Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SVPO Hoorn

Goedenavond,

Ik stel deze vraag namens mijn zusje en nichtje dat naar het SVPO in Hoorn wil en er geen contacten heeft. Dat de open dagen “online” zijn werkt ook niet mee.

Ik heb zelf twee (oudere) dochters. De een zat op het vwo op de OSG, de ander het eerste jaar h/v op Oscar Romero en daarna gymnasium op Werenfridus. Over alledrie de scholen waren we thuis erg enthousiast, al zijn mijn dochters inmiddels al langer dan 5 jaar ervan af. Deze drie scholen ken ik dus (van de tijd +/- 10 jaar terug), nichtje heeft haar oog laten vallen op het SVPO.

Mijn zusje zegt dat mijn nichtje de verwachting heeft dat er op het SVPO geen “gedoe” is met verplichte “leuke” activiteiten, met personen die ze niet allemaal leuk vindt. Ook spreekt het haar aan dat ze maar een keer per maand gymles heeft, ook al is dat dan een hele dag lang... Mijn dochters hadden vroeger afwisselend 1 of 2 keer per week gymles. (Puberlogica: dat is 8 keer gym per maand) 

Ik ken deze school helemaal niet maar ik las wel over de vestiging in Utrecht dat veel kinderen een verkeerde verwachting hebben van de school. Ook las ik dat de school stelt dat leraren geen therapeuten zijn en er zou ook geen zorgcoördinator zijn. Mijn nichtje heeft geen diagnoses en is geen zorgleerling, maar mijn zusje vraagt zich toch af of deze school de juiste is of dat mijn nichtje beter een andere voorkeursschool kan zoeken. Want dit klinkt misschien toch niet als een school die er is voor kinderen zoals nichtje. 

Is er iemand met ervaring met Hoorn die meer kan vertellen of die weet of een kind met de motivatie als die van mijn nichtje “matcht” met het SVPO? Hoe wordt het SVPO in Hoorn over het algemeen ervaren door de kinderen en ouders?


Geen ervaring met Hoorn, wel met een ander svpo. Het is een ontzettend hiërarchische school. Mijn kind gaf, vooral bij zaakvakken, veelal een  inhoudelijk goed antwoord en dan werd het toch fout gerekend omdat het niet is beantwoord zoals de docent het wil zien. Volgens mijn kind zouden docenten hebben gezegd dat zij Citokunde geven en daarom de slagingspercentages van het svpo netwerk zo hoog zijn. Vergelijkbaar met dat sommige leerlingen summa cum laude slagen en vervolgens op de werkvloer alleen goed gedijen bij sterke hiërarchie. (Flauw voorbeeld: de advocatuur op de Zuidas is wellicht een goede werkomgeving voor dit type leerling) 

Dat er leerlingen binnenkomen met een mavoadvies en dan de school verlaten met een havodiploma is niet omdat ze zich hebben ontwikkeld naar dat niveau, maar omdat ze hebben geleerd wat je moet invullen in dat online werkboek. Ik vraag me nog steeds af hoe leerlingen van het svpo het in het vervolgonderwijs doen. 

Verkijk je ook vooral niet op dat er weinig “leuke activiteiten” zijn, in plaats daarvan zijn er weer na het eerste jaar “vele leuke reizen”. 

Ik denk dat het verstandig is om dit eerst door te lezen:

https://www.aob.nl/nieuws/een-giftenkas-voor-persoonlijk-onderwijs/

https://www.aob.nl/nieuws/inspectie-start-onderzoek-naar-hele-svpo-netwerk/

https://www.aob.nl/nieuws/de-prijs-van-de-kleine-klas/

Wat meer objectieve informatie:

Je kind gaat vier dagen per week van 8.50u tot 16.55u naar school (alhoewel één dag iets korter duurt, afhankelijk van je rooster). Eén dag per maand is gereserveerd voor een sportdag, waar men per sportvoorkeurgroep ingedeeld wordt (20 leerlingen, alle klassen door elkaar heen). Er zijn A, B, C, D en E-klassen, waarbij A grofweg neerkomt op vwo+ en E op de havo-kansklas (voor bijvoorbeeld leerlingen die instromen met een mavo-advies). Er zijn vijf onderwijsblokken per dag; de eerste vier duren 85 minuten, de laatste duurt 105 minuten. Tijdens deze onderwijsblokken krijgen kinderen les (65%), maar worden ze ook geacht huiswerk te maken (35%). 

