Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hachee makkelijk maken?

ik ben nu hachee aan het maken, maar eigenlijk geen idee hoe het nu precies moet. Ik was op internet aan het zoeken, maar kom er niet uit. Ik heb nu kruiden over het vlees gedaan en nu moet het 1,5 uur aan staan en dan uien erbij. Maar dan? Want dan heb ik alleen het vlees en geen saus zeg maar. Graag makkelijk...


Kikki39 schreef op 16-10-2022 om 13:24:

ik heb in de winkel kruiden gehaald en heb op die verpakking gelezen wat ik moest doen. En dat was kruiden op het vlees. Vlees bakken, 100 ml water en 1,5 uur stoven en daarna de uien. Maar nu dacht ik dus er zit geen saus bij, daar kwam ik dus niet uit. En snap het nog eerlijk gezegd niet helemaal, want als ik nu een bouillonblokje erbij doe, zie ik nog geen saus.

je hebt vooral geduld nodig om lekker stoofvlees met iets sausachtigs te krijgen. Overigens vind ik het lekkerder om de uien ook direct met het vlees aan te bakken, en al die tijd mee laten stoven. Als je de uien er pas later in doet zou ik ze wel eerst in een koekenpan laten fruiten voordat je ze bij het vlees doet.

Hoe langer je het laat staan, hoe lekkerder het wordt. Op een zo laag mogelijk pitje, zo dat het net op temperatuur blijft.

Pakje kun je vergeten. Goede hachee ontstaat doordat je goed vlees met een randje vet combineert met vocht, kruiden en iets zuurs. Bijvoorbeeld oude wijn, wijnazijn enz. 

Beknopt recept;
Vlees kruiden en wentelen in bloem. 
In pan bakken zodat het een kleurtje krijgt en dan eruit halen 
Uitje (eventueel appel of andere groente) in bakvet van vlees stoven. 
Na 10 minuten vocht erbij. Bv bouillon+ rode wijn die je nog over hebt. Zoveel dat het onder staat.  
Dan stoven. Lang stoven. Minimaal 3 uur, bv in de oven op 120 graden. 

Meer info over ‘de sudderleugen’; fabrikanten die je op de verpakking van vlees of een pakje wijsmaken dat hachee in 2 uur klaar is? Sylvia Witteman weet dat uitstekend uit te leggen; http://tl.gd/n_1sphvcq

Bijtje82

Bijtje82

16-10-2022 om 13:55

Kikki39 schreef op 16-10-2022 om 12:58:

sorry, heb het nog nooit gemaakt. Ik heb nu 100ml water erbij gedaan. En dan gewoon bouillonblokje erbij?

Je hebt toch al kruiden over het vlees gedaan?

Dan zou ik even oppassen met bouillonblokjes. 

Vlees In stukken, aanbraden met je kruidenmix evt, dan flink wat uien erbij. Evt teentje knoflook. Daarna water erbij tot alles net onder water staat en zachtjes laten stoven met deksel op de pan. 

De uien kook je eigenlijk kapot, en dat wordt samen met het vet uit het vlees de saus. 

Wat ik vaak doe om de saus te binden en voor het lekkere is een plak ontbijtkoek verkruimelen. Dit lost helemaal op. 

Dan het vocht helemaal laten inkoken en je hebt heerlijk vlees met saus. In het begin lijkt het nog nergens op, heb geduld.

100 ml water is trouwens knap weinig vocht om in te stoven.

Kikki39 schreef op 16-10-2022 om 13:26:

bij dat recept van hierboven van lekker en simpel zie je toch dat dikke rode saus dus, dat bedoel ik

Maar je ziet daar toch ook dat er veel meer water bijzit? 

De uien worden tot snot gekookt, dat vormt met het water en evt het bindmiddel de saus. Bouillon geeft alleen smaak. Ik gebruik 2 blokjes op een pan vol water. 1 blokje op 100 ml wordt bremzout en is met een uur verdampt en daar houd je dus geen saus aan over.

