Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!

dan

dan

04-03-2026 om 15:09

Alias1 schreef op 04-03-2026 om 14:15:

[..]

Lang leve Scandinavie! Waarom kunnen de mensen daar de toiletten wel schoon houden? (of, ander onderwerp: een spel in de openbare ruimte compleet laten (ipv iets te jatten)).

Overigens kan ik me herinneren dat we een aantal jaren geleden op een camping stonden, met niet heel positieve reviews over het sanitair: er zou niet goed worden schoongemaakt. Wat bleek: 2 maal daags schoonmaak, maar een half uur tot één uur na het schoonmaken hadden de kampeerders er al weer een zwijnenstal van gemaakt... Daar viel echt niet tegenaan te werken.

Herkenbaar, soms ben je amper klaar met de toiletten en zijn ze binnen 10 minuten alweer vies, onbegrijpelijk hoe sommige mensen een toilet kunnen achterlaten. 

Alias1 schreef op 04-03-2026 om 14:15:

[..]

Lang leve Scandinavie! Waarom kunnen de mensen daar de toiletten wel schoon houden? (of, ander onderwerp: een spel in de openbare ruimte compleet laten (ipv iets te jatten)).

Overigens kan ik me herinneren dat we een aantal jaren geleden op een camping stonden, met niet heel positieve reviews over het sanitair: er zou niet goed worden schoongemaakt. Wat bleek: 2 maal daags schoonmaak, maar een half uur tot één uur na het schoonmaken hadden de kampeerders er al weer een zwijnenstal van gemaakt... Daar viel echt niet tegenaan te werken.

Oja, want in Scandinavië is alles perfect...... 

Sja, campings en sanitair, dat vind ik nog wel eens een dingetje. Vooral als er iemand naast je zit te poepen en je hoort het allemaal. Ruiken vind ik nog niet zo erg, maar het gekreun erbij en de plons in de pot  . Overigens vind ik 2x daags schoonmaken op een camping best wel weinig, als je bedenkt hoe ontzettend veel mensen daar op moeten. Hangt een beetje af van de hoeveelheid toiletten in zijn geheel en de locatie ervan. De toiletten in de buurt van de speeltuin/het centrum van de camping zullen vast vaker een beurt moeten krijgen dan die een beetje achteraf.

troelahoep schreef op 05-03-2026 om 09:13:

[..]

Oja, want in Scandinavië is alles perfect......

Sja, campings en sanitair, dat vind ik nog wel eens een dingetje. Vooral als er iemand naast je zit te poepen en je hoort het allemaal. Ruiken vind ik nog niet zo erg, maar het gekreun erbij en de plons in de pot . Overigens vind ik 2x daags schoonmaken op een camping best wel weinig, als je bedenkt hoe ontzettend veel mensen daar op moeten. Hangt een beetje af van de hoeveelheid toiletten in zijn geheel en de locatie ervan. De toiletten in de buurt van de speeltuin/het centrum van de camping zullen vast vaker een beurt moeten krijgen dan die een beetje achteraf.

Tja als fanatiek kampeerder stel je je erop in dat dat erbij hoort. 

Het schoon blijven van het sanitair is vooral afhankelijk van je mede-kampeerders. Met met dan 30 jaar zelfstandige kampeerdervaring (daarvoor ging ik nog net ouders mee) kan ik zeggen dat de grote luxe campings meestal het vuilst zijn. Dat komt publiek met de verwachting dat ze veel betalen om het schoon te laten houden.  Die spoelen de uitgespuugde tandpasta niet even uit de wastafel, die halen geen borstel door de pot of een trekker door de douche en laten de restjes macaroni liggen bij de afwasplaats.Bij aanspreken hebben ze meteen een grote mond dat "de schoonmaak" dat moet doen. 

