Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Hangkous

Hangkous

05-01-2019 om 14:27

Gezonder eten is zo persoonlijk

Kaaskopje snapt niet dat Pirata moeite heeft met het skippen van een glaasje wijn. Pirata zal gezien haar laatste post minder moeite hebben met het laten staan van de koekjes.
Persoonlijk heb ik totasl geen moeite met wijn laten staan, ik drink er gemiddeld 6 per jaar. Glaasjes dan he, geen flessen.
Het weerstaan van goeie chocolade is voor mij dan weer een probleem.
Toen ik net bevallen was kwamen de kraamhulpen aan mijn bed met welk rood vlees ze mij zouden verwennen? Rauwmelkse blauew kaas aub, ik at en eet nooooooooooit filet, biefstuk of ossenworst.
Zo zullen we nooit begrijpen waarom het voor een ander moeilijk is om....... te laten staan als we er zelf niet van houden.

Dat in het kader van afvallen 1 altijd beter is dan 2 dat snapt iedereen. Hoewel 2 boterhammen met boter en kaas dan weer beter is dan 1 biertje.
1 koekje is beter dan 2, net als 1 chocolaadje beter is dan 2.

Emmawee

Emmawee

05-01-2019 om 18:31

Daarom...

...is het handig om calorieën te weten.
Niet zozeer om de mate van gezondheid te weten, maar wel omdat je dan weet hoeveel brandstof je toevoegt. Met drie froufroutjes (96) iets meer dan met een klein glas wijn (82), bijvoorbeeld. Voor wat het waard is.

Ik houd het allang niet meer bij, maar gebruik de Eetmeter-app soms wel om te checken. Hoeveel was het ook alweer? Heel handig.

Als gezondheidscriterium let ik op de mate en wijze waarop iets is bewerkt.
Daar kan ik mijn grote liefdes qua eten en drinken prima aan afmeten. Ik schrap niets 100%, maar ik kan hierdoor wel bewuster kiezen.

Watervrouw

Watervrouw

05-01-2019 om 19:05

Ik doe ook mee

Na de afgelopen jaren vele mislukte pogingen gedaan te hebben ben ik nu, sinds 1 januari goed op weg. Ik probeer het met gevarieerd en gezond eten en nog alleen maar gezonde tussendoortjes, ook ben ik helemaal gestopt met alcohol. Ik dronk altijd 1 fles in het weekend maar dat doe ik nu ook niet meer. Ik ben een enorme emo-eter en dan met name laat op de avond en 's nachts. Ander belangrijk element is zorgen voor voldoende slaap. Ik slaap al jaren niet tot heel weinig en daar word je erg dik van. En ik ga voorlopig niet op de weegschaal want ik voel dat ik al wat kwijt ben, tenminste dat denk ik, en als zou blijken dat dat niet zo is is dat zo'n teleurstelling en heb ik de neiging acuut te stoppen. Maar, so far so good, ik ben nu al 5 dagen heel goed bezig. Natuurlijk moet ik ook meer bewegen maar even stap voor stap! Succes voor iedereen!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2019 om 02:43

Hangkous

Het gaat snel genoeg. Snel is niet beter, weet ik uit ervaring. Tot mijn eigen verbazing zag ik dat ik ondanks mijn verslapte houding toch weer afgevallen ben. Het gaat langzaam maar gestaag door, dus als de verleidingen weer uit de kast zijn, komt het wel goed. Ik doe ook weer alles bij fitness, dus vanaf maandag (morgen nog een etentje) zit ik weer in het patroon wat ik voor 1 oktober had. Ik ben benieuwd of dat op de weegschaal te merken is.

Mijn koekjes, buiten feestdagen om, zijn pennywafels. Een aan het begin van de kop thee en een aan het eind. Ik eet overdag zo goed als niks extra. Brood tussen de middag, cup a soup of thee rond vier uur. Dan avondeten om 6 uur en om 8 uur thee met een paar koekjes. Rond 12 uur een banaan als we die hebben, rond... als ik naar bed ga een mandarijn of appel als we die in huis hebben. Dat je in de avond beter niets meer kunt eten is achterhaald, dus ik geniet gewoon van mijn extraatjes in de avond. Ik cirkel nu rond de 75 kilo (bij 1.82).

