Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Tja

Blijkbaar zijn sommige schoolbesturen actiever dan anderen met het aansturen van de leraren, hebben sommige leraren een grotere werk ethiek dan anderen, en zijn sommige ouders meer betrokken dan anderen (en hebben misschien simpelweg meer tijd) bij het online schoolleven van de kinderen. Ik heb ook een paar ouders moeten melden dat hun pubers zich niet gemeld hadden bij de online mentor les of andere vaklessen en ouders waren verbaasd dat ik ze daarover contacteerde: "is het verplicht dan?" Wat dat betreft verbaas ik me net zo goed over sommige ouders dan jullie over sommige leraren. Net het leven dit
In mijn sectie Frans is er maar een andere iemand die een beetje digitaal ingelegd is, de andere twee zijn digibeten, wat een beetje jammer is nu. Ik ontwikkel veel materieel voor mijn klassen en mijn collega's kunnen er natuurlijk gebruik van maken als ze parallellen klassen hebben. Maar ik ga ook niet alle lessen van alle jaarlagen overnemen, alleen omdat ik in staat ben interactief online te werken.
Ik merk wel dat de leerlingen blij zijn om ons te zien. Een meisje verzuchtte zelfs tijdens mentoruur gisteren (mijn mentorklas is een 2de klas): Mevrouw ik wil weer naar school ik word gestoord van mijn ouders,ik mis u.
Sini

Sini

"en zijn sommige ouders meer betrokken dan anderen (en hebben misschien simpelweg meer tijd) bij het online schoolleven van de kinderen."

Laat dat misschien nou gewoon maar weg

Jouw eerste reactie laat een irritant verschijnsel zien dat we vaker zien bij onderwijzend personeel - nee, ik verwijt jou persoonlijk niks - : die gaan er nog wel eens heel makkelijk vanuit dat ouders maar van alles doen om het onderwijs van hun kinderen vorm te geven. En als ouders dat dan niet doen, dan is de eerste reactie dat dat ligt aan luiheid/een gebrek aan betrokkenheid van die ouders. In plaats van dat de eerste reactie is 'goh, hebben we misschien teveel gevraagd?'.

Veel ouders zitten nu thuis te werken, althans doen manmoedige pogingen daartoe. Ik zit tijdens mijn gewone 4x 9 uur achter mijn laptop. Ik loop af en toe naar boven om kinderen van een aai over de bol en eventueel een hapje te voorzien en dan is het weer terug naar mijn hok. En ik ben er een half uur bij voor de lunch. Ik ga ervan uit dat mijn kinderen het werk doen, maar ik ben dan ook gezegend met vrij gezeglijke kinderen die ook nog eens goed kunnen leren. Ik ben al blij dat we hier met zijn allen nog niet gillend gek worden, ik ga ervan uit dat mijn kindertjes enige stagnatie in de kennisverwerving wel kunnen lijden, ik vraag of ze hun werk gedaan hebben (meestal is het ja) en ik laat het verder.

Groeten,

Temet

Sydney

Ik heb een dochter met een gediagnostiseerde motorische ontwikkelingsstoornis... Maar iedere ouder moet nu het kroost bezig houden en zo héél ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Het is meer dat ze creatief bezig zijn, het vak crea dus ook op het rooster blijft en ook een contactmoment met de juf (want natuurlijk stuurt ze een vrolijke mail terug) en zo moeilijk was het thema deze week niet... knutsel of teken een insect. Dochterlief heeft een vlinder geschilderd. Was helemaal prima.

Temet

Goed punt. Bij mij op school proberen we ook echt om niets via ouders te laten lopen, behalve een verzoek om een klein beetje mee te kijken of de leerling wel inlogt, inleveropdrachten wel inlevert etc. Maar je hoeft echt geen eenvrouws-huiswerkbegeleidingsinstituut te zijn, dat kan helemaal niet.
Tot nu toe pakken mijn leerlingen (1 en 2 Havo/Vwo, 3, 4 en 5 Vwo) het allemaal vrij goed op moet ik zeggen. Ze beginnen zich behoorlijk te vervelend onderhand, dus, ik citeer, "dan kan ik net zo goed schoolwerk doen."

