Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2021 om 17:30

Wat krijgt jouw kind mee in de lunch en fruittrommel?

Wat krijgt jouw kind mee naar school?

Mijn zoon, 7 jaar krijgt 3 boterhammen mee en voor de fruitpauze meestal 2 stuks fruit of 1 fruit en wat wortels of komkommers.
Nu vertelde zoon dat andere kinderen in zijn klas allerlei extra’s meekrijgen (koek/ Liga/chocola en vraagt waarom hij dat nooit meekrijgt.
Ik vind het zelf niet nodig , hij krijgt thuis genoeg, maar vind het wel “lullig” als hij de enige is die niets meekrijgt van dit alles.

Geven jullie extraatjes mee of ook alleen brood, fruit en/of groenten?


Geen koekjes mee heb ik tot aan ongeveer halverwege groep 6 kunnen volhouden bij onze kinderen. Toen begonnen ze te vragen of ze ook eens een koekje mee mochten. Het zijn bij onze kinderen fases. Maar altijd ook het fruit/groenten. Zo weet ik (relatief) zeker dat ze toch minimaal 1 stuks fruit krijgen per dag. 
En ik heb met zoon (nu groep 8) een deal: óf een voorverpakte brownie/knopper mee naar school óf je mag hem thuis.  dochter (vo) houdt niet zo van zoetigheid. Maar die neemt van een rolletje bears mee  (naast haar fruit)

Hier krijgen ze altijd 1,5 stuk fruit mee. En voor de lunch brood. Dat smeren ze zelf en ze bepalen die ochtend dus zelf hoeveel brood er mee gaat. De ene keer 2 bh, de andere keer 4. 
Rond de sinterklaasperiode stop ik er wel eens wat kruidnootjes bij. Rond pasen een keer een paaseitje. That's it. En een beker water erbij. 

Ik hoor mijn kinderen ook over pakjes en liga's. Jammer dan. Wij doen het anders. Uit school krijgen ze wel een koek en limonade. 

Ze zijn 6 en 8. Misschien denk ik er anders over als ze groep 8 naderen.  

1 stuk fruit en voor de lunch een boterham, een stuk peperkoek of 1 liga, en wortel of komkommer of tomaatjes.
Kinderen snoepen thuis niet, niet omdat het verboden is, maar ze vragen er gewoon niet om. Bij thuiskomst krijgen ze weer fruit en een cracker, dus die koek op school gun ik ze van harte.
Als school een 'gezond-beleid' zou voeren zouden we het gewoon omdraaien en ze die liga thuis geven

Edit; ze zijn overigens 5


Hier altijd 2 boterhammen (kleuter), waar meestal een restje van in de trommel blijft. Daarnaast wat fruit bij de lunch, of komkommer/paprika, en in de fruittrommel (10 uurtje). Zo nu en dan krijgt ze wat extra's mee bij de lunch, ik maak soms een stapel mini-muffins waar ze er 1 van mee mag, of een keer een paar blokjes kaas of stukjes worst.

Verder alleen water, geen zoet drinken, en eens per week ofzo een keer melk mee naar school. Taalt ze eigenlijk nooit naar, kijken hoe dat ontwikkelt.

Dochter maakt zelf haar brood en fruit klaar. Maar ze weet dat er fruit en brood mee gaat naar school en dat ze thuis na school een koekje of snoepje krijgt. Ze zeurt er ook nooit over en ze vindt fruit lekker. 
Dat andere mensen andere keuzes maken kan, maar dat betekent niet dat wij dat ook moeten doen. Ik heb een hekel aan het idee dat ik dingen zou moeten doen of goedvinden omdat anderen dan ook doen/mogen en het idee dat mijn kind zielig zou zijn als wij dingen anders doen dan andere mensen. Anders is niet per se beter of slechter. 

Bloemetjesolifant schreef op 06-09-2021 om 18:01:

Verder alleen water, geen zoet drinken, en eens per week ofzo een keer melk mee naar school. Taalt ze eigenlijk nooit naar, kijken hoe dat ontwikkelt.

Hier ook water of melk. Gaat wat ons betreft ook niet veranderen, wij zijn zelf ook geen fris-drinkers

wij doen koekjesdag op woensdag. Ik geef mezelf die dag vrij van fruit snijden. De rest van de dagen een appel of banaan of wat we hebben. 
In hun lunchtrommel brood (2 of 3) en de jongste krijgt rijstwafels en vaak een ei, komkommer, handje noten, wortel.

Wattenbolleke schreef op 06-09-2021 om 18:07:

wij doen koekjesdag op woensdag. Ik geef mezelf die dag vrij van fruit snijden. De rest van de dagen een appel of banaan of wat we hebben.
In hun lunchtrommel brood (2 of 3) en de jongste krijgt rijstwafels en vaak een ei, komkommer, handje noten, wortel.

Oh ja, gekookt eitje of een handje noten zit er hier ook regelmatig in! 

Wij hebben ook een koekjesdag, meestal op dinsdag. Zo’n koekje kan een Liga (eentje dan, geen pak van twee), een mueslireep, plak kruidkoek, een rijstwafel of incidenteel iets als Oreo-koekjes zijn. 

Zoon (5) krijgt hier 2 boterhammen als lunch, 1 stuks fruit als tussendoortje. Ik wissel qua fruit echt flink af (vandaag bijvoorbeeld aardbeien en bosbessen) en doe af en toe nog wat extra bij de boterhammen in. Ook af en toe wat rauwkost (komkommer, paprika). 

Mijn 4-jarige neemt twee boterhammen en een snoeppaprika of krentenbol mee. Voor fruit mix ik vaak van alles door elkaar, maar net wat er in huis is. Vandaag een halve appel, een paar gedroogde abrikozen en een gedroogd vijgje. Morgen druiven en blauwe bessen. 
En een beker water. 

Ik gaf ze altijd koek mee. Fruit was voor thuis. Mijn jongste is nu 4 jaar van de basisschool. Destijds gaf meer dan de helft van de ouders koek mee. Heeft de fruitlobby nu gewonnen?

Bloemetjesolifant schreef op 06-09-2021 om 18:17:

[..]

Oh ja, gekookt eitje of een handje noten zit er hier ook regelmatig in!

Hier net nieuwe school door verhuizing en dochter kwam thuis dat ei (is ze dol op) niet mocht. Hevig teleurgesteld. Vind het echt vreemd. 

Kinderen maken hier zelf hun trommels klaar sinds de dag dat ze naar de basisschool gingen. Groenten, fruit, brood maar van mij mogen ze ook salade of yoghurt (ze knoeien normaal niet, anders is dat geen doen natuurlijk). Ze nemen water mee. Soms met wat munt en/of citroen erin. 

School heeft een gezond beleid:
Ochtend fruit/rauwkost + water
Lunch brood + water/sap.

Dochter krijgt in de ochtend altijd fruit mee. Voor lunch krijgt ze 2 sneden brood; rauwkost en iets van kaas/worst/ontbijtkoek

Voor de ochtendpauze fruit/rauwkost met een pakje crackers, een paar mariekoekjes, een plakje ontbijtkoek of een boterham. Aan alleen fruit hebben ze niet genoeg. Erbij een bidon met water.

Tussen de middag eten ze warm op school (buitenland).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.