Ik ben lang geleden een paar keer toiletjuffrouw geweest op culturele buitenfestivals. Dat deden we met een groep vrienden in ploegendienst en het leverde in financieel opzicht vrijwel niks op, maar dan hadden we wel gratis toegang tot de activiteiten, verblijf op de camping en een hoop gezelligheid. 

En ik heb daar een hoop geleerd. Zoals: 

- een kijkje in het werk waar 99,9% van de mensheid op neerkijkt en zijn neus voor ophaalt
- leren om klussen te doen waarvan 99,9% van de mensheid liever de andere kant opkijkt, zoals het uitgraven van poep bij een verstopte wc
- dat er mensen zijn die hun kleuter alleen naar de wc sturen om te poepen met de mededeling dat de toiletjuffrouw wel de billen veegt, want die is daar voor
- dat er mensen zijn die weigeren een kwartje neer te leggen omdat er een sprietje gras te zien was op de vloer van de toiletwagen (nogmaals, op een buitenfestival en het ging letterlijk om een sprietje gras in een toiletwagen die elk half uur schoongemaakt werd)
- dat de culturele bovenlaag van Nederland die die festivals bezoekt zich niet allemaal gedraagt als de culturele bovenlaag als het gaat om omgang met wc's en het personeel dat de boel schoonhoudt. 

Ginevra schreef op 05-03-2026 om 10:25:

Ik ben lang geleden een paar keer toiletjuffrouw geweest op culturele buitenfestivals. Dat deden we met een groep vrienden in ploegendienst en het leverde in financieel opzicht vrijwel niks op, maar dan hadden we wel gratis toegang tot de activiteiten, verblijf op de camping en een hoop gezelligheid.

En ik heb daar een hoop geleerd. Zoals:

- een kijkje in het werk waar 99,9% van de mensheid op neerkijkt en zijn neus voor ophaalt
- leren om klussen te doen waarvan 99,9% van de mensheid liever de andere kant opkijkt, zoals het uitgraven van poep bij een verstopte wc
- dat er mensen zijn die hun kleuter alleen naar de wc sturen om te poepen met de mededeling dat de toiletjuffrouw wel de billen veegt, want die is daar voor
- dat er mensen zijn die weigeren een kwartje neer te leggen omdat er een sprietje gras te zien was op de vloer van de toiletwagen (nogmaals, op een buitenfestival en het ging letterlijk om een sprietje gras in een toiletwagen die elk half uur schoongemaakt werd)
- dat de culturele bovenlaag van Nederland die die festivals bezoekt zich niet allemaal gedraagt als de culturele bovenlaag als het gaat om omgang met wc's en het personeel dat de boel schoonhoudt.

Wauw. Daar kijk ik wel van op! De rest vind ik ook schandalig trouwens, maar dat verbaast me niet zo. 

Haaknaald schreef op 05-03-2026 om 09:58:

[..]

Tja als fanatiek kampeerder stel je je erop in dat dat erbij hoort.

Het schoon blijven van het sanitair is vooral afhankelijk van je mede-kampeerders. Met met dan 30 jaar zelfstandige kampeerdervaring (daarvoor ging ik nog net ouders mee) kan ik zeggen dat de grote luxe campings meestal het vuilst zijn. Dat komt publiek met de verwachting dat ze veel betalen om het schoon te laten houden. Die spoelen de uitgespuugde tandpasta niet even uit de wastafel, die halen geen borstel door de pot of een trekker door de douche en laten de restjes macaroni liggen bij de afwasplaats.Bij aanspreken hebben ze meteen een grote mond dat "de schoonmaak" dat moet doen.

Klopt, mijn ervaringen met wat eenvoudigere campings zijn ook prettiger wat betreft de staat van het sanitair. Toch ben ik van mening dat het aantal poetsbeurten nogal uitmaakt, als er heel veel mensen gebruik van moeten maken wordt het eenmaal vies. En de gemiddelde kampeergast heeft niet zijn eigen arsenaal aan schoonmaakgerei bij zich; als je een ongelukje hebt heb je zelf niet de middelen bij de hand om het zelf op te ruimen (niet dat mij wel eens wat is overkomen, maar stel je hebt een kotsend kind bij je... je ruimt het zo goed en kwaad als het gaat de zooi op, maar bleekmiddel heb ik niet in mijn toilettasje bijvoorbeeld).

