Echtscheiding en erna
Mark83
18-11-2025 om 18:37
Ik heb mijn zoon nog nooit gezien..
Ik weet het even niet meer dus wil even mijn verhaal kwijt.
5 jaar geleden werd mijn ex zwanger. Het was niet gepland maar wel welkom. Toen zij 14 weken zwanger was hebben wij ruzie gekregen en heb ik haar in mijn boosheid geblokkeerd. Daar kreeg ik vrijwel gelijk spijt van en heb haar geprobeerd te bellen. Niets meer van haar vernomen.
Ben een rechtszaak gestart voor erkenning, gezag en omgang.
Ondertussen werd onze zoon geboren maar mocht hem tijdens het onderzoek van de RvdK nog steeds niet zien omdat moeder zich onveilig voelde.
4 jaar later de uitspraak;
Ik mocht hem erkennen, gezag werd afgewezen en er werd begeleid omgang geadviseerd.
Ondertussen had mijn ex een vetzoekschrift ingediend voor kinderalimentatie. Daar heb ik uit frustratie geen verweer voor ingediend. De KA werd veel hoger dan geëist.
Omdat ik er boos om was omdat ik mijn zoon nog niet gezien had heb ik ook niet gereageerd op het LBIO waardoor er beslag werd gelegd op mijn loon.
Vorige week zou onze 1e begeleide omgangsmoment zijn. Moeder heeft omgangshuis verteld dat zij het nog steeds niet veilig acht en dat ze mij niet vonsistent en betrouwbaar vind en dat zij een bodemprocedure zou starten om alsnog omgang af te wijzen of op te schorten.
Omgangshuis heeft daar niets mee gedaan omdat zij moeder niet kunnen dwingen om onze zoon erheen te brengen. Terwijl het wel in de beschikking staat.
Wat moet ik nu? Zelf een kort geding aanspannen of wachten op het verzoekschrift van mijn ex. Ik heb mijn kind nog nooit gezien, hij is nu 5 jaar en het zal nu nog langer gaan duren.
Wie weet hoe lang dit kan gaan duren? Ik voel me radeloos.
Anoniemvoornu
18-11-2025 om 18:50
Je laat toch met al je acties zien dat je onbetrouwbaar bent en je laat leiden door je boosheid. Ik snap moeder hierin wel ' wat geeft de garantie dat je deze frustratie niet op je zoon gaat afreageren? Ik zou aansturen op omgang met begeleiding' dat maakt de stap minder gevaarlijk/eng. Allimentatie geeft je geen "bezoekrecht".
Mark83
18-11-2025 om 19:11
Ik heb ook recht op begeleid omgang. Maar zelfs dat vertrouwt mijn ex niet.
En ergens voelde ik al dat ze daar ook niet aan zou meewerken.
Het niet reageren op het LBIO was niet slim. Maar mijn ex heeft zich ook aan de beschikking te houden en zij doet dat ook niet.
Bolmieke
18-11-2025 om 20:09
Het lijkt mij voor alle betrokkenen best heftig. Zou het misschien beter zijn om nog een paar jaar te wachten? Dan begrijpt je zoon denk ik beter wat uitleg, voor een kind van 5 is een vader die zo uit de lucht komt vallen niet te bevatten
Anoniemvoornu
18-11-2025 om 20:14
Mark83 schreef op 18-11-2025 om 19:11:
Ik heb ook recht op begeleid omgang. Maar zelfs dat vertrouwt mijn ex niet.
En ergens voelde ik al dat ze daar ook niet aan zou meewerken.
Het niet reageren op het LBIO was niet slim. Maar mijn ex heeft zich ook aan de beschikking te houden en zij doet dat ook niet.
Ja maar zij doet dit.... beetje kinderachtig vind je niet Je kind heeft recht op een veilige stabiele basis. op het moment dat jij je ex blokeerde heb jij besloten deze niet te willen bieden aan hem' dat jouw boosheid belangrijker was /is dan hij en met de allimentatie hetzelfde verhaal ... en nu gaat het weer om jouw rechten.
linn19
18-11-2025 om 20:39
De moeder van jouw kind vind jou niet consistent en niet betrouwbaar en ze acht de situatie nog steeds niet veilig.
