Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

08-09-2022 om 21:10

Hoe groot op kans Diabetes?


Eppos schreef op 10-09-2022 om 10:57:

Max
Dat nuchter is pas als je weet dat je diabeet bent of echt vermoeden hebt. Huisarts doet snel vingerprik. Is die hoog dan kun je denken, goh wat heb je dan nuchter. Maar misschien wil deze huisarts wel nuchter. Kan onderdeel van zijn plan zijn.

en je kunt ook nog nuchter en suikerwater moeten drinken en steeds weer moeten prikken. Er kan zoveel.

Maar zeg bijtje. Even eigen ervaring gezien je leeftijd. Ik stink ook wel en soms ook zweet. Zoete appeltjeslucht in zweet kan ook op diabetes lijken maar dat is echt als je er al heel heel heel erg lang mee rondloopt. Ik heb idee bij mezelf dat het met ouder worden wat erger is die luchtjes. Eigenlijk niet zoveel om zorgen om te maken.
Heb het trouwens ook bij de apotheek kunnen laten testen, met een vingerprik. Maar tuurlijk had ik het niet.

En in een zwangerschap heb ik dus ook zo n test moeten laten doen, gezien iemand type 2 heeft in de familie. Dikke buik en zoveel water drinken prikken niet mogen plassen. Toen had ik het ook niet.
Ik wilde je ergens gerust stellen. Ook omdat je wellicht veel zorgen maakt over anderen en dingen niet in de koude kleren gaan zitten. Dan vergeet je soms ook goed voor jezelf te zorgen. Drink je twee liter vocht, neem er inderdaad wat extra glazen water bij. Ga vaker uurtje ontspannen als je merkt dat je ogen beetje raar doen. Even iets anders dan wat je op dat moment aan het doen bent.

Last but not least
Ik had een klacht (heel iets anders hoor) ook hele zomer gegoogled en steeds de moeite naar huisarts kwam niet. Ik had zoiets hier en daar moet over van gaan. Nou ben eindelijk geweest. Medicatie had ik nooit zonder recept gekregen. Dus waarom ik zo eigenwijs zelf alles wel dacht op te lossen. Had net zo goed juli al kunnen gaan. Domme ik

Als je blaasontsteking denkt te hebben, dat kan ook overal invloed op hebben. Ook beter even gaan. Even checken. Ook kleine dingen zijn belangrijk gewoon even naar te laten kijken.

Mijn werk van vroeger zat in dit gebied, zit nu bij de POH of huisarts maar ik zie ook hoe medisch iets ook lijkt, meten is pas weten. En je huisarts kent de patiënt en geschiedenis vaak het best. Beter dan ik je ken i i g

Eppos:"en je kunt ook nog nuchter en suikerwater moeten drinken en steeds weer moeten prikken. Er kan zoveel."

Dat is voor zwangeren👍

Max88 schreef op 10-09-2022 om 11:33:

[..]

Eppos:"en je kunt ook nog nuchter en suikerwater moeten drinken en steeds weer moeten prikken. Er kan zoveel."

Dat is voor zwangeren👍

Mijn partner heeft dit ook moeten doen, en hij was toch echt niet zwanger

Max88 schreef op 10-09-2022 om 11:18:

[..]

Daarvoor zijn normaalwaardes uitgevonden. Afhankelijk van klachten en leeftijd wordt er ingegrepen. Bij hba1c 48 en mijn leeftijd krijg je medicatie. Bij mijn ouders monitoren ze die waardes.

Bloedsuikerwaarde - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):

  • Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorstadium van diabetes
  • Boven de 6,9 mmol/l - diabetes

Bloedsuikerwaarde - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):

  • Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - geen oordeel mogelijk
  • Boven de 11 mmol/l - diabetes

Ik vind dat DM2 vaak onderschat wordt als je niet de geschiedenis erbij bekijkt en de omstandigheden. Beetje opletten op de voeding, afvallen, bewegen. Heel standaard, maar bij mij werkt dat niet zo. Ik had al zwangerschapsdiabetes, dus al een verhoogd risico. Met een dieet en bewegen red ik het niet, maar dat wordt wel overal standaard gepredikt en zal vast gelden in een hoop situaties, maar vaak ligt het gecompliceerder.

Ligt zeker gecompliceerder. Daarom prent ik die waarden hier niet. 🙈Google heeft het ook allemaal. 

Er is werk in, dus klandizie en die heeft echt meer nodig dan uitslagen. Maar standaard is wel leefregels eerst. Maar dat zegt niet voor iedereen op te gaan. Dat ligt aan het lichamelijke defect en de persoon en zo nog veel meer factoren. Daarom is de kans wel niet en de rest niet zo even beantwoord.

Zwangerschapsdiabetes is zo ie zo een tak apart in de zin waar de problemen van diabetes heel vervelend kunnen zijn. Daarom het is echt heel verschil in wie je voor je hebt. Er zijn type 2 die spuiten maar ook die niks gebruiken en wat doen aan leefregels. En daar alles tussen 

Je moet niks onderschatten en ook niet gelijk denken dat je niet lang meer hebt. 
Het is te behandelen en daarom is die persoonlijk. Als patiënten onderling kun je er een heel forum over vol schrijven. 

