Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest

Hi, 

Ik vroeg me af hoe betrouwbaar de zelf testen nu eigenlijk zijn. Online word ik er weinig wijzer van. De een zegt wel betrouwbaar, de ander niet. 

Twee weekenden terug was ik op een verjaardag. Geen van hen had op dat moment klachten, maar na een aantal dagen begon ik berichten te krijgen over positieve testen. Uiteindelijk bleek iedereen positief. 
Ik heb die week twee thuistesten gedaan. Beiden waren negatief. Heb sindsdien wel wat lichte klachten, kriebelhoestje, wat slijm en een iets branderig gevoel in de keel. Maar echt verwaarloosbaar.

Mijn vriend is gisteren wezen testen, savonds bij mij geweest en appte vanmorgen dat zijn uitslag positief was.

Zojuist nog een thuistest gedaan, denk inmiddels al 6 testen verder sinds de afgelopen dagen en nog altijd negatief. 

Gezien mijn lichte klachten heb ik voor morgen toch maar een test bij de GGD gepland. Ergens in mijn achterhoofd broeit toch het idee dat die zelftest geen betrouwbaar resultaat geeft. 

Hoe groot zou de kans zijn dat ik na meerdere negatieve testen toch positief blijk te zijn? 

Wie heeft hier ervaring mee? 


bij mijn man was de zelftest positief en de test bij de GGD daarna ook. Ik hoor heel veel mensen over positieve zelftesten. Andersom kan ook. Positieve zelftest, negatieve GGD test maar hetvis dat mijn buurvrouw het niet vertrouwde (ivm alle vriendinnen wel positief) en haar dochter nog een keer liet testen. Tweede test bij de GGD was wel positief

Neem je wel je keel mee bij het testen?. Ik las dat Omikron minder snel een positieve testuitslag geeft bij testen via de neus. Dus keel meenemen.

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:37

Plantenbak schreef op 30-01-2022 om 11:30:

bij mijn man was de zelftest positief en de test bij de GGD daarna ook. Ik hoor heel veel mensen over positieve zelftesten. Andersom kan ook. Positieve zelftest, negatieve GGD test maar hetvis dat mijn buurvrouw het niet vertrouwde (ivm alle vriendinnen wel positief) en haar dochter nog een keer liet testen. Tweede test bij de GGD was wel positief

Neem je wel je keel mee bij het testen?. Ik las dat Omikron minder snel een positieve testuitslag geeft bij testen via de neus. Dus keel meenemen.

Ik heb al vanalles geprobeerd. Neus, keel, beiden, extra hoesten en snuiten. Bij ophoesten van slijm dit in het buisje spugen. Ze blijven op alle mogelijke manieren negatief.

Gezien het feit dat iedereen om me heen positief is en ik met mijn vriend meer uitwissel dan alleen onze gedachten, zou je toch verwachten dat ik een keer positief moet testen. 

Bijtje82 schreef op 30-01-2022 om 11:37:

[..]

Ik heb al vanalles geprobeerd. Neus, keel, beiden, extra hoesten en snuiten. Bij ophoesten van slijm dit in het buisje spugen. Ze blijven op alle mogelijke manieren negatief.

Gezien het feit dat iedereen om me heen positief is en ik met mijn vriend meer uitwissel dan alleen onze gedachten, zou je toch verwachten dat ik een keer positief moet testen.

Er is geen peil op te trekken. Ik hoor gezinnen waarbij iedereen positief is behalve vader (voor booster) terwijl ze van hetzelfde bestek eten, knuffelen etc. Maar ook van collega’s die elkaar besmetten ondanks ruime 1,5m en zonder klachten.

Of mensen die een week lang iedere dag zelftesten met klachten en wanneer de klachten weg zijn en ze een test doen voorafgaand aan bezoek oudere ineens positief blijken. 

Bij twijfel GGD laten testen 5 dagen na je bezoek met positief geteste gasten. Bij veel mensen komt het er met een zelftest wel uit, dat percentage ligt behoorlijk hoog volgens mij. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 12:05

Ik heb voor morgen iig een GGD test gepland. Als die positief blijkt dan breekt m'n klomp. 
Voel me verder gelukkig prima op die verrekte kroebelhoest na. 