Hoe serieus neem jij dit?
Het is haar taak om voor een veilige,stabiele omgeving te zorgen voor jullie zoontje en dat doet ze nu.
Ipv radeloos te gaan zitten wezen en roepen dat je recht op begeleide omgang hebt en de vinger naar moeder te wijzen zou ik eerst jezelf eens de vraag stellen.
"Wat word mijn positive bijdrage aan die stabiele leefomgeving die mijn zoontje nu heeft."
Je gedrag uit het verleden pleit niet voor je dus tijd voor zelfinzicht.
Soccer-Mom
18-11-2025 om 21:00
Zo te lezen ben je niet handig bezig geweest. Heb je zelf ooit contact gehad met een familierechtadvocaat? Hij of zij had jou goed kunnen adviseren. Met acteren uit boosheid bereik je helemaal niks. Als je iets concreets wil bereiken, praat dan eerst eens met een familierechtadvocaat.
Mark83
18-11-2025 om 21:30
Soccer-Mom schreef op 18-11-2025 om 21:00:
Zo te lezen ben je niet handig bezig geweest. Heb je zelf ooit contact gehad met een familierechtadvocaat? Hij of zij had jou goed kunnen adviseren. Met acteren uit boosheid bereik je helemaal niks. Als je iets concreets wil bereiken, praat dan eerst eens met een familierechtadvocaat.
Ja, we hebben een eeuwigdurende rechtszaak gehad. En een onderzoek van de raad voor de kijderbescherming. Zal vast wel weer iedereen iver me heen krijgen, maar ik was heel kwaad op mijn ex dat zij niet meer reageerde op mijn telefoontjes en berichtjes. Daardoor heb ik de helft van de zwangerschap, bevalling en de rest gemist. Ja het was fout om haar te blokkeren maar ze had me eenkams kunnen geven. Doordat ik zoveelmoest missen was ik zo kwaad dat ik niet mee wilde werken aan het onderzoek van de Raad voor de kinderbescherming.
Ik geloof oprecht dat ik een goede vader voor mijn zoon kan zijn maar daar moet ik wel de kans voor krijgen. Die hoopte ik te krijgen met begeleid omgang. Totdat mijn ex zich ineens terug trok en er niet meer aan mee wil werken en dus een nieuwe rechtszaak wil beginnen om omgang alsnog af te wijzen of uit te stellen omdat zij zich zorgen maakt.
Ik denk dat ze het doet omdat ze boos is dat ik niet vrijwillig kinderalimentatie hebt betaald en dat ze op deze manier wraak wil nemen. Maar dat is ook niet in het belang van onze zoon. Hij het het recht om te weten wie zijn vader is. Hij weet niet eens dat hij een vader heeft want ze heeft nog geen statusvoorlichting gegeven.
mana_sutiyuq
18-11-2025 om 21:54
ik denk dat je ex terecht geen vertrouwen heeft.
Je hebt je nog niet echt verantwoordelijk gedragen tot nog toe.
Vertrouwen terug winnen zou je eerste doel moeten zijn.
Alimentatie altijd op tijd betalen, zonder uitzondering zonder gezanik is je beginpunt.
Vervolgens kun je met regelmaat een kaartje sturen en met belangrijke momenten, verjaardag, sinterklaas een kadootje. En vraag, dus niet eis, of je ex je af en toe een foto wil sturen. Stel belangstellende vragen over zijn ontwikkeling, wat doet hij, wat vind hij leuk.
En wordt volwassen en gedrasg je niet meer als een oververhitte kleuter.
Anoniemvoornu
18-11-2025 om 22:09
Mark83 schreef op 18-11-2025 om 21:30:
[..]
Ja, we hebben een eeuwigdurende rechtszaak gehad. En een onderzoek van de raad voor de kijderbescherming. Zal vast wel weer iedereen iver me heen krijgen, maar ik was heel kwaad op mijn ex dat zij niet meer reageerde op mijn telefoontjes en berichtjes. Daardoor heb ik de helft van de zwangerschap, bevalling en de rest gemist. Ja het was fout om haar te blokkeren maar ze had me eenkams kunnen geven. Doordat ik zoveelmoest missen was ik zo kwaad dat ik niet mee wilde werken aan het onderzoek van de Raad voor de kinderbescherming.