Pirata

Pirata

06-01-2019 om 08:56

kaaskopje

Ik heb niet gezegd dat je niet meer moet eten na het diner. Ik heb gezegd dat IK niet meer eet, en al helemaal geen koekjes (en pennywafels komen hier het huis niet in, dan inderdaad liever een hap lucht).
Die cup-a-soup is overigens een zoutbom zonder nutttige voedingswaarde. Dan liever een kop zelfgetrokken bouillon voor mij.
Maar als jij je goed voelt bij die dingen en er nog bij afvalt ook, mijn zegen heb je hoor. Maar ga dan niet zo vingerwijzen over mijn glas wijn. Dat is gezonder dan die cup-a-soup en die pennywafels.

Roda

Roda

06-01-2019 om 09:23

Wijn zonder alcohol

Ik doe dus mee aan IkPas en heb in dat kader gister bij AH een fles witte wijn zonder alcohol gekocht. Smaakt verrassend goed, als ik maar niet denk dat het wijn is. Lijkt gewoon op druivensap.

En verder heb ik om mezelf te motiveren hele dure thee gekocht. Pepermunt thee en kamille thee. Heerlijk.

Pirata

Pirata

06-01-2019 om 09:52

Roda

Ik heb me op de gemberthee gestort! Liters!

Roda

Roda

06-01-2019 om 13:42

Pirata

Lekker ook he die gemberthee! Drink ik ook heel veel van. Ik ga zometeen kijken bij AH of ik daar ook verse kurkuma kan vinden. Schijnt heel lekker te zijn in combinatie met die gember en een takje rozemarijn.

Pirata

Pirata

06-01-2019 om 13:46

Ik zit ook al aan de kurkuma! Maar dan poeder, wortel heb ik nog niet ontdekt.
Gember *schijnt* ook te helpen bij afvallen. Ze zeggen dat het je metabolisme wat versnelt en je minder hongergevoel geeft.

blik

blik

06-01-2019 om 13:48

Ah hier

heeft soms verse kurkuma.

Dochter is stikchagrijnig omdat ze niet 'mag' snoepen. (suiker challenge)
Zo chagrijnig dat ze als een detective boven op ons zit. Man is al 'af' die had wat kerst rest toastjes genomen waar suiker in zat. Had hij natuurlijk niet gezien, dochter natuurlijk wel.

bieb63

bieb63

06-01-2019 om 16:09

alcohol

Bij mij was toch echt alcohol de boosdoener....... Ik was echt een gewennings en gewoonte drinker. Toen ik daarmee stopte (nee, niet helemaal, maar matig), toen ben ik in een paar maanden tijd van 75 naar 62 kilo gegaan!! En ik eet verder gewoon alles, let wel op veel groente en alles volkoren en weinig 'wit'. Maar rustig een gebakje als dat voorbij komt of een frietje van tijd tot tijd enz. Maar door die alcohol te beperken vlogen de kilo's eraf en die komen er niet meer aan, ondanks gewoon eten en regelmatig snoeperijen. Hoera!

Pirata

Pirata

06-01-2019 om 16:23

Ah Bieb

Aaaaah als dat bij mij ook zo lukt!!! Ik drink nog wel, maar ongeveer 25% van eerst.
Verder: ik ben een echte lekkerbek, alles moet tiptop en vers bereid zijn. Eigenlijk een verwend kreng op eetgebied, heb bv. nog een paar kreeften liggen (voor de soep). Minder eten betekent niet bepaald onprettiger eten (maar meer restjes overhouden).

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 01:48

Pirata

Ik merk dat we kritiek op elkaar hebben in dit draadje en dat is niet gezellig . Als jij van je glaasje geniet moet je dat vooral blijven doen. Ik op mijn beurt verbaas me steeds weer over de reacties op mijn koekjes. Ik ben dan benieuwd wat anderen op een dag versnaperen. Ik heb als stelregel dat je je zelf iets mag toestaan. Al te streng is niet motiverend. Dus ik geniet van mijn koekjes. Als ik daardoor een ons langzamer afval per week, dan is dat maar zo. Als het doel maar bereikt wordt en dat gaat zeker lukken. Ik kan er wel weer een nieuwe uitdaging in stoppen. In april móet ik de 73 kilo bereikt hebben. Dat is 30 kilo minder dan precies 2 jaar daarvoor.