Mijn man was positief. Ik sliep naast hem voordat wij dat wisten. Ik ben niet besmet geraakt en onze vier kinderen ook niet. Je weet het gewoon niet. Bij mijn buren dochter voor de 2e keer besmet. Buurvrouw ook al besmet geweest tegelijkertijd met buurmeisje. Buurman en andere buurmeisje niet. 

Het zou interssant zijn als dat achteraf onserzocht kan worden. Waarom raken sommige nensen wel besmet en anderen niet. Ik ben overigens ook bijna nooit verkouden. Als ik verkouden ben dan ben ik 1 dag of zo flink snotterig terwijl mijn man weken verkouden kan zijn. Het verbaasde ons niks dat hij als eerste besmet raakte. 

MRI

MRI

30-01-2022 om 12:16

Plantenbak schreef op 30-01-2022 om 12:11:


Het zou interssant zijn als dat achteraf onserzocht kan worden. Waarom raken sommige nensen wel besmet en anderen niet. 

Nou zeker, een jaar terug zeiden sommigen dat mensen met bloedgroep O positief, minder vaak besmet raakten. 
Ik heb een vrienden, niet gevaccineerd (val me er niet op aan, ik ga er niet over, ben zelf wel geprikt), die maar niet besmet raakt. Haar drie inwonende jongvolwassen kinderen allemaal wel en die zijn ook best ziek geweest. Zij niet. Werkt allochtone mensen in een onderwijs situatie: nee hoor, ze raakt niet besmet. Ze test wel veel, zowel zelftest als pcr. Altijd negatief.
Terwijl er dus ook mensen zijn die vier keer besmet raken, ook al zijn ze gevaccineerd

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 12:23

MRI schreef op 30-01-2022 om 12:16:

[..]

Nou zeker, een jaar terug zeiden sommigen dat mensen met bloedgroep O positief, minder vaak besmet raakten.
Ik heb een vrienden, niet gevaccineerd (val me er niet op aan, ik ga er niet over, ben zelf wel geprikt), die maar niet besmet raakt. Haar drie inwonende jongvolwassen kinderen allemaal wel en die zijn ook best ziek geweest. Zij niet. Werkt allochtone mensen in een onderwijs situatie: nee hoor, ze raakt niet besmet. Ze test wel veel, zowel zelftest als pcr. Altijd negatief.
Terwijl er dus ook mensen zijn die vier keer besmet raken, ook al zijn ze gevaccineerd

Interessant. Dit had ik niet eerder gehoord. Ben zelf ook 0 positief.

Ben ook heel weinig ziek. Laatste keer is alweer 4 jaar terug. Verder heb ik wel eens dat ik denk dat ik ziek word, maar de volgende ochtend weer in orde ben. 

Edit: Ik lees trouwens net dat dit nog een redelijk onbetrouwbaar feit is omdat 0 positief een van de meest voorkomende bloedgroep is. Wel lijkt het zo dat mensen met die bloedgroep minder snel besmet raken, maar over het verloop van de ziekte bij een besmetting is nog geen eenduidig oordeel. 

MRI

MRI

30-01-2022 om 12:41

Bijtje82 schreef op 30-01-2022 om 12:23:

[..]

Interessant. Dit had ik niet eerder gehoord. Ben zelf ook 0 positief.

Ben ook heel weinig ziek. Laatste keer is alweer 4 jaar terug. Verder heb ik wel eens dat ik denk dat ik ziek word, maar de volgende ochtend weer in orde ben.

Edit: Ik lees trouwens net dat dit nog een redelijk onbetrouwbaar feit is omdat 0 positief een van de meest voorkomende bloedgroep is. Wel lijkt het zo dat mensen met die bloedgroep minder snel besmet raken, maar over het verloop van de ziekte bij een besmetting is nog geen eenduidig oordeel.

Nee dat bedacht ik me later ook. Ik ook o-positief, ben ook nog niet besmet geweest. Maar ik houd me ook als een dolle aan alle maatregelen 

Ik heb vorige week een uur lang met een collega samengewerkt, in een niet geventileerde ruimte, eigenlijk te dicht op elkaar. Zij bleek de volgende dag positief en is nog best beroerd geweest van die omicron. Ik heb elke dag een zelftest gedaan maar steeds negatief. Heb ook nul klachten. Wel geboosterd en bloedgroep O positief. Of ik ben er gewoon erg tegen bestand of die zelftesten werken niet goed. 