Basisschool vs middelbaar

Een groot verschil tusesn middelbaar en basisschool is dat je middelbare scholieren enigszins kunt roosteren en dus "interactieve" lessen kunt geven. Met basisschoolleerlingen lukt dat niet: de ouders moeten voor ze inloggen en url's intypen, de ouders moeten dat allemaal tussen het werk doen, kinderen moeten broertjes/zusjes een computer delen, sommige kinderen zijn op de bso of in een groep op school met heel veel leerjaren door elkaar en die opvang zal ook weer een eigen rooster hebben... Dus op de basisschool moet alle communicatie "asynchroon". De leerkracht geeft een opdracht en doet er een filmpje bij. De leerlingen kijken het filmpje en maken de opdracht. Enzovoort.

Als de scholen open gaan...

Waarschijnlijk kunnen de scholen eerder open dan dat de regels voor thuisquarantaine kunnen worden opgeheven. Dat betekent dat de scholen moeten gaan draaien met voortdurend 20% van de leerlingen afwezig. Leerlingen die gezond genoeg zijn om thuis te werken, maar niet naar school mogen.

Dus scholen moeten dit thuisonderwijs niet als tijdelijk zien. Want ook als de scholen open zijn, zullen er veel leerlingen thuis moeten blijven.

Syboor

Dat denk ik ook. Ik ga mijn lessen dan filmen. Als ik het zelf maar niet terug hoef te kijken (want vreselijk) vind ik dat geen probleem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2020 om 15:24

Toch echt anders

Generaliseren mag niet, maar het lijkt erop dat vwo 4/5 leerlingen net een wat andere werkhouding hebben dan wat ik meekrijg van 3 mavo. Hier is tot nu toe drie keer een uur online les geweest, aan drie klassen tegelijk. Dat gaat wat minder gestructureerd en de microfoon van de kinderen moet uit, maar zonder dat de docent het doorheeft vinden daarnaast drukke onderlinge telefoongesprekken plaats. Persoonlijk contact met docenten tot nu toe niet. Voor zover ik kan zien maakt mijn dochter de weektaken uit Classroom, een à twee uur per dag, en dat is het. Natuurlijk heb ik aangeboden om te helpen, maar mijn bemoeienis is ongewenst en ik ga nu geen strijd aan. Ze staat ruim op over gaan dus ik vind het wel goed zo.

Ik belde zonet met de ouders...

...van een paar mentorleerlingen (h4) die ik de afgelopen dagen niet bereiken kon. Dat klopte, zei 1 vader doodgemoedereerd. Zoon werkte sinds deze week 3 doordeweekse dagen full time in zijn bij- baantje. Toen ik vroeg of de jongen in kwestie (die er nogal slecht voorstaat) dan klaarblijkelijk toch de knoop had doorgehakt om volgend jaar op t mbo door te gaan ( die optie was al aan de orde geweest) kreeg ik te horen dat dat ab-so-luut niet aan de orde was. Hij was van plan om gewoon over te gaan....

Tja.

Phryne en IngridT

Phryne: Natuurlijk is dat anders. Ik zal niet zeggen dat Vwo 4/5-leerlingen nou altijd dorstend naar kennis ademloos de lessen volgen, maar over het algemeen zijn ze zich wel degelijk bewust van het feit dat het HUN overgang is die op de tocht staat. Al zitten er daar natuurlijk ook bij die dit zien als een lekker lange meivakantie.

IngridT dat is helemaal absurd. Het zijn schooldagen, dus dit is spijbelen. Maar ja, de leerplichtambtenaar komt toch niet. De jongen zal wel denken: als de school al te lang dicht gaat laten ze gewoon iedereen overgaan. Ik heb er ook die zo dachten. Toen ik zei "of we baseren het op de huidige stand van zaken" was daar toch wel even wat schrik.

Zonne

Zonne

25-03-2020 om 15:45

Syboor

De bovenbouw van de basisschool kan best zelf inloggen en url's intikken hoor. Hier groep 7 en met dát gedeelte hoef ik me zeker niet te bemoeien.

Wat niet wegneemt dat hij er ver voor 1 juni al ongemotiveerd voor zal zijn.