Ik ben ook wel eens op een camping geweest waar er maar 4 wc's waren op ruim 200 kampeerplaatsen. Die waren overigens prima schoon, maar werden ook wel ruim vaker dan 2x per dag schoongemaakt. Mijn wc's thuis hebben een gebruikersratio van 2 personen per pot, op zo'n camping zijn dat er dan grofweg 100 per pot of meer (in het hoogseizoen, met tamelijk volgeboekte camping en veel gezinnen). Als hier de wc's na een week tamelijk onfris zijn (niet heel vies, maar een schoonmaakbeurt begint wenselijk te worden voor de gevoelige neus), dan kun je nagaan dat dat punt op de camping 50x zo snel is bereikt. Een klein rekensommetje wijst uit dat je op een camping al gauw 6 - 8 keer per dag de wc's moet schoonmaken. 

Valeria schreef op 03-03-2026 om 11:38:

[..]

Maar dat mag van Izza, want vakantie. Alleen als je op vakantie bent en bij haar op bezoek wil, heb je een probleem.

Dat vond ik echt een achterlijke opmerking. Alsof je iets asociaals doet als je op de wc van een ander poept. Laten we dat nu niet gaan geloven.

MMcGonagall schreef op 05-03-2026 om 19:40:

[..]

Dat vond ik echt een achterlijke opmerking. Alsof je iets asociaals doet als je op de wc van een ander poept. Laten we dat nu niet gaan geloven.

Het is nota bene haar eigen plee, ik wil ook niet dat bezoek op mijn wc gaat poepen. Niks achterlijks aan, mijn huis mijn regels. 

Nick90 schreef op 05-03-2026 om 20:04:

[..]

Het is nota bene haar eigen plee, ik wil ook niet dat bezoek op mijn wc gaat poepen. Niks achterlijks aan, mijn huis mijn regels.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat onder controle houdt dan. Vragen wat ze gaan doen?
En ben jij degene die altijd de wc poetst? En is jouw bezoek dan zo smerig dat ze het niet aankunnen?

Ik zou serieus niet weten of mijn bezoek wel eens heeft gepoept.

[..]

Hoe werkt dat in de praktijk? Hangt er een bordje? Krijgen mensen instructies?

[..]

Dit kan je niet menen?

Kleinduimpje schreef op 05-03-2026 om 22:05:

[..]

Dit kan je niet menen?

Natuurlijk niet, wat ga zeggen als iemand heel nodig moet. "Doe maar in je broek". 

[..]

Tuurlijk joh. Dus als iemand bij jou op bezoek is en naar het toilet moet, dan vraag jij: grote of kleine boodschap, want een grote mag niet? Ik geloof er niks van.

In mijn geval zou dat betekenen dat ik het in mijn broek doe (want als ik moet, heb ik nog ongeveer 1 minuut). Mag dat wel bij jou thuis dan? Mag ik me daarna dan wel bij jou douchen en omkleden? Vind je dat serieus minder erg dan dat ik netjes het toilet gebruik? Ik geloof daar ook niks van.

Vaak aan dit topic gedacht vandaag...ben ongesteld en heb wel vier keer gekakt op mijn werk vandaag. Uiteraard de boel netjes achter gelaten.

Ginevra schreef op 05-03-2026 om 22:00:

[..]

Hoe werkt dat in de praktijk? Hangt er een bordje? Krijgen mensen instructies?

Nee wij hebben werkende neuzen die gewoon strontgeur kunnen ruiken en personen die herhaaldelijk op onze plee schijten worden niet meer uitgenodigd in ons huis. Vrouw maakt na bezoek ook altijd de wc schoon. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.