Als mensen met O-positief niet of minder makkelijk besmet kunnen raken is dat best goed nieuws aangezien zo'n 38 procent van alle Nederlanders deze bloedgroep heeft.
Het is wel al duidelijk dat niet iedereen even vatbaar is voor corona. Hoe dat precies komt weet ik niet. Het ga er voor mezelf gewoon niet vanuit dat ik immuun ben.
Een test bij de GGD lijkt me in jouw geval verstandig.

MRI

MRI

30-01-2022 om 14:21

MamaE schreef op 30-01-2022 om 13:59:

Als mensen met O-positief niet of minder makkelijk besmet kunnen raken is dat best goed nieuws aangezien zo'n 38 procent van alle Nederlanders deze bloedgroep heeft.

Ja maar dat waren stemmen die opgingen hoor, ik denk niet of dat wetenschappelijk bewezen is dus ik zou er niet blind op varen. Maar goed dat doe je ook niet

Mijn dochter en ik werden op dezelfde dag ziek, zelfde klachten ook. Haar zelftest een dag later was positief, mijne negatief. Ook de GGD-test was bij haar positief en bij mij negatief. Ik heb A positief, dus geen O.

MRI schreef op 30-01-2022 om 14:21:

[..]

Ja maar dat waren stemmen die opgingen hoor, ik denk niet of dat wetenschappelijk bewezen is dus ik zou er niet blind op varen. Maar goed dat doe je ook niet

Ik heb bloedgroep AB, het tegenovergestelde van O. En dat komt vrij weinig voor, waardoor het lastig is om daarvoor concrete uitspraken te doen. Het zou ook vrij apart zijn als er per bloedgroep andere regels gelden. 

Leene

Leene

30-01-2022 om 14:32

ik ben O positief en voor de tweede keer besmet . Ben gezond en niet vaak ziek. Man zoon en ikzelf hebben een jaar geleden voor de vaccinaties corona gehad. Via mijn werk in de wijk. Ik was behoorlijk ziek, man nog erger en belandde in het ziekenhuis . Man is ook o positief. Gelukkig is het redelijk goed afgelopen en is hij weer opgeknapt. Man heeft overigens sowieso meer gezondheidsproblemen. Man nu gelukkig negatief gebleven en dochter is niet positief te krijgen. Is ook wel twee maal gevaccineerd.

Nu corona via zoon. Drie kwart van zijn groep was positief. Hij kreeg koorts maar zelftest bleef maar negatief. Neus keel etc. PCR test wel positief. Paar dagen later werd ik verkouden. Mijn zelftest was positief. Niet meer getest bij GGD. Achterlijk lange wachttijden etc en ik weer het toch zeker. Ben niet zo ziek. 

Kortom O positief.corona, 2 x gevaccineerd, booster en weer corona positief. 

Leene schreef op 30-01-2022 om 14:32:

ik ben O positief en voor de tweede keer besmet . Ben gezond en niet vaak ziek. Man zoon en ikzelf hebben een jaar geleden voor de vaccinaties corona gehad. Via mijn werk in de wijk. Ik was behoorlijk ziek, man nog erger en belandde in het ziekenhuis . Man is ook o positief. Gelukkig is het redelijk goed afgelopen en is hij weer opgeknapt. Man heeft overigens sowieso meer gezondheidsproblemen. Man nu gelukkig negatief gebleven en dochter is niet positief te krijgen. Is ook wel twee maal gevaccineerd.

Nu corona via zoon. Drie kwart van zijn groep was positief. Hij kreeg koorts maar zelftest bleef maar negatief. Neus keel etc. PCR test wel positief. Paar dagen later werd ik verkouden. Mijn zelftest was positief. Niet meer getest bij GGD. Achterlijk lange wachttijden etc en ik weer het toch zeker. Ben niet zo ziek.

Kortom O positief.corona, 2 x gevaccineerd, booster en weer corona positief.

Dan heb je wel pech.

Ik ben al vaak met Corona besmettingen in aanraking geweest. Zelfs mijn dochter in eigen huis dus, maar niet positief te krijgen. Terwijl ik toch best altijd verkouden ben en zo. Kennelijk doet dat wat voor je weerstand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.