Relaties Relaties

Relaties

Is dit (het begin van) stalking?

Een poosje geleden leerde ik een man kennen met wie ik een paar dates heb gehad, waarna ik een punt achter het contact heb gezet omdat ik niet de behoefte had hem verder te willen leren kennen. Heb dat keurig netjes aan hem uitgelegd, maar deze uitleg accepteerde hij niet.

Sindsdien valt hij me per whatsapp lastig. Boze berichten, zogenaamd "lieve" berichtjes, analyses van mijn karakter (de ene keer beledigend, de andere keer complimenteus) - het gaat al wekenlang zo door. Soms hoor ik een paar dagen niks en dan hoop ik dat hij het opgegeven heeft, maar dan komt er toch altijd weer een berichtje.

Vorige week kreeg ik een foto toegestuurd van hem samen met een redelijk onbekende zanger die ik bewonder, maar van wie "de date" nog nooit gehoord had totdat ik hem tijdens een date erover vertelde. Bleek hij uren in de auto te hebben gezeten om een concert van deze zanger in Duitsland te kunnen bijwonen. Gisteren kreeg ik een uitnodiging om komend weekend samen naar een optreden van deze zanger te gaan, aangehecht was een foto van de reeds gekochte kaartjes. Ook dit optreden is op 5 uur rijden.

Kortom: de man is geobsedeerd. Ik heb meermaals aangegeven echt GEEN contact te willen, maar hij blijft maar doorgaan. En hoewel ik niet snel bang ben, merk ik dat ik er nu toch onrustig van word.

Heeft iemand goede tips voor me?


Ja, dit is stalking.
Melding van maken bij de politie en logboek gaan bijhouden en alles documenteren.

Vervelend voor je!
Hoe lang duurt dit al en wat weet hij allemaal van je? (adres, socials).
Waarschijnlijk komt het advies om hem te blokkeren, maar ik kan me ook voorstellen dat je bepaalde kanalen 'open wil houden', om te monitoren wat hij doet, en misschien ook omdat hij het anders via andere kanalen gaat proberen.

Persephone

Persephone

07-11-2022 om 13:41 Topicstarter

Hi Courage - dank voor je bericht. Steeds als ik denk dat dit inderdaad (het begin van) stalking is en dat ik een melding moet doen bij de politie, denk ik weer dat ik me vreselijk aanstel. Overigens was ik in deze situatie  liever een aansteller geweest dan een potentieel slachtoffer van stalking .

Dit duurt nu zo'n week of 4 en helaas weet hij vrij veel van me (adres etc.). Hij weet overigens ook dat ik samenwoon met een vrij potige volwassen zoon, dus ik hoop dat dat hem ervan weerhoudt me thuis lastig te vallen. Social media gebruik ik nauwelijks en staat ook afgeschermd. Overigens weet ik ook heel veel van HEM (adres, naam werkgever, naam kinderen plus ex). 

Ik heb zijn telefoonnummer inderdaad niet geblokkeerd omdat ik bang ben dat hij, als hij niet meer kan whatsappen, andere manieren gaat verzinnen om in contact te komen.

Goed, ik zal de politie maar eens gaan bellen dan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-11-2022 om 13:43

Als je hem niet wilt blokkeren, dan kun je hem op WA ook op "stil" zetten. Dan krijg je geen melding bij nieuwe berichten en kun je er bewust voor kiezen om bijvoorbeeld 1x per dag/week/nooit te kijken wat er staat. 
En uiteraard niet reageren, want met elke reactie voed je hem.

Sterkte!

Ik zou toch beginnen met hem blokkeren. Als dat niet afdoende blijkt is het vroeg genoeg om de politie in te schakelen, lijkt mij. 

Ja, dit is stalking. Niet het begin van.
Je stelt je niet aan. Meld dit bij de politie.
 
Wat eerder ook algezegd werd: noteer alles, hou een logboek bij. Maak foto's van fysieke dingen en backups/screenshots/uitdraaien van chats, want hij kan alles achteraf wissen en ontkennen.