Qua organisatie is het verder zeer eenvoudige school. Per vestiging (dus ook in Hoorn) zijn er uitsluitend een docenten, één concierge en één schoolleider in dienst. De docenten met veel onderwijsblokken per week zijn ook vaak mentor. Deze mentoren worden verder niet ondersteund door een zorgstructuur (deze is er niet). Gemiddeld zitten er maximaal 16 leerlingen in een klas, een zeer mooi aspect aan SvPO. In de bovenbouw (havo/vwo) kan dit verder oplopen tot 25 leerlingen, als bijvoorbeeld veel leerlingen dezelfde profielkeuze maken. In de bovenbouw gelden namelijk dubbelprofielen (alfa of beta). Of je kind kiest voor alfa (een combinatie van de cultuurprofielen), of ze kiest voor beta (een combinatie van de natuurprofielen). Meer smaken zijn er helaas niet, vanwege een ontbrekende roostermaker. Lesuitval bestaat min of meer niet. Ik zeg min of meer, want SvPO laat docenten invallen voor elkaar. Dit betekent dat als bijvoorbeeld de docent Frans afwezig is (vanwege ziekte of andere redenen zoals een verhuizing, bruiloft of professionaliseringsactiviteit), er een andere aanwezige docent invalt. Ouderavonden zijn er niet; er zijn enkel gesprekken overdag die je zelf inplant met de mentor/docent.

Qua onderwijskundig concept is veel gebaseerd op het zogenaamde 'Workbook'. Dit is een digitaal leersysteem waarin de voortgang van leerlingen bijgehouden wordt. Dit systeem werkt met percentages en elke week dienen leerlingen een bepaald percentage af te ronden qua huiswerk. Indien ze dit niet doen, is er sprake van een achterstand, welke ze kunnen teruglezen in de percentages. Veel onderwijs in de onderbouw is hier omheen gebouwd, want een fors deel waar de leerlingen aan werken zijn de modules in dit systeem. Het komt er dus op neer dat je kind veel achter een laptop zal zitten en daarop het huiswerk zal moeten maken. Als ze daadwerkelijk achterstanden oploopt, kan dit mogelijkerwijs pedagogische consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan het blokkeren van de 'snipperdagen' of het krijgen van 'vakantietaken' (ook in de kerstvakantie). 

Qua creatieve vakken beperkt SvPO zich tot tekenen. Ook het examenvak CKV zit momenteel verwerkt in andere vakken (of taalreizen, waarover later meer). Maatschappijleer zit bij filosofie opgenomen en is voor alle leerlingen eigenlijk hetzelfde (havo en vwo). Sommige vakken worden in één jaar compleet behandeld qua onderbouwstof (bijvoorbeeld biologie in het eerste jaar en geschiedenis in het tweede). Als je merkt dat je kind niet goed kan wennen aan SvPO na het eerste jaar, betekent dit een achterstand bij geschiedenis die zijzelf in haar vrije tijd moet inhalen. In theorie betekent het een voorsprong bij biologie, maar gezien de ontbrekende practicum-materialen en achterhaalde lesmethodes twijfel ik daar een beetje aan. Qua lesmethodes (die ik net noemde) wordt gebruik gemaakt van gekopieerd, geclusterd materiaal in ringmappen. Originele boeken (in verband met de kopieerrechten) worden bewaard in Amsterdam. Boeken moeten op school blijven, net als de laptops waarvoor je schoolkosten/ouderbijdrage betaald. 

Schoolkosten/ouderbijdrage betaal je ook voor de taalreizen die gemaakt worden. Erg mooi idee, zeker voor de ontwikkeling van leerlingen. Helaas merk ik wel dat veel ouders bij deze vestiging hun geld voor de taalreizen niet terugkrijgen (ondanks de annuleringen vanwege corona). Er is geen kantine, leerlingen kunnen wel gratis appels krijgen.

Nog iets meer subjectievers van mijn kant: wat je je ook goed dient te beseffen voordat je voor SvPO kiest, is dat de oorspronkelijke oprichters van SvPO niet over enige onderwijskundige achtergrond beschikken. Beide oprichters komen uit het bedrijfsleven en zijn goed gespecialiseerd in marketing. Veel ouders denken dat hun kind met ondersteuningsbehoefte goed past bij SvPO, maar daar heeft de organisatie helaas nul kaas van gegeten. Beide oprichters hebben nog steeds alle touwtjes in handen daarentegen, wat ook de opmerkingen hier over de 'hiërarchische organisatie' verklaart. Beide oprichters (bestuursvoorzitter en directrice) zijn bovendien getrouwd met elkaar.