Merel

Merel

25-03-2020 om 15:58

Telefoon

Dat zie ik ook bij de online lessen.
Wel netjes aangemeld en koptelefoon op, maar camera uit “niemand wil in beeld zijn, mam” en dan de telefoon ernaast en daarop gamen. Tja. Natuurlijk zeg ik er wat af of pak em af. Maar telkens die strijd....zo vermoeiend.
Ik had net telefoon van kind mee naar beneden genomen tijdens zijn online les maar ik zie dus gewoon een appje van een klasgenoot binnenkomen met “kom, effe een potje huppeldepup spelen”.

En dat o.a. zijn zaken die óp school niet gebeuren: daar moet de telefoon vantevoren in de zak ingeleverd worden, dus heb je nog iets meer kans dat ze iets van de uitleg oppikken.

En ik heb ook al gewaarschuwd dat school ook kan uitgaan van de huidige stand van zaken en die is slecht voor mijn zoon. Anderzijds is het ook raar dat examenleerlingen wél gewoon hun diploma dan in de schoot geworpen krijgen. Dat vind ik dan weer niet eerlijk.
Ergens zou ik dan zeggen óf alle leerlingen doen dit jaar over, óf alle leerlingen worden bevorderd naar het volgende leerjaar. Maar zoiets zal wel niet gebeuren.
@ docenten hier: wat zijn de geluiden die jullie daarover horen of hoe willen ze hier bij jullie school mee omgaan (uitgaande van nog een aantal weken extra sluiting) ?

Ja alison

Absurd. Mee eens. Maar t gebeurt wel. En ik ga er niet eens vreselijk stennis over lopen schoppen, want dat levert momenteel helemaal niks op, behalve een hoop gezanik. Zeker als ouders t klaarblijkelijk eens zijn met deze aanpak.

Ik heb gezegd dat dat het me niet zo verstandig leek, en dat het nog niet duidelijk was hoe de Overgangsnormen er dit jaar uit zouden gaan zien....

Klaar.

Pluk

Pluk

25-03-2020 om 16:44

Merel

"Anderzijds is het ook raar dat examenleerlingen wél gewoon hun diploma dan in de schoot geworpen krijgen. Dat vind ik dan weer niet eerlijk. "

Dat zou je niet zeggen als je een eindexamenkandidaat in huis had. Denk dat er zelden zo'n stressvol eindexamenjaar is geweest als dit jaar. Schoolexamens afgelast, ingelast, afgelast, nu weer een deel ingelast. Maar nog niet alles. Zijn er herkansingen? Wat zijn de normen? Niks is bekend. Bovendien zijn veel kinderen die nog wat recht te breien hadden die kans kwijt. 50 procent van het cijfer is nu ineens 100 procent. In jouw geval zou je kind dus nu al blijven zitten.

allemaal een jaar over doen kan niet

Nog even los van de vraag of dat eerlijk is, maar iedereen het jaar over laten doen kan logistiek niet. Dan verstopt het systeem, want er staat volgend jaar wel een verse lichting brugklassertjes klaar, en waar laat je die als niet iedereen netjes een jaartje is opgeschoven?

Hier vraagt zoon zich af of de toetsweek afgelast gaat worden, en zo ja, hoe ze dan de beoordeling gaan doen. Dat zal dan ook wel op basis van de actuele stand van zaken zijn neem ik aan. Komt voor hem niet slecht uit.

Groeten,

Temet

Merel

Merel

25-03-2020 om 17:12

Pluk

@Pluk: dat is ook zeker waar. Ik benijd jullie niet hoor. Er is een hoop onzeker en onduidelijk.
En ook voor de kinderen die nu dus al zakken is het óók niet eerlijk: ook zij verdienen kansen om hun cijfers op te krikken.

Maar ja, die verdient mijn zoon óók en het is nog maar de vraag of hij die krijgt. Misschien nog wat in periode 4 maar dan mist hij altijd nog een volledige toetsweek van periode 3 (hier geschrapt en wordt niet meer ingehaald) én hij had zelfs van sommige vakken in deze 3e periode nog geen énkel cijfer staan. Geen toets of opdracht/werkstuk voor gehad. Maar zou wel in de toetsweek een cijfer komen die nu dus wegvalt. Dus weinig kansen meer om cijfers op te halen.

Het is een gedoe allemaal deze situatie. Voor iedereen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2020 om 17:28

In de schoot geworpen

dacht het niet.

Zelden zo’n stressperiode wat betreft school als deze eindexamenperiode gezien.