Ik geloof oprecht dat ik een goede vader voor mijn zoon kan zijn maar daar moet ik wel de kans voor krijgen. Die hoopte ik te krijgen met begeleid omgang. Totdat mijn ex zich ineens terug trok en er niet meer aan mee wil werken en dus een nieuwe rechtszaak wil beginnen om omgang alsnog af te wijzen of uit te stellen omdat zij zich zorgen maakt.
Ik denk dat ze het doet omdat ze boos is dat ik niet vrijwillig kinderalimentatie hebt betaald en dat ze op deze manier wraak wil nemen. Maar dat is ook niet in het belang van onze zoon. Hij het het recht om te weten wie zijn vader is. Hij weet niet eens dat hij een vader heeft want ze heeft nog geen statusvoorlichting gegeven.
Je blokkeerde haar en daarmee heb jij zelf het contact verbroken en dan wordt je kwaad dat ze je geen kans geeft. je hebt echt een plaat voor je kop zeg... je klinkt als een stampende boze kleuter en ik geef haar groot gelijk dat ze jullie kind daartegen beschermd ' je neemt haar jouw eigen keuzes kwalijk. Je blokkeerd niet je zwangere vriendin om vervolgens weer mee te doen als het jouw uitkomt en als ze niet meedoet met je spelletjes ontneemt ze jou de kans om vader te zijn ... serieus
Mark83
18-11-2025 om 22:46
ik ben me ervan bewust dat ik heel veel fouten heb gemaakt. En wil me bewijzen dat ik een stabiele vader kan zijn. Maar als zij begeleid omgang niet toestaat en een rechtszaak gaat aanspannen dan kan ik toch niet laten zien dat ik veranderd ben en dat ik er nu 100% voor mijn zoon wil zijn?
Ik weet alleen niet of ik nu zelf een kort geding moet aanspannen. Als ik de reacties hier zo lees dan twijfel ik of ik wel enige kans maak. Ondanks dat er al een beschikking ligt dat ik recht heb op begeleid omgang.
Er is nu beslag gelegd voor de kinderalimentatie tot de beslagvrije voet dus moet ik ook nog betalen voor een nieuwe advocaat. Mijn oude advocaat is niet meer in beeld. Zo hou ik geen cent meer over.
Mijn ex stuurt me af en toe een informatiemail plus recente foto comform beschikking maar ik mag daar van de rechter niet op reageren dus ik kan en mag blijkbaar geen interesse tonen in mijn zoon.
linn19
18-11-2025 om 23:08
Mark83 schreef op 18-11-2025 om 21:30:
[..]
Je hebt nog een hoop te leren Mark.
Jouw ex heeft gebruik gemaakt van het recht op kinderalimentatie voor jullie zoon, daar hoeft ze helemaal niet boos over te zijn geweest want dat hoort erbij.
Jij voerde zelf geen verweer daartegen over de hoogte want je was kwaad. LBIO ging net zo, weer was je kwaad. Met RvK net zo.
Jij hebt zelf al je rechten die voor je voeten lagen in de afgelopen jaren verprutst door je kwaadheid en je hebt er nog weinig van geleerd zo te lezen.
Hoe denk je dat een rechter het zal vinden als je alle schuld bij de moeder je zoontje neerlegt en geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag neemt?
Neem de zorgen van moeder serieus, stop met negatief praten over haar, respecteer haar als moeder, en zorg dat je je woede probleem onder controle krijgt door professionele hulp te vragen daarvoor en stap uit die slachtofferrol.
Op die manier neem je je eigen kans om te laten zien dat je een goede vader zou kunnen zijn.
Je moet er dus zelf moeite voor doen.
Anoniemvoornu
18-11-2025 om 23:23
linn19 schreef op 18-11-2025 om 23:08:
[..]
Je hebt nog een hoop te leren Mark.