Bezorgde ouder SvPO schreef op 05-02-2021 om 23:31:

Beide oprichters hebben nog steeds alle touwtjes in handen daarentegen, wat ook de opmerkingen hier over de 'hiërarchische organisatie' verklaart. Beide oprichters (bestuursvoorzitter en directrice) zijn bovendien getrouwd met elkaar.

Met hiërarchie bedoelde ik wat anders. Mijn kind noemde datgeen “alleen antwoorden die de leraar leuk vindt zijn goed”. Maar wat jij noemt is ook herkenbaar. Ouders vonden er geen gehoor, de hand werd boven het hoofd gehouden. Verschillende ouders gingen daarom maar bij elkaar en bij verschillende externe organisaties gehoor zoeken. Geen onveilige onderwijsomgeving dus ik haalde mijn kind er weg.

Ik wil wel nog wat vermelden m.b.t. het voorbeeld van “achterstand bij geschiedenis”. Mijn kind is na de zomer van 2020 overgestapt naar een andere school waar, ondanks de problemen met Corona, het nu juist ontzettend goed gaat. Er wordt vanuit de huidige school goed overleg met ons (ouders en kind) gevoerd over welke stof mijn kind wel of niet al heeft gehad en voor wat miste is een inhaalprogramma. Helaas moet een vak dat al voor de onderbouw was afgerond wel dit jaar worden gevolgd, maar daar wordt dan ook nooit lager dan een 8 gescoord. Kind lukt het om het goed op te pakken. 

Wellicht heeft mijn kind nu gewoon geluk, maar de achterstanden hoeven bij een switch geen probleem te zijn.

Niet aan beginnen, de school krijgt waarschijnlijk ook het oordeel  "zeer zwak" van de onderwijsinspectie. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar in dit geval gaat het over het niveau van de stof. Daarnaast wordt de grote veroorzaker van de problemen in Utrecht en Amsterdam ingezet om het schip weer vlot te trekken. Kijk eens op "sos svpo" op Twitter.

Ik hoor in de omgeving alleen maar positieve berichten over deze school. Knusse school, kleine klassen en gemotiveerde docenten. Als ik bovenstaande lees denk ik wel, op elke school is er wel wat. Tevreden ouders gaan natuurlijk ook niet snel naar dit soort fora, hebben vaak wel wat beters te doen. Ik denk dat je het beste af kunt gaan op ervaringen van mensen die hun kinderen op school hebben en wat de school zelf zegt. Ga een keer langs zou ik zeggen. Het is me opgevallen dat veel scholen een clubje ouders hebben die proberen de school zwart te maken. Niet echt betrouwbare bronnen meestal, ook al roepen ze dat wel steeds van zichzelf daarmee wordt het natuurlijk nog niet waar. Bovenstaande reactie ook, die hier een twitteraccount zit te pushen. Vaak denk ik omdat ze hun zin niet kregen, je ziet het helaas overal. Scholen noemen dit fenomeen 'treiterouders' kennelijk naast 'curling ouders' nu ook al een fenomeen. Ik heb me even verdiept in wat ik kon vinden over de school in Amsterdam en daar zijn of waren helemaal geen echte problemen, wel goede resultaten. Behalve ouders met dubieuze klachten dus, die ook weer het linkje met locatie Utrecht proberen te leggen, beetje de bron lijkt mij. Ik heb een kennis met kinderen op de school in Amsterdam en die zijn erg tevreden. Verhaal met inspectie is een beetje oud nieuws. Deze school heeft sinds haar oprichting 10 jaar geleden al meningsverschillen met de inspectie over wat goed onderwijs is, dat zal wel blijven. De school haalt wat betreft cijfers en opstoom bovengemiddelde resultaten. Hier wel een aardig stuk daarover in betrouwbare bron, kwaliteitskrant.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/08/kansengelijkheid-gebaat-bij-traditioneel-klassikaal-onderwijs-a4026790 

Hallo allemaal,

Ik ben op online open dag geweest met mijn zoontje. School leek mij goed, aardige docenten en gesproken met schoolleiding. 

Ik heb online gekeken voor SvPO Hoorn en kwam hier op deze forum. Na alle berichten te lezen ben ik toch beetje gaan twijfelen.