Vergeet niet om het half uur even door de pan te roeren.
Het lekkerste van het bereiden van hachee zijn die momenten dat je door de pan roert en de geur van rode wijn ( 1 glas als toevoeging) uit de pan opstijgt.

1,5 uur is echt veel te kort om te sudderen. Je begrijpt toch ook wel dat 100 ml water zo verdampt is bij uren sudderen/stoven? Vandaar dat ik ook schreef zo af en toe te checken of er nog wel genoeg vocht in de pan zit. Goed mals hacheevlees heeft er wel minimaal een uur of 3 stoven/sudderen nodig.


Lees je de gegeven tips hier wel, want in de link van Daglichtlamp wordt ook al 500 ml water aangegeven, hoe kom je dan  bij 100 ml vraag ik me af?

Met 100 ml op 750 gram vlees, ligt het vlees in water ipv onder water. Dat worden harde honden brokken en dat is zonde van het werk.

Kikki39

Kikki39

16-10-2022 om 15:54 Topicstarter

op het pakje van kruiden staat 100 ml

Bijtje82

Bijtje82

16-10-2022 om 15:59

Kikki39 schreef op 16-10-2022 om 15:54:

op het pakje van kruiden staat 100 ml

Dat is echt veel te weinig om te stoven. Zou op z'n minst een halve liter doen. Het kookt vanzelf in.

Kikki39 schreef op 16-10-2022 om 15:54:

op het pakje van kruiden staat 100 ml

En dat is veel te weinig, hoe vaak moet je het nog horen?

Het vlees moet net onder staan. De stukken vlees die niet onder het vocht staan, worden droog en taai. Dat wil je toch niet? Het vocht is een mengsel van bouillon, kruiden, groenten en wat rode wijn of anders een scheutje azijn, daar wordt het vlees malser van.

Dan 3,5 tot 4,5 uur heel zacht laten sudderen (beetje afhankelijk van hoe groot de stukken vlees zijn), tot het vlees uit elkaar begint te vallen. Het is niet moeilijk, het kost gewoon tijd. 

Ik geef het op 😇

Die 100 ml is waarschijnlijk om de kruiden aan te lengen. 

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat straks, laat je weten of het gesmaakt heeft Kikki? 
Heb je er nog iets bij? Aardappelen, puree, groente of rijst, of....? 

Bijtje82

Bijtje82

16-10-2022 om 17:02

wil40 schreef op 16-10-2022 om 16:49:

Die 100 ml is waarschijnlijk om de kruiden aan te lengen.

Dat zal, maar er staat nergens dat je nog meer vocht moet toevoegen. 

Meng deze mix met 1 kg runderlappen en laat even intrekken. Braad het vlees in hete olie of boter aan beide kanten bruin. Blus af met 100 ml water en laat het geheel met deksel circa 1,5 uur op laag vuur stoven. Voeg 4 gesneden uien toe en laat vervolgens nog 30 minuten stoven op laag vuur. Serveer de hachee bij een lekkere stampot naar keuze.

Dit is de standaard bereidingswijze die ik online voor die pakjes tegenkom. 

Ik zelf snijd het vlees altijd in grote blokken, maar goed aan één stuk kan ook prima. Roert alleen niet zo makkelijk. Dan brand ik het aan, bak de uien even mee en daarna blus ik het af. 

Ik Gooi er nooit rauwe ui bij. Gebakken/gefruite ui geeft veel meer smaak. Zoals al vaak gezegd, water toevoegen tot het vlees onder staat. 
Stukje ontbijtkoek om de saus te binden. Een glas mooie volle rode wijn voor de malsheid en smaak. 2 theelepels gemalen komijn, 1 theelepel nootmuskaat en een eetlepel cacao. Peper en zout natuurlijk, maar dat braad ik al mee. 

Geen toevoeging uit pakjes, geen bouillonblokje.

Bijtje82

Bijtje82

16-10-2022 om 17:03

wil40 schreef op 16-10-2022 om 16:54:

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat straks, laat je weten of het gesmaakt heeft Kikki?
Heb je er nog iets bij? Aardappelen, puree, groente of rijst, of....?

Stoofperen ♥️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.