Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 17:26

Te weinig drinken.

Ik ben een hele slechte drinker. En dan bedoel ik ook echt heel slecht... Kan smorgens opstaan en dan eigenlijk pas ergens in de middag naar het toilet hoeven.
Zeker in de winter is het een drama. 

Merk dat is steeds meer kleine kwaaltjes krijg die te maken hebben met mijn vocht tekort. Droge lippen, extreem vermoeid, droge huid vaker een blaasontsteking, wallen en zo kan ik nog wel even door gaan. Allemaal kleine kwaaltjes, maar wil er graag voor zorgen dat het geen grote kwalen worden natuurlijk.

Plat water vind ik echt niet lekker. Drink het af en toe wel, maar echt met tegenzin. Verder ben ik ook echt gewoon laks. Het is niet dat ik niets anders in huus heb, maar ik pak het gewoon niet. Heb ook eigenlijk geen dorst. Maar dat ik geen dorst heb zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik al zo lang drinken uitstel.

Maar goed, ik wil mezelf dus snel hydrateren. Vandaag mee begonnen en gezien het slechte weer zet ik een pot thee op tafel. Inmiddels al 1,5 liter weg vandaag. 

Aangezien ik mijn lichaam ook snel wil hydrateren, ipv alles uitplanten. Ben ik eens gaan zoeken naar wat nu het best hydrateert. We krijgen allemaal hef advies om genoeg water te drinken. Maar wat blijkt, water staat bijna onderaan het lijstje met hydraterende vloeistoffen.  Thee staat daar wel iets boven. Denk dat ik de binnenkort maar weer eens langs de boer rij voor verse volle melk. 😁 Gelukkig drink ik dat heel graag. Verder drink ik alleen de laatste 4 dranken.

1. Magere melk
2. ORS
3. Volle melk
4. Sinaasappelsap
5. Cola
6. Cola Light
7. Koude thee
8. Thee
9. Sportdrank
10. Plat water
11. Bruisend water
12. Bier
13. Koffie

Als jullie nog goede tips hebben om het drinken te stimuleren, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Op naar een gezonder lijf.


Droge lippen etc hebben vaker te maken met droge lucht dan met te weinig drinken. Tenzij je een ziekte hebt of bejaard waardoor je dorstgevoel afwezig is, kun je ervan uitgaan dat je voldoende vocht binnen krijgt. In je voedsel zit veel vocht. Die voorgeschreven anderhalf liter per dag moeten drinken is sowieso veroorzaakt door verkeerd begrepen onderzoek naar vochthuishouding; je verbruikt anderhalve liter water in je cellen maar die maken zelf ook weer water bij de verbranding. Anderhalve liter water is dus sowieso onzin.

Mijn oudste kind heeft lang te weinig gedronken. Dit is wat onze arts adviseerde:
 Je moet liefst routines inbouwen. Riutine maakt alles makkelijker. Als je bij het opstaan een glas kraanwater naar binnen slaat, compenseer je al voor het vochtverlies tijdens de nacht. Het mooie van plat water is dat je het niet lekker hoeft te vinden, het heeft namelijk geen smaak. Een ander mooie eigenschap ie dat je een glas plat water gewoon snel achterover kan gooien. Binnen!

Verder kun je jezelf aanleren voor (of bij) elke maaltijd een glas water te drinken. Dat zijn weer 3 glazen per dag.

Je kunt ook een literfles of een anderhalverliterfles op tafel neerzetten en met jezelf afspreken dat die elke dag leeg moet.

Succes!

Zussie schreef op 15-01-2023 om 17:35:

Droge lippen etc hebben vaker te maken met droge lucht dan met te weinig drinken. 

Als je weinig drinkt en je lippen zijn droog, ben je richting uitgedroogd. 
Met een kleine blaas heb je trouwens ook de neiging om weinig te drinken anders moet je om de haverklap naar de wc. Misschien speelt dat ook?