Voor mijn zoontje is kleine klassen met extra aandacht en begeleiding juist heel goed! Hij zit nu op vrije school en daar zijn we niet tevreden over (klas van 28 leerlingen) en niemand die hem ziet.  Na zoeken kwam mijn vrouw en ik bij SvPO. Leek ons goed omdat ze met langere lestijden en kleine klassen werken en er veel persoonlijk contact is. Op vrije school komen wij moeilijke in gesprek met docenten en directie (alleen bij 10 minuten gesprekken) Na open dag begrijp ik dat er bij SvPO veel ruime is voor persoonlijke contact met de mentor en docenten, dat spreekt ons erg aan.

Nu op deze forum ik lees dat aantal mensen ervaringen delen, dank. Ik heb geen kennis van schoolzaken etc. dat laat ik aan docenten maar over. Hier ouders die alles weten lees ik, dat is wel fijn ik heb geen onderwijs achtergrond ik vind altijd school is school. 

Wij gaan ieder geval nadenken over of SvPO Hoorn goede keuze is voor onze zoontje.

Let wel op dat dit schooltype niet op maat is voor leerlingen die niet passen. Er is een aanbod en daar moet je het mee doen. Past je kind daar niet in dan is er weinig mogelijk.

Dus als de Vrije School, die bekend staat om individuele aandacht en ontplooiing, geen goede omgeving biedt voor je zoon zou ik me wel afvragen waar dat aan ligt? Waar loopt je zoon tegenaan? Wat zijn belemmeringen om mee te doen met de klas?

Dat zou ik in elk geval een keer met de mentor bespreken. Dat heb je meer duidelijkheid. En kun je beter overwegen of je kind wel op dit type school past.

Laat je kind mogelijk een keer beoordelen bij een orthopedagogisch bureau. Daar kunnen ze ook wel sterke en zwakke kanten beschrijven. Dan heb je wat meer tekst.

MaxArend, serieus een stuk geschreven door de directeur aanvoeren als objectief? Omdat het in het NRC staat hoeft het niet waar te zijn. Het idee is prachtig, de uitvoering hoeft dat niet te zijn. Beter lijkt het mij om te kijken naar de aantallen van kinderen die eerder de school verlaten, de docenten die de school verlaten. Zeker op elke school is wel eens wat, dit is mijn 3e kind(en dus de 3e VO school) en ik heb nog nooit meegemaakt dat een docent tijdens de thuisscholing antwoorden van PTA's gaat appen in de klassenapp. Nog nooit! Daarnaast het onwettig 2 uur vasthouden van alle jongens op school omdat een kind naast de wc had geplast.

Ik denk ook dat het aan de ouders ligt...

@anoniempje danmaarzo (gekke onpersoonlijke naam om mee te corresponderen, maar goed) 

Ik begrijp dus dat je de traditionele media wantrouwt. Ok. Ik ben dan wel benieuwd wat je als betrouwbare nieuws- en opiniebron hanteert, toch niet Facebook, Twitter of anoniempjes op fora mogen we hopen? 

Zoals ik al zei, er is op elke school wat. Je reactie bevestigt wat een kennis van me al zei: er zijn geen noemenswaardige problemen in Amsterdam, wel hebben ze goede resultaten. Met de school in Hoorn heeft dit allemaal niet zo veel te maken. Mijn advies was daarom ook dat ouders zelf de school bezoeken of contact opnemen met ouders met kinderen op de school om zich een goed beeld te vormen.

Als jij je je om wat voor reden dan ook niet thuis voelt bij de school in Amsterdam zijn er gelukkig zat andere scholen in Amsterdam. Maar prima natuurlijk dat je hier ook je verhaal doet, het is een vrij land. Ik hoop voor je dat je 1 school kunt vinden waar jij en je 3 kinderen zich thuis bij voelen i.p.v. 3 scholen. Succes!

Haha, nee docenten die tijdens PTA' s antwoorden doorlopen zijn heel normaal. Hoeveel scholen worden er met naam en toenaam in de 2e Kamer genoemd omdat ze het zo slecht doen. Noem het maar niet noemenswaardig, als kinderen 2 uur tegen hun wil worden vastgehouden op school (buiten schooltijd).

Overigens werkt het door het lotingsysteem in Amsterdam anders en heb je geen vrije keuze van school. Daarom zitten/zaten mijn kinderen allemaal op andere scholen. Nu is het gelukkig dit jaar gelukt om voor de jongste een andere plek te vinden. Dus het SVPO boek is definitief gesloten.

Het ligt aan de hele wereld behalve aan de grote leider zelf.