Cup a soup is inderdaad wat aan de zoute kant. Dat vind ik juist wel even lekker. Ons zoutgemiddelde is vrij laag. Ik doe zelf wel zout in eten, maar bescheiden. Man doet minder zout in het eten, dan maal ik er soms toch een beetje bij. Als ik zie wat Yvette van Boven een 'snufje' noemt, moet ik altijd lachen, dat is geen snufje, maar een grote snuf vergeleken met wat wij doen.

blik

blik

07-01-2019 om 02:30

We eten te veel zout Kaaskopje

We eten, gemiddeld genomen, te veel zout. Dat gaat niet over het toevoegen van zout aan je maaltijd, maar alleen al over het gewone gebruik van gewone spullen (brood ed) waar gewoon veel aan is toegevoegd.
Het lijkt me niet gezond een product als cup a soup (veel zout, 0 voedingswaarde) regelmatig aan je dieet toe te voegen.
Zelfde geldt voor de koekjes, ik zou het regelmatige gebruik ervan niet laten voor de lijn, mager kun je ook worden op alleen maar taart, niet zo moeilijk. Maar het lijkt me ongezond. Zeker als je af bent aan het vallen. Want dat betekent feitelijk dat je ergens ook vast tekorten oploopt.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 03:04

Blik

Laat mij nou maar dat soepje nuttigen 😊. In de lente en zomer wordt dat weer thee. Als wij brood bakken doen we er minder in dan volgens het recept.

Wat is dat toch met die koekjes? Ik som dat eerlijk op om aan te geven dat ik mezelf wat lekkers toesta. Snaai jij nooit wat tussendoor?

Ik heb geen tekorten. Ik eet gevarieerd, slik wat bij, magnesium, vitamine B12 en D en sport. Ik ben bijna 58 en heb daardoor vast ook minder nodig dan een twintigjarige. En soms heb ik een dag met meer honger, daar geef ik dan aan toe.

blik

blik

07-01-2019 om 03:23

Oké

Goed Kaaskopje, laten we je met rust
Ik waardeer juist dat dit, behalve een steun en motiveer draadje, ook een beetje een discussie draadje is.
Maar wij gaan niet over jouw eten, wees niet bang

Als je vraag wel oprecht is: ja, zoals ik al vaker zei, laat ik nog steeds mijn glaasje wijn niet staan. Terwijl ik dat voedingstechnisch natuurlijk ook niet nodig heb.

Marja

Marja

07-01-2019 om 13:11

Kaaskopje

Vrouwen van 50 en ouder: calcium.
Waarschijnlijk komt vit K ook in dat rijtje van D/B/Calcium.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-01-2019 om 13:57

@Kaaskopje

ik snap je helemaal hoor: door regelmatig iets (extra) lekkers te pakken, kun je je 'dieet' lang volhouden. Ik heb dat bij mijn eerste lijnsessie ook gedaan: elke avond 'mocht' ik 1 bonbon - als ik me die dag netjes aan de regels had gehouden. Was echt een superstimulans voor mij. Moeiteloos en met smaak afgevallen.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

07-01-2019 om 15:29

de weegschaal...

Gelukkig, hij staat op 63.
Dat betekent dat ik er helaas niets af heb gekregen ondanks een maand klussen, maar ook niets bij ondanks een decembermaand met pepernoten, kerstdiner (en oefenen daarvoor) en de oliebollen.
Nou komend jaar er 8 kilo af krijgen en dan zit ik weer op een normaal gewicht.