Het feit dat het centraal examen niet doorgaat, betekent niet dat de leerlingen het diploma in de schoot geworpen krijgen.
Ze zijn al lange tijd bezig met het volgen van het Programma van Toetsing en Afsluiting. In ieder geval de laatste 2 jaar op Havo en VWO, ik weet niet wanneer het op VMBO begint, maar daar zijn ze zeker ook een jaar bezig. En de laatste schoolexamens die nu al 2x uitgesteld zijn, moeten ook nog komen.
Dat eindexamen is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.

Dat het CE nu er uit is, zal voor de meeste leerlingen niet uitmaken. De grote groep slaagt namelijk toch wel (ik las van de week hier ergens een gemiddelde van 92%).

Het zal sommigen leerlingen best goed uitkomen bv vanwege het missen van de stress of het feit dat ze voor sommige vakken op het CE vaardigheden toetsen waar ze minder goed in zijn.
Voor anderen is het vervallen van het CE een nadeel. Omdat ze bijvoorbeeld juist goed zijn in die vaardigheden die op het CE getoetst worden. Of omdat ze nog cijfers moeten ophalen maar daar nu de kans niet voor krijgen omdat ze de helft van hun cijfers missen. Oudste hier heeft een paar jaar geleden een haast zekere onvoldoende voor een taal opgekrikt naar een 6 omdat haar leesvaardigheid zo goed was. Ik bedoel maar.

Dus anders dan anders: zeker. Stresserig: verschrikkelijk. In de schoot geworpen: toch niet.

@syboor

Mijn dochter zit in groep 6 en kan prima overweg met Snappet, Squla, internet, Google-applicaties als Classroom/Hangout/Meet/Gmail/Agenda etc. Daar hoef ik niets aan te doen. Ze maakt zelf haar schoolwerk, stuurt in wat er in gestuurd moet worden etc. Vanochtend videobellen met de hele klas 5/6 en ze deden hun taken allemaal prima aldus de juf. Het gaat ze prima af! Alleen de lol en nieuwigheid van vorige week is er af en ze missen elkaar. Dus motivatie is wel een dingetje. Ik ben echt niet de hele ochtend haar handje aan het vasthouden of aan het in-uitloggen etc.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-03-2020 om 17:45

Voor de volledigheid

‘Dat eindexamen is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.’

had moeten zijn:

Dat eindexamenJAAR is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.

Zonne

Zonne

25-03-2020 om 17:56

AnnaNiem

Het enige wat ik kind moest vertellen was dat hij bij het e-mailen ook wat tekst in de mail moest zetten en niet alleen een bijlage

Maar het valt inderdaad reuze mee. Bijna alles is digitaal werk en dat doen ze op school ook al veel. Daar vooral bij rekenen, maar nu taal ook zo moet weten ze precies hoe het werkt.

Alleen na 2 uur bruto is alle werk gedaan, dat is wel jammer.

mijk

mijk

25-03-2020 om 19:39

oh ingridt

Dochter heeft nog helemaal geen online lessen (zoon 2 van zijn 9 vakken). Alleen huiswerk in magister (en ene mail van mentor dat als je je huiswerk niet inlevert het zorgteam belt (wij proberen die al sinds januari te psrken dus dat is verleidelijk) . Ik genoot zo vank je beschrijving en wat gunde ik mijn kinderen dat ook. Het gebeurt wel op school en ze volgt op dit moment niet alle vakken maar haar docenten hebben het nog niet voor elkaar...

Mijk

het kan altijd erger ...

... deze moeder in Israel heeft het helemaal gehad met leren-op-afstand


Xa4AVp4s" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=TXa4AVp4s

Groeten,

Temet

Hysterisch

Temet ik heb gekeken naar de link en hoopte op iets grappigs maar ik zag een hysterische dame waar ik weinig om kon lachen.
4 kinderen is keihard werken denk ik. Ik heb echt ergens met haar te doen maar aan de andere kant hoor ik als mentor op het ogenblik veel verhalen van ouders met bewondering aan, maar ook enkele verhalen waarvan ik denk dat mensen (ouders) hun prioriteiten niet helemaal op orde hebben. Deze dame had in ieder geval nog tijs om d'r haar en make up goed te doen
Sini

Diploma cadeau...