Hoe kom je trouwens aan het rijtje hierboven? 
Als je weinig drinkt, lijkt mij water de beste optie om je nieren te spoelen en dus juist niet water met een smaakje/toevoeging erin.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 18:29

Zussie schreef op 15-01-2023 om 17:35:

Droge lippen etc hebben vaker te maken met droge lucht dan met te weinig drinken. Tenzij je een ziekte hebt of bejaard waardoor je dorstgevoel afwezig is, kun je ervan uitgaan dat je voldoende vocht binnen krijgt. In je voedsel zit veel vocht. Die voorgeschreven anderhalf liter per dag moeten drinken is sowieso veroorzaakt door verkeerd begrepen onderzoek naar vochthuishouding; je verbruikt anderhalve liter water in je cellen maar die maken zelf ook weer water bij de verbranding. Anderhalve liter water is dus sowieso onzin.

Zoals in de startpost aangegeven drink ik te weinig en droog ik mezelf uit. Ik krijg niet genoeg vocht binnen als ik hooguit twee keer per dag mijn blaas hoef te legen. Daarbij hoort urine niet de kleur van thee te hebben, maar nagenoeg kleurloos te zijn. 

Voordat je het aanhaalt.. nee, mijn nieren werken prima. Want zodra ik, zoals nu veel drink, moet ik ook gewoon regelmatig naar het toilet. 

Dus onzin of niet, ik drink te weinig. Bij lange na nog geen liter per dag. Er zal vast wat vocht in mijn avondeten zitten, maar lang niet genoeg om mijn tekorten aan te vullen.

@Philou,

Dat is een rijtje vanuit een onderzoek. 

https://www.vriendin.nl/nieuwtjes/bewezen-dit-drankje-hydrateert-beter-dan-water/

Er is trouwens niets mis met mijn blaas. Kan ook heel goed een volle blaas ophouden, soms ook iets te goed. En dan is hij ook echt vol. Ook niet goed natuurlijk. 


Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 18:32

Philou schreef op 15-01-2023 om 17:45:

[..]

Als je weinig drinkt en je lippen zijn droog, ben je richting uitgedroogd.
Met een kleine blaas heb je trouwens ook de neiging om weinig te drinken anders moet je om de haverklap naar de wc. Misschien speelt dat ook?

Hoe kom je trouwens aan het rijtje hierboven?
Als je weinig drinkt, lijkt mij water de beste optie om je nieren te spoelen en dus juist niet water met een smaakje/toevoeging erin.

Dat doe ik nu eerst idd. Weliswaar thee zonder suiker, maar wil inderdaad eerst even een dag of 2 goed spoelen en daarna even kijken voor een goede balans tussen overige dranken, suikers etc. Gewoon plat water krijg ik bijna niet weg in grotere hoeveelheden. Vind een klein glas al teveel.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 18:36

IMI-x2 schreef op 15-01-2023 om 17:44:

Mijn oudste kind heeft lang te weinig gedronken. Dit is wat onze arts adviseerde:
Je moet liefst routines inbouwen. Riutine maakt alles makkelijker. Als je bij het opstaan een glas kraanwater naar binnen slaat, compenseer je al voor het vochtverlies tijdens de nacht. Het mooie van plat water is dat je het niet lekker hoeft te vinden, het heeft namelijk geen smaak. Een ander mooie eigenschap ie dat je een glas plat water gewoon snel achterover kan gooien. Binnen!

Verder kun je jezelf aanleren voor (of bij) elke maaltijd een glas water te drinken. Dat zijn weer 3 glazen per dag.

Je kunt ook een literfles of een anderhalverliterfles op tafel neerzetten en met jezelf afspreken dat die elke dag leeg moet.

Succes!

Je laat het zo makkelijk klinken, maar geloof me ook aan water kan een smaakje zitten. Heb nu sinds vrijdag op het werk een literfles op mijn bureau staan. Die vul ik met water en een klein scheutje siroop. Anders wordt het echt een drama. En dat beetje suiker is natuurlijk prima. 

