Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielwerkstuk, onderzoeksvraag

dochter moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ze dacht aan het onderwerp kindermishandeling. Maar we komen niet uit op een onderzoeksvraag. Iemand een idee?
(Mag ook nog ideeën voor een ander onderwerp)


Welke mogelijkheden heeft een kind om hulp in te schakelen wanneer er sprake is van kindermishandeling?
Subvraag: welke instanties zijn betrokken bij kindermishandeling?
Subvraag: hoe kan het netwerk van het kind helpen?
etc

Mijn zoon noemde het: een samenvattingen maken van artikelen.
Dus als vraag kan ze iets voorleggen als "Wat staat er in de literatuur over de signalering van kindermishandeling in kansarme gezinnen in Nederland in de periode 2015-2019"


en subvragen dingen als: wat is kindermishandeling? wat zijn kansarme gezinnen? Hoe wordt kindermishandeling waargenomen? Hoeveel meldingen zijn er geweest? Wat is daarmee gedaan?

Op welk schooltype zit je dochter? Ik heb ervaring met een vwo profielwerkstuk van onze oudste en met een mavo werkstuk van jongste. 
Die ervaring leert dat er een groot verschil is in onderzoeksvragen en antwoorden. Ook de deelvragen kunnen heel anders zijn. 
Op vwo moet er vaak ook een enquête gedaan worden of "laboratorium" onderzoek. 
Als er alleen literatuur bestudeerd hoeft te worden moeten de vragen weer anders zijn.
Ik denk mee naar heb wel behoefte aan iets meer informatie. 

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 17:47 Topicstarter

vmbo-t

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 17:49 Topicstarter

Ze zegt een presentatie, interview, verslag. 1 vraag, daaronder kleine vragen zegt ze.

Misschien de vraagstelling richten op de Kindertelefoon? Dan zoom je meteen in, maak je de vraag niet te groot.

Dus bijvoorbeeld: Welke protocollen zijn er bij de Kindertelefoon als er mishandeling vermoed wordt?

Dan kan ze onderzoeken of de telefonist doorvraagt, er voor het kind hulp wordt ingeschakeld, hoe het zit met anonimiteit en kan ze proberen een medewerker/woordvoerder te interviewen (of een vragenlijst mailen die beantwoord kan worden).

Laat haar een woordspin maken op een groot vel met 'kindermishandeling' in het midden. Eerst vrij associëren, alles opschrijven wat in haar opkomt. Daarna de dingen die haar aanspreken markeren met andere kleur. En dan kijken of daar een verband tussen te leggen valt. 
Best kans dat ze zo op een onderzoeksvraag komt.

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 19:32 Topicstarter

helaas wil haar maatje dit onderwerp niet, ze had al de ideeën van jullie naar haar geappt.

Ze wil iets vrolijkers.
Jammer, iemand een idee?

Een onderzoeksvraag over verkeer? Bijvoorbeeld verkeerd gestalde deelscooters, of gebruik van de step in het verkeer. Knelpunten genoeg! Kan je terecht bij de Fietsersbond, of Veilig Verkeer Nederland, als je zelf geen knelpunten verzinnen kan 

Moet er een link zijn met bepaalde schoolvakken? Is er meer over het mogelijke onderwerp te vertellen dan 'vrolijker dan kindermishandeling'?  

ik las laatst iets over de invloed van de economie op de roklengte. 
Je kan zoiets doen. Leuk met plaatjes en past goed geschiedenis economie en maatschappijleer 

in hoeverre verandert de mode door belangrijke historische gebeurtenissen oid

en dan per decennium een mode overzicht en een overzicht van gebeurtenissen gevolgd door een korte conclusie 

En op het eind een samenvatting van alle conclusies. 

Doe het over de huidige pandemie.

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 20:43 Topicstarter

bedankt allemaal. Ik geef het door.

Kikki39

Kikki39

19-09-2021 om 21:40 Topicstarter

maatje wil het graag over dieren hebben, dierenwelzijn misschien?
Zou dit een makkelijk onderwerp zijn en wat zou een vraag kunnen zijn? 

ik denk dat ze het best leren als ze zelf gaan nadenken over een onderwerp die ze beiden willen onderzoeken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.