Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2019 om 08:53

Etiquette

Ik denk dat ik het vroeger ook wel handig vond die etiquette. Natuurlijk nam ik alles en lekker royaal. Aardig toch? En als ik eerlijk ben, ja met de billen bloot haha, vond ik mensen die maar een klein beetje wilden ook weleens 'een zeur'. Maar of het de leeftijd is of die knop... dat maakt me allemaal geen bal meer uit. Van mezelf niet en van een ander ).

Hangkous

Hangkous

08-01-2019 om 10:21

Eindelijk weer internet

Gisteren de hele dag het internet eruit dus ik kon niet reageren. Als ik op de badkamer was kon ik wel op de wifi van de buren meelezen op mijn telefoon maar uitgebreid reageren is dan niet handig.

Gisteren was ik op de sport en ik woog 64.1 kg in mijn sportkleding met schoenen (zo wegen we altijd) en voor de kerst woog ik daar nog 63 kg. Ik moet dus even goed aan de bak met van alles de helft, mijn ideale systeem om mee te doen met de anderen en toch af te vallen. Dan ben ik over drie weken weer ongeveer op mijn ideale gewicht. Als ik mij keurig aan mijn systeem houd val ik 300-350 g. in de week af.

Waar mijn gezin dan bij de koffie om 10.00 uur een hele stroopwafel neemt op zaterdag neem ik echt een halve, keurig doorgesneden met een mes. Als ik wat lekkers bak voor het weekend neem ik ook een halve plak cake of een halve brownie of wat ik maar gemaakt heb.

Zeker eens met de kreet dat jezelf iets lekkers toestaan je gemotiveerd houdt om het vol te houden.
Wat voor mij ook heel goed werkt is goed ontbijten, dat wil zeggen met aandacht voor mijn boterham en bakje yoghurt. Echt even aan tafel gaan zitten en rustig eten.
Vandaag ging dat door allerlei factoren even helemaal fout, waardoor ik nu ontzettende zin heb in nog een tweede en derde koekje bij mijn thee. (Er is een pak bastognes opengemaakt door de pubers) Als ik zo onrustig heb ontbeten voelt het net alsof ik niet gegeten heb. Die tweede koek ga ik pakken en aandachtig opeten, kijken of ik mijn snaai-honger daarmee de nek kan omdraaien.

Dan ga ik Outlook openen om te mailen naar de gemeente over het leerlingenvervoer, die mevrouw van de gemeente doet zo haar best, de mails die ze stuurt naar het taxibedrijf zijn helder en duidelijk (ik krijg daar een cc van) en toch voert het taxibedrijf de ritten niet correct uit (komen veel te vroeg of te laat) als ik daar over bel krijgt de mevrouw van de gemeente de schuld, zij zou te laat hebben bevestigd.
Ehh, ik had die bevestigingsmail 3 januari al binnen en het taxibedrijf pas vanochtend vroeg?!? Ik ga haar op de hoogte brengen van de smoesjes van het taxibedrijf, ben er zo klaar mee.
Door dat taxi geregel en gebel tijdens het ontbijt was mijn aandacht weg.
Sorry dit is een off-topic verhaal maar moet even mijn frustratie kwijt.

Pirata

Pirata

08-01-2019 om 11:31

Halve koekjes

Wij zijn hier ook steeds koekjes aan het halveren. Een kwart stroopwafel is ook nog lekker! 🍪🔪

Marja

Marja

08-01-2019 om 11:39

Oef Kaaskopje

"Jeetje, zitten we op het niveau dat we scores bijhouden"

Oef, je zag de schaterlach en knipoog er niet achter staan?
Ik werk met huisartsen, die weten met dietistes van vitamines wel wat meer dan fysio's, maar mijn opmerking was een grapje.
Het is me werkelijk een raadsel waarom je dat zo letterlijk neemt.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2019 om 12:43

Marja

Ja, dat wel, maar soms ontgaat me dan toch de humor van een opmerking, maar die neem ik dan maar voor mijn rekening . Ik zag net trouwens een complete auto over het hoofd, dat was best gek. Niks gebeurd verder hoor.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

08-01-2019 om 13:07

Even moed nodig

Vanwege de verhuizing van afgelopen november heb ik de sportschool in mijn oude woonplaats opgezegd en ik moet een nieuwe zoeken...
Ik voel me altijd zo opgelaten tussen alle anderen met mijn oude joggingbroek en shirt, maar ik heb ook geen zin om van die hippe fluoriserende kleding te kopen en eigenlijk schaam ik me te veel voor mijn lijf om in leggings te gaan.
Bah, ik moet toch echt, ik zal echt meer moeten verbranden om die kilo´s eraf te krijgen...