Jouw ex heeft gebruik gemaakt van het recht op kinderalimentatie voor jullie zoon, daar hoeft ze helemaal niet boos over te zijn geweest want dat hoort erbij.
Jij voerde zelf geen verweer daartegen over de hoogte want je was kwaad. LBIO ging net zo, weer was je kwaad. Met RvK net zo.
Jij hebt zelf al je rechten die voor je voeten lagen in de afgelopen jaren verprutst door je kwaadheid en je hebt er nog weinig van geleerd zo te lezen.
Hoe denk je dat een rechter het zal vinden als je alle schuld bij de moeder je zoontje neerlegt en geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag neemt?
Neem de zorgen van moeder serieus, stop met negatief praten over haar, respecteer haar als moeder, en zorg dat je je woede probleem onder controle krijgt door professionele hulp te vragen daarvoor en stap uit die slachtofferrol.
Op die manier neem je je eigen kans om te laten zien dat je een goede vader zou kunnen zijn.
Je moet er dus zelf moeite voor doen.
Dit' je liet je kind in de steek nog voor het geboren was en nu je allimentatie moet betalen moet moeder maar snel jou ook de kans geven papa te spelen anders sleep je haar voor de rechter .... want zo laat je zien wat een goede ouder je bent?
Saar76
19-11-2025 om 07:07
Laten zien dat je een betrouwbare vader bent, vraagt 3 dingen:
- je problemen onder controle krijgen met emoties: zoek hier professionele hulp bij;
- alimentatie betalen zonder gedoe (daar heeft je zoon recht op)
- gaan handelen uit het volgende principe: jouw zoon heeft recht op omgang met een stabiele vader die zijn kind op 1 zet. Het is niet jij die recht hebt op omgang met zoon. Zolang je vanuit 'jouw rechten' redeneert en niet vanuit de rechten van jouw zoon, laat je niet zien dat je in staat bent de vader te zijn die in het belang van zijn kind weet te handelen. Alles wat je doet, hoe je je gedraagt, moet dus in het belang van jouw zoon zijn. Dus stop met zijn moeder de schuld geven voor hoe het gelopen is, en kijk alleen naar jouw eigen gedrag.
Nick90
19-11-2025 om 07:45
Zoek een nieuwe advocaat, wss krijg je wel een toevoeging omdat je blut bent. Laat een herberekening maken van kinderalimentatie. En laat haar maar naar de rechter gaan. Leg uit dat jij het contact al veel eerder wilde herstellen maar dat moeder zelf niet reageerde. Laat haar maar uitleggen hoe zij de situatie onveilig vind voor jullie zoon.
En werk vooral overal aan mee.
Evaluna
19-11-2025 om 07:51
.
Mijn ex stuurt me af en toe een informatiemail plus recente foto comform beschikking maar ik mag daar van de rechter niet op reageren dus ik kan en mag blijkbaar geen interesse tonen in mijn zoon.
Dat de rechter zo'n zin bij zet in de beschikking is niet voor niets.
Is er een contactverbod?
Je ex heeft een nieuw verzoek ingediend bij de rechtbank. Dan kan je er een kort geding voor gooien, maar niet alles is juridisch op te lossen.
Als jij in die tijd eens met jezelf aan de slag gaat? Zorgt dat de alimentatie goed gaat lopen, geen boze mails sturen, maar ook niet negeren en laat zien dat je aan je wispelturige en boze gedrag werkt.
Zoek een therapeut of maatschappelijk werk, klopt eens aan bij de gemeente dat je hulp nodig hebt. Niet om te klagen hoe slecht je het hebt en hoeveel onrecht je is aangedaan, maar om te leren hoe het beter kan. Iets met emotie regulatie.
Dan heb je een stevig verhaal als de zitting er eenmaal is en kan je op dat moment vertellen dat je je uiterste best doet.
In 5 jaar tijd een eeuwigdurende rechtzaak voeren is niet bevorderlijk voor je kind. Bovendien als het al zo lang duurt dan kan deze tijd er ook nog wel bij. Een therapeut is een betere investering dan een advocaat.