Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herstel Nederland

https://herstel-nl.nl/

Onze primaire doelstellingen

1

Kwetsbaren beter beschermen

Tijdelijke invulling van de ziektewet voor kwetsbaren die niet thuis kunnen werken. Gebruik maken van leegstaande taxi’s, hotels en vakantiehuizen om kwetsbaren die dat nodig hebben en willen te vervoeren of tijdelijk op te vangen2

Veilige zones inrichten

Hier gelden strenge veiligheidsregels bedoeld om kwetsbaren te beschermen in het maatschappelijke verkeer. Zones kunnen plekken zijn, maar ook bepaalde tijdstippen. Buiten de zones is alles weer mogelijk3

Per 1 maart Nederland weer open

Einde avondklok, einde lockdown, winkels, horeca, onderwijs, cultuur open. Testen alleen bij klachten, massaal sneltesten alleen bij hoge uitzondering. Mensen gewoon weer aan het werk, kwetsbaren werken of vanuit huis of gaan tijdelijk in de ziektewet

De zorg slimmer laten werken

Tijdelijk fulltime werken in de zorg zoveel mogelijk bevorderen en faciliteren. Zorgpersoneel zoals anesthesie assistenten bijscholen voor IC taken. Meer gebruik maken van ex-zorgverleners die willen herintreden

Meer vertrouwen in eigen keuzes van burgers en organisaties

Instellingen en bedrijven bepalen veel meer zelf hoe ze alles inrichten. Burgers krijgen meer keuzevrijheid om hun eigen voorkeuren in te vullen. Niet meer van bovenaf alles tot op millimeter willen bepalen


Zou dit niet beter passen in de rubriek 'oproepen' of 'enquetes' staan?

gr Angela

Hoewel ik ook dolgraag wil dat alles weer open gaat geloof ik hier niet in. De Jerusalem post heeft een interessant artikel gepubliceerd over het feit dat in Israel nu opeens zoveel jongeren on het ziekenhuis komen. Alles open gooien betekent meer besmettingen onder jongeren en hoewel die minder snel heel ziek worden wordt een klein deel dat wel. Dat deel gaat de ic's en ziekenhuizen overspoelen.  En dan vergeten wij voor het gemak maar even dat zwakkeren in de samenleving apart zetten niet werkt. Kijk maar een wat er in Zweden gebeurd is. 

"De zorg slimmer laten werken

Tijdelijk fulltime werken in de zorg zoveel mogelijk bevorderen en faciliteren. Zorgpersoneel zoals anesthesie assistenten bijscholen voor IC taken. Meer gebruik maken van ex-zorgverleners die willen herintreden"

Dat laatste punt klinkt goed, maar de rest? Zorgpersoneel loopt al op het tandvlees, en dan word je ook nog geacht fulltime te gaan werken (ook al is het tijdelijk).

Dat voorop natuurlijk. Je wil niet ook een toename van jongeren op de IC. 

https://www.theguardian.com/world/2021/feb/05/up-to-100-uk-children-a-week-hospitalised-with-rare-post-covid-disease

Ook al berichten uit Engeland.

Maar mogelijk zitten er wel goede tips tussen om de zaak zo veilig mogelijk te verlichten? Volgens mij kan er best veel als je rekening houdt met afstand, luchten, handen wassen en ontsmetten en buiten.

Wie bepaalt wie kwetsbaar is?  En hoe doen we dat dan met de huisgenoten (partner, pubers...) van die kwetsbaren? Ook allemaal in de ziektewet?

boekenlegger schreef op 17-02-2021 om 16:37:

Wie bepaalt wie kwetsbaar is? En hoe doen we dat dan met de huisgenoten (partner, pubers...) van die kwetsbaren? Ook allemaal in de ziektewet?

Dit inderdaad. Ik ben 53 en hoor officieel niet tot de groep kwetsbaren, maar ben wel heel bang dat als ineens alle maatregelen opgeheven worden ik ernstig ziek word. En dat is echt niet een onrealistische gedachte.

Pief

Pief

17-02-2021 om 16:52 Topicstarter

Poezie schreef op 17-02-2021 om 16:49:

[..]

Dit inderdaad. Ik ben 53 en hoor officieel niet tot de groep kwetsbaren, maar ben wel heel bang dat als ineens alle maatregelen opgeheven worden ik ernstig ziek word. En dat is echt niet een onrealistische gedachte.

Als je een vrouw bent van 53 en je bent niet heel kwetsbaar (kanker, transplantatie, dat soort werk), dan is de kans wel echt heel erg klein dat jij in het ziekenhuis komt met corona. 