Merel nou nee. Zoon is opeens ook geslaagd in 6 gym, en hij heeft het echt niet cadeau gekregen, tot gisteren ochrend keihard gewerkt voor schoolexamens. En zo als hij zelf zei, mam ik had liever die eindexamen gedaan want nu zit ik tot begin september thuis en kan ik niet eens door met bijbaan (op de roeivereniging, gesloten). Het is een treurige afsluiting van een 6 jarige periode en, ook is het echt peanuts in vergelijking met het leed dat veel andere mensen nu meemaken (ziekte, werkeloosheid, gescheiden zijn van familieleden enz.), toch had ik hem een feestelijker afsluiting van zijn middelbare schooltijd gegund.
Sini

Sini

Echt sneu voor je zoon en alle anderen die nu een hele bijzondere en leuke periode, het afsluiten van de middelbare school, moeten missen. Ik hoop voor hem dat de maatregelen over niet al te lange tijd wat worden afgeschaald zodat hij niet al die tijd thuis zit.

Alison

Peepare for the worst hope for the best hij zei net te willen gaan kijken naar een baan bij een kweker (we wonen naast de bollenvelden), nu ze zonder personeel uit Polen of Bulgarije zitten. Slecht betaald maar beter dan thuis zitten en... vaak lekker buiten.
Sini

Ik moest er wel om lachen

Vooral omdat ik me realiseer dat nu alles via de app gaat bij mijn cursisten en dat die mobiele telefoon thuis dus maar doorgaat met rinkelen. Ik zit plotseling ook hele dagen op mijn mobiele telefoon en dan weer via de computer en dan weer mobiel en dan weer email.
Als ik mijn activiteiten vermenigvuldig met het aantal kinderen van mijn cursisten, dan snap ik best dat ze totaal overvallen worden door het plotselinge bombardement van alle binnenstromende berichten.
Dat heeft weinig te maken met '4 kinderen is hard werken'. of 'je prioriteiten op orde hebben'. Muziekles op de muziekschool is nu eenmaal anders dan muziekles thuis (om maar één voorbeeld te nomen).
De meeste ouders waarderen lesgevende krachten, omdat zij bepaalde dingen beter kunnen dan de ouders zelf, bijvoorbeeld noten lezen. Of wiskunde-opgaves maken. Als al die taken in een stroom van berichten plotseling op je bord kmen te liggen, terwijl je zelf in je huis niet ingericht bent op thuisonderwijs, en wellicht zelf ook nog moet werken thuis, of moet bedenken hoe je dat nu gaat doen met boodschappen, tsja, ik begrijp de dame in de auto wel.

Tsjor

Kapsel

Niet iedereen heeft tijd om in alle drukte ook nog aandacht te besteden aan kapsels. Kwestie van prioriteiten.
Maar vooral: ik ben benieuwd hoe wij er straks allemaal uitzien als de kappers pas 1 juni open mogen gaan. Iedereen met een goede haardracht heeft of een goede thuiskapper in huis, of heeft anderen bewust, willens en wetens een risico laten lopen omwille van de eigen ijdelheid. Ik wacht de beelden af, lijkt me wel grappig, zien wie er eigenlijk grijs is bijvoorbeeld.

Tsjor

Dees

Dees

26-03-2020 om 08:43

2021

Ik besef wel dat de examenleerkingen het in 2021 zwaarder gaan krijgen, die krijgen te maken met de nasleep van de corona crisis. Moeten in het begin van het examenjaar nog stof van het jaar ervoor behandelen (ik geloof er niet in dat de scholen nog starten voor de zomer). Maar ook de emotionele schade van deze leerlingen. En aan het einde van het schooljaar moet toch dat centraal examen gemaakt worden.

Ik ben blij dat mijn zoon nog maar in groep 4 zit, maar hoop niet op een school wissel in de komende jaren. Mijn zoon doet herhalingswerk op school andere scholen in de buurt gaan verder met waar ze bezig waren. Mijn zoon zal dus met achterstand in groep 5 starten voordeel is dat heel groep 5 dat geeft. In de scholen in de buurt gaat een deel van de kids (waar thuisscbool werkt) op niveau over terwijl een ander deel van de kids (waar thuisschool niet werkt) nog ergens halverwege groep 4 blijven hangen.

Dees

Hier het zelfde, er gaan zoveel kinderen de dupe worden door de achterstanden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.