Thuis zet ik een pot thee neer. Als het voor mijn neus staat, gaat het meestal wel op. 

Maar ik moet mezelf echt dwingen om iets te drinken te pakken. 

Bijtje82 schreef op 15-01-2023 om 18:36:

[..]

Je laat het zo makkelijk klinken, maar geloof me ook aan water kan een smaakje zitten. Heb nu sinds vrijdag op het werk een literfles op mijn bureau staan. Die vul ik met water en een klein scheutje siroop. Anders wordt het echt een drama. En dat beetje suiker is natuurlijk prima.

Thuis zet ik een pot thee neer. Als het voor mijn neus staat, gaat het meestal wel op.

Maar ik moet mezelf echt dwingen om iets te drinken te pakken.

Een schijfje citroen of een beetje verse gember kan helpen. 

Overigens weet ik van mijzelf dat ik ook weinig drink (niet zo erg als jij) en dat ik de neiging heb zout te eten. 

Volgens mij onderdrukt een beetje zoutig eten ook het dorstgevoel. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 18:58

Philou schreef op 15-01-2023 om 18:45:

[..]

Een schijfje citroen of een beetje verse gember kan helpen.

Gember doe ik wel graag gebruiken. 

Nu het zo koud is vind ik het nog moeilijker om gewoon koude dranken of water te drinken.  Dus voor nu even warme thee. Ik ben echt een koukleum. Heb het ook altijd koud, maar ook dat is deels een gevolg van het te weinig drinken.

Denk dat ik op een normale werkdag misschien 4 papieren bekertjes koffie drink. Dat zijn 3 dagen van de week. En thuis misschien rwee of drie koppen koffie van hetzelfde formaat. 

Dat zijn dus zo'n 25 bekertjes per week. Dus net aan over een halve liter per dag. Als ik het al red. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 19:02

Philou schreef op 15-01-2023 om 18:45:

[..]

Een schijfje citroen of een beetje verse gember kan helpen.

Overigens weet ik van mijzelf dat ik ook weinig drink (niet zo erg als jij) en dat ik de neiging heb zout te eten.

Volgens mij onderdrukt een beetje zoutig eten ook het dorstgevoel.

Zout en suiker zorgen ervoor dat je lichaam het water beter vast kan houden. Maar teveel is natuurlijk ook weer niet goed. 

Ik eet doorgaans best wel gezond. Voeg weinig zout toe aan mijn eten, behalve aan de aardappelen. Die vind ik zonder zout echt niet lekker. 

Snoepen doe ik bijna niet. Eet graag rauwe groenten en fruit. Ben dol op rauwe broccoli stammetjes. 😁 

Bijtje82 schreef op 15-01-2023 om 18:36:

[..]

Heb nu sinds vrijdag op het werk een literfles op mijn bureau staan. Die vul ik met water en een klein scheutje siroop. Anders wordt het echt een drama. En dat beetje suiker is natuurlijk prima.

Prima toch. Whatever works, zou ik zeggen.

Nog een tip van de arts: komkommer snoepen. Dat is bijna alleen maar water.

Als je bent wezen plassen direct een glas water drinken! Maak desnoods in de ochtend een kan water, snufje zout erin, plakjes komkommer/gember/citroen of wat fruit. Kun je daar zo wat uit schenken. Als ik te weinig drink werkt dat heel mooi voor mij.

Bijtje82 schreef op 15-01-2023 om 18:58:

[..]

Gember doe ik wel graag gebruiken.

Nu het zo koud is vind ik het nog moeilijker om gewoon koude dranken of water te drinken. Dus voor nu even warme thee. Ik ben echt een koukleum. Heb het ook altijd koud, maar ook dat is deels een gevolg van het te weinig drinken.

Weet je wel dat thee van verse gember (echt alleen gember) ook zo lekker is?
Al dan niet met wat honing. En gember is heel gezond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.