Pam

Pam

07-01-2019 om 15:42

moet nu toch echt

Dit jaar word ik 50 en voor die tijd moet er minimaal 10 kilo af. Ik heb hiervoor nog 10 maanden. Ben wel gemotiveerd, dus ik hoop dat het deze keer lukt. Ben eerder (een jaar of 10 geleden) al eens ruim 20 kg afgevallen en dat ging vrij makkelijk. Maar daarvan is dus ook een groot gedeelte weer teruggekomen. Waar ik wel mee zit is dat mijn jongste mee wil doen (gezonder eten/meer bewegen) en dat haar zus een paar jaar geleden op het randje van anorexia zat. Daar hebben we ons toen echt veel zorgen over gemaakt. Afvallen was dus een tijdje een taboe bij ons thuis. Ik benadruk daarom vooral dat ik gezonder wil eten, in plaats van dat ik af wil vallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 15:44

Marja

De fysiotherapeut heeft mij nadrukkelijk afgeraden om extra calcium te slikken, omdat je daar juist mee zou bereiken dat de botten te verkalkt raken ( of iets in die strekking, het is al weer even geleden 😅). Een averechts effect dus juist. Dus bijvoorbeeld combinaties met calcium .. ook niet verstandig. Ik heb op een aantal punten artrose o.a. ivm een kromme bovenrug, maar dat ligt niet aan calcium gebrek.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 15:48

Blik

Ik had er expres een lachebekje achter gezet om eventuele bitsheid eraf te halen. Ik vond het, heel eerlijk, alleen wel een beetje genoeg dat ik steeds iets over die koekjes kreeg te horen. Ben jij dan zo streng voor jezelf dat je echt niks lekkers neemt?

Flavia

Flavia

07-01-2019 om 16:16

Kaaskopje

'echt niks lekkers'
Ik mag toch hopen dat al je andere eten ook tenminste lekker is.

Je bedoelt niets te snoepen, hoewel dat ook onjuist is want hier thuis wordt juist enorm gesnoept met tomaatjes, stukken komkommer en druiven.

Wat mij heel erg heeft geholpen is om in te zien dat ik de rest van mijn eten onderwaardeerde en de zoete dingen juist overwaardeerde, want mijn lunch en warme maaltijd vind ik ook gewoon heel erg lekker. (mijn lunch is vaak een restje van de warme maaltijd)

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 16:44

Flavia

Ja, je hebt gelijk. Gezond 'snacken' is ook lekker. Maar in mijn denkwereld is 'lekkers' het foute werk. Dus koek, chips, chocola e.d.. De rest noem ik naar wat het is. Een stukje komkommer, een tomaatje e.d.. Dat neem ik ook weleens, vooral als ik het gevoel heb dat ik mijn trek niet oplos met het 'foute'. Ik zeg eerlijk dat als ik bij iemand thee zou komen drinken en mij wordt na de vraag 'wil je wat lekkers?' een kommetje rauwkost naast de thee zou krijgen ik daar toch even door verrast zou worden. Ik vind ook echt dat je het 'foute lekkers' met mate mag blijven eten, als je daar blij van wordt en gezond bij blijft. En ja, ik voel me nu schuldig over mijn opmerkingen over het glaasje wijn. Dat is mij ook ingegeven, omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat bij drank (wat dan ook) men dat nog weleens wil bagatelliseren. Dat moet toch kunnen?, zoveel is het niet, welnee ik ben niet verslaafd, ik kan er zo mee stoppen! Vandaar dus .

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2019 om 16:48

Pam

Als je gewoon doet en niet teveel uitlegt, lukt het misschien ook. Ik praat er gewoon over, dus ook wat de resultaten zijn, omdat ik toch ook wel trots ben op het resultaat. Het is jammer (en heel begrijpelijk!) dat dat bij jou thuis moeilijker ligt, maar je hebt ons als uitlaatklep en als je buiten het gehoor van dochter bent, kun je het er ook over hebben. In ieder geval succes!

