommige kindren bvb groep 4 moeten overdoen. Stel dat het voor ons zoontje gebeurt dan wordt hij 1 jaar ouder dan andere kinderen in zijn groep en moet tot zijn 13ste verjaardag op school zitten?? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.