Hangkous

Hangkous

08-01-2019 om 13:16

Even een hart onder de riem:

Kom op Dikkie Dik, je kan het! 🦸‍♀️ (Dit is de emoji vrouwelijke superheld)

Echt, zet hem op en doe alsof het je niks kan schelen.

Meer verbranden kan ook op andere manieren hoor.
Ik heb vandaag, wegens gebrek aan auto, alle boodschappen op de fiets gedaan. 1 rit naar de markt, 1 rit naar supermarkt J en daarna nog even voor de niet voorradige spullen naar supermarkt D en dan tussendoor steeds thuis lossen en even op adem komen.
Ik weet niet waar je woont, maar hier (westen van het land, redelijk dicht bij de zee) was het flink buffelen op die fiets. Heen met lege fietstassen had ik de wind pal tegen, terug met volle fietstassen de wind in de rug. Bij elkaar zo'n 4 kilometer afgelegd maar energie verbrand voor ruim 5, er was gewoon niet tegenin te fietsen.

Pirata

Pirata

08-01-2019 om 14:15

Dikkie Dik

Een nieuwe joggingbroek kopen? 😉

Dikkie Dik

Dikkie Dik

08-01-2019 om 15:17

ik fiets al zoveel mogelijk

Ik doe alle boodschappen al op de fiets, maar probeer die zoveel mogelijk te bundelen op de vrijdagavond. Dan is het een flinke rit naar de supermarkt L op 15 min fietsen met de bakfiets, met een bak vol boodschappen terug, even uitpuffen en dan naar supermarkt J voor het restant.
Mijn twee jongsten zitten nog in onze oude woonplaats op school dus iedere dag fiets ik ze 7 km naar school, weer en wind, stap op de trein naar het werk (of fiets terug naar huis en aan het eind van de dag weer op en neer) en fiets vanaf station op mijn vouwfietsje 5 km naar het werk, en weer terug. Op de terugweg is het 10 min fietsen van het station in mijn woonplaats naar huis.
De wind van vandaag was gisteravond al flink te merken en vanochtend helemaal.

Maar van dit beetje fietsen op een dag blijk ik totaal niet af te vallen, da´s het punt. Misschien fiets ik niet snel genoeg (hoewel, mijn 8-jarige hoor ik eerder klagen dat het te hard gaat), misschien niet lang genoeg achter elkaar om effect te hebben.

Ik ben zo hypermobiel als de pest, dus hardlopen mag niet. Stevig wandelen is wel goed en dat doe ik ook regelmatig. Heel veel sporten vallen al af door die hypermobiliteit. Zo mag ik ook absoluut geen tennis of badminton doen, yoga heb ik de lerares ook al een hartverzakking bezorgd, turnen is geen goed idee en voetballen zullen we het maar niet over hebben.

Hangkous

Hangkous

08-01-2019 om 15:26

Voetbal

Is volgens mij voor niemand een gezonde sport😜

Flavia

Flavia

08-01-2019 om 15:40

Maar Blik

je valt alleen van het fietsen af als je het nu toevoegd. Als je dit altijd al deed is het jouw normale energie verbruik.
Dus naast al dat fietsen zul je: of harder moeten fietsen of nog meer moeten fietsen of nog iets anders gaan doen om je energie verbruik omhoog te krijgen. Alleen dan zul je meer kcal verbranden, of minder kcal gaan eten.

Om af te vallen moet ik echt niet meer dan 1200 kcal per dag eten en meer gaan bewegen. Ga ik niet meer bewegen val ik ook niet af maar blijf ik gelijk, eet ik meer dan 1200kcal dan kom ik aan.

blik

blik

08-01-2019 om 20:45

Heej Flavia

Ik was het niet

Dikkie Dik, ik zie altijd liever mensen in oude joggingbroeken!
Sorry, maar ziet er stiekem ook echt beter uit bij hoop mensen dan strakke legging...
En het is toch veel beter voor milieu om kleding op te maken. Een nieuwe sport outfit kun je veel beter kopen als je op een gewicht bent waar je wilt blijven!