Bedankt voor jouw reactie AnneJ,

Met mijn zoontje is gelukkig verder niets mis! Hij heeft veel aansluitingen bij zijn klasgenootjes en heeft VWO-Gymnasium advies. Wat ik alleen jammer vind is mijn zoontje niet echt gezien wordt in een klas van 28 leerlingen,  hij word vaak overgeslagen met vragen en school treed moeilijk in contact met ons. Gelukkig hij gaat volgend jaar naar VO! Wel spannende tijd voor ons allemaal.

Dank voor jouw advies in ieder geval! Ik ben ondertussen verder verdiepen in SvPO en even gebeld met locatie. Zij hebben veel zorg weg kunnen nemen en wij denken is fijne school voor onze zoontje, hopelijk hij wordt toegelaten. 

@danmaar zo

Fijn  om te horen dat je een plek hebt gevonden waar jij je meer thuis bij voelt. Daar gaat het tenslotte om, net als die honderden leerlingen die zich wel thuis voelen bij de SvPO Amsterdam. 

Iedereen kan zo op internet uitpluizen dat de kamervragen gesteld zijn naar aanleiding van klachten van enkele ouders in verlengde van een onderzoek van de inspectie, dus niet zondermeer omdat de school het qua resultaten slecht doet zoals jij suggereert. Het is per slot van rekening niet niets als de inspectie een hoger beroep zaak verliest van een school, een unicum naar ik weet, niet gek dat de zaak de interesse wekt tot in de 2e kamer. Nogmaals, het meningsverschil met de inspectie is oud nieuws. Ik raad de mensen aan die zich daarin willen verdiepen dit artikel te lezen: 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/08/kansengelijkheid-gebaat-bij-traditioneel-klassikaal-onderwijs-a4026790

Je hoeft geen psycholoog te zijn om te constateren dat het SVPO boek voor jou niet definitief is gesloten, anoniem op een forum van een andere school los gaan onder de dramatische naam 'dan maar zo' ... 

Ik denk dat gekke uitspraken over 'de grote leider' in elk geval niemand helpt zich een goed beeld te vormen over de school in Hoorn. En dat is toch het doel hier.

Dat jij de dingen zo anders beleeft dan mijn kennis in Amsterdam kan natuurlijk.

Misschien geen treiterouder, maar wel iemand met niet zo veel zelfinzicht denk ik dan. Lijkt me vermoeiend en ingewikkeld als je zo in elkaar steekt.

Maar goed wie ben ik.

Ik hoop echt dat je het achter je kunt laten en je kunt focussen op waar je wel positieve energie van krijgt.

AlineD schreef op 14-02-2021 om 21:25:

[..]

Met hiërarchie bedoelde ik wat anders. Mijn kind noemde datgeen “alleen antwoorden die de leraar leuk vindt zijn goed”. Maar wat jij noemt is ook herkenbaar. Ouders vonden er geen gehoor, de hand werd boven het hoofd gehouden. Verschillende ouders gingen daarom maar bij elkaar en bij verschillende externe organisaties gehoor zoeken. Geen onveilige onderwijsomgeving dus ik haalde mijn kind er weg.

Dat 'alleen de antwoorden die de leraar leuk vindt zijn goed' herken ik dan weer niet zo, maar wel dat het achterliggende leersysteem (Workbook) ontzettend rigide is. Dat een zin in het Frans exact op de manier vertaald moet worden zoals in het systeem staat, inclusief de diakritische tekens zoals de cedille bij de c (zoals bij 'Ça va?'). En zodra je één fout antwoord hebt, de complete module opnieuw moet. Daar komt nog bij dat het systeem enorm makkelijk te hacken is voor leerlingen en ze de antwoorden zo kunnen uitlezen. 

Fijn om te lezen dat de nieuwe school bereid was om mee te denken en je kind nu goed meekomt! 

Overigens klopt het wat MaxArend zegt, namelijk dat de Onderwijsinspectie al langer kritisch is op SvPO (vooral op gebied van medezeggenschap, code goed bestuur m.b.t. belangenverstrengeling en het correct naleven van wet passend onderwijs). Wat echter nieuw is, zijn de kwaliteitsonderzoeken die nu uitgevoerd worden bij meerdere vestigingen. Dit is hetzelfde type onderzoek dat uitgevoerd is in Utrecht en waar het oordeel 'zeer zwak' uit voortkwam. De grote vraag is nu wat de komende oordelen zullen zijn. Het feit dat SvPO momenteel een online marketingbureau inhuurt en een heus 'witboek' laten opstellen, laat wel blijken dat ze het niet onberoerd laat.  

@bezorgde ouder SvPO 

Interessant, heb je een link naar dat Witboek?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.