Je kunt ook diabetes hebben en meestal weten mensen er zelf heel goed precies wat het bij hun doet. De een zit bij een suiker van 4,5 nog relax in zijn vel of bij 12 en de ander heeft bij een lichte schommeling al veel klachten. Maargoed dat is ook met insuline etc. of juist vergeten te spuiten of medicatie nemen. Waar hebben we het over. 





IMI-x2 schreef op 10-09-2022 om 11:36:

[..]

Mijn partner heeft dit ook moeten doen, en hij was toch echt niet zwanger

Ook hierbij,


IK heb het gehad voor mogelijk zwangerschapsdiabetes. 
Heb zelf een hoop patiënten deze test moeten afnemen. Ik zeg nergens dat het alleen voor vrouwen of zwangeren is

Wat let men hier toch op elkaars woorden. Heel gecompliceerd. 
Je kunt er heel veel vanaf weten en dan nog dingen niet helemaal juist verwoorden. Maar daarom vind ik dat je naar een speciaal spreekuur moet als je juiste info wilt.

En er zijn altijd mensen die zeggen, nee hoor bij mij niet hoor, ik heb dat nooit dus dat komt niet van diabetes. 🫡

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 11:15:

[..]

Ho ho, ik heb geen last van afscheiding 😁 Straks komt de soa er ook nog bij. Denk toch echt gewoon een blaasontsteking.

En ja echt knakworstjes. Het is een heel ziltige bouillon achtige sterke geur die me daar aan doet denken.

Eet smakelijk vast 😜

Hihi 

Lekker ontbijten maandag dus

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 12:07

Eppos schreef op 10-09-2022 om 11:58:

[..]

Hihi

Lekker ontbijten maandag dus

Nou nee. 

Ik zet de kinderen aan het ontbijt, lever intussen even het potje in en daarna gaan ze naar school. 

Zelf ontbijt ik meestal pas als ik de kinderen naar school heb gebracht. Of als ik op mijn werk zit. 

bijtje: Ben zelf niet het type dat echt snel de diabetes Loterij zal winnen. Geen overgewicht, eet overwegend gezond, snoep zelden.

ik was semi-topsporter toen ik DM1 kreeg, dus jouw redenering gaat niet op. Maar gezien je klachten denk ik ook aan iets anders, de knakwprstenziekte 😃

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 16:22

Rhonda schreef op 10-09-2022 om 16:19:

bijtje: Ben zelf niet het type dat echt snel de diabetes Loterij zal winnen. Geen overgewicht, eet overwegend gezond, snoep zelden.

ik was semi-topsporter toen ik DM1 kreeg, dus jouw redenering gaat niet op. Maar gezien je klachten denk ik ook aan iets anders, de knakwprstenziekte 😃

Ik heb het uiteraard over type 2. Type 1 heeft meestal een iets andere oorzaak.

Je hebt niet toevallig een asperges dieet ? Daar kan je urine vreselijk van stinken, ik weet eigenlijk niet of dit ook geldt voor   andere voedingsmiddelen, zelf merk ik het alleen (soms) bij asperges. 
En nu val je niet meer af? Koolhydraatarm dieet? Een staat van ketose van ook veel doen met de geur van je urine. 

Je kunt trouwens zo’n glucose meter tegenwoordig makkelijk en vrij betaalbaar zelf aanschaffen. 
Zijn wellicht niet altijd even accuraat maar voor een eigen grove inschatting zal het vast voldoen. 

Rhonda schreef op 10-09-2022 om 16:19:

bijtje: Ben zelf niet het type dat echt snel de diabetes Loterij zal winnen. Geen overgewicht, eet overwegend gezond, snoep zelden.

ik was semi-topsporter toen ik DM1 kreeg, dus jouw redenering gaat niet op. Maar gezien je klachten denk ik ook aan iets anders, de knakwprstenziekte 😃

Ha ha. Wij gaan het echt eten hier😉 heb ik het straks ook

ik moet steeds harder lachen en niet. 
Sorry. Soms heb je ook zoiets van wat is het nou, als je van die vage klachten hebt. Is rot ook. Dus vervelend. 
Ik ben ook beetje het type dat dit soort vervelende dingen weglacht en weer door.  Type 0  maarja je wilt er wel vanaf natuurlijk.

Ik kon jou zijn. Ik eet ook pas als de drukte voorbij is. Maar ik moet wel koffie met iets erin hebben. Anders ben ik ook niemand

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 17:35

Pinokkio schreef op 10-09-2022 om 16:25:

Je hebt niet toevallig een asperges dieet ? Daar kan je urine vreselijk van stinken, ik weet eigenlijk niet of dit ook geldt voor andere voedingsmiddelen, zelf merk ik het alleen (soms) bij asperges.
En nu val je niet meer af? Koolhydraatarm dieet? Een staat van ketose van ook veel doen met de geur van je urine.

Oh nee hoor. Die geur herken ik meteen. 😁 Verder gewoon een normaal dieet, niks anders dan voorheen.

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 17:36

Eppos schreef op 10-09-2022 om 16:36:

[..]

Ha ha. Wij gaan het echt eten hier😉 heb ik het straks ook

Ik heb al in geen tijden meer knakworst gegeten. Dus daar komt het niet van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.