Wat fiets je trouwens veel! Goed hoor! Vooral ook blijven doen, val je misschien niet van af maar word of blijf je vast gespierder van.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2019 om 21:25

Legging hoeft niet

Je hebt ook andere broeken die je kunt gebruiken. Ik heb deze https://www.decathlon.nl/p/fitnessbroek-100-dames-met-een-rechte-snit-domyos/_/R-p-169566?mc=8393829&c=ZWART

Hij zit los om mijn benen. Het is dunne luchtige stof. Ik zou niet anders willen. Ik had laatst een legging van mijn dochter aan en vond hem veel te warm.

blik

blik

11-01-2019 om 01:31

En hier

heeft dochter zich volgevreten met zelfgemaakte muffins van oa dadels.
Ik weet, qua cal en suikers zelfde effect, maar we hebben nu eenmaal afgesproken dat fruit, ook gedroogd, wel mag.
Ik ben toch wel trots, het valt niet mee niet te snoepen, ze is vooral dol op chocolade. Haar vriendinnen snoepen veel en er is veel aanbod. Ook geven ze elkaar verlate kerstkadootjes. Nu kreeg ze bijv een hele doos handgemaakte erg lekkere bonbons. Knap dat ze het laat staan toch.
Ik sla ook alles af, ook veel aanbod, vooral op werk. Maar voor mij is het inmiddels gewoner geworden, ben daar nu al zo lang mee bezig, ben net wat strenger nu alleen weer.
Ik heb er dan ook weinig moeite mee.
Maar help dochter door wat extra fruit nog te kopen, toch van die naked repen voor onbeheersbare trek enz.
Koken vind ik wel een uitdaging. Van de week verantwoorde quiche gemaakt van volkoren deeg, echt niet te eten
Gelukkig is suikervrij eten nu een hype waardoor het makkelijker producten vinden is. Ah heeft een steeds groter assortiment. Nu ook kant en klare soep zonder toegevoegde suikers bijv. Zal vast niet een super gezonde maaltijd zijn en soep maak ik doorgaans vers en super gezond, maar we hebben gewoon niet altijd tijd genoeg en dan zijn snelle alternatieven toch fijn. Ook eten we de mie nu altijd van een volkoren variant, dat soort dingen. Er sijpelen wel wat gezondere gewoontes langsaam binnen.
Toch vreemd dat partner desondanks echt veel te dik blijft.

Veerle

Veerle

11-01-2019 om 07:29

Gedroogd fruit

Gedroogd fruit zijn suikerbommen. Dus niet verstandig om dat te eten als je wil afvallen (of diabetes hebt).

Emmawee

Emmawee

11-01-2019 om 08:50

Of juist wel

Als je behoefte hebt aan iets zoets kun je beter gedroogd fruit eten met veel vezels en ijzer, dan snoep zonder voedingsstoffen, of een reep met ook nog eens veel vet. Ik denk dat het een terechte keuze is om gedroogd fruit toe te staan als uitzondering.
Bij diabetici zal dat mogelijk anders liggen, dat weet ik niet. Maar bij zo'n suikervrij-challenge lijkt het me een mooi alternatief.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2019 om 09:34

Blik

Soep maken hoeft toch niet zoveel tijd te kosten? Oké wij trekken voor erwtensoep altijd een blik open, hoewel ik vermoed dat man de smaak van zelf doen te pakken heeft gekregen. Hij heeft het een tijdje terug zelf gemaakt en vond dat leuk. Inmiddels hebben we een slow cooker en die zal hier ook wel voor in te zetten zijn.

Bijvoorbeeld uiensoep is héél simpel te maken. Meestal heb je wel een ui in huis, dus ui (zoveel je wilt) snijden, bouillonblokje erbij, kruiden en klaar. Als je het luxer wilt maken leg je er een rond sneetje brood op (of stokbrood) met geraspte kaas, even in de oven, ook klaar. Groentesoep snelle versie: water koken, bouillonblokjes, kruiden, specerijen, gehaktballetjes, op het laatst de groente... klaar. De balletjes draaien is het meeste werk. Wil je tomatensoep: pakje passata erbij en je hebt tomatensoep.