Is dit een pleidooi om een winkeluur van 7:00 tot 8:00 in te stellen voor mensen als ik? 🤪

En mag ik dan naar een leegstaand resort?

Pief schreef op 17-02-2021 om 16:52:

[..]

Als je een vrouw bent van 53 en je bent niet heel kwetsbaar (kanker, transplantatie, dat soort werk), dan is de kans wel echt heel erg klein dat jij in het ziekenhuis komt met corona.

Ik heb het niet alleen over in het ziekenhuis belanden, maar ik heb er ook geen zin in om de rest van mijn leven met restverschijnselen in de ziektewet te belanden. 

Pief

Pief

17-02-2021 om 17:20 Topicstarter

Poezie schreef op 17-02-2021 om 17:11:

[..]

Ik heb het niet alleen over in het ziekenhuis belanden, maar ik heb er ook geen zin in om de rest van mijn leven met restverschijnselen in de ziektewet te belanden.

Die kans is ook heel klein, maar daarover zijn minder data beschikbaar. Laatste schatting was volgens mij enkele tienduizenden mensen met langdurige klachten op een totaal van ongeveer 3 miljoen besmettingen. Op individueel niveau kun je er natuurlijk nooit iets over zeggen, maar de kans is heel erg klein.  Maar als je bang bent kun je zelf al heel veel doen om je te beschermen.

Poezie schreef op 17-02-2021 om 17:11:

[..]

Ik heb het niet alleen over in het ziekenhuis belanden, maar ik heb er ook geen zin in om de rest van mijn leven met restverschijnselen in de ziektewet te belanden.

maar ik wil ook niet onder een auto komen en de rest van m'n leven bijverschijnselen houden. Toch blijf ik niet binnen om die reden. Statistieken zijn statistieken. Het heeft mijns inziens geen zin om het te zien als het grootste risico wat een gemiddeld mens nu loopt. 

gr Angela

Poezie schreef op 17-02-2021 om 17:11:

[..]

Ik heb het niet alleen over in het ziekenhuis belanden, maar ik heb er ook geen zin in om de rest van mijn leven met restverschijnselen in de ziektewet te belanden.

Maar hoe ver trek je dat door dan? Er zijn naast corona nog heel veel meer dingen waar je 'schade' mee kunt oplopen. Doe je die ook allemaal niet? Het leven zelf leidt al tot slijtage, je kunt niet verwachten dat je altijd fit en gezond blijft. Oprechte vraag hoor.  Het lijkt wel of we bij de bestrijding van corona ineens de lat veel hoger leggen dan bij alle andere dingen die ons kunnen overkomen. Zwangerschap leidt vaak ook tot restverschijnselen, bijvoorbeeld (en dan bedoel ik niet de baby ☺).

Bovendien, wie zegt dat je met restverschijnselen de ziektewet in gaat? Grote kans dat je gewoon kunt blijven werken. 

Pief

Pief

17-02-2021 om 17:28 Topicstarter

Angela1967 schreef op 17-02-2021 om 17:21:

[..]

maar ik wil ook niet onder een auto komen en de rest van m'n leven bijverschijnselen houden. Toch blijf ik niet binnen om die reden. Statistieken zijn statistieken. Het heeft mijns inziens geen zin om het te zien als het grootste risico wat een gemiddeld mens nu loopt.

gr Angela

Klopt, dat is het ook niet. Als vrouw heb je in je leven 70 procent kans op borstkanker bijvoorbeeld. Toch zijn de meeste vrouwen daar niet zo mee bezig. Dat is ook de reden waarom ik die angstzaaierij vanuit het rivm zo kwalijk vind. Mensen worden echt heel bang gemaakt. Terwijl de cijfers duidelijk zijn: 2 procent van de besmette personen komt in het ziekenhuis of overlijdt. Vrijwel allemaal mensen boven de 70, of mannen boven de 50 met overgewicht of andere gezondheidsproblemen. Dus als gezonde vrouw van 50 is het risico echt heel erg klein. Zelfs in verzorgingshuizen, met heel kwetsbare mensen,  krijgt een groot deel geen klachten bij besmetting. Dus op individueel niveau is het niet zo'n gevaarlijk virus. Wel op collectief niveau. 

Het komt me allemaal zeer deskundologisch over...

Chrono schreef op 17-02-2021 om 17:31:

Het komt me allemaal zeer deskundologisch over...

wat? De website die aangehaald wordt of de postings tot nu toe?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.