Marja

Marja

07-01-2019 om 19:50

Kaaskopje

Ik heb het van 6 huisartsen ( mijn bazen) plus de vit K. Ik win! 😂😉

blik

blik

07-01-2019 om 22:58

Marja

Maar bedoel je dat calcium en Vit k (vanaf bepaalde leeftijd) bijgeslikt moeten worden?
Of is volwaardig eten met geregeld producten met die stoffen voldoende?
Vit d slik ik wel bij in winter. En geregeld een multi Vit. (en Visolie, we gaan denk ik over op algenolie)

Kaaskopje, ik snoep verder bijna niet meer, al zie ik wijn etc ook wel redelijk als snoep.
Als ik al snoep dan doe ik dat doorgaans uit sociale redenen, lastig af te slaan etc. Heb me voorgenomen daar flink in te gaan snoeien.
Ik word dus niet zo blij van dat automatisme van 'lekkers' bij de koffie etc.
Voor mezelf ga ik er nu redelijk mee om. Maar ik zie anderen er erg mee worstelen of geen weerstand kunnen bieden. (waaronder mijn dochter, vooral mijn partner) Uiteraard is het ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar het wordt je niet makkelijk gemaakt. Terwijl veel mensen toch echt gevaarlijk dik zijn en daar hoe dan ook vroeg of laat last van gaan krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2019 om 01:34

Marja

Jeetje, zitten we op het niveau dat we scores bijhouden? Zoals mijn oogarts zei dat Visio meer mogelijkheden heeft om oogonderzoeken te doen, zo gaf mijn huisarts aan dat de fysiotherapeut soms beter advies kan geven op zijn terrein dan hij als huisarts. Ik zie geen reden om aan het advies van de fysiotherapeut te twijfelen. Jij mag dat uiteraard wel doen. Als je normaal gevarieerd eet, zuivelproducten nuttigt, vitamines D om de opname van kalk te bevorderen neemt, zeker als je ouder wordt, dan kom je een heel eind. Alleen als er duidelijk aanleiding is om extra calcium te gebruiken, moet je het uiteraard doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2019 om 02:03

Blik

Er zijn zeker mensen gevaarlijk dik en daar zeg je natuurlijk niet tegen dat ze lekker moeten blijven snoepen en snacken.

Gelukkig ben ik nogal lui, dus als iets niet in huis is, is het niet in huis. Ik zou er nooit voor naar de winkel gaan op zo'n moment. Maar als ik iets in huis heb, ben ik niet altijd zo standvastig. Dus ik snap ook best dat je met het boodschappen doen, rekening houdt met hoe goed iedereen in staat is om langs de kast te lopen zonder er iets uit te plukken. Daarom wil ik ook dat wát we in huis hebben, bescheiden is. Voor de rest moet ik het hebben van mijn zelfdiscipline. Sinds ik de knop omgezet heb, twee jaar geleden, kan ik die zelfdiscipline gemiddeld genomen voldoende in stand houden, maar dat komt omdat ik het zelf wil. Ook hier kan ik me best voorstellen, dat kinderen bijvoorbeeld niet vrijwillig zelf willen en dat het dan verstandig is om het gewoon niet in huis te hebben. Het = koek, snoep en chips e.d.. Maar mijn man zou het toch echt niet pikken als ik voor hem zou beslissen dat hij geen koek meer mag, dat maakt hij zelf wel uit. Ik mopper weleens over de hoeveelheid die hij naar binnen werkt, maar de cijfers wijzen uit dat hij er gewoon gezond bij blijft en een normaal gewicht heeft. Hij loopt elke dag anderhalf tot 2 uur met de hond en daarnaast sowieso nog twee keer een half uur of meer.

blik

blik

08-01-2019 om 03:06

Oh nee

Dat bedoelde ik zeker niet Kaaskopje, ik bemoei me helemaal niet met snoepen van partner, ook niet van de kinderen. Ik haal het niet in huis, maar als ze het vragen en ik kom toch in de winkel dan neem ik het mee. Maar die vraag krijg ik nog maar zelden, alleen nog van dochter soms.

Ik bedoel het juist andersom, de druk om wel te snoepen. Al gebeurt dat bij ons dus niet thuis, maar elders. Zoals jij ook aangeeft dat het nogal vanzelfsprekend is om bijv iets bij de koffie te nemen. Partner eet nogal 'vanzelf' mee, is ook wel wat gevoelig voor sociale etiquette. Wat mij betreft mag die etiquette zo onderhand echt wel veranderd.Graag (ook!) de worteltjes op tafel.
Maar ik noemde partner en dochter slechts als voorbeeld. Dochter stimuleer ik nog soms alleen nog tot meer groente eten enz en man is al een poos volwassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.