Andere soepen kun je in het weekend maken en invriezen. Zo vries ik Indiase bonensoep in en pompoensoep. Champignonsoep maak ik net als erwtensoep niet snel zelf, maar dat kan natuurlijk ook en dan invriezen. Ik bedenk me nu dat het eigenlijk best lui is dat ik champignonsoep niet zelf maak. Ik draai mijn hand er niet voor om om een roux te maken voor kerriesaus bijvoorbeeld, dus dan moet ik dit ook een fluitje van een cent vinden. Toch eens doen .

blik

blik

11-01-2019 om 11:05

Nee en nee

Ik doe met dochter (16) 'wedstrijd' wie langste zonder toegevoegde suiker eet.
Zelf zal dochter misschien wat willen afvallen, wat mij betreft hoeft ze dat niet.
Wel hoop ik dat haar eetpatroon hierdoor wat minder zoet kan worden. Zoals de meeste mensen snoept ze te veel.

Kaaskopje, ik schreef toch dat ik meestal zelf soep maak?
Ik vind soep nu juist ideaal om veel groente in de verwerken en restjes op te maken. Ook kan ik soep makkelijk goed voedzaam maken door bijv wat peulvruchten mee te pureren. (we eten vnl vegetarisch)
Maar goed, ook voor een fluitje van een cent heb ik niet altijd tijd. Vandaar dus.

blik

blik

11-01-2019 om 11:16

Gedroogd fruit

Nog even over dat gedroogde fruit, sinds ik ben gaan afvallen (nu 2,5 jaar ofzo??) hebben we dat geregeld in huis gehad. En het blijft eigenlijk altijd liggen. We eten het dus heel af en toe en dan is het weer klaar. Ik denk daar niet over na, geen bewuste keuze, maar dat is wat gewoon gebeurt. Mijn lichaam heeft er gewoon snel genoeg van en dan laat ik het weer, en dat geldt dus ook voor gezinsleden.
Dat kunnen we niet zeggen van koekjes, chips of chocolade. Die blijven hier geen maanden liggen in de kast. (ja 1 gezinslid kan dat wel maar dat is alleen op discipline)
Voor dochter is gedroogd fruit heel fijn want ze is dol op bakken en nu heeft ze een voedzamer alternatief om toch iets mee te maken. En dat doet ze echt niet wekelijks.

Emmawee

Emmawee

11-01-2019 om 13:21

Dat komt...

Gedroogd fruit heeft niet die perfecte mix van suiker en vet, of zoet en zuur en ook niet die perfecte bite / hardheid, krokantheid, of juist zachtheid waar iedereen zo van houdt. Producten uit de winkel worden daar op getest en precies zo geproduceerd dat jij er zoveel mogelijk van wilt eten.

blik

Sorry van dit soort opmerkingen word ik echt wat narrig "Dikkie Dik, ik zie altijd liever mensen in oude joggingbroeken!
Sorry, maar ziet er stiekem ook echt beter uit bij hoop mensen dan strakke legging..."

Precies dat is de reden waarom sommige mensen niet naar de sportschool durven of te gaan hardlopen. Omdat ze weten dat er anderen zijn die met een blik kijken "nou dat jij zo'n strakke legging durft te dragen zeg".
Ik zou zeggen trek vooral kleding aan die je lekker vindt zitten en sportleggings zijn meestal fijner om in te sporten dan een joggingbroek. Duur hoeft het niet te zijn want bij de H&M en Decathlon kun je prima terecht voor een schappelijke prijs. En die broeken gaan behoorlijk lang mee, dus voor het milieu is het ook geen ramp.
En nogmaals negeer iedere kritische blik,

Yanea

Yanea

13-01-2019 om 10:27

Oude joggingbroek

In mijn oude joggingbroek lijkt mijn buik drie keer zo dik als in een sport-legging met t-shirt. Dus doe mij maar een sportlegging.

Pirata

Pirata

13-01-2019 om 11:39

Ik sport thuis

Ik sport thuis, meestal in een pyjama ofzo. Dát ziet er pas stom uit 😁
Hier een licht dalende gewichtslijn te bespeuren. Maar ik heb zo'n onnauwkeurige weegschaal met een wijzertje, dus precies weet ik het niet.
Ik eet me nu ongans aan knäckebrød. Ook als ik trek krijg in chips.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-01-2019 om 11:41

Dip

Dochter loopt als rechtgeaarde puberella weer eens flink tegen zichzelf aan en is dus ongenietbaar en reageert alles op haar huisgenoten af. Ik heb de afgelopen dagen weer flink wat te verduren gehad vooral voor wat betreft mijn figuur. Manlief grijpt dan direct in, maar toch.
Ik schaam me eigenlijk behoorlijk en dat is niet wat mij motiveert om te gaan afvallen.
Tot overmaat van ramp heeft manlief weer last van ondergewicht en moet hij meer calorieën binnen krijgen.
Ik moet toch weer die drempel over richting sportschool. Pas als ik weer een beetje uit de dip en de stress ben ga ik weer aan het vastendieet, anders ben ik ook nogal prikkelbaar.