Niet reageren is het beste. Wil of moet je toch reageren, doe het dan zo kort, droog en zakelijk mogelijk, geef hem vooral geen emoties, positieve noch negatieve.
Sterkte, hopelijk stopt het snel.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 17:35

Heb je al eens gewoon botweg gezegd. Zou je me niet meer willen appen, ik heb geen behoefte aan contact. 

Persephone

Persephone

07-11-2022 om 17:52 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 07-11-2022 om 17:35:

Heb je al eens gewoon botweg gezegd. Zou je me niet meer willen appen, ik heb geen behoefte aan contact.

Absoluut. Dit hielp alleen niks. Ik denk dat dit een man is die simpelweg geen nee accepteert.

Hoe werkt blokkeren eigenlijk op WhatsApp?  Krijgt degene daar een melding van, zodra je de blokkade instelt. Of krijgt hij een melding zodra hij een bericht stuurt? Of merkt hij er niets van? 

Persephone

Persephone

07-11-2022 om 18:24 Topicstarter

Jawel, je merkt wel als je geblokkeerd bent op whatsapp, want dan komen de berichtjes niet meer aan en zie je maar 1 vinkje.

Los daarvan wil ik hem liever niet blokkeren op whatsapp, want dan gaat hij vast andere manieren zoeken om contact op te kunnen nemen, zoals misschien wel ineens voor de deur staan. 

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 18:25

Persephone schreef op 07-11-2022 om 18:24:

Jawel, je merkt wel als je geblokkeerd bent op whatsapp, want dan komen de berichtjes niet meer aan en zie je maar 1 vinkje.

Los daarvan wil ik hem liever niet blokkeren op whatsapp, want dan gaat hij vast andere manieren zoeken om contact op te kunnen nemen, zoals misschien wel ineens voor de deur staan.

Dus gewoon niet meer reageren.

Maar eigenlijk is compleet negeren hetzelfde als blokkeren, met als enig verschil dat jij continu zijn berichten ziet en je er eraan irriteert of ongemakkelijk voelt.

Vervelend voor je.
Als je de chat archiveert zie je hem niet meer in je actuele berichtenlijst staan en heb je hem ook niet geblokkeerd.

Persephone

Persephone

07-11-2022 om 18:28 Topicstarter

Ik reageer ook helemaal nergens op, dat is het gekke. Ik heb 1 keer heel duidelijk geappt dat ik wil dat hij ophoudt met contact opnemen en daarna is het een wekenlange monoloog geworden. 

Het gekke is nog dat dit een heel normale man lijkt. Lang huwelijk achter de rug, prima baan etc. Ik denk dat hij gewend is zijn zin te krijgen en daarom nu niet los kan laten. Met mij heeft het in ieder geval niets te maken, want hij kent me niet eens na een paar dates.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 18:29

KnorrendKitten schreef op 07-11-2022 om 18:27:

Vervelend voor je.
Als je de chat archiveert zie je hem niet meer in je actuele berichtenlijst staan en heb je hem ook niet geblokkeerd.

Ja maar zie je dan zijn nieuwe berichten ook niet?

Persephone

Persephone

07-11-2022 om 18:29 Topicstarter

KnorrendKitten schreef op 07-11-2022 om 18:27:

Vervelend voor je.
Als je de chat archiveert zie je hem niet meer in je actuele berichtenlijst staan en heb je hem ook niet geblokkeerd.

Goeie, ga ik doen.

Persrphone,
Dit is absoluut stalking en het is geen overdreven reactie. Je voelt zelf wat je  voelt he! Helaas heb ik er ervaring mee met iemand binnen mijn familie. 
En de politie heeft die gene altijd geadviseerd om alles te negeren, dus letterlijk alles, al staat hij voor je dan loop je hem dus straal voorbij. Maar ook doot inderdaad niet te blokkeren en " een zaak op te bouwen " (gaven hun ook aan) Doormiddel van alles te bewaren en zoals gezegd screenshots te maken.

Wat een klote situatie! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.