Emmawee

Emmawee

13-01-2019 om 16:18

Sportkleding

Dat vind ik nou één van de voordelen van fit20, dat je je niet hoeft om te kleden. Heel handig!

Bij de sportfysio doe ik dat wel. Ik ben er donderdag begonnen. Het is niet dicht in de buurt, dus het fietsen was met de wind intensiever dan het hele sporten, maar dat heeft met de rustige opbouw te maken. Ik hoop dat ik er inderdaad meer energie van krijg en hopelijk ook nog wat gewicht mee verlies.

Eerlijk is eerlijk, ik ben nog niet terug in de afvalmodus en loop nog steeds flink te snaaien. Knäckebrödjes kaas, toch maar een paar handjes chips, twee keer opscheppen, een lekker plakje ontbijtkoek, toch maar een tweede boterham met vlokken. Ik heb dan ook voortdurend trek. Gelukkig blijft mijn gewicht net een beetje onder de 85 kilo hangen en ben ik al redelijk tevreden over hoe mijn figuur er weer uitziet. Maar die laatste 5 kilo lever ik toch graag ook in en meer nog die centimeters buikomvang. Dus... Tijd voor mij om weer te gaan matigen.

blik

blik

13-01-2019 om 20:01

Alkes

Ik zit me al een hele poos af te vragen wat ik nu precies vind van je opmerking (en die van mezelf) en ik weet het nog steeds niet
Ik wilde gewoon een lans breken voor de oude joggingbroek, daar loop ik zelf ook in rond.
Los daarvan vind ik eigenlijk toch wel dat ik een smaak mag hebben tav kleding van anderen, en die ook mag ventileren, hoe gevoelig eea ook ligt.
Ik zal nooit een blik werpen, dat sowieso niet.
Ik heb ook geen standaard smaak en vind niet dat dik perse niet mooi is, integendeel zelfs.
Sommige mensen zijn prachtig dik en te dun vind ik snel niet mooi.
Daar weer los van vind ik uiterlijk erg overgewaardeerd en meestal erg onbelangrijk.
Neemt niet weg dat ik kan genieten van mooie mensen.
En iedereen in dezelfde trendy kleding vind ik gewoon jammer, het staat sommige mensen niet en is vaak erg verspillend. Maar niemand heeft last van mijn smaak hoor irl.

blik

blik

13-01-2019 om 20:04

Mmhh

Dat laatste wat ik schreef (dat niemand irl last heeft van mijn smaak) klopt niet 100 %, als iemand me iets vraagt ben ik vrij eerlijk. Dat kan ik ook weer waarderen van anderen. Maar smaak blijft maar een smaakje.

pam

pam

15-01-2019 om 14:35

eerste weegmoment gehad

en er moet helaas wel meer af dan 10 kg. Nou ja, tot aan mijn 50e richt ik me daar op en daarna zien we wel weer verder. Vind het tot nog toe niet zwaar of moeilijk. Eet in het weekend wel een koekje bij de koffie en 's avonds een beetje chips. Door de week ben ik vrij strikt: geen snoep/koek/chips/kaas op brood. Ik ben benieuwd of het gaat werken. En ja, ik probeer meer te bewegen!

blik

Misschien reageer ik te fel, maar ik vind eerlijk gezegd dat je je mening over de (kleding)smaak van anderen evengoed niet kunt ventileren. Verder is het natuurlijk zo dat merendeel van de afkeurende opmerkingen (niet met name in jouw geval hoor) over what not to wear in praktijk dikke mensen betreft.
En het lijkt me goed als we daar eens mee stoppen

Pirata

Pirata

18-01-2019 om 10:49

En weer

En weer een dik pond naar beneden.
Ik ben van der week wel 1 dag "los" gegaan, ik had een offday zeg maar. Wijn en chips...
Maar in zijn algemeenheid kan ik zeggen dat minder wijn drinken, 1 keer opscheppen en weinig tussendoortjes dus ook helpen, net als af en toe vasten bij mij werkte. Dat laatste had ik alleen laten verslappen.
Het is al te zien dat de speklaagjes afnemen. Het ziet er iets gestroomlijnder uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.